donderdag 17 november 2011

belichting

manual…

Elke spiegelreflexcamera heeft een ‘automaat’. Bij mijn Canon is dat een groen blokje op het instelwiel. Van de fotograaf/cursusleider mogen we die NIET gebruiken..toen hij dat de eerste keer zei werd er door verschillende cursisten flink gezucht en gesteund..(niet door mij, ik zit al een fase verder in het fotografeerproces :)). Maar de beste man heeft natuurlijk wel groot gelijk! Want waarom koop je een dure camera als je toch maar één stand gebruikt?? Bovendien, na uitleg en gedegen oefening ZIE je gewoon dat je veel mooiere foto’s kunt maken als je zelf bewust bezig bent met het instellen van de camera. Fotograferen is niks anders dan het plaatje wat je in je hoofd hebt, vast laten leggen door de camera. Maar daarvoor moet je wel zelf de juiste gegevens aan de camera doorgeven!

16.1 16.2flits

Deze week moeten we de M-stand (manual=handmatig) gaan ontdekken, daarbij moet je echt álles zelf instellen. De kunst is dan om een goed evenwicht te vinden in de scherptediepte en de sluitertijd en de belichting.. ik oefende met verschillende lichtsituaties, waarbij ik ook keek wat flitslicht daarin doet.

Flitslicht is behalve als lichtbron zoals hier boven, ook te gebruiken om schaduwdelen op te lichten,

16.3schaduw 16.4flits..

bij deze foto’s komt de zon van rechts, de linkerhelft van het gezicht zit in de schaduw (foto1), door in te flitsen (foto2) wordt dat opgeheven waardoor het gezicht meer gaat spreken. Bijkomend voordeel volgens Janiek is dat de lipgloss zo mooi glanst :)

23 opmerkingen:

Frollies en Frummels zei

Wat een verschil...Meteen wat van je geleerd,leuk!

Home and Lifestyle zei

Hoi Corine!!

Toen ik in het voorjaar een fotografiecursus volgde, was het laatste onderdeel belichting (een paar avonden) en daar heb ik niet aan deelgenomen. Eerlijk gezegd heb ik daar nu wel spijt van!! Onze fotograaf flitste alles (ook overdag) en daar had ik dus helemaal geen beelden bij. Maar ik zie nu wel heel goed het verschil bij de foto's van je dochter! Wat lijkt ze trouwens op jou :-)!

Lieve groet, Ingrid

Carla zei

Wauw...je hebt het al aardig onder de knie hoor!!
Mooie dochter trouwens!!!
En....prachtig vastgelegd door haar mams!!

liefs Carla.

Miranda zei

Wat een leerzame cursus en wat leuk dat je daardoor ziet hoeveel mogelijkheden een camera je biedt! Mooie foto van een prachtige dochter.

Fijne avond. Groeten, Miranda

Mayflower zei

Niet verder vertellen.....maar ik heb de camera altijd op automatisch staan hihi.
Ik hou van het schaduwspel en flits ook nooit, daarom vind ik de foto van je kamer zonder flits mooier. Maar van je dochter Janiek juist de foto met flits.
Lieve groet, Mea

Kiki zei

Leuk dat je mooie dochter model wil staan!
En wat een verschil met de belichting...
Groet
Groetjes van Kiki

Colin zei

Leuk om zo alles van je camera te ontdekken. Ik had gister een workshop portret/macro/table fotografie en ik moet nog zoveel leren, maar ik vind het toch leuk! Janiek staat er mooi op, vooral die met de flits. Groetjes, Colin

Lynda zei

boeiend allemaal!!! En ook om te weten dat je hoe dan ook met stralende lipgloss op de foto kunt komen, het ligt gewoon aan je fotograaf;)

Liefs,
Lynda

Franse Lelie zei

Ik flits zo weinig mogelijk maar moet zeggen dat de foto van je mooie dochter met flits veel mooier is. Binnenkort ga ik ook met een cursus beginnen en ben erg benieuwd wat ik dan ga leren, al heb ik m nu al bijna nooit op automatisch staan. Maar meestal op av. Succes en leuk dat je ons je trucs leert! Lieve groet

Mirjam zei

Hallo Corine,
Wat leuk toch hè, om zo al die mogelijkheden van je camera te ontdekken. We hebben trouwens precies dezelfde camera ontdekte ik onlangs, een Canon EOS 450D. Heerlijke camera...
Veel fotografeerplezier nog verder,
Lieve groet,
Mirjam

