woensdag 19 januari 2011

genen

dochter van haar moeder…

Mijn jongste dochter Janiek deed vorig jaar VMBO-examen. Een zwaar jaar, want leren gaat niet bepaald vanzelf bij haar, maar het harde buffelen had het gewenste resultaat, ze haalde haar diploma! Ze ging een week met vriendin en ouders relaxen in Turkije en kon daarna direct fulltime als vakantiewerker aan de slag bij de kapsalon waar ze in september haar kappersopleiding ging beginnen. Allemaal top zou je denken… maar achteraf bleek het teveel van het goede. Een maand nadat ze daadwerkelijk aan de opleiding was begonnen (4 dagen werken, 1 dag naar school)kwamen de eerste klachten. Moe, heel moe, misselijk, duizelig en elk virus wat rond waaide velde haar voor een paar dagen. De conclusie was simpel: haar tengere lichaam had behoefte aan rust om te herstellen van de extreme druk van het laatste jaar en van het ( voor een 17-jarige best zware) fulltime werkritme van haar huidige baan.

Maar zo simpel is dat natuurlijk in real life niet, want net begonnen met een erg leuke opleiding, bij een net zo leuke kapsalon wil/moet je gewoon meedoen…de drukke decembermaand zelfs nog extra werken. Dus ging ze stoer door, kwam elke dag bekaf thuis, nauwelijks puf om iets te eten ging ze vroeg naar bed, slapen dat was het enige wat ze wilde. Tot ze een paar weken geleden, op weg naar haar werk flauwviel in de bus… Dit ging niet goed… in overleg met haar werkgever werkt ze nu 3 dagen i.p.v. 4, dat geeft iets meer rust. Maar feit blijft dat haar lichamelijke conditie nog steeds ver beneden peil is. Een bezoek aan de huisarts en een uitgebreid bloedonderzoek verder, weten we nu dat ze een extreem lage bloeddruk heeft maar dat er in het bloed geen verontrustende dingen te zien zijn. De verzameling klachten komt dus inderdaad waarschijnlijk voort uit oververmoeidheid. En dat is een opluchting, want hoewel lastig is het niet ernstig!

kapsels

Maar…deze moeder heeft het er niet gemakkelijk mee. Zelf kamp ik al ruim 20 jaar met vermoeidheidsklachten, mijn lichaam ziet geen kans in een normaal tijdsbestek bij te tanken na een belasting, dus altijd loop je tegen je grenzen aan of eigenlijk ga je er constant over heen, dat is frustrerend! En dat gun je niemand, zeker je dochter niet… ik blijf hopen dat het geen genenkwestie is, maar dat haar lichaam met rust, beweging en gezonde voeding over een tijdje weer op krachten is. Zodat ze volop kan genieten van al het leuke wat het leven een jonge meid te bieden heeft!

29 opmerkingen:

wonen bij de dijk... zei

och jeetje dat is wel schrikken, dat flauwvallen in de bus..
en dan zo moe zijn, op die jonge leeftijd..
Ik herken het verhaal, met een reumatische spierziekte in mijn lijf, ben ik ook altijd moe.
maar wil daar niet altijd naar luisteren..
Niet slim, maar anders willen zoveel dingen niet meer zoals ik het graag wil..
Dus dan maak je keuze's..
Vandaag iets meer, en dan morgen maar even wat meer rust..
Het lijkt mij voor je dochter niet gemakkelijk, omdat ze zo graag wil..
Die leuke baan een toekomst in het vooruitzicht..
Misschien iets van Yoga, om haar lichaam te ontspannen zodat rust nemen ook beter gaat..
Ik zoek de rust en zorg dat vermoeidheid wat afneemt in bloggen, lopen en toch ook in mijn werk..
Balans zoeken, dat is wat moet, en daar wens ik jullie kracht bij..
lieve groet, cobi

Madelief zei

Ach dat is wel heel sneu voor je dochter en wat naar dat ze in de bus is flauwgevallen!
Ik heb het ook hoor, ben heel snel moe en moet ook constant m'n grenzen in de gaten houden. Ik zou ook best wel 3 dagen willen werken, maar ik red dat dus niet, ben met 2 dagen zo moe en heb dan die tijd echt nodig om thuis bij te komen én daar natuurlijk alles nog te doen.

