zondag 16 oktober 2011

perfectionisme (1)

oefening baart kunst…

Mijn (spiegelreflex)camera ligt voor het grijpen op de keukentafel. En al doende heb ik al veel geleerd over het hoe en wat, maar toch krijg ik het plaatje wat ik in mijn hoofd heb soms niet gevangen, dus… ik doe een cursus. Ik deed al wel eens een workshop, maar deze keer is het een echte cursus van 5 avonden!

De eerste les is geweest. We begonnen met de theorie, die stof ‘ken’ ik al aardig dus ik kon redelijk achterover leunen ;) maar aan het eind van de avond kregen we 5(!) opdrachten mee, waarvan we de resultaten volgende keer gaan bespreken… Natuurlijk wil ik een beetje redelijke foto’s kunnen laten zien volgende keer, dus ik oefen me suf! Ik weet wel dat ik die cursus niet voor niks doe, er is nog genoeg te leren, maar tóch wil ik dat mijn foto’s nu al (bijna) perfect zijn ;(

Vanmiddag gingen we toeren…mét camera (en met de opdrachten in m’n achterhoofd)

scherpstellen.1scherpstellen.2

(opdracht: maak 2 dezelfde foto’s. Stel handmatig scherp (MF), bij de eerste foto op ± 60 cm, bij de tweede op de achtergrond. (objektief 55 mm, laag diafragma))

scherpstellen1scherpstellen2

zo dus…zelfde foto, zelfde diafragma, zelfde brandpuntafstand, alleen op een ander punt scherpstellen.

bekijks

Ik sta niet graag in de belangstelling, dus om te oefenen zoek ik rustige plekken op, maar vanmiddag hadden we toch publiek :)

3koeien familie

Het is niet altijd handig om een perfectionist te zijn, ik leg de lat voor mezelf regelmatig té hoog en dat kost energie, niet alleen de inspanning om alles vooral goed te doen, maar ook het beteugelen van de frustratie als ik moet toegeven dat het gewoon even niet lukt zoals ik voor ogen had…

Maar ik doe mijn best, op beide vlakken!

25 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

In het voorjaar deed ik ook een cursus, maar nog regelmatig doet dat ding iets wat ik niet wil. En dat ligt uiteraard niet aan mijn spiegelreflex camera maar aan mij...! Maar het blijft een hele leuke hobby!! Succes met je cursus!!

Lieve groet, Ingrid

Tanja zei

Nou Corine, ik denk dat je opdrachten goed geslaagd zijn en het kost gewoon tijd en heel veel oefenen en op een dag heb je het onder de knie. Doet je camera wat jij wilt vastleggen.
Maar petje af voor de foto's.

Liefs
Tanja

lia zei

Ik heb hele mapjes vol staan met allemaal oefeningen. Toevallig heb ik afgelopen week eens een hoop zitten deleten.
Maar het komt helemaal goed. En wat een mazzel hadden we weer met dit mooie weekend hé.

Liefs Lia

wonen met brocante zei

Ik ben geen kenner maar volgens mij is je opdracht geslaagd! mooie foto's. Groetjes Peggy

Brocanterie Derdijk zei

Wat leuk dat je een cursus volgt! Ik vind de foto's er heel erg mooi uitzien.
Succes nog,

Groetjes,
Esther

Le Style zei

Je foto's zien er erg mooi uit, opdrachten geslaagd!
Succes verder met de cursus!!
Geniet ervan, ook van het idee gewoon fouten te mogen maken en te leren.....;-)
Een hele fijne week,

Lieve groet

G-style zei

Ik vind je foto's altijd al mooi maar het is wel leuk om je camera eens goed te leren kennen. Ook ik gebruik vaak dezelfde stand en zou er nog meer mee kunnen. Even geen tijd voor een cursus, wie weet ooit nog eens.

En ook ik wil alles het liefst in één keer kunnen , dan neem ik daarin les bij jou want dan heb jij dit proces alweer achter de rug ....

Fijne week alvast !

hartelijke groet Gea

It's me zei

Ik heb er geen verstand van maar volgens mij is het wel gelukt hoor!!...fijne week liefs van mij...xxx..

Frollies en Frummels zei

de opdrachten lijken me behoorlijk geslaagd!
ziet er prachtig uit, succes met je cursus!!

