woensdag 11 juli 2012

móeten

soms…

Smaak, dat is iets persoonlijks! Zelf ben ik een groot fan van pure smaak (niet van pure chocola!). Het meest geniet ik van simpele gerechten waarin je de diverse ingrediënten écht kunt proeven. Ik ben ook gek op toetjes :) en dan bedoel ik niet de toetjes uit het zuivelschap van de grootgrutter, maar de met zorg gemaakte verwendesserts. En dat hoeft niet ingewikkeld en duur te zijn, zeker/liever niet zelfs. En ook niet te zoet, als ik iets erg vind zijn het mierzoete ‘verwennerijen’. Doe mij maar gewoon een simpel schaaltje met Griekse yoghurt of kwark met een laagje (gepureerde) frambozen ofzo.. het water loopt me al typend in de mond!

oefening

In Frankrijk (ja dit is wéér een Frankrijk-post!) op de markt in St. Rémy-de Provence kocht Gert voor mij een heerlijk stuk nougat..

nogat.

Ik liet het papier dicht, zelfs thuis nog! Tot woensdag, toen móest ik er een stukje van proeven… heerlijk!! Niet te zoet en lekker notig… na één stukje legde ik het pakje weer stoer in de kelderkast want ik wilde er nog foto’s van maken. Donderdag kwam ik thuis na een drukke, lange (maar plezierige) werkdag en toen móest ik weer een stukje.. en weer legde ik daarna het pakje terug in de kast! Toen werd het vrijdag, mijn vrije dag. Eerst was er niks aan de hand, ik deed de was, de strijk en de administratie, het geeft me altijd een prettig voldaan gevoel als alles weer ‘bij’ is. Tussendoor dronk ik de nodige koppen thee en dan opeens was het er weer… ik móest wat lekkers… nu is er op vrijdag meestal niet veel bijzonders in huis, want de wekelijkse boodschappen worden hier op zaterdagochtend gedaan. Maar er lag nog wel een stukje Franse nougat…

nogat

Ik zette thee, pakte de camera en heb een half uur met de verschillende lenzen van alles geprobeerd, dat ging redelijk, zo redelijk dat ik bij de thee wel een stukje noga had verdiend :)))

En nee ik at zelfs na de fotosessie niet alles op, ik legde wéér het pakje terug in de kast, want Gert kocht het wel voor mij, maar hij mag van mij ‘natuurlijk’ best zelf ook een hapje proeven. Maar alleen als hij dat echt graag wil, ik zal niet aandringen, het hóeft niet…

25 opmerkingen:

Els zei

Het water loopt me in de mond bij het lezen van je post!
Ikzelf ben ook gek op nougat...

Hopelijk heeft hij gesmaakt
Fijne middag
Groetjes Els

Rarda zei

Heerlijk, het water loopt in mijn mond van je verhaal en foto's. Heerlijk. groetjes Rarda

Mirjam zei

Hallo Corine,
Ja, soms moet je gewoon hè...
Heerlijk, die nougat, ziet er zo smakelijk uit... En dat is het beste hoor, af en toe een klein stukje, zo geniet je er lekker lang van...
Mooie foto´s.
Lieve groet,
Mirjam

wilma zei

Zag de foto en dacht:Is dit nougat?Ja hoor.O,heerlijk!!Dat is echt lekker.Heb het hier overzee nog niet gezien en opgelet.Mss maar goed ook.
Groet, Wilma

ria zei

ohhh,dit is zo lekker!!Wat een zelfbeheersing heb jij!!Ik had vast t hele stuk in mn giegeltje gestopt :-)!!
Lieve groet Ria

marga zei

Nou Corine.......je hebt het voor elkaar hoor, mijn hele toetsenbord ondergekwijld! Ik ben gék op nougat! Ik koop het niet te vaak want ik heb niet jou dicipline, ik eet zo'n stuk dan in een keer op. Mooie foto's trouwens!
Liefs Marga

MARIANNE zei

Ja dat is de aller, allerlekkerste Franse nougat...niet te zoet en met (veel) noten...en zeker die met pistache noten.
En nee joh, niet aandringen bij Gert hoor...want ja, als hij niet hoeft...nee dan hoeft het niet natuurlijk...ha,ha!

Groetjes Marianne.

MARIANNE zei

En ook heeeeel knap trouwens, dat je er zo zuinig van eet...maar snap het ook wel, bij elk hapje...ben je in gedachten, weer even in Frankrijk!

Colin zei

Zelfs met alle verstopplekken die we hier hebben, vrees ik dat deze heerlijk uitziende nougat niet puber-veilig zou zijn en ik het dus gewoon heel snel zelf op zou moeten eten :-)

Jessica zei

Wil je alsjeblieft geen berichten meer schrijven over dit soort zalige dingen?
Het water loopt mij spontaan in de mond.
Za-lig!


