woensdag 1 februari 2012

afwassen

oma's afwasteil…

Mijn opa en oma zijn 6 jaar geleden allebei overleden. Opa was ziek, oma het laatste jaar erg dementerend. Oma heeft jarenlang liefdevol voor haar gezin en haar man gezorgd, dus wilde opa de tijd dat zij het allemaal niet meer goed wist ook gewoon voor haar zorgen. Hun liefde gaf hem de kracht dat te doen, het was zwaar… zijn lieve altijd zorgende vrouw kreeg kattige, bijna agressieve buien… maar hij hield vol! Na een klein jaar ging ze heen, in rust. Het was goed, maar opa miste haar zo, dat het leven voor hem niet meer hoefde, hij gaf toe aan zijn ziekte en overleed 6 weken na zijn vrouw.

Ik mis ze! Als kind heb ik veel bij ze gelogeerd (ze woonden in Brabant), net voordat ik moeder werd van Rianne, kwamen zij in onze kleine stad wonen… Met de kinderwagen liep ik er vaak even aan, ze deed mijn strijk, want “je bent zo druk met die 2 meisjes” (zelf had ze een gezin met 7 kinderen verzorgd, zonder hulp!). Altijd positief gestemd, ondanks de suikerziekte waar ze rond haar 40ste mee te maken kreeg, ze moest een paar keer per dag spuiten en hield zich strikt aan haar dieet.

Ik denk elke dag aan ze…

afwassen

Wij hebben geen afwasmachine, onze keuken is zo klein dat ik ervoor koos daar geen kastje voor op te offeren, wij wassen met de hand af ;) En al 6 jaar gebruik ik de (oranje) afwasteil van oma daarbij!

oma

En nee ik hou niet van kleur én niet van kunststof, maar voor deze afwasteil maak ik graag een uitzondering :) Natuurlijk combineer ik dat dan wel met een houten afwaskwast en een katoenen theedoek!

Afwassen een vervelend klusje?? Welnee, je mijmert zo lekker weg (over warme, zonnige tijden) als je met je handen in het warme water zit….

48 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

De oranje kunststof afwasteil is op zich geen plaatje, maar het verhaal dat er achter zit is dat absoluut wel!! Geen wonder dat je elke dag aan je lieve opa en oma denkt, wat een lieve mensen waren dat!!

Een fijne dag!! Lieve groet, Ingrid

@nne zei

zo koester ik een oude bestekbak van m'n oma ... in inmiddels verkleurd plastiek! liefs, @nne
p.s. wij wassen ook nog steeds af met de hand! groetjes, @nne

petra zei

Ach,wat een mooi verhaal!
Al hoort hij bij een minder mooie
afwasteil ;)
Ook wij wassen met de hand af om dezelfde redenen.
Mijn moeder zei altijd..Onder de afwas leert men elkaar beter kennen.
Omdat je dan even de tijd had om lekker te kletsen.
Herinner je de verjaardagen maar,dan stonden alle vrouwen in de keuken...zogenaamd af te wassen!!
Fijne dag, groetjes Petra.

RUW MET STIJL zei

Heel herkenbaar het verhaal over afwassen. Ook wij(mijn man en ik) doen ieder dag samen de afwas. gezellig en dan kan je ook samen even kletsen over de dag. Een mooie herinnering aan je opa en oma.
Fijne dag,
Ellen

ria zei

Wat een mooi verhaal!!!En snap dat je zuinig bent op je teiltje.Moet eerlijk bekennen dat ik onze vaatwasser niet graag zou missen.
Lieve groet Ria

lia zei

Sinds twee jaar heb ik mijn kastje opgeofferd. En wat ben ik daar blij mee. Want na het eten koken was de vaat wassen en dan ook nog afdrogen een beetje te.... Er sneuvelde ook heel veel.
Maar dat teiltje heb ik ook nog, in het groen.
Leuk dat je zo een herinnering hebt die iedere dag terugkomt.

Liefs Lia

Margot zei

Net ook al een blog, bij "mammalien" gelezen over mijmeren bij huishoudelijke bezigheden...heerlijk toch!
dat oranje springt er juist prachtig uit...en zeker met deze mooie herrinneringen erbij...het plaatje is weer compleet.
Zonnige groet, Margot

Haikey zei

Wat een mooi verhaal!
Snap dat je zuinig bent op het oranje teiltje.

fijne dag!

Haikey

Miss M zei

Och, zó lelijk is de afwasteil niet Corine! Een (klein!) beetje kleur in huis kan wonderen doen ;-)
Wat een mooi verhaal zit er achter zeg en wat cru dat je zo kort op elkaar je geliefde opa en oma bent verloren...
Maar zo, op deze manier, kan ik me voorstellen dat je elke dag aan ze denkt.
Mooie post Corine!

Liefs, Marjolijn ♥

Hinde zei

Heel herkenbaar!Zolang er maar een verhaal achter zit,maakt de kleur,vorm niet zo veel meer uit.Iedere dag even op deze manier aan Opa en Oma denken moet je koesteren....

