woensdag 9 maart 2011

tegenstellingen

modern versus authentiek…

knotwilgen

Het zonnige weer van de afgelopen dagen lokt ons regelmatig naar buiten voor een flinke wandeling! Deze keer ging de camera mee, er is genoeg te zien ook door de lens… De knotwilgfoto heeft aan de horizon een rode streep… dat is de in aanbouw zijnde spoorbrug die bij Zwolle over de IJssel gaat als onderdeel van de Hanzelijn.

Roodway

Een megaprojekt waar natuurlijk veel over gepraat wordt bij ons in de regio. Persoonlijk vind ik het best een sierlijk ontwerp en de rode kleur heeft wel iets, maar er zijn ook veel tegenstanders die ‘m het liefst weer zouden laten afbreken ;) Op de foto hieronder zie je de trein gaan over de oude spoorbrug die er nog naast ligt en dan valt op dat de nieuwe brug wel heel veel groter en hoger is dan de oude.

oud en nieuw

Hanzelijn

Toch vind ik ‘m stoer en sierlijk tegelijk met mooi bochtenwerk…

lijnenspel

en het lijnenspel als je er recht onder staat is ook absoluut een topper!

Een stevig staaltje techniek en moderne architectuur waar ik met respect en bewondering naar kijk, maar 100 meter verder, onder aan de dijk zien we dit:

simpel

een oud, (heel oud) arbeidershuisje, bewoond door een oude (heel oude) mevrouw, altijd op klompen en met een schort voor. Ze woont zelfstandig, bijna op een vooroorlogse manier! Bij het huisje hoort ook een schuur:

oude bouwmaterialen

Oude bouwmaterialen, authentiek, simpel, sober… zomaar een paar kreten die bij me opkomen ;)

--

en ook hier zijn respect en bewondering op z’n plaats, een schoolvoorbeeld van met weinig tevreden zijn!

35 opmerkingen:

Kom Achterom zei

Ja die tegenstelling is wel heel erg groot.
Ik persoonlijk kan er niet zo van genieten. Hier in Enschede ook veel nieuwe architectuur maar het kan mij niet bekoren. Geef mij maar dat prachtige huisje. Wat een plaatje zeg.
Fijne dag
Yolanda

Pink Princess zei

Na jaren in L'stad te hebben gewoond...kan ik nu oprecht zeggen: geef MIJ het oude authentieke maar. Het IS nodig hoor, de vernieuwing...natuurlijk...maar voor het gezicht en gevoel.....vind ik "oud" mooier. Heeft meer geschiedenis en warmte in zich, zeg maar.

De sfeer van ..... zei

Ik denk dat vernieuwing in sommige gevallen niet altijd een bevordering is voor de omgeving.(kijk maar bij ons in W. naar het nieuw te bouwen gemeentehuis....) Toch denk ik dat het met deze rode spoorbrug nog wel mee valt. Er zullen er toendertijd ook mensen genoeg waren die niet blij waren met de oude IJsselbrug. Dat was vooral in die tijd een (ook) een nieuw stukje architectuur. Maar die tegenstelling met het oude huisje maakt het toch wel dat het je aan het denken zet dat oud en nieuw wel heel dicht bij elkaar kunnen liggen...

Liefs van Petra

De sfeer van ..... zei

Ik bedoel natuurlijk met de "oude"IJsselbrug, die brug naar Zwolle waar we overheen rijden met de fiets, auto en brommer. Maar dat had je waarschijnlijk al begrepen..hihi

Room Seventeen zei

Echt een joekel die grote spoorbrug bij Zwolle, en tja de meningen zijn verdeeld. Ik vind hem niet passen bij het landschap van de IJssel. Erg overheersend tussen de weilanden, de rivier en de knotwilgen. Heb jaren in Zwolle gewoond, maar oh wat is er toch veel veranderd....

