dinsdag 8 november 2011

beneden (1)

klein, écht klein…

Regelmatig geef ik aan dat ons THUIS een klein huis is en met klein bedoel ik ook écht klein. Toch zijn de mensen die hier voor het eerst binnen komen vaak verrast, want het is hier kleiner dan ze dachten ;)

Wij wonen in de helft van een 2-onder-1-kapper uit de jaren 30. Helaas was er toen ik het kocht weinig tot niets meer over van de authentieke elementen uit de begintijd. De familie die hier generaties lang heeft gewoond was een aannemersfamilie, die enthousiast elke keer het verbouwstokje van elkaar overnamen.. Direct toen ik wist dat dit mijn huis ging worden ben ik op jacht gegaan naar oude paneeldeuren, na een opknapbeurt gaven die het huis al snel een stukje van de sfeer van weleer terug. De originele raampartijverdelingen zijn gelukkig wel bewaard gebleven en wij hebben ze in de afgelopen jaren laten vervangen door nieuwe kozijnen met comfortabel dubbel glas, maar wel in dezelfde oude stijl.

Samen maken Gert en ik dit kleine huis helemaal naar ons zin. Maar klein blijft het :)

Het huis is buitenwerks 4 meter breed, waarvan er binnen 3,75 overblijft… de woonkamer meet 5x 3,75 , de open keuken 3,25x3 (de missende 75 cm is voor de trap naar boven)… We hebben wel eens met een schuin oog naar een ruimer huis gekeken, maar we haakten toch altijd snel af, het is hier klein maar het is wel ons THUIS!

zithoek

Eén van de grote voordelen is dat ik niet heel veel tijd kwijt ben met poetsen, en dus kan ik meer tijd besteden aan fotograferen, aan bloggen, aan woonbladen lezen en aan rommelen op ons landgoed wat in verhouding dan weer wél behoorlijk aan de maat is! Ons perceel is 5 meter breed en 70 meter lang, en dat is dan gelijk nog één van de voordelen, de heerlijke tuin die we zelf hebben aangelegd, we hebben een superplek!!

51 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

Lekker blijven zitten Corine!! Je zou denken dat je met zo'n lap grond nog naar achteren uit zou kunnen bouwen...wie weet is dat nog eens een optie, want dan sla je twee vliegen in één klap.

En zoals je zegt...elk nadeel heeft zijn voordeel en een plek waar je je THUIS voelt is ook heel belangrijk!

Ik wens je een fijne dag! Lieve groet, Ingrid

English style zei

Eerlijk gezegd zou ik geen mega huis hoeven, denk dat het knusse er dan al snel af is
al is het natuurlijk ook wel eens lastig als alles klein en smal is.
het belangrijkste is dat je, je thuis voelt en volgens mij is dat bij jullie zeker zo
en zo'n lekkere mega tuin, tsja dat missen wij dan wel weer, dat zou ik ook wel willen
al is Femke er van overtuigd dat op ons kleine stukje gras best een kleine pony zou kunnen wonen haha
fijne dag
Groetjes Yvon

Lynda zei

LEKKER Corine!! wat zou je weggaan!! De meiden vliegen eens uit en saampies is het toch heerlijk? Wie zegt dat je altijd maar groot moet wonen? Net zoals je zegt, het heeft ook praktische voordelen!;) En een tuin, pardon..landgoed als het jouwe, vind je niet snel voor een vriendelijke prijs! Ik zou zeggen blijf waar je bent!:)

Liefs,
Lynda

Paintings by Louise, Maison Louise zei

Ziet er erg mooi uit hoor, op de foto!
En als jullie het zo naar jullie zin hebben, waarom verhuizen.
Daar krijg je misschien spijt van.

Lieve groet,

Loes

Room Seventeen zei

Soms best lastig als je huis wat kleiner is...maar een twee onder een kapper daar zou je misschien een stukje bij aan kunnen bouwen?
Erkert? Serre? Meer ruimte is altijd fijn toch?
Nouja, vind ik dan ;-))

Tanja zei

ach Corine, het gaat er toch om dat je wilt zijn waar je je thuis voelt, dat is zo belangrijk, en dat heeft niets te maken met de grote van het huis. Zo te lezen voel jij je daar waar je bent goed thuis, dus lekker blijven zitten en voor samen is het groot genoeg hoor.

