maandag 29 november 2010

gezond en/of lekker

chronisch op zoek…

Al tientallen jaren heb ik last van chronische vermoeidheid, fibromyalgie en hyperventilatie..lastig, maar er is mee te leven!

Je blijft zoeken naar dingen die de klachten verminderen, een voorbeeld is een suikerarm dieet… Suiker is troep, ook voor chronisch gezonde lichamen is het een fikse aanslag op het energiesysteem. Een aantal jaren (de hele slechte jaren) kon ik het goed volhouden, ik had geen keus, want zondigde ik, dan lag ik daarna hele dagen plat ;) Maar na verloop van tijd, verleg je je grenzen en ga je je meer toeleggen op het beter verdelen van de beschikbare energie en dan sluipt het suikergebruik er weer in.

Het voordeel van het verminderde suikergebruik is dat ik het hele zoete spul niet eens meer echt lekker vind, dus marsepein of borstplaat kan ik best laten staan. Maar er is in deze tijd ook veel lekkers waar ik wel moeilijk af kan blijven…

p.notenpepernoten.pepernoten

Zo kwam Rianne thuis (ze werkt op zaterdag bij de bakker) met pepernotenbrood… brood met speculaaskruiden en meegebakken hele pepernoten, het ziet er leuk uit en het is met een laagje roomboter erop ook nog eens erg lekker!

31 opmerkingen:

Miranda zei

Ziet er inderdaad erg lekker uit; geniet ervan!

Fijne dag,
Miranda

with love zei

Mmmm...dat ziet er heerlijk uit zeg! Dat lijkt me idd moeilijk om dat te weerstaan!
fijne dag, groetjes Erna

THE BLACK BARN zei

Dat heb ik nog nooit gegeten.
Wel bruin brood met schudden buik of speculaas.

FIJNE WEEK TOEGEWENST.

MIRANDA

kienkele zei

Hoi Corine, met beleid genieten dan maar..... Weet wat het is, want ik ben diabeet en dan mag ook niet alles, maar af en toe iets lekkers moet kunnen, toch?
Ben het overigens wel met je eens dat het went, want een heleboel zoetigheid hoef ik niet eens meer.
Hele fijne dag, lieve groet, TIneke

katja-Mariska zei

Ik voel helemaal met je mee weet precies hoe je voelt. Ik ben voor mezelf nog aan het uitvogelen hoe ik er het best mee om kan gaan en dat gaat me nog niet zo goed af.
Dus (ook al is suiker niet goed)geniet toch maar van je lekkere brood.Soms moet het ook gewoon even wat lekkers voor je zelf.
Lieve groet Katja

Hannekie zei

mijn zoon heeft een energie stofwisselings ziekte en mijn zus heeft fybro. dus ondanks dat ik zelf er geen last van heb weet ik wel hoe het is te leven met iemand die altijd zijn energie moet doseren. wij passen ons met alle liefde aan maar voor hem is soms heel moeilijk, hij is ook pas 16 en wil nog zoveel. knap dat je er zo goed mee om kan gaan..en dat pbrood..tjee wat lijkt me dat lekker zeg,,
gr hannie

Collie-Collie zei

Dat brood ziet er leuk uit met al die pepernoten erin en lijkt me heel lekker!! Ik bak af en toe ook zelf brood, na het rijzen kan ik er natuurlijk ook klontjes pepernotenmix in doen... hm moet ik eens proberen!

Groetjes, Collie

TureluurBellemietje zei

ooh ziet er lekker uit, tja ik zondig ook ...met gevolg...maar ja...ik wil nog zoveel...helaas kan ik niet zo goed mijn draai er mee vinden...

Colinda zei

Hoop toch wel dat je af en toe van dit soort lekkers kan genieten zonder gelijk een terugslag te hebben. Het ziet er zo heerlijk uit ...

Groetjes,
Colinda

Bonjade zei

Oh zeg dit ziet er jammie uit.....
En zie ik daar nu een glimp van zo'n prachtmok?
Enne drink je dan ook koffie zonder suiker...?
Oh dat lijkt me zo moeilijk........
en zo af en toe smokkelen......moet kunnen ( hopelijk)
Liefs

Tierlantijn zei

Ohhh wat ziet dat er lekker uit zeg!!

Ik doe het met wit brood, beetje boter en speculaasjes. Dat van jou is wel wat sjieker..!

Groetjes, Ilona

MOODZ zei

Mmmm, dat kan je echt niet laten liggen... ziet er heel lekker uit.Ik vind je blog een genot om naar te kijken.. ik ga je zeker volgen..
Groetjes, Tamara

lia zei

Ja, ik ben ook niet van het zoete. En het scheelt inderdaad enorm. Maar dit brood zou ik ook niet kunnen weerstaan.

liefs Lia

Home and Lifestyle zei

Vanuit het oogpunt "elk pondje gaat door het mondje" laat ik ook vaak zoetigheid staan, maar het lijkt mij nog vervelender als je de rekening gepresenteerd krijgt met lichamelijke ongemakken. Dan is deze tijd van het jaar inderdaad een lastige periode met al die lekkernijen. Ik hoop dat je heerlijk hebt genoten van het brood, zonder naweeën!

