zondag 9 januari 2011

thuisklussen

bezig in huis…

Een heerlijke zaterdag, eindelijk weer eens een niet zo koude winterdag met prima temperatuur om de ramen te zemen en de auto’s te wassen, tussendoor wat bezoekjes van marktplaatsgasten (die ook zomaar gezellig een boterham blijven eten :)) en in de middag sauzen we die ene muur in de woonkamer die nog wit was.

hal

Zo kunnen we de zondag rustig genieten, de boel helemaal aan kant!

Verder gingen we op verjaarsvisite bij René (de vriend van Janiek) die 21 is geworden… De kinderen worden volwassenen…Ik moet eerlijk toegeven dat ik het best moeilijk vond om de kinderen bij het opvoeden duidelijk te maken wat er belangrijk is in het leven, mijn principes en de normen en waarden waar ik groot mee ben gebracht passen soms niet helemaal in de tegenwoordige wereld. Dat zorgde af en toe voor fikse botsingen… Ik ben blij te zien dat de meiden het nu goed doen, op hun manier stáán ze voor wat ze belangrijk vinden. Hun principes zijn niet altijd de mijne, maar ze hebben wel geleerd na te denken over waarom ze iets wel of niet doen én ze jagen niet alleen hun eigen plezier na, maar ze houden ook rekening met anderen.

Het grote opvoeden is gedaan, af en toe vanaf de zijlijn nog wat bijsturen, dat is wat er nu overblijft… ik mag wel zeggen dat ik trots ben op de meiden, ze gaan stoer hun eigen weg die bepaald niet altijd over rozen gaat. Soms huil ik in stilte dikke tranen als ik zie hoe ze van slag zijn als het leven ze een flinke tik geeft, maar tegelijk weet ik: ze komen er wel!

26 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

Ohhh...wat gaaf dat je de andere muur nu ook gesausd hebt...ook in Cape Cod Grey? Ik zou hier de witte wand ook nog wel willen verven, maar dan in een lichte kleur grijs...er is alleen nog weinig animo voor hi hi!

En je meiden...met twee dochters van 16 en 13 zitten we nog midden in het opvoeden. Met de oudste hebben we weinig te doen, gewoon een leuke meid die haar gezellige kwebbel maar ook haar hart op de juiste plaats heeft zitten! De jongste is ook een lieverd maar op dit moment zit ze nogal in de-wereld-draait-om-mij-fase...dat kost soms veel energie. Maar toch heb ik er vertrouwen in dat het allemaal goed komt!

Wees maar trots op je meiden..en geniet ervan (maar dat deed je al)! Lieve groet, Ingrid

Thuis bij Tjits zei

wat een herkenning in wat je vertelt.. hier is het grote opvoeden ook gedaan.. de oudste woont sinds kort samen en de jongste gaat over 3 weken voor 5 maanden voor stage naar Suriname.. maar ik merk wel dat ondanks dat ze nu op eigen benen staan je toch een vangnet voor ze blijft.. en dan is het stiekem toch wel fijn te merken dat ze je nog (even) nodig hebben en je raad of advies toch heel belangrijk vinden!!
ook mooi om te zien hoe ze nu zelf in het leven staan en alles wat je er in gestopt hebt nu in de praktijk gebracht wordt..
geniet van je volwassen meiden!!

lieve groet, Tjitske

Bonjade zei

Zo is het maar net .....ze komen er wel met jou als basis.......
Je mag terecht trots zijn.......
Fijne avond
Liefs

queenieshome zei

Wat n mooie kleur grijs ,ik heb zo n 2jr geleden ofzo de muur in de kamer gedaan maar kwas er vanaf het begin niet zo mee eens ,ik twijfel ,maar als ik diezelfde kleur bij een ander zie vindt ik m dus wel mooi ,ach ja ...ik en verfkleuren ,dat wil niet altijd
En ja kleine kindjes worden groot en dan kan je je niet overal meer mee "bemoeien",je wilt ze overal voor waarschuwen en tips geven maar in hun ogen zijn ze geen kleine kinderen meer ,tja kijk es toen jijzelf die leeftijd had ? toen deed je het ook allemaal zelf eigenlijk ??!!
T is soms erg moeilijk