Hannekie zei

wat is ie eigenlijk mooi als je hem zo bekijkt. woon practisch tegen zwolle aan maar heb deze brug nog niet in het echt gezien. ik ga altijd tussendoor om de snelwegdrukte te vermijden.
en dan het contast het met huisej..niet te geloven dat mensen nog zo leven...respect hoor
maar wat een mooi plekje toch...
liefs hannie

Mayflower zei

Die tegenstelling is zeker heel groot. Persoonlijk ga ik ook voor het oude arbeidershuisje, alsof de tijd heeft stilgestaan. Ik vind de spoorbrug ook niet passen in het landschap, al levert het zo onder de brug een prachtig plaatje op.
Lieve groet, Mea

saskia zei

leuk die verdeelde meningen hier.
ik vind die brug dus prachtig die kleur die vorm juist dat oud en nieuw vind ik mooi als contrast.
die knotwilgen die zo naar die brug kronkelen.
prachtige foto's hoor vooral die van onder de brug.
als het oude maar blijft en geen plaats hoeft te maken voor het nieuw vind ik het prima helaas is dat niet vaak het geval he.
en ach dan dat huisje zo schattig.
dan zie je dat hard werken en het buitenleven zo slecht nog niet zijn he als dat vrouwtje er zo oud mee is geworden.

Home and Lifestyle zei

Het is vooral de rode kleur die de brug zo laat opvallen, in sober grijs zou dat al veel minder het geval zijn geweest. Vaak is het ook een kwestie van wennen, maar als ik moet kiezen ga ik toch voor het oude vrouwtje dat met weinig tevreden is en zich daar blijkbaar goed mee kan redden.

Een fijne dag Corine! Lieve groet, Ingrid

Colin zei

Wat een geweldige tegenstelling maar vind ik die brug nou mooi zat ik me te bedenken, tot ik me afvroeg of er sowieso een spoorbrug is die mooi is, dan is dit misschien toch wel een variant die juist doordat hij zo opvalt misschien wel beter in het plaatje past dan al die andere saaie spoorbruggen. Maar ... het huisje blijft toch het leukste :-)

English style zei

Mmm geef mij het oude arbeidershuisje met het degelijke oude schuurtje maar, en ook de mooie knotwilgen, de brug vind ik als ik eerlijk ben lelijk, en totaal niet in het landschap passen, maar ik blijf misschien teveel hangen naar simpele nostalgie :-)
hier in ons dorp word ook werkelijk al het oude (boerderijen, scholen, noem maar op) afgebroken, en echt overal komen appartementen voor terug, allemaal van die lelijke keten, zonde !!
ik ben hier geboren en getogen, maar heb eerlijk gezegd helemaal niks meer met mijn geboortedorp.
geef mij maar een gezellig jaren 20- 30 sfeertje :-)
Fijne dag gewenst!
Groeten Yvon

La Maison en Wonderboom zei

Dat huisje....die schuur.... wat beeldig. Ik zou er zo voor gaan.
De brug heb je wat mij betreft helemaal goed aangeprezen en je foto's laten zien dat het een heel knap ,,staaltje,, is.
Er wordt gelukkig toch goed nagedacht over zo'n project en er zullen altijd mensen zijn die iets niets vinden.

Lieve groet
Hermine

lia zei

Over een paar jaar weten ze beter meer. Hier was het jaren geleden ook zo'n gedoe met de "Betuwelijn", nu moesten daar de mooiste oude huizen voor wijken. Maar jaren later hoor je er niemand meer over, en heeft iedereen het geaccepteerd. Maar jij hebt dus gisteren heerlijk gewandeld, ik heb de voortuin aangepakt want dan kon het vandaag allemaal met de kliko mee.
En soms komt dat "JE" er zomaar opeens tussen, raar hé....

Liefs Lia

marian zei

Heel erg mooie foto's van twee uitersten.
Ik vind die moderne dingen altijd 'in de weg' staan als ik een landschap wil fotograferen maar jij brengt het mooi naar voor.
Maar dat huisje met schuurtje spreekt me toch duizend keer meer aan. Dat heeft ook veel meer een ziel vind ik.
Chapeau voor jou dat je de twee in de kijker zet!
Groetjes,
Marian

Gekakel zei

Mooie blikvanger in 't landschap! Dankjewel voor je lieve reactie, Corine!

Wanda zei

Prachtig door eenvoud. Juist de tegenstellingen ervan maken het mooi en een spannend geheel, toch?

