dinsdag 20 april 2010

een nieuwe huisgenoot

Om de één of andere reden heb ik een hekel aan verkleinwoorden...
Er zijn veel mensen die veel woorden (naar mijn mening) onnodig verkleinen, dat heb ik zelf nooit gedaan, maar als je er oplet is het bij sommigen echt een extreme gewoonte :)
Zowiezo tegen kinderen heeft men het vaak over.. geef mama maar een handje, of...heb je een zeer voetje...
Natuurlijk zijn de handen en voeten van een kind kleiner dan de onze, maar in verhouding is het gewoon een kindervoet of -hand.
Mijn kinderen hadden ook gewoon hun eigen stoel en niet stoeltje.
Maar niet alleen tegenover kinderen, ook in het dagelijks leven praten velen in minitaal...
Wil je een kopje koffie... met een koekje...
Nee hoor doe mij maar een lekkere kop thee met koek!
Ik probeer onnodig gebruik van verkleinwoorden dus al jaren zoveel mogelijk te vermijden...
Maar nu wordt het toch lastig!!!
We hebben namelijk een nieuwe huisgenoot...
nee... geen hondje...ja...een pup!
Maar ik geef toe...hij is wel klein...en schattig...en stoer...en lief...
Vanmiddag was ik onverwachts wat eerder thuis van m'n werk en heb ik heerlijk op het gras liggend wat mooie foto's van 'm gemaakt.
En het leuke is dat deze grote vriend bij ons is gekomen via een blog!
Monique http://www.thornwoodsathome.blogspot.com/ heeft namelijk ook een blog over haar Jack Russels en de nestjes die ze fokt.
En daar hebben we hem dus gisteren opgehaald. Monique woont met haar gezin in een heerlijk, landelijk ingerichte boerderij, waar we gezellig aan de keukentafel hebben gezeten voordat we Finn meenamen.
Onze Jip moet nog wel hevig wennen aan dit aandacht vragende beest en reageert wat jaloers af en toe, maar dat komt vast goed...
We twijfelen alleen nog over de naam, hij heet Finn en dat vinden we erg leuk, maar voor Jip liggen de klanken te dicht bij elkaar, hij denkt nu dat we hem constant roepen, en da's niet zo handig!
Maar een goed alternatief hebben we nog niet gevonden...

43 opmerkingen:

Granny's Place zei

Jee wat een schat(JE) hahah. Ik begrijp helemaal wat je bedoeld, mijn schoonzus zegt altijd Halootjes.. eh? maar goed ieder zijn ding ja toch.
Succes met het bedenken van een nieuwe naam (jammer want vind Finn wel heel origineel en stoer eigenlijk).
Groetjes en een fijne week,
Madelon

Anita zei

ooooh wat een snoep....je!Sorry hoor maar dat kwam als eerste in me op toen ik Finnetje(grapje) zag.Ik heb zelf ook een
jack dus ik weet hoe ze zijn en je gaat er een hoop lol mee hebben!Finn is wel een erg leuke naam.Veel plezier met hem en groetjes,Anita.

Roelien zei

Lieflieflief!!!!!

Enne, jeetje je bent dus niet naar de Provence geweest....Sjonge, wat jammer. Maar dit hondje eh deze pup maakt alles goed toch?

Liefs Roelien

Bo Butiek zei

Wat een grote schat!!

Groeten,
Claudia

Marion zei

Het eerste wat in mij opkomt is..... wat een schatje, tja op één of andere manier reageren de meeste zo op kleine en lieve dingen.
Maar je hebt gelijk hoor sommige mensen gebruiken wel heel veel verkleinwoorden.
Maar je pup is prachtig, en Finn een hele mooie en stoere naam, wordt nog moeilijk om nieuwe naam te kiezen lijkt mij.