THE BLACK BARN zei

IK VIND DIT ERG NAAR VOOR JE DOCHTER!!
NOG ZO JONG EN ZOVEEL LEUKE DINGEN OM TE DOEN.
LATEN WE MAAR HOPEN DAT HET VAN TIJDELIJKE AARD IS EN DOOR RUST OVER GAAT.
WENS HAAR MAAR VEEL STERKTE VAN MIJN.

LIEVE GROET,
MIRANDA

Claudia zei

Ik kan het me van vroeger ook nog wel herinneren. Dat je dat school druk was, met werken kreeg ik het pas echt druk. Hopelijk heeft zij hier last van en knapt ze binnenkort weer op.

Carina zei

He bah, hoop maar voor je dochter dat de klachten van tijdelijke aard zijn, op haar leeftijd lacht het leven je tegemoet en wil je zo veel.

Lieve groet van Carina

Miranda zei

Wat een vervelende situatie... Ook al zijn je opleiding en de kapsalon waar je werkt dan nog zo leuk, je gezondheid is toch wel erg belangrijk. Ik hoop voor je dochter dat ze zich snel weer wat beter voelt en ze weer fijn van alle dingen kan genieten!

Lieve groet,
Miranda

G-style zei

Zo Corine , hier schrik ik best van hoor , eigenlijk zou een 17-jarige inderdaad de hele wereld aan moeten kunnen maar met een lage bloeddruk wordt dat natuurlijk wel even wat anders, daar kun je flink last van hebben .

Gelukkig zoals je zelf al zegt niet ernstig maar wel ontzettend lastig.
Wens haar sterkte en laat haar inderdaad rustig aan doen ........

groetjes Gea

Nieneke zei

Wat een zorg Corine, zeker omdat je het zo herkent en weet hoe het is...Tegelijkertijd is dat wellicht ook een voordeel, want jij kunt haar als de beste aanvoelen en helpen in keuzes maken.
Fijn ook dat ze op haar werk ook meedenken en dat ze het daar wel heel erg naar haar zin heeft. Gooi jij (of Gert??) er in de tussentijd maar een gezonde dosis vitaminen en ander gezonds tegenaan, in combinatie met een gezonde dosis humor, dan komen jullie er samen wel!

katja-Mariska zei

Dat is niet leuk om je dochter zo te zien.
En heel erg schrikken dat ze in de bus flauwvalt.
Een lage bloeddruk kan je wel heel erg naar van zijn. Ik hoop dat ze met rust weer opknapt.
Beterschap met je dochter.
Liefs Katja

Collie-Collie zei

Helaas een herkenbaar verhaal (ik heb een IgA immuundeficiëntie) vanaf mijn 14e aan het tobben (pas met 29 jaar diagnose, komt alleen maar voor bij 65+) ook altijd moe en daarbij als bijwerking, bij het over grenzen gaan, ontstekingen.

Maar zoals ik in het begin steeds te veel over mijn grenzen heen ging, herken ik het steeds beter en gaat het best wel goed en voel ik me ook best wel goed.

Ik denk dat haar lijf er ook heel erg aan moet wennen aan alles wat veranderd is en dat kost tijd. Ik hoop dat ze snel wat meer energie krijgt en dat ze het leuke werk in de kapsalon in combi met haar school met veel plezier kan blijven doen... Ik hoop dat ze met de extra rust weer fijn opknapt!!

Groetjes, Collie

Home and Lifestyle zei

Wat een vervelend verhaal Corine...ik zou er ook mee zitten als mijn dochter zulke klachten had. Je gunt haar toch graag dat ze zorgeloos van het leven kan genieten, al is hard werken daarbij natuurlijk normaal gesproken niet verkeerd.

