dinsdag 1 februari 2011

wijze les

een vol leven…

Een professor staat voor de klas voor een les Filosofie. Op zijn bureau staat een grote lege pot, die kiept hij tot de rand toe vol met golfballetjes. Op zijn vraag: “Is de pot nu vol?” antwoorden de studenten: “Ja, hij is vol.” Vervolgens giet de professor er een pot kralen in leeg tot ook die de rand van de grote pot bereiken. Hij kijkt de collegezaal rond maar zegt niets. Dan pakt hij een emmertje zand, ook dat giet hij rustig in de pot, het zand vult alle hoekjes tussen de golfballen en de kralen… De studenten beginnen wat te lachen… Als de professor nogmaals vraagt of de pot nu vol is, zijn ze zeker: “Ja de pot is nu écht vol!”. Toch pakt de professor twee koppen koffie en giet ook deze leeg in de grote pot, het vocht zakt weg tussen het zand.

dubbel

Dan begint de uitleg…

Deze pot is het leven, tot aan de rand toe gevuld. De golfballen zijn de belangrijkste zaken, je familie, je gezin, je gezondheid, je geloof en je favoriete bezigheden. De kralen staan voor je werk, je studie, je huis, je auto… Het zand zijn de kleine dingen die het leven verder vullen, boodschappen, huishouden, vergaderingen en allerlei leuke of minder leuke ‘verplichtingen’. Gooi je eerst de pot helemaal vol met zand dan is er geen plek meer voor de golfballen en de kralen. Als je teveel tijd en energie besteedt aan de kleine dingen is er geen ruimte meer voor het echt belangrijke… Neem tijd voor jezelf (je gezondheid), je partner, je kinderen, datgene wat echt zin geeft aan je leven. Stel prioriteiten, de rest is maar zand!

De studenten knikken, de les is duidelijk. Toch komt er nog een vraag: “Wat is dan die koffie?”. De professor lacht : “Die 2 koppen koffie laten zien dat hoe vol je leven ook is met golfballen, kralen én zand, er altijd wel plek is om een kop koffie te drinken met een dierbare!

KoffiekopKoffiekop

Hoe simpel kun je moeilijke filosofische lessen ombuigen tot een aansprekende levensles!

Terwijl ik deze post maakte dacht ik na over een passend plaatje hierbij… De pot hierboven oogt zwaar en stoer, in werkelijkheid is ie heel licht. Ik zou ‘m helemaal kunnen vullen met zand, maar ik heb wel wat geleerd van deze filosofieles :). De symboliek van de zon die de pot (het leven) beschijnt maakt wat mij betreft het plaatje compleet!

35 opmerkingen:

De sfeer van ..... zei

Corine, wat een prachtige wijze blog. Een goed begin van een nieuwe maand, en een blog waar we allemaal iets van kunnen leren.

Groeten van Petra

Nicole (Maison La Belle Vie) zei

Wat een mooie wijze les. Dat is echt een momentje om over na te denken en eens bij stil te staan. De foto erbij vind ik prachtig.
Groetjes, Nicole

Irma allemaal kleurtjes zei

helemaal mee eens we hebben allemaal 24 uur en het woord druk grrrrrr ik heb er zo'n hekel aan, liefs irmaXXX

La Flotte zei

Prachtig verhaal, net als de pot!
Iets om over na te denken!

Claudia zei

Wat een mooie les voor ons allemaal!

Claudia. zei

Ik ben eigenlijk nooit zo van de filosofie, maar deze tekst hier boven die kan ik wel erg waarderen.
Ik vind het een dikke pluim waard.
Claudia.

Tuur zei

Wauw, zo waar, en neem het zeker mee.
alleen we weten dat het zo is maar toch sluipen sommige dingen er altijd weer bij in..

puurstijl zei

Stof voor sommige om over na te denken! Mooi&eenvoudig omschreven, zo begrijpelijk.