Zonnige groet, Marion

Kom Achterom zei

Wat een prachtige pup zeg!
Ik zou zeggen Floris de vijfde.
Moet toch met een F beginnen met stambomen?
Ach ja namen is altijd moeilijk!
Succes
Yolanda

Mayflower zei

Haha.......ik ben niet de enigste die meteen dacht....ohhh...wat een schat(je)zie ik hihi. Ik ben echt kampioen in het verkleinen van woorden....hoop niet dat dit teveel ergenis bij je opwekt hoor hihi. Maar wat een kleine lieverd. Ik wens jullie veel hondengeluk met jullie nieuwe huisgenootje. En succes met het vinden van een nieuwe naam voor Finn.
Lieve groet, Mea

lia zei

He Corine, wat een leuk beestje [ja ik doe het ook, sorry] Word het ook zo'n druktemaker als Jip. Dat word een racebaan in je huis hihi. Ik vind Joep, Joop, of Max.
Je zult wel snel moeten beslissen anders gaat hij toch niet echt naar een andere naam luisteren.

Veel geluk met jullie gezinsuitbreiding.
lieve groet Lia

peet zei

ohhhhh ik smelt accuut !
Wat een geweldige huisgenoot !
Ik heb ook al meerdere malen bij haar op de blog van de jack russels gekeken ...
Maar wij( lees ik ) zijn nog niet aan een nieuwe hond toe ..
Ik kan me voorstellen dat je het heerlijk vond om iets eerder thuis te zijn !!

En ik vind Finn wel een erge leuke naam hoor , maar snap dat het verwarrend is voor Jip !

Geniet van jullie nieuwe huisgenoot , en hou ons maar lekker op de hoogte van deze deugniet !

Groetjes Peet

Pink Princess zei

Agosje wat een dotje HAHAHA! jaja verklein woordjes...is ECHT Nederlands hoor hihi. In andere landen doen ze het zelden. Ach het geeft niks, heeft ook iets kneuterigs. En ik doe het ook , probeer het wel te vermijden dat het niet TE veel wordt....maar tis echt een schat(je) van een hond(je)

Groet(jes) van Marian ;)

faire un songe zei

Ohhhh.. wat schattig..en wat klein....!! Lief..........!!!!!!
Tis dat Victor echt vreselijk allergisch is voor alles wat een dieren naam heeft....maar anders wist ik het wel..
Hoe dan ook het ziet er schattig uit..dus het moet wel een SCHAT zijn...........
Lieve groetjes Hetty

le ciel flamand zei

Finn vind ik echt een naam passend bij deze deugniet! Misschien moet je Jip een andere naam geven ;)
Ik wens je nog een mooie avond,
Annelies

Berna zei

Ooohhh wat een lieverd(je). Ze zijn zo leuk als ze klein zijn. Heb van mijn vriendin wel begrepen dat ze een eigen wil(letje) hebben en dus een strakke opvoeding. Hij is echt leuk!

Anneke zei

wat een lieverdje zeg!! om verliefd op te worden.groetjes Anneke

jeanette zei

Wat een schat, zo lief om te zien. vooral als ze nog zo klein zijn vind ik ze het leukst, zo speels enzo....Knap hè geen vekleining gebruikt, hihi..ik ben ook één hoor die graag (je) mag zeggen;-)

geniet van Finn en hopenlijk komt er nog een naam in je op die ook leuk is en niet zo verwarrend voor Jip!

Groetjes,
jeanette

G-style zei

Hallo Corine ,
wat een schattig hondje (sorry , ik vind dat juist wel
leuk .....hondje ....)
Maar ik gebruik niet overal verkleinwoorden voor hoor , het blijft beperkt tot af en toe als iets heel schattig is zoals nu .

Ik vind Finn een hele leuke naam maar begrijp het probleem , kun je er geen Finney van maken ?? Of is dat te meisjesachtig ?