Ik hoop van harte dat ze nu bij kan tanken en laten we inderdaad duimen dat het geen familiaire aangelegenheid is! Sterkte er mee!

Lieve groet, Ingrid

Lynda zei

Oooo gats...nee daar moet je niet aan denken he! Zo'n jong grietje, zo goed als nieuw, moet dat allemaal fluitend kunnen doen eigenlijk he!
Hoop dat ze haar wellicht met wat medicatie weer wat fitter krijgen en dat dit "alles"is!!!
Poeh.....

Liefs,
Lynda

Ingrid zei

Tjee Corine wat naar voor je dochter zo moe te zijn en dan dat flauwvallen,lijkt me best schrikken. Nu maar hopen dat ze wat meer rust krijgt door 3 dagen te werken en dat ze snel weer fit is. Ik weet helaas ook uit ervaring dat altijd moe zijn erg frustrerend is want je wil altijd zoveel en zeker als 17-jarige. Wens je haar beterschap,liefs Ingrid.

Hannekie zei

bah waardeloos is dit he. je gunt ze zoveel..en als je lichaam dan even niet meewerkt..mijn zoon heeft een energiesofwisselingsstoornis wat inhoud..je batterij raakt heel snel leeg en het duurt heel lang eer dat hij weer vol is.in februari begint zijn stage..1 dag in de week en we weten niet of hij dit kan..je ziet ik snap hoe je je moet voelen. machteloos..maar wie weet is ze sterk genoeg en komt het heel snel goed met haar. de wil heeft ze in ieder geval
liefs hannie

Carla zei

Voor lage bloeddruk zijn volgens mij ook geen medicijnen hè!
Jeetje...da's ook wat voor zo'n jonge meid.
Die vermoeidheids klachten....daar heeft de dokter misschien wel wat voor??
Ik was een paar maanden geleden zo verschrikkelijk moe...dat late werken maakt het er niet beter op, en het feit dat ik niet uit kan slapen en op die dagen soms maar 5 uurtjes slaap.
Ik ben via via aan de chlorella tabletten gegaan.
Gewoon te koop bij de drogist...die neem je eerst regelmatig in en bouwt het dan langzaam af tot normale dosis.( je moet maar eens even Googelen)
Ik vaar er wel bij, heb echt veel meer energie, en voel me niet meer zo uitgeput.
Het is het proberen waard, het is allemaal plantaardig.
Altijd moe zijn is echt verschrikkelijk !!

Sterkte meis.....liefs Carla.

lia zei

Die jonge meiden zouden alles moeten kunnen. En ik weet uit ervaring met Heleen dat mensen vaak denken, wat een aanstelster. Of erger dat ze denken dat ze lui zijn, maar ik weet beter. En hoop niet dat ze op jouw lijkt wat dit betreft dan hé. Maar goed, misschien doet een beetje rust haar wel wonderen.

Sterkte voor jou maar vooral voor Janiek.
Liefs Lia

Anja zei

Dat is schrikken. Gelukkig hebben ze de oorzaak gevonden. Sneu zeg, hopenlijk gaat het gauw weer beter.
Groetjes Anja.

It's me zei

Heee wat naar nou !!...ik hoop dat ze snel weer opknapt zo jong nog .......sterkte liefs van mij...xxx...

Karin zei

SCHRIK. Nee het laatste wat je wil is dat je kind iets mankeert. Krijgt ze nu ook medicijnen voor die lage bloeddruk of moet het goed komen met een dosis rust? Ik hoop voor jullie dat het snel weer beter gaat.