Anita zei

Oooh kun je dat allemaal met de Canon 450D (die heb ik nl ook)
Wahah ik ben a-technisch
en heb helemaal geen geduld (feeling) om dat allemaal uit te vinden.
Eigenlijk moet ik hem eens serieus bestuderen ;-)
Eerlijk gezegd vind ik je woonkamer zonder flits mooier
en je lieve dochter weer mét flits: wát een knapperd :-)
Groetjezz lfs mij

Verrassend Goed! zei

Wat een heerlijke bijscholing. Daar heb ik ook meteen wat aan. Ben nog steeds mijn camera aan het ontdekken en dat is een vak apart.
Veel succes met de fotografie en laat ons maar lekker meegenieten hoor.
warme groet,
Marianne

Inge zei

Wat een flits allemaal niet kan doen, jammer dat mijn Pentax het even niet doet. Zal eerst naar de maken moeten (eerst de rekening terug zien te vinden), dan ga ik me ook opgeven voor een fotografiecursus...

Je hebt natuurlijk niet voor niets zo'n spiegelreflex, om vooral de mogelijkheden te benutten. Mooie (foto van je) dochter heb je!

Liefs Inge

Collie-Collie.com zei

Ik heb duidelijk een dikke cursus nodig... waarschijnlijk ook een nieuw toestel, want mijn flitser weigert geregeld dienst...

Wel mooi om de verschillen te zien, grote verschillen zelfs als ik naar de woonkamer kijk, rechts is het héérlijk helder en licht. Zálig plaatje voor op je woonblog.

En bij het pláátje van een Janiek zie je dat haar gezicht zachter is zonder de harde schaduwlijnen... mooi hoor... kennis maakt kunst!!

Groetjes, Collie

Ans zei

Mooie dochter is Janiek.
Wat een flits dan niet kan doen.
Maar van het interieur vind ik de foto zonder flits weer mooier,geeft meer diepte en sfeer.
Maar,dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak.

Groetjes Ans

English style zei

Leuk om die verschillen zo goed te zien
wat lijkt Janiek trouwens als de bekende 2 druppels water op jou !
fijn weekend
groet Yvon

ria zei

Lijkt me geweldig om zoveel te leren en te weten overr fotografie.Wie weet in de toekomst!!
Je maakt supermooie foto's!
Fijne dag en lieve groet Ria

Kom Achterom zei

Kijk zo'n klein lesje met uitleg daar ben ik echt blij mee!
Ga het vandaag ook even uit proberen!! ihih
Zo kwam ik er achter dat ik de dieren met telelens en enkelvoudig punt had gefotografeerd hoe handig hé ik dacht al waarom is dit kop van het ree nou zo vaag hahahha ga het nu met 3d track proberen.
Het blijft een super leuke hobby! Ik moet zeggen dat Peter alles uitpluist en we daarna samen gaan fotograferen super (stiekem neem ik dan de spiegelreflex van dochter mee)
Samen is het ontzettend leuk! We werden laatst al aangesproken wat we toch altijd met die camera doen in het bos hahah jaaah ijsvogels spotten maar dat is nog een hele klus! hoop dat het nog eens gaat lukken.
Nou dit was me het verhaal wel hé!
Fijn weekend en
ik zou je dochter nog maar eens vaker spotten wat een mooie meid!
Yolanda

Tanja zei

Kijk nu kun je wel hele mooie foto's maken Corine maar het scheelt ook wel wie er voor je camera staat. Jeetje wat een mooi meisje om te fotograferen. Wees er maar zuinig op!

En leuk he om al die dingen te ontdekken van je camera.

Fijn weekend
Liefs
Tanja

Rozmeen zei

Wat heb je weer mooie fotos gemaakt en wat heb je een super mooie dochter. Ik denk dat jij een hele trotse mama bent :-)

Liefs en een fijn weekend,
Rozmeen

Rita zei

Leuke blog een heel mooie gezellige sfeer heb je in je huis gecreeerd ,prachtige foto's en je hebt een mooie dochter ...groeten en fijn weekend :)

Theemuts zei

Wat een verschil zeg!! poeww.
die lipgloss is schitterd nu inderdaad mooi haha
een fijn weekeind en nog veel succes met fotograferen!

liefs coby

Gerreke zei

Hé wat leuk die belichting, daar ben ik ook druk mee aan het stoeien. Lastig vind ik het hoor!