Irma allemaal kleurtjes zei

ohhh meis wat herkenbaar opvoeden het moeilikste wat er is je klussen zijn heerliojk aan kant wat kan dat een voldaan gevoel geven he.liefs Irma

La Maison en Wonderboom zei

Twee dochters, zo leuk, ik kan er van meepraten, ik heb er ook twee.
En het is vaak moeilijk te zien dat ze hun eigen problemen krijgen, waar je niets aan kunt doen.
Tja, dat is het leven.

Lieve groet
Hermine

katja-Mariska zei

Het moeilijkste wat er is opvoeden.
Maar ook het leukste. Ik heb er ook niet voor niks zoveel :)
En je bent goed bezig geweest in huis.
Nog een fijne avond.
Liefs Kayja

Colin zei

Je muur en je hoekje zijn weer erg mooi geworden! En opvoeden ... niks zo moeilijk als dat, maar ook heerlijk om te doen, ook al gaat het met vallen en opstaan. Jij mag gaan zijlijnen en dat lijkt me over een aantal jaren ook wel weer eens prettig.

Groetjes,
Colinda

It's me zei

Tuurlijk komen ze er wel....het zijn jouw kinderen !! jij hebt ze dat allemaal geleerd......mooie foto's...liefs Ria....

lia zei

Ach meid, als de basis maar goed is. En die meiden van jou redden het wel, en ook zij hebben die ups en downs nodig om te leren hoe het leven is.
Liefs Lia

Prulletje zei

Wat een mooi plaatjes het hoedje en de spiegel en de mooie kleur wand zo harmonieus, en zo geniet je gewoon lekker en dan mag je stukje bij beetje loslaten, en leren genieten van dat waar je je tijd zorgen en je alles in gestopt hebt, je zo gegund !

English style zei

lekker druk dagje gehad, maar ook gezellig als ik het zo lees
met die meiden van jou gaat het goed komen, de basis nemen ze of ze nu willen of niet toch altijd met zich mee :-)
lijkt me best moeilijk om het steeds meer los te moeten laten, en ze hun eigen weg te laten zoeken en gaan
groetjes Yvon

Nieneke zei

Tja, wij staan nog aan het begin van het opvoeden en zo (....en zo?...) Het is inderdaad lastig en ik vrees dat er in de toekomst ook nog wel lastige momenten zullen komen. Maar: het is ook heel erg leuk, en goed om na te denken over jezelf, wat je belangrijk vindt, door wil geven, te delen EN terug te krijgen!
Enne....een boterham bij de koop in?? Gezellig!

Mayflower zei

Wat zijn jullie heerlijk bezig geweest Corine, je muur is mooi geworden en alles weer spic en span, dan is het vandaag een genietdag. Gefeliciteerd met de vriend van jullie dochter.
Er is niets moeilijker dan opvoeden èn loslaten. Je hoopt erop ze een goede basis mee te geven zodat ze op een goeie manier in het leven staan en dan kan je met recht trots aan die zijlijn staan toe te kijken, ach....en af een toe een zetje in weer een goeie richting....van beide kanten, wat ik leer ook van mijn zoon.
Ik denk dat jouw meiden heel trots zijn op de moeder die ze daarin gestuurd heeft, op jou.
Fijne week en liefs, Mea

Servies en Brocante zei

Zo erg als ik mijn ouders opvoeding vond..zo hoor ik mezelf soms dingen tegen oppaskids of de ouders van oppaskids zeggen die mijn ouders vroeger(ahum 5 jaar geleden) tegen mij zeiden..Uiteindelijk komen we er allemaal :P
Mooie foto!

almay`s home zei

Prachtig die muur! Lekker zo'n klus! Gelijk resultaat! Herkenbaar de opvoed perikelen! Je zou ze voor veel dingen willen besparen maar ze moeten er toch echt zelf door heen!
Je hebt ze een goed voorbeeld gegeven en daar mag je trots op zijn!