Nou ja in elk geval veel plezier met de nieuwe hond , zonder -je- maar dan heb ik dus een hele grote hond in gedachten, terwijl het zo'n schat-JE is....hihihihi

Tot de volgende keer , groetjes Gea

Freekje zei

Hoi Corine,
wat leuk dat je een pup in huis hebt gehaald!
En nog wel een JackRussel ;)
Wij hebben ook een JR en ik zou geen ander ras kiezen, zo lekker levendig zijn ze, en met een consequente aanpak zijn ze goed in het luisteren. De slimheid van een JR is zijn kracht. Over slimheid gesproken, ik durf je te zeggen dat Jip echt het verschil wel hoort tussen zijn naam en Finn. Hij reageert op de toon die je spreekt tegen Finn, normaal was dat áltijd voor hem bedoeld. Voor een hond, (ze horen stukken beter en zijn niet dom) is het verschil duidelijk te horen, Jip kent de P die bij zijn naam hoort. Het is alleen zo moeilijk om jezelf (als hond) te bedwingen als er iets staat te gebeuren. Onze hond heet TomTom en hij reageert zelfs op mijn praten tegen Boaz, moet je nagaan ;)
Dus ik zou Finn lekker Finn laten heten, een stoere naam voor je pup!
Groetjes Freekje

faire un songe zei

Hoi Corine, met uitzondering van mijn zus en twee schoonzussen.. waren het allemaal vriendinnen... met de één kan ik lachen en met de ander huilen ... bij de één altijd welkom voor een bakkie en met de ander ga ik kleding shoppen.. ach het zijn hele lieve meiden die heel erg belangrijk voor me zijn..!!
Het was een super geslaagd feestje.
Groetjes Hetty

Room Seventeen zei

Hoi Corine, wat lief dat je vraagt hoe het met me gaat. Ik voel me al weer een stuk beter, ben alleen nog erg moe. Deze week nog even bijtanken en dan volgende week waarschijnlijk weer aan het werk. En dan maar hopen dat ik nooit meer z 'on ellendige niersteen krijg!
Je puppie is een schatje! Een scheetje, een droppie, een lieverdje. Ooh, wat ben ik flauw hé ;-)?

English style zei

oei, hoop niet dat we teveel op onze woorden moeten letten, voetje en handje horen volgens mij wel echt bij kleine kinderen... ok je hoeft niet te overdrijven, maar denk dat iedereen verkleinwoorden gebruikt, ik dus geen uitzondering, dus sorry !!
Vind je pup erg leuk en Finn een mooie stoere naam wat wel bij hem past, gewoon zo laten die naam, want Freekje heeft gelijk...
veel plezier met deze kleine rakker
Groeten Yvonne

It's me zei

Corinne

Ik vind het een schat !!! echt waar een poep.........en een drol..........lief......een echte pup....hahahaha!!! zie je nou staat heel stom zonder te verkleine!! wat een mooie naam !!! maar help me eens .....wie is Jip???

Fijne avond groet Ria ( klinkt ook niet vriendelijk)

t brocante sfeertje zei

O,jee ik ga t toch doen,wat n SCHAT(JE)
en wat n ontzettende leuke naam.Nu even je handen vol net of er n baby in huis is he?Geniet er lekker van Corinne.Groet(jes)Ingrid

Inka en Andre. zei

Hallo,ach wat een scheet(je).
Geniet ervan en heel veel plezier met elkaar en ach ze wennen wel aan elkaar,hóór duurt misschien een paar dagen maar,dan zijn het vrienden voor het leven.