Veel liefs,Ivonne

Susan zei

Wat een mooi verhaal over je grootouders...als je het verhaal zo leest denk je terug aan je eigen tijd met je ouders en grootouders...en wat een toeval, ik heb de afwasteil ook in het oranje maar dan rond van mijn moeder gekregen. Wij hebben wel een vaatwasser maar gebruiken hem nog trouw elke zomer als het zwembadje opstaat om eerst de voeten af te spoelen...zo zie je maar wat je er nog meer mee kunt doen, haha.

Gr. Susan.

Yvonne zei

Mooi verhaal.
gr yvonne

De Lorelei Brocante. zei

Ohh wat een mooie post en het afwasteiltje is zo mogelijk nog mooier !!
Nooit wedoen en wat heerlijk om daar in af te wassen.
Wij hebben een vaatwasser nouuu nee,eerlijk ik was zelf liever af hoor.
Maar in de zomer wil niemand een handje helpen dan zijn ze liever buiten dus wilde manlief een vaatwasser....tja.....maar ik was graag met de hand af lekker met het raam open boven het aanrecht, haha

grtjsss
Dicky Marie

Huize Kip Kakel zei

Wat een mooie warme post..
Ik zou bijna mijn vaatwasser de deur uit doen ;)
Maar nu met de opgroeiende jeugd en de nodige begeleiding van huiswerk ed. na het eten vind ik het toch een hele makkelijke manier van de afwas doen ;0
dus hij blijft!
Fijne dag!
Groetjes Hannie

Els zei

Wat een mooi verhaal al niet kan schuilgaan achter een wasteiltje! Dit maakt hem nog specialer...Ik begrijp dat je er zuinig op bent, vanwege alle goede herinneringen aan je grootouders!
Fijne middag! Liefs Els

faire un songe zei

Mooie herinnering...koester het teiltje...
Groetjes Hetty

Home is where the heart is zei

De herinnering is waar het om gaat he. Ik heb zelf maar 1 opa gekend maar kan me wel je verdriet voorstellen. Mijn ouders zijn 4 weken na elkaar gestorven.
Lekker mijmeren tijdens de afwas en ik wens je n fijne dag
grtzz Brigitte

Claudia zei

Het zijn de kleine dingen die het doen zegt met vaak en zo zie je maar weer dat het echt waar is.

Inge zei

Het maakt niet uit, welke kleur dat afwasteiltje heeft, voor jou is het de mooiste kleur van de wereld, met dit geweldige verhaal eraan vast!

Geniet van het afwassen!

Liefs Inge

Anoniem zei

Inderdaad een mooi verhaal! En een mooie dagelijkse gedachte aan je opa en oma!
Zo haakte mijn oma altijd maar pannelappen, die heb ik ook dan nog nooit van m,n leven gekocht! Als ze versleten zijn haal ik weer nieuwe bij m,n moeder want die heeft nog stapels nieuwe in de kast liggen!
Oma hield van knalkleuren.... dus zijn ze oranje met een paars randje of andersom of knal roze met een geel randje...... Ze hangen niet aan een haakje in de keuken.... ;-) maar liggen voor dagelijks gebruik in de la onder de kookplaat voor het grijpen.
Liefs Erika

Mayflower zei

De herinneringen aan je opa en oma maken de afwasteil alleen al mooi Corine.
Mijn afwasmachine staat in de bijkeuken en ik twijfel of ik in een nieuwe keuken hier een plek voor opofferen wil. Ik heb net als jij gelukkig geen hekel aan de handafwasjes en doe dit, ondanks de machine, nog met regelmaat.
Ik wens je een fijne dag.
Lieve groet, Mea

Bonjade zei

Vind hem wel mooi...vooral het verhaal erachter....en zelfs dit krijg je prachtig in beeld....

Oma moest eens weten.....wat zou ze trots zijn dat haar teiltje nog steeds in gebruik is.....

Liefs

le ciel flamand zei

Een mooi verhaal, ik denk dat je oma wel blij zou zijn mocht ze het weten!

Wij hebben ook geen vaatwasser, ik vind het helemaal niet erg om met de hand af te wassen. Manlief helpt met afdrogen als hij er is, en dat zijn meestal de enige momenten dat we eens echt kunnen praten (de kinderen sluipen stilletjes weg als ze zien dat we eraan beginnen ;0)
Nee, voor ons geen vaatwas!

Liefs,
Annelies

Colin zei

Je had ze in oranje of bruin en volgens mij hadden zowel mijn moeder als oma allebei een bruine bak.

Mijmeren onder de afwas is hier geen optie, dat doe ik dan weer als ik sta te strijken. Groetjes, Colin

'Inga' zei

Nostalgie...daar wordt alles mooier van niet waar?

Anita zei

Wat een prachtig verhaal zeg, dat je ons zo mee neemt in het verleden van je opa en oma. Krijg er een warm gevoel van. Ik heb net een logje geschreven over ouderwetse vaatdoekjes breien en jouw verhaal past daar ook zo bij. groetjes Anita

Martine zei

Wat een mooi verhaal. En ook al is de kleur van de afwasteil niet de kleur die je zelf uitgekozen zou hebben. Door het verhaal erachter is dat niet belangrijk.

lieve greot, Martine

Gerry zei

Wat een lief verhaal over je opa en oma en als je dan nog iets van haar hebt, maakt de kleur en materiall ook niet meer uit.
Ik kom heel binnenkort ook met posten over mijn grootouders. het is de herinnering en de liefde.

