zondag 20 februari 2011

bloeien

in de bloei van je leven…

bloesem.

Vanmorgen werd de babyzoon van m'n zusje gedoopt, een bijzonder moment waarbij er allerlei gedachten bij me opkomen.

Wat zijn nu eigenlijk je mooiste jaren? Is dat als je als tiener redelijk onbezorgd kunt leven en met je vrienden en vriendinnen leuke dingen doet… of is het als je als jong volwassene gaat samenwonen met je lief… of is het als je de spil bent in een gezin met jonge kinderen…of juist als je wat oudere al zelfstandige kinderen hebt en je weer wat tijd voor jezelf krijgt…

Wanneer zit je leven in de knop, wanneer volgt de bloei en wanneer draag je vrucht…

lentebloesem

Op zich zou ik denken dat ik nu toch in de bloesemtijd zit, de kinderen zijn al druk doende hun eigen toekomst te creëren, wij hebben niet veel meer te doen dan hier en daar wat aanwijzingen te geven. Eigenlijk vond ik tot nu toe elke fase in m’n leven wel wat moois hebben maar dan vooral omdat je het leven ziet verdergaan... ik ben niet iemand die graag de tijd vast wil houden, ik kijk altijd (voor)uit naar de volgende fase…

Ik geniet en ben trots als ik zie dat de kinderen zich klaarmaken voor de ‘grote mensen wereld’ en dat ze zich staande houden als de aarde even schudt, maar tegelijkertijd doet het zo’n pijn als ze verdrietig zijn, bijvoorbeeld als de verkering uitgaat met de jongen waar ze oud mee wil(de) worden… Als moeder vind ik dit een best pittige tijd, je kinderen hebben je nog heel hard nodig, niet voor de opvoeding maar wel (en dat is heel dubbel) voor de steun in de rug bij het nemen van de grote stap bij jou vandaan…

lenteknoppenbloesem..

Eigenlijk denk ik dat elke fase in het leven een eigen periode van knoppen, bloei en vruchten heeft. Net zoals de fruitbomen elk jaar weer opnieuw knoppen krijgen, bloeien en vruchten dragen…

bloesem

Elke fase voegt iets toe aan mijn leven, soms iets moois en luchtigs en soms iets moeilijks waar ik dan toch ook weer sterker uitkom(maar dat zie je vaak pas achteraf)!

Zomaar wat zondagse gedachten...

15 opmerkingen:

Lynda zei

zomaar wat gedachten...:)....
zoals er in de natuur elk seizoen bloeiers zijn, bloeien ook wij in elke fase weer opnieuw. Je moet in elke fase weer de groei meemaken en het hoogtepunt ontdekken......je kunt ons vergelijken met "vaste planten"??;)

Liefs en een fijne zondag!

Lynda

Nieneke zei

Prachtige hersenspinsels Corine! Daar hou ik altijd erg van....Elke fase in je leven heeft een zonnige en minder zonnige kant, denk ik...en aan jezelf dan de keuze: blijf ik lopen aan de schaduwzijde?? Of zoek ik de zonnestralen op?? (ik weet dat jij gek bent op zonnestralen vangen..)
Soms lees ik wel eens een bericht van jou waarin je vertelt over een weekendje weg met Gert of het bezoek aan een mooie woonwinkel. Zo hoop ik over een paar jaar ook mijn tijd door te brengen met Jack. Voor nu geniet ik nog volop van de magische kindertijd (in afwisseling met af en toe een gestolen moment voor mezelf of samen met Jack, of "gewoon"op m'n werk) en ik weet dat die momenten eraan komen...

Home and Lifestyle zei

Je hebt het heel mooi verwoord en ik denk dat het inderdaad zo is als je het beschrijft. Elke periode heeft zijn mooie kanten, geeft je de ruimte om nieuwe dingen te ontdekken en je kinderen te steunen op hun levenspad. En al heb ik niet het idee dat mijn dochters dat laatste altijd zo geweldig vinden, toch vind ik het een dankbare taak!

Nog een fijne zondag! Lieve groet, Ingrid

Miranda zei

Fijn om af en toe zo je gedachten te laten gaan. Geniet van de fijne dingen in het leven en je kinderen steunen voor zover je kunt; hier nog een 'kleine' dame die nog lang niet zover is om ons 'los te laten', maar kan me voorstellen dat dat af en toe best erg moeilijk kan zijn. Je hebt je tekst in de post erg mooi in beeld gebracht met de bijgaande prachtige foto's.

Fijne avond!

ChoCho zei

Mooi omschreven :-)

Franse Lelie zei

Alle fases van het leven hebben hun charmes vind ik...momenteel het loslaten van de kinderen die langzaam op eigen benen gaan staan...ook ik kijk graag vooruit al is het ook heerlijk om herinneringen op te halen...lieve groetjes

queenieshome zei

als je jong bent heb je nog zo n lekker onbezorgt leventje
Geniet gewoon van iedere dag !
Gr Amy

Marja Visscher zei

Dag Corine,
Even reageren op je vraag. Er zijn nog maar twee kijkers geweest, vorig najaar. Maar geeft niet, ik heb het gier heerlijk. Onze honden zijn 11 en 12, niet gewend om aan een riem te lopen, dus die mogen van mij nog heerlijk hun laatste jaartjes hier slijten. Maar komt er iemand die net zo verliefd is op het plekje als ik dat ben, of liever wij dat zijn, dan is het ook goed. Ik wil gewoon voor dat ik heel oud ben in het dorp wonen, dichtbij onze dochter. Alles op zijn tijd, het komt allemaal maar zoals het komt. Het is net wat jij hierboven mijmert: elke fase voegt iets toe aan je leven. Je hebt helemaal gelijk!
Lieve groet, Marja

Wanda zei

Wauw, wat een diepe gedachten! Mooi verwoord hoor. Met twee jonge kinderen voel ik me nog in de bloei van mijn leven...

Lieve groetjes,
Wanda

brocante roos zei

Wat een leuke post, het doet je even stilstaan en nadenken. Ik vergelijk het leven vaak met de jaargetijden maar zoals jij het omschrijft is ook erg "boeiend".
Ik wil eigenlijk heel graag van jou weten welk soort bloesemtakken dit zijn. Ik vind de bloemetjes zo mooi.......

Lieve groet Marjan

Judith zei

Wat heb je het toch weer mooi omschreven... Ben het met je eens dat iedere levensfase z'n mooie en minder mooie kanten heeft, dus denk dat het heel wijs is om te leven in het NU!

Fijne week, liefs Judith

THORNWOODS AT HOME zei

Lieve Corine,

Wat heb je dat mooi omschreven, iedere fase heeft wel wat, zelf in moeilijke periodes kan het gevoel zo sterk en mooi zijn ondanks dat de wereld er dan niet altijd rooskleurig uitziet, het hoort denk ik bij het leven, en idd daar groei je van in je leven en kom je er sterker uit.

Lieve groet,

Monique

lia zei

Was je weer aan het vooruit plannen, want keek steeds en dan was die post er nog niet.

En iedere fase in je leven heeft idd wat leuks. En zelfs als het even wat minder is dan heeft het uiteindelijk toch weer iets goeds voor je verdere leven.
En vandaag werd ik verrast door de post, leuk en lief...

Dank je wel, liefs Lia

Hannekie zei

nou die gedachten van jou die kloppen geheel met de mijne..ik geniet van elke fase..soms met een beetje vage heimwee naar een vroegere fase,,,maar dat mag toch
liefs hannie

Wondelgijn zei

Ik ga helemaal mee in jouw gedachten! Mooi omschreven hoor...