Fijne dag
Liefs
Tanja

Anderson cottage zei

heerlijk zo'n klein huisje, wij hebben ookzo'n klein huisje 6meter breed en 9 meter lang, en geen verdieping of aanbouw, heel knus he? geniet ervan , liefs marion

Bonjade zei

Klein maar fijn toch......en zo knap want door de rust die het uitstraalt lijkt het gewoonweg heerlijk ruim
Kan ik nog wat van leren ;)
Ik zeg altijd: ik heb niet teveel spullen maar ik woon gewoonweg te klein ;0)
Fijne dag
Liefs

Martine zei

Ik zou lekker blijven zitten Corine. Je hebt een heerlijk knus huis, waar jullie je helemaal THUIS voelen. Een groter huis is niet altijd gezelliger. En waar vind je nog zo'n grote heerlijke tuin zoals jullie?
Misschien is het eventueel mogelijk een stukje aan te bouwen in de stijl van de woning, maar ik weet niet hoe het bij jullie met vergunningen zit. In mijn woonplaats zijn ze nogal kritisch.

een fijne dag,
lieve groet Martine

Mirjam zei

Hoi Corine,
Je landgoed verlaten, dat doe je toch niet... Zoals je zegt, het is je THUIS en dat is het belangrijkste. De maten doen er niet toe. Wij hebben beneden dan wat meer ruimte, maar boven slechts 2 slaapkamers en een badkamer en dat is het dan... Geen zolder, geen extra bergruimte... en maar een heel kleine tuin en een klein schuurtje... maar het is wel THUIS.
Jouw huis hebben jullie helemaal naar eigen smaak zo gemaakt dat je er nooit meer weg zult gaan. En heb je niet achter je huis nog een extra ruimte waar Gert zijn piano speelt...?
Corine, blijf lekker zitten waar je zit, maar dat weet je zelf wel...
Fijne dag voor jullie vandaag,
Lieve groet,
Mirjam

bijzonder-oud zei

Het spreekwoord is niet voor niets klein maar fijn, en als je je thuis voelt in je huis, maakt het niet uit hoe groot dat huis is.

En zo'n grote tuin is toch helemaal geweldig? dat vind je tegenwoordig haast niet meer, geniet er maar lekker van!
lieve groet,
Yolanda

Nicole (Maison La Belle Vie) zei

Klein maar fijn en dat poetsen is natuurlijk een super voordeel. Blijft er lekker veel tijd over voor leuke dingen en dan ook nog je heerlijke tuin.
Geniet er lekker van en groetjes, Nicole

Mooi zei

Sfeer doet ook heel wat (en vind ik belangrijker dan hoe groot het is) Nu met z'n tweetjes toch lekker knus?! Wij hebben sinds twee jaar een toch redelijk groot huis, maar dan is sfeer creëren weer moeilijker hoor.
En dat poetsen is ook een nadeel ;-)
Groetjes Karin

Anita zei

Nouh meis blijf zitten waar je zit (en verroer je niet ;-)
Wat meer ruimte is wél fijn maar als je straks met z'n tweetjes bent niet echt belangrijk. Het THUIS voelen is het enige wat telt !!!!
Wij hebben een ruim vrijstaand huis: royale woonkamer / keuken, slaapkamer en badkamer beneden en boven vijf kamers en nog een badkamer. Maarre nu komt het: je MOET alles schoon houden !!!!! Wahah en aangezien ik dit zelf niet kan is het écht niet altijd handig. De ruimte beneden is enorm praktisch. Ik kan rondracen in mijn rolstoel zonder ergens tegenaan te knallen. Euh maar voor de rest ... Houd het lekker knus, compact en overzichtelijk hihi
FIJNE DAG Groetjezz lfs mij

Collie-Collie.com zei

Thuis, dat zorgt er voor dat de plek waar je woon gemaakt voor je is. En dan maakt het formaat niet uit. Zeker als je, zoals jij, ook nog eens een geweldig gevoel voor stijl en sfeer hebt, dan lukt je dat perfect!!

De oppervlakte van mijn huis is net zoiets, ik heb daar wel eens bonje mee, maar dat komt vooral door mijn rommelige hobby's dat stoort zo ontzettend. En ik heb niet die magische touch en handen voor in huis, hahaha.

Die tuin is toch heerlijk, kan je een wandeling maken in je tuin, perfect toch, lijkt me héérlijk!!

Groetjes, Collie

marga zei

Fijn zitten blijven waar je zit Corine.......je hebt een hartstikke gezellig huis. En dan zo'n grote tuin.........waar vind je dat nog op vandaag, super toch!
Fijne dag, liefs Marga

Miranda zei

Klein maar fijn... het is belangrijker dat je huis als thuis voelt, dan dat het groot is. Een ruime tuin vind ik wel heel fijn!

Groeten, Miranda

Maaike zei

Klein maar fijn, je hebt een prachtig huis!