Mayflower zei

Wat is dat schrikken Corine als je dochter opeens flauwvalt, kwam dat door die extreme vermoeidheid of heeft ze ook last van hyperventilatie? Als ik een behoorlijke aanval krijg dan val ik nl. ook flauw en ben dan ook extreem moe.
Ik hoop dat het snel weer beter met haar gaat, als moeder maak je je daar toch zorgen om, zeker gezien je eigen klachten. Hopelijk is het bij haar van voorbijgaande aard en kan zij straks weer volop genieten van alles.
Liefs, Mea

t brocante sfeertje zei

he get Corine,wat naar,zal dat kind geschrokken zijn,jullie allemaal!Hoort heel niet bij zo'n jong meisje.Die horen lekker te fladderen.hebben ze het niet over staaltabeltjes gehad?Heb ik ook moeten slikken door n veel te lage bloeddruk.Tja grenzen ben ook flink op zoek dankzij dat fybrio gedoe hang ik nu op stand pppffffttt op de bank zo gek n paar jaar geleden kon ik maar doorgaan en nu zoek ik grenzen alleen weet nog niet zo goed waar ik ze moet zoeken.groet en knuffel voor dochter-lief,Ingrid

kienkele zei

Gossie Corine, wat een schrik moet dat zijn geweest, flauwvallen in de bus, zowel voor haar als voor jou. En wat verschrikkelijk jammer, dat je iets wat je zo leuk vindt en graag doet, lichamelijk niet kunt volhouden. Ik hoop met je mee dat het met veel rust weer goed komt, weet zelf helaas ook maar al te goed wat het is om in een lichaam te wonen wat niet wil wat je geest wil....
Sterkte en liefs voor jou en je dochter.
Groeten, Tineke

De sfeer van ..... zei

Tjonge Corine, wat zul je geschokken zijn dat ze flauwgevallen is! En extreme vermoeidheid...ik hoop echt voor haar dat ze met veel slapen en rust haar leventje weer kan oppakken en dat het van tijdelijke aard is. Maar ik weet ook dat het niet altijd gaat zoals je zou willen.
Er is niets zo moeilijk om je kind zo moe te zien. Heel veel sterkte ermee, voor jullie allebei.

Colin zei

Jeetje, kan me voorstellen dat jouw alarmbellen rinkelen omdat het zo herkenbaar is. Hopelijk is het voor haar iets tijdelijks en trekt ze snel weer bij en heeft ze weer energie voor 10. Sterkte samen!

Franse Lelie zei

Sterkte meiden, rust nemen is altijd belangrijk,voor jong en oud. Ik merk dat met mijn kids ook. Verwen d'r maar lekker, lieve groet

La Maison en Wonderboom zei

Ja, dat is schrikken. Zo'n jong meisje zou de wereld aan moeten kunnen.
Maar het blijkt maar weer dat de boog niet altijd gespannen kan staan.
Jolanda heeft gelijk, verwennen en vertroetelen dat helpt.

Liefs
Hermine

"Een sneller kloppend hart ♥" zei

Wat naar voor haar...ik hoop dat ze een beetje balans kan vinden in alles wat ze doet en wil...
Gelukkig ben jij er voor haar en weet je wat ze voelt...

Groetjes, Veronique

ChoCho zei

Jammer dat ze niet gewoon een half jaartje er tussen uit kan om eens goed bij te sterken - misschien dat ze deze hele zomer kan rusten en zonnen en bijkomen ?

kidokacio zei

Lieve mensen,
Het is Wel erg, dat je je lichaam afbeult. Hoe jong je ook bent, ernstige ziektes en dood liggen altijd op de loer, zeker voor een lichaam waarnaar gewoon niet geluisterd wordt! Veel later, met ontwikkelde MS of ME denk je dan, nu ben ik mijn gezondheid en ook mijn baan kwijt. Want de hoogste diploma zal ook niets waard zijn, als je ziek thuis moet zitten voor de rest van je leven. We denken altijd, het zal meevallen, gaat wel over, even deze drukte door...maar wanneer weet je, welke druppel het laatste is?
Waarom geen jaar pauze nemen? Goed uitrusten, de wereld verkennen? Je hebt nog de tijd tot je 67 ste je af te beulen op je werk! 17 en geen pauze mogen nemen? Wanneer dan wel? Hou op met werken, dat kan altijd nog, ga lekker lol maken en heb ontzettend veel plezier!!!!