Lieve groet, Ingrid

Margot zei

Kleine stukjes, en groots genieten...
Warme groetjes, Margot

jose zei

Ja ik weet precies hoe moeilijk het allemaal is, ik heb een dochter die het heeft. Maar geniet af en toe toch maar een beetje van dat lekkers hoor.

Lieve groetjes Jose

La Maison en Wonderboom zei

Nooit van gehoord, maar het ziet er heerlijk uit.
Pepernotenbrood mmmm onthouden.

Lieve groet
Hermine

Servies en Brocante zei

Ook ik, mijn moeder en mijn tante hebben fybro..bij mij is het nog niet zo erg als de rest van de fam. Maar dingen bovenhands doen kan ik echt niet, dan heb ik de volgende dag zo'n last..leuk op je 22e..Ik weet ondertussen ook wel wat ik moet laten staan maar kan er altijd nog bij leren .. het brood ziet er heeerlijk uit!!

Lynda zei

nog nooit gezien!!! wat grappig!
net een bammetje speculaas maar dan zonder geknoei(omdat je koekje eraf kiept....ben niet zo'n botergebruiker....heeeeeeeeeel dun)

Eet smakelijk!!
Liefs,
Lynda

Nieneke zei

Tja Corine,
Wat is het toch vreselijk naar dat je chronische klachten hebt!! Ik denk dat je altijd op zoek bent naar je grenzen en ik KAN me voorstellen dat zo'n plak brood je nét over die grens brengt....poeh, moeilijk te weerstaan!!
Ik ken dit brood niet, maar het ziet er ZO lekker uit....

It's me zei

Dat ziet er lekker uit zeg !!..ja meis we tobben wat af he??? hier zit ook al zo'n geval........word soms zo moe van alles......maar ik vind alles veel te leuk dus ga lekker door......positief blijven dat red je !!! liefs Ria....

bijzonder-oud zei

Jeetje, lijkt me absoluut niet gemakkelijk zeg! Ik heb zelf last gehad van chronische hyperventilatie maar ben daar gelukkig van af komen, dat was al niet fijn, laat staan als je er nog meer klachten bij hebt!

Kan me best voorstellen dat je af en toe wilt smokkelen...en het brood ziet er heerlijk uit, dus ik hoop dat je er van hebt genoten!
Groetjes,
Yolanda

Marieke Reintjes zei

Lastig hoor, er is nu inderdaad zoveel lekkers te krijgen, maar dat notenbrood ziet er heerlijk uit!!! Lief dat ze dat voor je mee bracht!!
Fijne week, groetjes Marieke

Mayflower zei

Ik ben een echte zoetekauw, maar weet ook dat suiker een vervelende invloed op je lichaam heeft. Ik heb ook last van reumatische klachten en hyperventilatie en als ik een teveel aan suiker neem wordt ik moe en lusteloos.
Maar ik vind het moeilijk om er een weg in te vinden.
Dat peperbrood kende ik nog niet, maar het ziet er smakelijk uit, doe mij maar een klein stukje.
Liefs Mea

Jeanette zei

Tja, en ik heb een aantal jaren geleden een dieet gevolgd om aan te komen en ik moest mijn suikergebruik indien mogelijk zelfs uitbreiden... Het is oneerlijk verdeeld in de wereld. Ik moet zeggen dat het pepernotenbrood er erg lekker uit ziet.

Lieve groet,
Jeanette

almay`s home zei

Ik ben ook drastisch geminderd met suiker! Ik was gewoon een suikerjunk en dat doet je lijf geen goed! Het was echt afkicken geblazen! Op zich is het goed vol te houden maar af en toe....sla ik toe!! Het blijft levenslang en in heel veel zit suiker!

Sterkte en af en toe een pepernotenbroodje is dan toch echt genieten!!

Groetjes
Alma

English style zei

het lijkt me heel moeilijk om alle zoetigheid te moeten laten staan, maar als je het daarna moet bezuren, zul je er vanzelf wel zoveel mogelijk afblijven...
nu zou ik zo'n pepernotenbrood (hij zet er wel lekker uit) wel met gemak kunnen laten staan, want ik houd totaal niet van pepernoten, maar jullie hebben er vast lekker van gegeten :-)
Groetjes Yvonne

Haikey zei

Het ziet er inderdaad wel heel lekker uit!
Geniet er maar heel even van :-)

fijne avond!

De Lorelei Brocante zei

Hoi Corine.

Las je berichtje en heb je Blog even bekeken,ik ben een nieuwkomer in Blogland hoor,haha heb er nog niet zoveel ervaring mee maar vind het wel heel gezellig.

Suiker is echt slecht,als je twee weken weinig tot geen suiker gebruikt merk je het meteen hé.
Maar dat Brood.......Mmmmmmmmmm

Groetjes Dicky Marie

van...

De Lorelei Brocante

Anderson cottage zei

ziet er heerlijk uit, mischien kan je een hoeveelheid brood met ppernoten invriezen ? lief dat ze zo aan je denken he? geniet ervan, liefs marion ben ook meteen volger geworden van je gezellige blogje, liefs marion

Gekakel zei

Dankjewel voor je reactie, Corine! Mijn mailadres is wvanos@hotmail.com .