Mayflower zei

Groot of klein.....het gaat erom dat je jezelf er THUIS voelt, dat is het allerbelangrijkste Corine. Je heb een mooi huis wat op een prachtig landgoed staat, want wat heb je een mooi groot buiten.
Lieve groet, Mea

le ciel flamand zei

Klein ziet het er anders niet uit hoor! Hoe dan ook, het ziet er helemaal geweldig (en ruim) uit. En als het dan toch te klein mocht zijn, kan je misschien een theehuisje bouwen in de tuin ;o). Weet je man weer wat te doen...

Liefs,
Annelies

faire un songe zei

Je hebt een prachtig huis... en al zeg je zelf klein... in vind dat je er een pracht plek van hebt gemaakt...
Ik ben jaloers op je tuin...
Bij het één heb je wat en bij de ander laat je wat...
Tis zoals het is.. en het is prachtig....
EN net wat je zegt tijd genoeg over voor leuke dingen te doen.
Groetjes Hetty

Marina zei

Troost je, onze woonkamer is 1,5 meter langer en net zo breed, maar halverwege springt de kamer ook nog eens 60cm naar binnen en hier is het plafond ook nog eens lager ... maar we genieten met volle teugen van onze gezellige kamer.
Liever klein en knus, dan mega en ongezellig toch!
Groetjes, plaatsgenoot van Hetty :)

Twidde Brocante zei

Lekker blijven zitten waar je zit dan. Ik heb ook een "klein" huis. Een oude arbeiderswoning uit 1900. En soms kijk ik ook naar groteren huizen. Maar dat wat me dan aanspreekt zijn oude boerderijen ( en dat vind mijn portomenee niet leuk).
Dus ik blijf ook lekker zitten waar ik zit. Maar ik ben wel jaloers op je potkachel. Dat lijkt me wel erg lekker.

Groetjes Natasja

Franse Lelie zei

Klein maar fijn is toch het spreekwoord? Het ziet er fantastisch en en je meiden vliegen uit...en zo'n grote tuin lijkt me nou helemaal heerlijk! Lieve groet

It's me zei

Ziet er gezellig uit hoor Corine......leuk hoor!!...xxx..

wonen met brocante zei

Je hebt een ontzettend gezellig huis en de grootte maakt niet uit als het maar je thuis is! En wat een tuin heb je...bij ons gaat het straks precies andersom, we krijgen best een ruim huis maar de tuin is aan de kleine kant. Ik vind dat niet zo erg omdat ik geen groene vingers heb maar het had wel mooier gestaan met wat meer ruimte er om heen. Zo zie je maar weer, het is allemaal wat! Fijne avond. Groetjes Peggy

Petra zei

Ach ja als je klein woont, zou je iets groter willen en als je groot woont zou je iets kleiner eigenlijk veel handiger vinden en moet je er op een gegeven moment uit omdat je het niet meer bij kunt houden. Wie is er nu slimmer?

Geniet maar van je vrije tijd en van je leuk (toch ruim ogende) huis.

Groetjes Petra

ria zei

Misschien klein,maar wel erg gezellig en knus!En dat is ook wat waard!En zon tuin....das toch ook heel bijzonder!Het ziet er in ieder geval erg gezellig uit bij je!
Fijne avond en lieve groet Ria

Carla zei

Lekker blijven zitten waar je zit.
beter een klein huis die voelt als een warme deken, dan een groot kil huis hoor.
Als jullie jer er gelukkig voelen is het toch prima...en het heeft dus voordelen zeg je..lekker veel tijd over voor leuke dingen!!

liefs Carla.

Colin zei

Niks zo fijn als een huis wat als thuis voelt enne ... troost je, mij keukentje is nog veel kleiner, formaatje éénpersoons. Dat is echt een minpunt van dit huisje. Groetjes, Colin

Kleurrijk zei

Ik vind jouw huis, wat ik ervan zie op de foto's, uitermate sfeervol.
Wat geeft het dat het niet groot is? Net wat je zegt, nu hoef je niet veel te poetsen en tijd besteden aan wat je echt leuk vind.

Brocanterie Derdijk zei

Het ziet er zo knus uit, wat maakt het dan uit dat het niet groot is. Ik zou het wel weten, lekker in dit huis blijven en er van genieten.

Fijne avond,

Groetjes,
Esther

Marja zei

Heerlijk om je zo THUIS te voelen in je eigen huis..Wij wonen sinds vorig jaar ook een stuk kleiner en hebben daarin tegen ook een grotere tuin,ik vind het heerlijk!

Lieve Groet Marja.

