donderdag 9 februari 2012

truffeltaart

een bommetje...

Een paar weken geleden eindigde voor Rianne een periode van 5 maanden fulltime stage. Ze heeft het enorm naar haar zin gehad én ze sloot af met een prachtige 8!! Nu gaat ze weer enthousiast verder met colleges en projecten, het studentenritme (wat volgens mij geen ritme is ;)) heeft ze al weer helemaal te pakken!

Eén van de dingen waar ze mee thuis kwam tijdens de stage is een heerlijk recept voor TRUFFELTAART.

truffeltaart

Dit is een gigantische caloriebom, maar wel heel lekker!! Zeker met deze winterse dagen is het een feestje om thuis te komen en dan met warme thee of koffie mét een (kleine) punt truffeltaart op de bank te kruipen!!

cacao mmm

Wat een truffeltaart te maken heeft met de studie Communicatie?? Dát is duidelijk… met iets lekkers breng je de ander in een positieve stemming… ook op de werkvloer gaat de ‘liefde’ door de maag :))

Recept truffeltaart

ingrediënten:

300 gr bittere chocola, 3 deciliter slagroom, 1½ eetlepel suiker, ½ borrelglas amaretto of cognac, bastognekoeken, 75 gr boter, cacaopoeder

Bereiding:

Klem bakpapier over de bodem van een springvorm (18 cm). Verkruimel de bastognekoeken en meng dit met de (gesmolten) boter. Bedek hiermee de bodem en laat het even rusten in de koelkast. Klop de slagroom stijf met de suiker. Breek de chocola in stukjes en smelt dit au-bain-marie tot een dikke saus. Giet de chocola al kloppend bij de slagroom, klop door tot alles goed gemengd is. Klop daarna nog de likeur erdoor en giet dan het mengsel in de bakvorm. Een nacht op laten stijven in de koelkast, zeef er voor gebruik cacaopoeder over.

Eet smakelijk!!

(deze traktatie is heel machtig, dus kleine puntjes zijn het lekkerst)

En beste mensen, nu de elfstedentocht niet oan giet gaan we wat mij betreft vanaf volgende week in sneltreinvaart door naar een gezellig zonneterras!! ;))

35 opmerkingen:

Martine zei

Ik zit met een 'kaal'(niets erbij) bakje koffie je post te lezen en krijg gelijk trek in de truffeltaart. Voor chocolade mogen ze mij 's nachts uit bed halen, dus ik ga het recept zeker maken. Dank je wel.
Wat een mooi cijfer voor haar stage. Die heeft een heel groot stuk taart, of nee, een hele taart, verdiend.
Ik ben het helemaal eens, de elfstedentocht gaat niet door, dus kom nu maar op met de voorjaarszon.

een fijne gezellige dag,
lieve groet, Martine

Nicole (Maison La Belle Vie) zei

Die taart lijkt me wel heel erg lekker. Het recept ga ik in ieder geval bewaren. Voor de schaatsliefhebbers is het jammer dat de tocht niet doorgaat maar ik wens toch stiekem Lente!!!
Fijne dag en groetjes, Nicole

Carla zei

Och jee...wat ziet die er lekker uit.
Een plak het maar gelijk op je dijen taartje dus!!
Maar...ga hem zeker proberen hoor!!

fijne dag...ik ga nog maar even een kopje koffie met niks halen.

liefs Carla.

Karin zei

Whow aan het recept te lezen heeeeel veel calorieen haha.
Denk inderdaad dat een klein stukje voldoende is.
Geniet van je taart (ik zit hier zonder gebakje (snik)
fijne dag Karin

kienkele zei

Dag Corine, dit is dus typisch zo'n gevalletje van plak het maar gelijk op je dijen, hihi. Maar het ziet er wel heel lekker uit. Wat fijn dat Rianne haar stage zo goed heeft afgesloten! En wat mij betreft ook nu maar naar de lente hoor, ik wil weer de tuin in!!!
Fijne dag, groet, Tineke

Supergoof zei

Hmmmm heerlijk! Ik zal deze tip aan m'n jongste geven,... Willemijn doet ook communicatie.
;o)
Proficiat Rianne, geniet van je studententijd!