Geniet er lekker van! en nee.. zeker niet aandringen, dan blijft er misschien nog zo een heerlijk stukje over! En wat knap zeg.. dat je telkens een klein stukje pakt. Dat zou mij nooit lukken ben ik bang!

Groetjes Jessica

Miss M zei

Whaha, hoe gróót was dat stuk nougat dan? Heel groot, leek me toch? ;-)
Wat ziet dat er héérlijk uit zeg... wat zal dat lekker smaken bij een kopje thee: 's morgens, 's middags én 's avonds!!
De foto's zijn goed gelukt, vind ze heel mooi...

Liefs, Marjolijn ♥

P.S. Ik kan me voorstellen dat je niet van rood en goud houdt ☺
Wél van naturel en wit he? Komt ooit wel een post hierover! Heb ook wel wat in pure kleuren liggen in de kast ;-)

Maison Louise, Paintings by Louise zei

Heerlijk nougat!

Wat eten aangaat heb ik hetzelfde hoor, gewoon puur dat je de smaak proeft.
Yoghurt met puur fruit en als het een beetje te zuur smaakt doe ik er een beetje zuivere honing bij.

Je hebt wel heel lang met de nougat gedaan en erg lief dat je voor Gert ook een stukje hebt bewaard.

Je foto's zijn prachtig geworden.

Fijne avond!

Lieve groet, Loes

bl.S zei

Wat goed van jouw, dat je niet gelijk alles opat..... deze verleiding had ik niet laten liggen.. Nougat nu het ik zin in Nougat :)

Kram/Marion

lia zei

Oh, lekker!!!
Maar nu is het zeker op...

Liefs Lia

Ans zei

Wat heb je dit leuk geschreven.
En ja,wat is dat lekker hé,nougat.
En wat knap,dat je het steeds weer terug legt in de kast.
Maar zo heb je er ook veel langer plezier van.

Groetjes Ans

'Inga' zei

Dat je het nog hebt! Het had bij mij de Belgische 'grens' niet eens gehaald denk ik...

Leuke post... je zelfbeheersing valt te prijzen!

Lieve groet!

Des guirlandes zei

Tsja, verschil moet er wezen. Ik lust grààg chocola, puur, melk, met nootjes, àlles. Maar ook alle soorten en maten desserts. Doe mij maar een mierzoete chocolademousse of crème brulée. En dat stukje nougat? Dat was bij mij allang op geweest. Wat een discipline heb jij! Zo'n stuk fotograferen en het daarna terugleggen!
Groetjes,
Barry

Kom Achterom zei

waaah wat heerlijk! oooh ik zit hier helemaal te verlekkeren! Ik ben vorige week begonnen met mijn zo broodnodige suiker en vetvrije dieet.
Met mijn lipoedeem mag ik helemaal geen suiker hebben maar op een gegeven moment sluipt het gewoon mijn leven weer binnen. en na een heerlijke vakantie met af en toe ijs en heerlijk gebak moest het weer strak in de gaten worden gehouden. Moeilijk vind ik die eerste 3 weken je ziet overal het zoet voorbij komen! maar ik voel mij er 300 procent beter bij dus ik weet waarvoor ik het doe. en natuurlijk het maatje minder is ook niet verkeerd! hiihhi maar waar je mij voor wakker kunt maken is schuimgebak! waah zoooo lekker!!!
fijne dag
Yolanda

Petra zei

Wat herkenbaar allemaal, heb wel het idee dat ik misschien tóch op vakantie zou moeten gaan, en dan gelijk even macarons halen....maar ik ben net een paar kilo afgevallen en die wil ik er eigenlijk niet meer bij hebben!

Mooie post!

Groetjes Petra

Inge zei

Oh heerlijk, wat heb je er een lekkere post van gemaakt. Het water loopt me hier in de mond, wat goed van je dat je het stuk elke keer weer weg hebt gelegd!

Lieve groet, Inge

Hannekie zei

ooo daar ben ik gek op mmmm..laatst kocht ik in belgie bonbons..ik heb er 3 weken over gedaan..toen was het doosje leeg...jammer
liefs hannie

Miranda zei

Echte franse nougat... heerlijk! Een aantal jaren geleden waren wij bij het plaatsje Montelimar op vakantie, bekend van de nougat. Knap dat je er zolang van hebt genoten.

Groeten, Miranda

Home and Lifestyle zei

Heerlijk, al vind ik het jammer dat het zo calorierijk is...anders wist ik het wel! Dit ziet er in ieder geval erg lekker uit!

Hartelijk groet vanuit Frankrijk! Liefs, Ingrid

Anneke zei

Ziet er heerlijk uit hoor. Nu is het toch wel op he?
groetjes Anneke

ivoorwit.blogspot.com zei

Mmmmmmm, HEERLIJK !!!! Vooral niet aandringen. Gewoon genieten.
Groetjes, Thea R.