Miss M zei

Klein, maar fijn! :-)
Ach... als jullie het maar fijn vinden om er 'thuis' te zijn. Want dat is het belangrijkste!
En wat een joekel van een tuin zeg!!! Dan kan daar ergens achterin wel nog een huisje gebouwd kunnen worden. Of mss wel twéé... voor elk eentje! :-)

Liefs, Marjolijn.

lia zei

Ach Corine, het mag klein zijn. Maar ik kom liever bij jou in een gezellig klein huis dan in een groot kil huis.
En gezellig is het zeker.
Die tuin is natuurlijk helemaal leuk, en jullie zijn straks nog met z'n tweeën, dus....)

Liefs Lia

Brocante en theetuin zei

Klein, maar fijn! Wij wonen ook in een huisje uit 1900. Ook niet groot, maar wel een gezellig THUIS!

Groetjes Maaike

Elisa zei

Het is misschien een klein huis, maar het ziet er heerlijk uit. En je thuis voelen is het belangrijkste.

Anoniem zei

Verrast, ja dat was ik dat geef ik toe, toen ik bij je was!
Maar ooh die sfeer en gezelligheid die het uitstraalde.Ik vond het zo schitterend (T)HUIS(je)
En dan die tuin.......
Ik ging er toch ook nooit meer weg als ik jou was!
Liefs Erika

Het stokpaardje zei

Niets belangrijker dan je THUIS voelen in je huis toch. En wat een heerlijk grote tuin.
Groetjes iris

Ans zei

Klein maar fijn.
En als ik je zo lees,is dat helemaal waar.
En het ziet er ook nog eens erg mooi uit.

Groetjes Ans

Mooi zei

Hoi Corine, bedankt voor je berichtje. Ja wat een gedoe he.. Maar ik kan er wel tegen gelukkig! Ik denk maar zo...voor mij een teken dat we toch voor een lichte kleur moeten gaan en ja het is jammer dat ik niet lekker met mijn beentjes omhoog kan op het lange gedeelte. Er zijn ergere dingen ;-) Groetjes Karin

Kiki zei

Beter gelukkig in een kleiner huis dan ongelukkig in een groot huis, of niet.
Jullie hebben er iets moois van gemaakt en met een grote tuin erbij is het toch een heerlijke plek...geniet maar van jullie THUIS ! Groeten Kiki

Met Brocant Label zei

Het maakt niet uit of je huis klein is of niet als het maar je thuis is, de warme jas om je heen. En zo te zien en te lezen is dat helemaal op jou van toepassing. Ik vind het geweldig leuk.

Lieve groet,
Yvonne

Roelien zei

Wat een heerlijk huis heb je, ik ken het niet, maar kan wel door deze foto een indruk krijgen!

Hannekie zei

ik heb ook maar een klein huisje hoor,,,en het is niet eens van ons zelf helaas. maar ik vind het een heerlijk huis en volgens mij hebben jullie een geweldig huis...blijf maar lekker in je eigen thuis
liefs hannie

Claudia zei

Inderdaad niet groot maar je weet er een prima sfeer te maken en dat is het allerbelangrijkste!

La Maison en Wonderboom zei

Het is je THUIS, zoals je zegt, en dat is het allerbelangrijkste. Beter gelukkig in een klein huis, dan ongelukkig in een kasteel.
En je landgoed is prachtig en heerlijk groot.

Liefs
Hermine

Lina zei

Op de foto's is niet te zien dat het zo klein is! Je weet het altijd goed vast te leggen. En MOOI! Of je huuis nu groot is of klein, belangrijk is dat je je THUIS voelt. En dat doe je. Het straalt er van af. En het ziet er nog geweldig uit ook!

Karin zei

IK heb vreselijk moeten lachen om je reactie op mijn blog, maar je hebt gelijk, tis en blijft een kruk. Maar dutch design KRUK klonk vast niet trendy genoeg ;)
En wat betreft je huis, klein maar fijn is niks mis mee, vandaar voor jou deze (door mij veel gebruikte) spreuk: A house is made of walls and beams, a HOME is built with love and dreams" En omdat ik al een poosje mee lees kan ik zeggen dat je dat is gelukt!

amy zei

Ach weet je .ik zeg altijd maar :Waar is het perfect?!
Ik zie wel es hele grote woonkamers ,lekker denk je dan zo n grote kamer
Maar zo gezellig en knus als je het nu hebt krijg je het dan niet
enne plek genoeg om aan te bouwen ...blijf je toch lekker op je landgoed wonen :)
Fijn Weekend !

THE BLACK BARN zei

KLEIN MAAR EEN HEEL FIJNE EN GEZELLIG MOOI HUIS HEBBEN JULLIE ERVAN GEMAAKT!!

FIJNE DAG,

MIRANDA