Room Seventeen zei

Leuk zo'n fotocursus! Heb er ook wel eens over nagedacht, maar vrees dat het voor mij toch niet zo geschikt is, ben veel te ongeduldig voor al die toeters en bellen en cameratrucs. Heb zelf een eenvoudige camera, niet altijd perfecte kwaliteit, maar hij doet het prima ;-)

Mirjam zei

Hallo Corine,
Ik kocht mijn spiegelreflex 2,5 jaar geleden en ik wilde gelijk alles in één keer perfect op de plaat hebben. En natuurlijk niet in het boekje kijken hè, want ik kan toch foto´s maken... Ja, maar toch... Inmiddels heb ik heel wat foute foto´s gemaakt en ook heel wat van mijn dochter geleerd. Ook qua bewerking. Ik leer nog iedere dag, maar heb nooit een cursus gedaan... Ik ben heel lui en vraag het gewoon aan Sanne, die het me graag uitlegt of voordoet...
Ik vind trouwens je bovenstaande foto´s erg goed gelukt hoor. Enne, is dat jullie cabrio...
Pittig karretje hoor...
Veel plezier met de verdere cursus... en met het maken van de overige opdrachten... Laat je ons meegenieten?
Ik wens je nu een heel fijn begin van de nieuwe week,
Groetjes,
Mirjam

Ans zei

Het resultaat is echt niet verkeerd.
Jij komt glansrijk de cursus door.
Zeker weten.

Groetjes Ans

"Een sneller kloppend hart ♥" zei

Succes met je cursus, fotograferen is iets wat je met hart en ziel moet doen en soms is dat best moeilijk....maar het gaat je al aardig af vind ik, leuk!
Geniet ervan!

Groetjes, Veronique

Brabbels en Kiekjes zei

Missie voor deze week is geslaagd hoor!
Jij kan zonder zorgen naar school toe '-)
Kijk wel uit hoor, want dat fotograferen is erg verslavend...
Laat je je opdrachten wel aan ons zien, kunnen wij er misschien ook nog wat van leren!

Liefs,

Nieneke zei

A, jij bent ook voor de bijl gegaan dus...Ik las ook al bij Lia over een curcus en ik ben zelf ook net op curcus gegaan...Poeh...wat een moeite heb ik om m'n hoofd erbij te houden wanneer het over alle technische snufjes gaat...laat mij maar gewoon KIJKEN!! (en dan wel door het schermpje van mijn camera...)Want hoewel het natuurlijk nodig is dat je weet, wat wat is, uiteindelijk moet je het wel ZIEN! En dat....zit bij jou zeker wel goed! Veel succes!
Nieneke

wittelotus zei

Wat een heerlijke foto's, en perfectionistisch is inderdaad niet altijd fijn om te zijn. Maar de resultaten van deze foto's vind ik al prachtig.

Hannekie zei

nou ik vind ze super goed gelukt hoor..heel erg mooi..je fotos waren altijd al mooi maar zullen nu alleen maar mooier worden
liefs hannie

Miranda zei

Niet te streng zijn hoor voor jezelf ;) Je foto's zien er altijd prachtig uit, toch is een cursus denk ik wel erg leuk om eens op een andere manier naar de dingen om je heen te kijken...

Groeten, Miranda

Martine zei

Je foto's zien er geweldig mooi uit. Mijn complimenten. Je kan echt zien dat je het in je vingers hebt om te fotograferen. Veel succes met de cursus.

groetjes en een fijne week,
Martine

Colin zei

Gister even met de camera van mijn vader aan het stoeien geweest en druk in overleg wat er nu toch aangeschaft gaat worden (zijn er bijna aan uit) ... ik heb gelijk een balletje opgegooid of de workshop-man misschien toch nog één keer een fotocursus wil geven met opdrachten erbij. Jou is het volgens mij (maar ik zit nog in de pré-beginnersfase) prima gelukt en zijn nog mooi ook. Groetjes, Colin

Inge zei

Hoi Corine,

Als het aan mij ligt, zijn je opdrachten geslaagd!
Ik heb zelf ook een spiegelreflex, en net als anderen 'kan ik het ook zelf' zonder het boekje te raadplegen... Maar ik denk er ook hard over, om een cursus te gaan volgen, om de kneepjes van het vak bij te leren (helaas kwam ik er vorige week achter, dat mijn camera stuk is, en natuurlijk buiten de garantietermijn... dus die moet eerst gemaakt worden).

Succes met je cursus!

Liefs Inge

Claudia zei

Binnenkort ga ik ook aan de slag, maar als ik dit dan bij jou zien dan hou ik mijn hart vast...ik kan dit nooit!

@nne zei

soms zou ik ook een cursus fotografie willen volgen .. én creatief schrijven én decoratieve verftechnieken én én én ... helaas ontbreekt me het budget én de tijd. ik wens je veel succes, je foto's zien er schitterend uit!lieve groet, @nne

Amy zei

Nou t ziet er toch goed uit ?
Ik heb ook wel es gekeken voor zo n cursus maar kweet niet of ik er geduld voor heb
Dus ik rommel zelf maar wat ..... moet zeggen ,aldoende leert men :)

toves sammensurium zei

Looks like a Lovely day...getting. Dresser in beautiful clothes,sunny outside,don't hate that little,cute car of yours either and Even the Cows Are cute!
Lots of Nice pictures to Enjoy:)
Tovr