Lieve groet!
Alma

Haikey zei

Dit is zo herkenbaar!
Je mag trots op jezelf zijn.

Groet, Haikey

Karin zei

Wat een mooi plekje op de foto. O jee, jij bent al bezig met het "echte" loslaten. Gelukkig gebeurt dat niet van het ene op het andere moment en groei je daar langszaam in...denk ik/hoop ik ;)

Petra zei

He ziet er mooi uit Corine! Het straalt echt een mooie rustige sfeer uit. En opvoeden...ja, ik weet het. Nog veel moeilijker vind ik het loslaten en vertrouwen hebben maar daar heb jij het ook over. De basis is goed en dat is al zo waardevol! Groetjes, Petra

Ingrid zei

Hoi Corine,
heerlijk gevoel hoor om alles aan kant te hebben en de zolder ook klaar las ik in je vorige post. Ik heb het idee dat de zolder bij ons er nooit opgeruimd en klaar uit zal zien, het blijft een terugkerend probleem (gewoon een zooitje eigenlijk haha). Nog van harte met René en die meiden van jou...daar mag je terecht heel trots op zijn. Wij zitten nu in de puberfase, maar ook dat hoort erbij(soms erg vermoeiend).Fijne week.
Liefs, Ingrid.

Claudia zei

Soms zou ik stiekem willen dat het al zover was. Opvoeden is zo moeilijk...

G-style zei

Klinkt als een heerlijk relaxte weekend met ook nog onverwachts een gezellig bezoekje.

Heerlijk dat de muren nu klaar zijn , wij willen juist weer terug naar roomwit maar hebben ook een paar jaar grijs gehad en moet wel zeggen dat ik dat ook heel mooi vond.

Ja en dat opvoeden is inderdaad op een gegeven moment bijsturen, ook hier met een 17-jarige al in die fase belandt .....alhoewel dat bijsturen laatst toch verbieden was . In mijn huis tot je 18 bent geen tongpiercing en dat hebben we met succes tegen kunnen houden.

Jouw meiden komen er wel hoor, met zo'n thuisbasis weten ze dat er altijd iemand is om op terug te vallen als er iets bijzonders
is en dat is zo belangrijk ook .

fijne dag , lieve groet van Gea

Rozmeen zei

lekker bezig in huis en tja opvoeden soms een 24/7 challenge. Ikheb ook twee meiden maar nog klein :-) Luisteren adviseren en er voor ze zijn is het enigste wat je kunt doen. Eb dan hopen dat ze het juiste doen..

Liefs,
Rozmeen

t brocante sfeertje zei

He wat heb jij dat mooi verwoord.Mijn jongste is afgelopen zaterdag voor 16 dagen naar Egypte gevlogen.Gezellig met zo'n andere mooi blond grietje.Een denkbeeldige rugzak met goedbedoelde adviezen,beautycase met opvoedkundige zaken,en n tas met respect.Ach opvoeden.....noem eens iets wat ingewikelder is.Lieve groet,Ingrid

Joan Ottevanger zei

Dat bij sturen blijft wel hoor, de onze zijn nu zo'n 3 jaar het huis uit en al een eind in de twintig maar soms hebben ze nog oudelijke raad en advies nodig.

Trudy zei

Ook ik heb 2 meiden in die leeftijd '94 en '92 en soms botst het ook wel eens. Maar ik heb ervaren dat als je in gesprek blijft en als je je hart laat spreken dat je dan een aardig eind komt. Soms hebben ze zelfs uitspraken waar ík nog wat van leer! Het ziet er gezellig uit in je huis!