woensdag 12 januari 2011

mangelbak

ontkleuren…

Een tijd geleden vond ik de mooie oude betaalbare mangelbak waar ik al even naar zocht, alleen…hij is blauw…oudblauw dat dan wel, maar toch… blauw. En ik heb niet zo veel of eigenlijk niks met kleuren in huis. Doe mij maar grijzen, witten en zandtinten, daar voel ik me het prettigst in. Toch kocht ik dus die oudblauwe mangelbak, hij staat al weken op de eettafel met een stel verzilverde kandelaars en nog wat hotelzilver mooi te zijn. Heel handig alles in die mangelbak, want gaan we de tafel dekken dan zetten we alles in z’n geheel even weg. Dus op zich een prima aankoop!

mangelbak

Maar toch…die mooie ouwe kleur…die wil ik er af hebben. Maar wat zou nou de handigste manier zijn om de bak gewoon z’n ouwe houtkleur te laten krijgen? Ik kan ‘m natuurlijk gewoon helemaal kaal schuren, maar ik vrees dat ie dan te netjes wordt. Ook heb ik gedacht aan voorzichtig afbranden, maar dan heb je kans op donkere brandvlekken, dus zal ik dan toch maar met afbijt aan de gang gaan?

mangelbak2

mangelbak3

mangelbak1

Een gewone ouwe mangelbak, je kan er maar wat druk mee zijn :)

31 opmerkingen:

Thuis bij Tjits zei

grappig ik hou ook meer van de natuurlijke kleuren, maar voor deze kleur blauw heb ik een zwak, past hier helemaal niet maar ook ik ben bezweken voor een mangelbak in deze kleur.. en staat nog steeds in de keuken..
ben benieuwd wat je ermee gaat doen!

lieve groet, Tjitske

lia zei

Ik ben ook weer druk bezig geweest met mijn mangelbak (toeval). Nou heeft die wel de goede kleur, maar als je hem verft moet je hem misschien een beetje doorschuren zodat hij er gebruikt uitziet. Of misschien gewoon eens flink schrobben en word de kleur wat vager.

Liefs Lia

Petra zei

OO wat een mooie bak maar wat een prachtige kleur. Ik zou er niks aan doen hij is zo mooi zo.

groetjes Petra.

Rozmeen zei

Mooie mangelbak en ik heb ook echt iets met mangelbakken...zo handig overal inhuis..

Tja ik vind het een mooie kleur lastig... ik denk toch licht opschuren en verfen..
Ben benieuwd wat je gaat doen.

Lieve groetjes,
Rozmeen

De sfeer van ..... zei

Jouw mangelbak is ook zo mooi laag, waardoor je er ook mooi op kijkt. En de kleur blauw zou ik er afhalen met afbijt. Dan blijf de bak mooi robuust en anders kan je hem altijd nog weer verven :-) Ik ben benieuwd wat je gaat doen!

Liefs Petra

brocaatje zei

Ben benieuwd wat het gaat worden :-)
groetjes karin

Home and Lifestyle zei

Je kunt er inderdaad met een verfje over heen en dan opschuren, dan krijgt de mooie mangelbak toch een oude look. Hou ons op de hoogte...ik ben wel benieuwd wat je gaat doen. Het staat overigens wel erg sfeervol!

Lieve groet, Ingrid

Pink Princess zei

Ja ik vind deze kleur dus echt mooi (ook al is ie niet rose hihi) dus IK zou er niks aan doen. Maar ja...dat ben ik dus ;) Afkrabben misschien??

"Een sneller kloppend hart ♥" zei

Hoi! sja...ik vind 'm prachtig zo maar ja, als je er niets mee hebt ;)
Als je 'm echt z'n oude kleur wil terug geven moet je echt schuren of afbijten alleen hij zal dan niet meer de oude uitstraling krijgen die hij vroeger had, ben ik bang...of, je schuurt 'm nagenoeg kaal en laat iets van de blauwe verf achter, dat lijkt me ook heel mooi!

Groetjes, Veronique

Inka en André. zei

Helemaal niets aan doen,vind hem geweldig zo,xxx.

Bonjade zei

Misschien met zo'n gasbrander...dan gaat de verf opbollen en krab je het meeste er zo af...
Al vind ik het best mooi bij je interieur deze oude blauwe kleur...maar idd smaken verschillen.....en maar goed ook.
Succes en liefs

faire un songe zei

Leuk te lezen hoe iedereen een idee heeft over wat te doen met je magelbak....
Maak hem zoals jij hem graag wil hebben.. maar advies geven...ik weet niet hoe je de oude bak kan ontdoen van zijn huidige kleur dus aan mij heb je niet veel.
Succes met de klus.
Groetjes Hetty

Colin zei

Mooie kleur, maar het zou hier in huis ook niet helemaal passen. Nou ben ik geen klusheld, dus geen tips maar ben dus heel benieuwd wat je er mee gaat doen.

Nostalchique zei

Ik zou het gewoon met de electrische afbrander proberen, brandplekken krijg je echt niet zo snel, krabber erbij en het is er zo af. Wel even licht opschuren na het krabben. Volgens mij lukt dat wel hoor. Van afbijt weet ik niet zo veel. Succes!

