donderdag 12 augustus 2010

zot van brocante

taal...
Het gemakkelijke van een paar dagen België is dat er 'nederlands' wordt gesproken,
hoewel sommige woorden ons toch wat raar in de oren klinken.
Zo kocht ik een paar tijdschriften (woonbladen !) en die wilden we pinnen, maar volgens de meneer achter de kassa was 'bankcontact' niet mogelijk...
waarmee dus werd bedoeld dat betalen met de bankpas niet kon.
Een ander typisch belgisch woord hoorden we aan de ontbijttafel van de gastvrouw, wij vertelden dat we door zouden reizen naar de antiekmarkt in Tongeren.. o jullie zijn ook 'zot' van brocante??!!
Bij de boeking van de overnachting kregen we via de mail een 'reservatieformulier' toegestuurd.
En op de menukaart stond geen runderbiefstuk, maar 'rundsbiefstuk', was wel errug lekker trouwens!!
De routebeschrijving naar de 'parking' : 'aan' de verkeerslichten linksaf... ik geef je een 'plannetje' van de stad mee (een plattegrond dus).
Het viel ons op dat ze daar zowiezo veel verkleinwoorden gebruiken.. kindjes, plannetje, straatje, sleutelkaartje, winkeltje...
Maar goed, wij zijn dus inderdaad zot van brocante :)
Bij Caatje in Heel kochten we een stoere, betonnen tuinvaas, zwaar, maar zonder tierlantijnen dus helemaal goed.
We hebben nog niet een definitieve plek voor 'm gevonden, maar ik heb 'm wel al gevuld met simpele lavendel.. zo is ie nog mooier!
Én we kochten een oud, lekker dik laken met monogram,
G C...onze letters... dit beddelaken gaan wij gebruiken als sober fris tafellaken.
En geloof het of niet, maar op de markt van Tongeren konden we niks van onze gading vinden :(
naar onze smaak veel kitsch en was het wel echt brocante dan had het teveel gefruts aan zich en daar houden wij niet van.
Voor ons moet het simpel en sober zijn :)

26 opmerkingen:

La Maison en Wonderboom zei

Prachtige vaas en op die grote linnen lakens val ik ook regelmatig. Mijn Belgisch-Franse overbuurvrouw heeft er gordijnen van gemaakt, staat ook super. Ik gebruik ze als beddensprei.
Ja die Belgische uitdrukkingen vinden we grappig maar reken erop dat ze ons "Hollands" ook amusant; vinden.
Fijn weekend Corine en lieve groet van
Hermine

Berna zei

Ondanks dat Tongeren tegenviel hebben jullie toch wel genoten geloof ik. En ja, Tongeren viel mij ook erg tegen. Inderdaad veel troep.

Bo Butiek zei

De initialen van mijn man, wat leuk!

Liefs Claudia

Irma zei

die monogrammen nou ja hoe vind je het met julli letters...toeval...lot....bestemming.....wat gaaf!!!en de vaas ohhhh ook weer zo'n plaatje,

liefs irma

Welkom bij De sfeer van Toen zei

Hoi Corine, Wat heb je een heerlijke dingen ondernomen, ik heb net even alles zitten lezen maar zo te zien heb je genoten van al het moois. Wat een prachtige b&bfast ben je geweest, en leuke aanwinsten. Heerlijk om van die mooie vondsten te doen...

Groetjes van Petra

Carla zei

Wauw...gave vaas!!!
En wat leuk dat je dat laken gevonden hebt.
Wij gaan zo richting Schiphol....op naar Lanzarote...dus tot over 12 dagen.

lieve groet Carla.

Nieneke zei

Had je wel je mooie "kleedje" aan???? (vond ik als kind al een magisch woord, je weet vast wel dat dat jurk betekent)
Wat een prachtige, stoere vaas en dat laken; 't is toch gewoon niet te geloven; jullie initialen...poeh! (enne je moet dat dan ook ZIEN hè, op dat moment...) Een fantastiche score, zou ik zo zeggen, lieve groet, Nieneke

Kind An Huys zei

Grappig he, die belgische uitspraken....
Dat doet het toch weer wat meer buitenlands aan!
Wat leuk dat je dat laken vond met jullie initialen!! en die tuinvaas... stoer en simpel, maar ook erg mooi.
Groetjes, Anne.

Yvonne zei

Leuk is dat he, dat taaltje.
Sinds mijn dochter in Belgie woont horen we nog meer vreemde woorden en uitspraken.

Het klinkt zo lief allemaal.

Het is MIJN land zou er ook wel willen wonen.
Maar ja... onze bazen zitten in Holland.
En de betonnen vaas is heel leuk lekker sober.

Altijd een beetje vakantie net over de grens...
Wij zijn ook net terug uit Belgie.

It's me zei

Wauwwwww dat laken met monogram !! geweldig mooi !!!............prachtig fris en sober !!! fijne dag lieverd........

Dani zei

De Vlaamse taal klinkt zo leuk inderdaad, en vaak lief door de verkleinde woordjes.
Mooie vaas! Die is helemaal mijn smaak.
Fijne dag,
Groetjes
Dani

lia zei

Ja grappig dat taaltje.. van onze zuiderburen. Soms kijk ik weleens naar de pfaffs, en dan moet ik ook weleens lachen. Maar ze denken waarschijnlijk hetzelfde van ons. Vorig jaar in Brugge was er ook zo'n gigga markt, en daar konden wij ook helemaal niets vinden. Wel heel veel koperen spullen die je hier toch niet meer zoveel tegenkomt. Maar die vaas is mooi, en daar vind je vast een mooie plek voor. Hoe gaat het met het "project"..

fijne laatste dagen, lia

ZoutHout zei

Zo leuk....... die belgjes hahaha.... Wat een super mooie vaas en dat laken..... zucht je heb er echt oog voor.