Lieve gr inka en andre

Kind An Huys zei

Dat is heerlijk thuiskomen met zo'n kleine duegniet!!! Wat is hij klein, zo schattig. Succes met het kiezen van een nieuwe naam, maar dat gaat vast wel lukken....
Geniet ervan, groetjes, Anne.

gewoon gezellig zei

Wat een lekker ukkie! want UK of UKKIE maakt volgens mij niets uit ;-)
Erger vind ik de msn-taal die ik zie onder de jeugd van tegenwoordig (dat klinkt net alsof ik een oudje ben) dan de verkleinwoorden, tenzij het onzinnig vaak gebruikt wordt.
Veel genieten van Finn!! (ben benieuwd welke naam hij krijgt) Groetjes Hilde

Janet zei

Hoi Corine,

ik ben het helemaal met je eens hoor, wat die verkleinwoorden betreft enzo,maar uuh ,dit vind ik toch echt een schattig klein HONDJE hoor....sorry,maar wat een dotJE.

Groetjes,Janet

La Maison en Wonderboom zei

Wat een dot deze kleine hond. Moet je er 's nachts je bed voor uit? Volgens mij is het moeilijk om hem aan een andere naam te laten wennen, maar ach, alles went ook voor zo'n rakker.
Mooie foto's heb je gemaakt.
Daag
Hermine

(pfff, 'k moest wel eventjes goed op mijn woordjes letten)

with love zei

Aagh...zo lief! Als ze nou zo klein bleven...nou dan zou ik ook bijna overstag gaan, want over een hondJE zou ik misschien nog baas kunnen maar als het een HOND wordt...
geniet maar lekker van die kleine pup!
lieve groet, Erna

The Old and the Beautiful zei

Grappig dat je je zo ergert aan verkleinwoorden.
Ik weet niet of ik het heel vaak gebruik maar wat klein is mag van mij ook met een verkleinwoord aangesproken worden.
Dus zo'n pup is voor mij toch echt gewoon een heel schattig klein hondje.
Iedere gek zijn gebrek dan maar he? ;-)

En ik vind de naam Finn ook helemaal stoer voor hem. En of Jip daar nou zo op reageert..ik weet het niet.
Onze katten heten Beatle en Boots, beginnen dus allebei met een B maar lijken verder niet op elkaar maar Beatle reageert net zo hard op de naam Beatle als op Boots en Boots reageert op geen van beide of met een hoop geluk op alleen van haarzelf. Dus...ik weet niet of je Finn nou wel of geen andere naam moet geven.
Succes met de beslissing.

Groet(jes) van mij...Gonda

seasons of my house zei

Wat een geweldig beest, nou ja klein beest dan en zou HIJ het erg vinden om Janneke genoemd te worden?? :oD
(ja, ja ik weet het is flauw en -neke is natuurlijk ook een verkleining sorry, dus dan wordt het Jan!)
Geniet van je pub,
Karin
(betekent dat ook weer gebroken nachten pfff)

nieneke zei

Hoi Corine,
Wat een scheet! Ik had de pups ook al gezien op het blog van Thornwoods at home. Wat zijn ze al weer snel groot!!! Misschien kan Monique nu weer meer posten? (ik vind haar huis altijd zo leuk!) Rust in huis met al die pups de deur uit!! Maar goed JIJ zult het wel even druk krijgen; zo'n pup is net een baby...
Haha, jij met je verkleinwoorden-fobie!!! Nou, ik ken er nog 1 hoor!!! Ik ben kleuterjuf, maar als ik ergens niet van hou....Krijg echt de kriebels van mensen die zo praten tegen een kind!!!
Maar ik vind dit toch echt wel een schatJE hoor!
Ben stiekem wel een beetje jaloers..
Ben benieuwd of je de naam nog gaat veranderen en wat het dan wordt...
Lieve groet, Nieneke

seasons of my house zei

Oeps, ik bedoel natuurlijk P U P
(je ziet waar ik met mijn gedachten ben)

THORNWOODS AT HOME zei

Hoi Corine,

Wat super leuk je te hebben ontmoet. Het was zo komisch, ik had de foto van Finn er nog geen 2 tellen op mijn blog staan en toen belde jij. Waar een blog al niet goed voor is!!!