Freekje -Buitenleven in de Binnenstad- zei

Hoi Corine,
wat lees ik nu?! haha, tja als blauw-liefhebber is dit wel even slikken hoor ;)

Nee hoor, ik begrijp het best, ik stoor me eraan als iets net niet de goede of helemaal de verkeerde kleur heeft. En bij jou hoort zo'n blauwe bak niet, al is hij werkelijk prachtig. Ik ben reuze benieuwd naar het eindresultaat mocht je je eraan wagen. Ik heb geen tips voor je, heb zelf nog nooit gewerkt met afbijt. Je zou Anita van het Weerhuisje eens kunnen vragen, volgens mij heeft zij een hoop ervaring met het 'schoonmaken' van geverfd hout.

Als hier wat op tafel staat combineer ik het ook altijd met een dienblad oid,
het gemak is voor mij erg belangerijk.
Groetjes Freekje

Carla zei

Ondanks ik ook niks met blauw heb...vind ik hem wel prachtig!!

Ben benieuwd wat je er nu uiteindelijk mee gaat doen.

liefs Carla.

Nieneke zei

Nee toch hè...ja gaat 'm toch niet????...slik

Room Seventeen zei

Ik heb ook geen blauw in huis maar vind het wel een mooie kleur. Vooral die Zweedse/Gustaviaanse blauwtinten vind ik helemaal geweldig. Misschien het blad in de gewenste kleur verven en dan een beetje opschuren?

kienkele zei

Hoi Corine, het is wel een prachtiexemplaar zeg, maar ik kan me voorstellen dat je dat blauwe niet in je woonkamer wilt (zou mijn kleur ook niet zijn, hoewel....deze kleur blauw is wel heel mooi!). Hierboven staan al zoveel tips, dat ik niks mee toe te voegen heb, hoewel ik natuurlijk ook heel benieuwd ben wat het gaat worden. Fijne dag nog, lieve groeten, Tineke

Madelief zei

Nou 't is ook niet echt mijn kleur blauw dus ik snap dat je 'm eraf wil hebben. Ik ben benieuwd hoe hij uiteindelijk gaat worden!

@nne zei

eigenlijk heeft dit verweerde blauw wel iets! en als we een aantal interieurbladen moeten geloven, is blauw weer aan zet! liefs, @nne

Tierlantijn zei

Ik zou aan de slag gaan met een verffohn! In no time is je mangelbakje dan kaal!

Succes!

Lynda zei

keuzes keuzes...;)
als je 'm nou fohnt zoals Ilona zegt en dan afneemt met chloor of wasbenzine......vergrijst ie lekker

Groetjes
Lynda

Mayflower zei

Ik zie al allemaal tips om je prachtige mangelbak van zijn kleur te ontdoen. Ga ik ook onthouden.
Ik hou ook meer van de vergrijsde, witten en naturellen èn van mangelbakken.
Een mooie aanwinst Corine.
Lieve groet, Mea

Agnes zei

Hallo Corine,
Leuk dat je volger bij mij bent geworden!
Ik heb je toegevoegd en volg je nu ook. Want ik wil natuurlijk nu wel heel graag weten hoe die prachtige mangelbak gaat worden! Kan je helaas geen advies geven. Echt geen verstand van maar ik leer hier wel een hoop zo.
Succes!
Groetjes,
Agnes

Hannekie zei

ik vind het eigenlijk wel een mooie kleur. maar ja als je er niet van houd dan kan je hem misschien afschuren zodat er hier en daar nog wat blauw doorheen komt???
ben benieuwd
lifs hannie

Ingrid zei

Hoi Corine,
je hebt al heel wat tips gehad zie ik, maar als het aan mij lag zou ik er niets aan veranderen want ik vind hem erg MOOI nu. Maar kan me ook voorstellen dat jij hem toch liever anders wil en ben nu al benieuwd naar de foto's : voor en na... Succes, liefs Ingrid.

Irma allemaal kleurtjes zei

heej Corine nou tips genoeg ik ben beniewd wat je gaat doen en hoe het word het is een prachtige bak, IrmaXXX

Claudia zei

Van blauw gaan houden is misschien de makkelijkste optie...

Petra zei

Ik ben zeker wel een blauw mens...maar tóch zou ik 'm flink schuren en schrobben zodat hij iets minder kleurrijk is...ik denk dat dat bij jou mooier staat. Heel mooi is ie!! Groetjes, Petra

Caro zei

Hallo Corine,

Ik ben al geruime tijd een stille bewonderaar van je mooie blog.
De stoere ingetogen sfeer van jullie inrichting vind ik super!
Reageren doe ik zelden, echter voor jou mangelbak heb ik zeker tips.
Je zou hem een 'sleetse' ( oude)look kunnen geven met 2 tinten kalkverf.Tussen tijds wat schuren voor oud effect.
Wanneer je geinteresserd bent in de techniek kun je mij mailen voor nadere info en evt. een foto van een broodplank die ik recent onderhanden heb genomen.
Mijn e-mail: s.caro@quicknet.nl

Groetjes en een fijn weekeind.

Caro.