Lieve groet,
Gerry

Brabbels en Kiekjes zei

Hoe mooi kan een oranje afwas teil zijn...!

Liefs,

Nicole (Maison La Belle Vie) zei

Mooi verhaal achter de oranje wasteil. Afwassen is vaak ook heel gezellig als je het met meerderen doet.
Fijne avond en groetjes, Nicole

Hannekie zei

wat een heerlijk verhaal. ik zie het bijna voor me..heerlijk die liefde tussen twee mensen. daar kan je toch alleen maar op hopen in je eigen leven. je teiltje is prachtig hoor
liefs hannie

Ans zei

Ook al is het oranje teiltje niet zo mooi,de herinnering is dat wel.
Een hele lieve post is dit.

Groetjes Ans

Maaike ♥ brocante en theetuin ♥ zei

Kijk dat is een mooie herinnering, maakt de afwas een stuk aangenamer!

Groeten Maaike

Home fourteen zei

Wat een afwasteiltje al niet teweeg kan brengen, mooi... Gr. jac..

It's me zei

Wat een mooi bijzonder verhaal......enne ja afwassen is heerlijk..ik doe het ook graag nog hoor..lekker kletsen......xxx...

Jeanette zei

Wat een mooi verhaal/herinnering. Je zult het nooit vergeten want je moet iedere dag afwassen.

Groet,
Jeanette

Judith zei

Toen ik nog geen vaatwasser had (15 jaar geleden) vond ik zo'n ding ook helemaal niet nodig, maar aangezien er een nieuwe keuken geplaatst werd in ons gekochte huis, lieten we er toch eentje inbouwen... En nu kom ik dus ook helemaal terug van mijn eerdere mening en zou ik niet meer zonder kunnen!
Maar wel fijn voor je dat je iedere dag je schone vaat uit zo'n bijzonder teiltje haalt!

Groetjes Judith

Miranda zei

Dat maakt zo'n oranje teiltje tot een heel bijzonder teiltje! Dierbare herinneringen...

Fijne avond.

Jansepans zei

Voor oma's teiltje moet je een uitzondering maken! Mooie herinnering iedere dag weer... Afwassen is leuk! Ik zeg wel eens tegen Jan Dirk dat we nooit een vaatwasser hadden moeten nemen, de mooiste gesprekken krijg je tijdens de afwas. Fijne avond. Liefs Janneke

Cosy Life by Elly zei

Wat een mooie herinnering zeg aan je Opa en Oma..en wat een lieffie waren het. Geweldig dat je het teiltje een 2e leven hebt gegeven. Als je Oma dat eens wist....Lieve groetjes, Elly

Twidde Brocante zei

Wat een prachtige heribneringen aan je grootouders. Dank je dat je dat met ons deelt. Ik was op het moment ook weer met de hand af. We hebben altijd een vaatwasser gehad. maar deze is stuk. Maar eigenlijk vind ik het wel lekker en wil mijnkastje wer terug. Maar manlief protesteerd nog.
Ik denk dat ik toch ga winnen!

gr Natasja

Petra zei

Wij wassen ook met de hand nog af, alleen heeft onze afwasbak niet zo`n mooie herrinering..althans nog niet. Wie weet later als we oud zijn ;-)

Lieve groet van Petra

Rozmeen zei

Mooi oude spullen met lieve herrinneringen. Geniet ze ;-)

Liefs,
Rozmeen

Gewoon Daantje zei

Wat vertel je het weer leuk! Het contrast van het kleurtje is wel mooi met de alu gootsteen! ;) Ik was zelf ook alweer een poosje af, mijn vaatwasser heeft het een paar maandjes geleden begeven! Pomp verstopt, enz, enz. Wij zijn aan de afwas geslagen en vinden het ook erg gezellig! Lekker ffies samen de dag doornemen en plannen maken voor het weekend! Koester je afwasteiltje, vanwege deze mooie herrinering!
Groetjes, Daantje

Jeanette zei

wat is nou mooier dan afwassen in een teil van oma met elke keer weer die warme herinneringen, daar kan echt niets bovenop. Heerlijk deze post Corine!

Liefs...

Wondelgijn zei

Wat een lieve koestering van een mooie herinnering!!

Karin zei

Wat voor jou dagelijks gebruik is is voor mij haast nostalgie en ondanks de kleur misstaat hij niet bij je hoor!
De lieve vrouw die in een kattige dame veranderd herken ik wel, bij mijn moeder was dat net zo. Zoals ook de afwas trouwens, heeft ze altijd met de hand gedaan en tjdens het wassen en drogen vonden de prettigste gesprekken plaats.
Fijn weekend.

English style zei

Wat een mooie herinnering achter dit afwasteiltje, kan me voorstellen dat je nog iedere dag aan ze denk...
hier ook geen afwasmachine (die machine ben ik hooguit hihi)
fijn weekend
groet Yvon