Het is hier nu een stuk rustiger inderdaad nu de meeste puppen naar hun nieuwe baasjes zijn en kan ik inderdaad weer even aan mijn blog en het lezen van de andere blogs toekomen... het schoot er de laatste tijd een beetje in.

Jelle heeft ook nog een berichtje achter gelaten op de hyves van Janiek, hij moest er helemaal van blozen!!

Wens je heel veel geluk met Finn en kom zodra ik de stamboom binnen heb persoonlijk even bij jullie brengen. Vind ik ook wel even gezellig om jullie huis te bewonderen, want dat ziet er altijd geweldig uit op je blog. En natuurlijk even lekker knuffelen met Finn!

Lieve groet,

Monique

Home and Lifestyle zei

Grappig zoals als iedereen reageert op je verkleinwoorden post...echt leuk om te lezen!

Maar goed, ik hou gewoon mijn eigen stijl maar aan...ik doe gewoon of ik nergens van weet!

Wat een scheetje zeg! Hier zouden de dames ook wel een hond willen, maar met onze logeerhond is onze ervaring dat na een paar dagen het uitlaten al minder populair wordt, dus we beginnen er maar niet aan!

En nu op puppy-cursus of wacht je daar nog even mee? In ieder geval veel plezier met Finn, ik hoop dat hij voor jullie een gezellige aanvulling op het gezin zal zijn!

Lieve groet, Ingrid

JacQie zei

Hallo,
ik ben hier terecht gekomen via... Finn inderdaad. Ik zag het berichtje op de andere blog haha. Ik vind het een scheet!
Fijne dag, en groetjes
jacqie
Oja, ik ben meteen volger geworden.

Twa zei

Aaaaaach! Wat een poepie! Echt een schatje om te zien. Wij hebben ook 2 Jack russels, maar ze hebben inderdaad een strakke hand nodig. Van Finn (als de naam zo blijft)zal je ongetwijfeld heel veel plezier hebben. Heerlijk zo'n pup. Geniet van hem!
Groetjes (of groeten) van Antoinette.

Bonjade zei

Oh een dotJE een poepJE een schatJE een knuffeltJE een lieverdJE....sorry hoor ik kon me niet inhouden hij is dan ook zo lief...nee een echt liefJE........
Tja ik kan me voorstellen dat je lieve Finn niet kon weerstaan......om op te eten zo lief.
Vind Jip het ook al wel leuk, nog even en ze zijn de dikste vrienden...let maar op.
Dikke knuf voor dat lieve Finnetje;)

Rianne zei

Jammer dat je weekend niet doorging, maar je hebt een geweldige pup in huis gekregen, hij is ook meteen fotogeniek! Super!
Geniet ervan!

Janny zei

Inderdaad een schattige pup! En ze ruiken ook zo heerlijk, he? Doet me denken aan de tijd dat onze eigen Bruun een pup was (alweer 11 jaar geleden). Inderdaad hebben Jack Russels wel een strakke hand nodig maar ze zijn ook heel fijn gezelschap. Vrolijk en lief en héél levenslustig. Veel plezier van jullie pup(pie)!

Ilse zei

Ah wat een schatJE , wat een poepie, wat een lief beestJE
ahhhh
enig gewoon ....

brocante roos zei

Ik had al kennis met Finn gemaakt op de Blog Thornwoods at home. Wat een prachtig beest. Ik viel gelijk voor z'n naam, ik had al gelezen dat jullie 'm Finn blijven noemen. Is Jip al een heel klein beetje gewend?

Fijne avond,

lieve groet Marjan

fotorantje zei

wat een leuk knuffelke, jaja daar hoort echt wel een 'ke' bij, hihi
zo lief dat hij is
http://blog.seniorennet.be/fotorantje

Petra zei

Wat een leuke foto's en wat een stoere hond. En die naam is ook geweldig. Hij kijkt ook zo leuk.

Veel plezier met Finn (en Jip natuurlijk)
Groetjes Petra