Anderson cottage zei

mooi , liefs marion

Mayflower zei

Ik blijf het een prachtig verhaal vinden, ik heb deze wijze les al eens gelezen, volgens mij schreef Rene Diekstra hier eens een column over in de krant. Een mooie levensles.
Je stoere pot die de zonnestralen vangt is prachtig op de foto gezet.
Lieve groet, Mea

Nieneke zei

Prachtig!!!!! Ik ga dit printen en in mijn "niet-vergeten- boekje"plakken om regelmatig even door te lezen!!! (en misschien ook even sturen naar mijn vriendinnetje die denkt het veel te druk te hebben voor een kopje koffie)

Agnes zei

Ben er stil van. Want het is natuurlijk precies zoals het is. En op deze manier is het zo simpel uitgelegd. Ik ga vaker aan deze pot denken. En ik zet nu voor jou een kopje koffie neer.:) Fijne dag!
Groetjes,
Agnes

Miranda zei

Een post om even bij stil te staan en over na te denken (onder het genot van een kopje thee ;-))

Fijne dag,
Miranda

saskia zei

een prachtige foto bij een heel mooi en waar verhaal.
ga het ook maar eens aan wat vriendinnen doorsturen.

bedankt voor deze mooie woorden.
grtjs saskia

Carina zei

Eentje om regelmatig na te lezen; hoorde trouwens ooit deze "niemand heeft je een volgende dag beloofd" ook eentje om af en toe aan te denken.

Warme groet van Carina

Home and Lifestyle zei

Ik ken dit prachtige verhaal al, maar een opfriscursus is nooit verkeerd...hoe vaak neem je tenslotte iets voor om het toch weer naar de achtergrond te laten verdwijnen!

Los van het verhaal...die pot is heerlijk stoer!

Lieve groet, Ingrid

katja-Mariska zei

Dit vind ik een mooie wijze les die ik heel erg goed ga onthouden.
Liefs Katja

Bonjade zei

Een prachtige wijze les bij een mooie foto.
Het plaatje is helemaal compleet.....;0)
Fijne dag
liefs

wonen met brocante zei

Dat was zeker een wijze les. De foto die je erbij gevonden hebt past er goed bij! Gr. Peggy

le ciel flamand zei

Wat een mooie tekst! En ik was net koffie aan het drinken toen ik hem daarnet las, een kopje koffie met jou dus... Dankjewel!

Groetjes, Annelies

lia zei

Wie zegt dat we niets leren in blogland..))
Een hele wijze les voor ons allemaal.

liefs Lia

Colin zei

Wat een mooie blog-les en wat een prachtige pot! Dit is iets om te onthouden.

It's me zei

Prachtig...ik ga nu lekker even een bakkie maken......ben net thuis van de winkel.....even blogjes lezen.....liefs Ria.....

almay`s home zei

Prachtig Lia. Ik had dit eerder op een andere manier gehoord. Prioriteiten stellen. Heel goed. Ga hem zeker nog een keer doorsturen.

lieve groet
Alma

Servies en Brocante zei

gaaaf..zulke posten houd ik wel van..:)

Lynda zei

vanaf nu zullen bij het zien van een pot dit ons altijd herinneren.......gave pot trouwens;)

Groetjes
lynda

Yvonne zei

Leuk om te lezen. Mooi verhaal.

Gr yvonne
l

bijzonder-oud zei

Een wijze les, en o zo waar!

Prachtige foto heb je gemaakt van die pot zo in de zon, ik wens jou ook heel veel zonnestralen toe!

Lieve groet,
Yolanda

MoniqueNostalgique zei

Prachtige pot en prachtig verhaal.. ik ken het, maar weet echt niet meer waar en wanneer ik het heb gelezen.
Fijn dat ik het hier nog eens kan lezen en van kan genieten want het is zo waar!
Vind je het goed dat ik 'm kopieer en op m'n facebookpagina zet?
Ik wacht even netjes je antwoord af.

Lieve groet,
Monique

Sonja zei

Hoi Corine,

Af en toe heb je zo'n verhaal nodig om je te helpen herinneren wat nou ook alweer echt belangrijk is.
Maar hoe symbolisch de zon ook op de pot schijnt, aan de achterkant ontstaat er wel schaduw. Maar ja, zo werkt het natuurlijk ook eenmaal: rozen hebben doornen, yin en yang en ieder voordeel hep z'n nadeel...

Groetjes en geniet van het leven!
Sonja

MoniqueNostalgique zei

Dank je wel!

Karin zei

*plof* deze ga ik onthouden Corine, zo doe mij dan nu maar eerst eens een bakkie.
het is je weer gelukt, de zonnestraal is weer vastgelegd :)

Juul zei

Wat een mooi verhaal. Echt om even bij stil te staan.....
groetjes
Juul

La Maison en Wonderboom zei

***Amen***

Liefs
Hermine

with love zei

Mooi! En een prachtige foto met die zon op die mooie pot!