Lina zei

Jammie!

Kiki zei

Mmmmmm......heerlijke taart...!!!
En wat mij betreft mag de lente ook komen....
Groetjes Kiki

Kaatje zei

Lekkerrrrrr!!! Binnenkort een bijzondere gebeurtenis te vieren....Ik weet nu welke taart ik ga maken! Fijne dag! Karin

Petra zei

Dat positieve gevoel dát geloof ik graag. Samen met een grote pot thee.....dromend over warme dagen.
Ja, dat lukt mij denk ik wel ;-)

Het lijstje van brocante zei

Het water loopt mij in de mond!!!!!!
Gisteren had ik een appeltaart als post,maar deze jongen wint het van de appeltaart.
Ik ga hem zeer zeker maken,we zijn DOL op CHOCOLADE & TRUFFELS.
Nog een fijne dag & lieve groetjes,
Silvia

ria zei

Ik ga t recept zeker bewaren!!Ook al zijn (de mannen) hier meer appeltaart liefhebbers.Maar wij vrouwen willen ook wel s wat.Ook al ist hier vaak % mannen tegen 2 vrouwen :-)
Lieve groet Ria

Anoniem zei

Oh wat fijn dat de stage van Rianne zo goed verlopen is!

Dochterlief is 4 mrt jarig dus miss wel dat we deze taart eens uitproberen, ziet er zo lekker uit!

En ja ik ben het met je eens hoor,voor de mensen met elfstedentocht-koorts is het jammer maar wij gaan voor ZON!
Liefs Erika

HIS by her zei

wat een superervaring heeft ze weer in the pocket!!! Ik ga het recept niet eens lezen.....het kijken naar de foto's zegt me genoeg: stay away from this cake;)!

Liefs,
Lynda

lia zei

Al ben ik echt geen snoeper, die caloriebom gaat er wel in. Ben dol op allerlei baksels met chocola dus ga hem zeker maken.

En ik ga mee naar dat zonneterras hoor.
Liefs Lia

Mirjam zei

Hoi Corine,
Wat heerlijk voor Rianne dat ze haar stage-periode met zo'n prachtig cijfer heeft afgesloten. Een 8, wat een prachtig cijfer. En nu met veel plezier (da's duidelijk) weer verder met de studie. Die truffeltaart ga ik ook maken, dat is helemaal mijn smaak, ziet er zo lekker uit.
Ik ben het met je eens hoor, in supersneltreinvaart, à la TGV, door naar het zonneterras... Graag!
Ik wens je een heel fijne middag,
lieve groet,
Mirjam

Bonjade zei

Heerlijke tip, krijg dit weekend visite dus een goed idee.
Om mijn vingers bij af te slikken.
Maar na zo'n puntje moet ik dus wel weer op de schaats....je weet wel calorietjes verbranden....dus nog geen zonnig terras graag maar nog even een mooie vorstperiode na de dooi van volgende week.
En wie weet.....misschien.......


fijne dag

Liefs

It's me zei

Het water staat me in de mond....dit is verukkelijk......ik kijk en kijk.......ohhh zo lekker.....wieweet ooit..ga ik hem maken....liefs van mij...xxx..

Miss M zei

Nee, nee, het moet echt nog blijven vriezen hoor! Laat de Elfstedentocht maar doorgaan deze winter! Je duimt toch nog wel mee?
En die taart... ow... het is jammer dat ik nét de ingrediënten ervoor niet in huis had, anders had ik deze echt vandaag nog gemaakt! Nu staat er een lekkere appelcake in de oven... iets minder calorieën dan de jouwe, dus ik mag wel twee plakken vandaag... mét slagroom! ;-)
Gefeliciteerd met Rianne! Een acht! Wow!