Ps. bankcontact is wel een gangbaar woord toch!?!?!?!? Nou ja misschien voor mijn heb nog even bij een bank gewerkt haha...

liefs&fijne dagen :)

almay`s home zei

Het klinkt allemaal veel zachter en de woorden zijn zo leuk gevonden. Ik moest altijd lachen om het woord "duimspijkertje" wat punaise betekent.

Wat een prachtige vaas hebben jullie op de kop getikt! En dat laken met jullie initialen erop..dat lag daar gewoon op jullie te wachten!

Wat kan dat dan tegenvallen op zo'n markt in Tongeren waar je veel meer van verwachti had!

Zomerse groeten,
Alma

Room Seventeen zei

Mooie vaas heb je gekocht ! En de taal is inderdaad grappig, leuke uitspraak "zot van brocante" .
Groetjes Hennie

@nne zei

he, je hebt het Vlaams ontdekt!! Jouw blog is trouwens eentje om "goesting te krijgen voor een toerneeke voddemart". Lieve groeten van een halfvlaamse uit Kreta. Lieve groet - en kuskes -, @nne

Lynda zei

ik heb inderdaad ooit eens bij Caatje een theedoek met mijn monogram gekocht (L...duh;)))) erg leuk is dat!
Die vaas is geweldig....zoals zo veel dingen bij caatje;)!

Dag Zotteke!!!

Lynda

Bonjade zei

Nee joh...daar moeten jullie toch onder slapen......
Deze is gewoon bestemd voor jullie dat zie je zo......voor veel romantiek
;0}
Liefs

little sweet things zei

Haha, ook ik kreeg een keer in Belgie te horen dat ik een leuk kleedje aanhad, en ipv pinnen werd mij doodleuk verteld dat een handtekening genoeg was(en ik nog hopen dat het niet afgeschreven zou worden) Toen wij in Tongeren waren was er net op die dag processie optocht, daarom was de markt verplaatst naar een industrieterrein achteraf. Ook wij hebben toen niets gekocht. Wat ik wel weer grappig vond... langs de weg stonden allemaal stoeltjes klaar voor de optocht en op die stoeltjes zat een kaartje met "behouden" erop ipv gereserveerd.
Dat verkleinen ken ik wel van mijn vriendin uit Brabant alles is bij haar poppeke en knulleke.
Maar je vaas en laken zijn mooi hoor.
Groetjes Sas

peet zei

Hoi Corinne
Ja heel herkenbaar dat Vlaams ! Ik vind het een geweldige taaltje !!
Wat is die vaas geweldig , hij staat mooi zo met die Lavendel erin . Mooi sober !
En dat laken ...die was gewoon voorbestemd voor jullie Super gewoon !
Tja en dat Tongeren niks was had ik ook al vele malen gehoord , jammer hoor !
Maar gelukkig hadden jullie een heerlijk weekend !

Liefs Peet

Tierlantijn zei

Jammer dat de markt een beetje tegen viel. Kan me zo voorstellen dat je er erg naar uit hebt gekeken...

De vaas; helemaal mooi!
Het laken; wat bijzonder!

Fijn weekend!

Groetjes, Ilona

Home and Lifestyle zei

wat heb je een mooie vaas gescoord, prachtig met lavendel er in!

En ik kan ook nog een duit in het Belgische zakje doen...we spraken een keer iemand die het telkens over een zwemkom had. Ik dacht aan een aquarium, maar het bleek het zwembad te zijn.

Een fijne dag nog! Lieve groet, Ingrid

le ciel flamand zei

Ja, er is toch wel wat verschil tussen het Nederlands en het Vlaams ;o) Hier in mijn streek worden veel woorden in het dialect aan het Frans ontleend, wat vaak heel mooie woorden oplevert. Helaas gaat het dialect verloren, veel kinderen leren het niet meer...

Het laken is heel mooi, leuk dat het net jullie initialen zijn! Ook die vaas is super, je vindt er vast en zeker een mooi plekje voor.

Groetjes, Annelies

bijzonder-oud zei

Hier nog zo'n zotterik :-), helemaal zot van brocante! Leuk he? dat taaltje, ik vind het altijd zo leuk en vriendelijk klinken....

Jammer dat Tongeren niks voor je was, maar die pot van Caatje, super!! dat laken trouwens ook....ik heb ook al diverse Caatje spullen in huis :-) en ze is ook nog eens een ontzettend lieve vrouw!

groetjes en een fijne avond nog,
Yolanda

Jeanette zei

Ik heb nog een aanvulling op het belgisch, een dampkap is een ....... afzuigkap.
Prachtig die vaas, echt super. Die lavendel maakt het echt helemaal af. En die monogrammen op dat laken, wat een toeval, het moest zo zijn.

Lieve groet,
Jeanette

Margot zei

Dus geen frutseltjes en friemeltjes voor jullie. Wel een prachtige vaas en eigen initialen op je tafellaken/beddengoed... Koninklijk hoor!!!
Nog zo'n mooi bels woord: een opneemvod, gewoon een poetsdoek dus, maar het klinkt toch anders.
Groetjes, Margot