Lieve groetjes,
Wanda

Marieke Reintjes zei

Ik ga meer voor het authentieke, die arbeidershuisjes vind ik geweldig!!
Je hebt het wel allemaal mooi gefotografeerd!!
Heb een paar posten van je gemist, ga dus even terug lezen!!
Groetjes en fijne dag, Marieke

faire un songe zei

Mooie tegenstelling heb je hier neer gezet..
Het arbeidershuisje vind ik super... helaas.. het zal niet nog een lang leven hebben.. de tands des tijds....
Groetjes Hetty

Het liefste thuis zei

Wat een mooie foto's heb je gemaakt. Zelfs van de brug, die mij toch niet echt kan bekoren. Het huisje is geweldig, hopelijk kan je daar nog lang van genieten! Fijne dag. groetjes, Hanneke

ChoCho zei

Beide mooi op hun manier :-)

Miranda zei

Wat een mooie foto's heb je gemaakt van twee zo heel verschillende dingen; die beide op hun eigen manier ook weer charme hebben (alhoewel ik het arbeidershuisje wel erg leuk vind)

Fijne dag,
Miranda

Jeanette zei

Wat een mooie typische nederlandse beelden. Ik vind de spoorbrug toch iets te rood voor de omgeving.Tja, smaken verschillen.

Groet,
Jeanette

Hannekie zei

hoi
nog even over het popje..als je in de nek kijkt zie je een afbeelding van een klein schildpadje. dit is een merkje van de schildpad fabriek uit duitsland van volgens mij begin 1900. die maakten popjes van celluloid.
grtjes hannie

Margot zei

Door je mooie foto's, wordt de brug een kunstobject...exposeren die hap, worden de tegenstanders misschien ook wat soepeler..
Maar die wilgen en huisjes, hebben toch nog steeds mijn voorkeur....Geweldig dat dit ook nog bestaat....
Zonnige groetjes, Margot

De Nostalgische Nonnevot zei

Wat een contrast! Dat oude huisje daar heb ik veel mee, dan die moderne brug, al moet gezegd worden dat het lijnen spel inderdaad erg indrukwekkend is, maar ik heb ook niets met de kleur rood! en zeker niet zo aanwezig zoals bij deze brug. Smaken verschillen, gelukkgi maar, hihi. Fijne dag, Nicole

Claudia. zei

Het lijkt wel de kinderserie van andersomstad, tja wat moet ik van de brug zeggen, zeg maar niks, je houdt er van, of niet, zo op de foto te zien... En dat huisje archhhhhhhhh wat een leuk lief huisje, als de mevr. later als ze echt oud is(....), en het zou te koop staan, dan hoop ik dat daar mensen in komen, die dat met liefde aan pakken.
Zo'n huis is jammer om vlak te gooien.
Claudia.

Ans zei

Hallo

Ik volg je al een paar weken en ik dacht,kom...laat ik eens reageren.
Ook ik vind het een prachtige brug,ook al door de kleur.
Je hebt er mooie foto's van gemaakt.
Klasse.
En dat oude huisje is echt schattig.

Groetjes Ans

Eline DM* zei

Heel mooie brug, bij ons in wetteren (belgie), hebben we bijna net de zelfde brug.
Wat betreft het oude huisje past er gewoon per fect bij !!
Het contrast OUD - MODERN, is gewoon zo speciaal. Ons huis bestaat ook uit Klassiek-MODERN.
Ik persoonlijk vindt dit net zo warm en speciaal.

Groetjes
Eline DM*

@nne zei

de tegenstelling kan niet groter zijn, maar zowel de brug als het huisje hebben hun verhaal. lieve groet, @nne

wonen met brocante zei

Wat een contrast! Geef mij ook maar het oude huisje met schuurtje. Wel mooie foto van de brug! Groetjes Peggy

Gerreke zei

Wat heb je dat leuk gedaan. Eerst die knotwilgen met die brug. Ik vind het echt prachtig hoor! En dan die foto's van die brug. Ik heb geen idee waar dat is, maar het is duidelijk dat er over die brug is nagedacht.

le ciel flamand zei

Geef mij maar dat oude huisje! Maar het is nu eenmaal zo dat we mee moeten met de moderne tijd, we reizen toch allemaal graag, en liefst zo snel mogelijk? Dan zijn bouwwerken als deze onvermijdelijk...

Groetjes, Annelies

Miss M zei

Leuke post heb je geplaatst! Ik vind die brug toch wel mooi eerlijk gezegd. Mooie vorm en kleur. Brengt wat 'leven' vind ik.
Maar... geef mij dat huisje maar. Wat schattig zeg, Zou die mevrouw daar haar hele leven al wonen?
Groetjes, Marjolijn.

Wondelgijn zei

Dat is het leuke in landschappen. Oud en nieuw, gezusterlijk naast elkaar!

Gerreke zei

Ja je hebt helemaal gelijk. Ik wil graag een gezond lijf! Maar ik baal er zo van dat ik die medaille ben misgelopen.

Fijn weekend hé!