Liefs, Marjolijn ♥

Nancy Blaauwgeers zei

De taart ziet er erg smakelijk uit, maar ben bang dat hij toch te machtig is voor mij.

Groetjes, Nancy
http://www.madammikmak.blogspot.com

Miranda zei

Een mooi cijfer om haar stage mee af te sluiten! Je taart ziet er heerlijk uit en die extra calorieën... een rondje extra wandelen vandaag ;)

Groeten, Miranda

Home and Lifestyle zei

Wat goed dat Rianne haar stage zo heeft afgesloten, dat is mooi binnen!!

En zodra de zon maar een beetje lekker schijnt, ga ik héél graag mee dat terras op, met een héél klein stukje taart want calorietjes in mijn lijf zetten alles altijd (te) overactief om in vet!

Lieve groet, Ingrid

Colin zei

Zit ik hier met een kop thee en die truffeltaart knipoogt wel heel erg, dus die ga ik zeker eens uitproberen! Groetjes Colin

Ans zei

Ziet dat er eventjes lekker uit.

Maarre...ik ben bang,dat het volgende week opnieuw gaat vriezen,na het komende weekend wat iets zachter wordt.
Tenminste,als ik de weerberichten moet geloven.
En om eerlijk te zijn,mag van mij de elfstedentocht dan toch nog komen.
Die saamhorigheid in het land vind ik prachtig,tijdens die dag.

Groetjes Ans

Verrassend Goed! zei

Hmmmmmmmmmm, dat ziet er heerlijk uit. Zou wel even een stukje willen proeven.
warme groet,
Marianne

Gerry zei

Eerst gefeliciteerd voor Rianne, dat ze zo mooi haar stage heeft afgerond.
Lijkt me een heerlijke taart en niet moeilijk te maken.

Lieve groet,
Gerry

Jansepans zei

Mmmm wat een lekker recept! Daar krijg je toch meteen zin an... Gefeliciteerd voor je dochter! Liefs Janneke

amy zei

Nou ik hou het wel bij kijken
T ziet er heeeerlijk uit
maar idd veel te veel calorietjes
Gr Amy

Huize Kip Kakel zei

Nou Corine, jij weet ook wel hoe je blogdames moet verleiden hé?
Wat een heerlijk recept!
Volgende week wordt ik een jaartje ouder en vier een vriendinnen feestje, ik denk dat hij daar niet mag ontbreken..maar kleine stukjes!
Dank je voor het delen!
Fijne avond!
Groetjes Hannie

Annelies zei

oeehh wat klinkt dit lekker en wat ziet het er heerlijk uit! Had ik een dag eerder moeten weten had ik het voor m'n mam's verjaardag gemaakt. Kwam nu met een mon chou taart aankakken en dat is ook lekker maar toch wel net iets gewoner. Maar..wat in het vat zit verzuurt niet! Tnx! voor het heerlijke recept!! Ga ik zeker uitproberen!
liefs, Annelies

Yolanda D. zei

ik ben blijven plakken op jouw blog..

en het was niet alleen om die lekkere taart


fijne dag

oale zei

Die ga ik nu maken! Goed weekend!

Mayflower zei

Het water loopt me uit de mond.....ik ben dol op chocolade en wat ziet het er heerlijk uit.
Helaas voor mij mag ik op dit moment geen chocolade, maar wel weer een geluk voor mijn lijn hihi.
Je dochter heeft haar stage met een mooi cijfer afgesloten Corine.
Fijn weekend.
Lieve groet, Mea

Wondelgijn zei

Een truffeltaart.... ik bedoel: EEN TRUFFELTÁÁRT!!! Hoe lekker zal dat zijn..? *kreun* Jammieeee

Marleen zei

mm wat ziet dit er lekker uit, zal het recept geven aan zoon om dit klaar te maken (hij studeert banketbakkerij- chocolatier)
dank je wel voor het recept!