woensdag 22 augustus 2012

loslaten

moederliefde…

‘Houden van is loslaten’ las ik ooit ergens en ja daar ben ik het helemaal mee eens, maar wat is het soms moeilijk!!

19 jaar geleden beviel ik van Janiek, mijn 2e dochter, een stille wens ging in vervulling.. ik hoopte al op nóg een meisje :)

janiek

Zondag vierden we haar verjaardag alvast, want gistermorgen heel vroeg vloog ze met een stel vriendinnen naar Spanje voor een 10-daagse vakantie met vriendinnen. Toen ik haar vanmorgen belde (nadat ze me had gemeld dat ze wakker was ;)) kreeg ik een enthousiast verslag over de kroegentocht van gisteravond/vannacht waarbij er om middernacht natuurlijk voor haar werd gezongen… Ze heeft het enorm naar haar zin, en ik gun het haar, maar dit is wéér een stukje los laten waar ik van binnen best moeite mee heb.

pipi

We hebben al heel wat meegemaakt, de meiden en ik… en al gaat het nu heel goed met ons, soms gebeurt er iets waardoor ‘het’ toch even met ons op de loop gaat en dan moeten we alle zeilen bij zetten om onszélf weer te vinden.
Deze week moest iemand iets kwijt en op mijn bordje lag blijkbaar nog niet genoeg…maar ik zit vol, letterlijk.. ik ben misselijk en huilerig en zo ontzéttend moe…
Het gaat wel weer over, dat weet ik gelukkig. Voor nu geef ik er maar een beetje aan toe, het moet er toch uit en tussen de ellende door voel ik gelukkig ook dat ik zó trots ben op mijn meiden!

bos

Zielsveel hou ik van ze en daarom laat ik ze los… maar in mijn hart zitten ze stevig verankerd!

36 opmerkingen:

Colin zei

Ik las vandeweek een mooie uitspraak; je laat niet los, je houdt ze hooguit anders vast!

faire un songe zei

Tja meis.. ik weet wat je voelt, maar bij een jongen is het geloof ik toch nog anders dan een meisje.. maar je kunt het... je meiden zijn trots op je dat weet ik zeker..
Liefs Hetty

wilma zei

Iemand zei tegen ons:Als je ze vast wil houden,moet je ze loslaten.
VOnd ik zelf ook een mooie uitspraak.Maar moeilijk is het hoor.Ook niet met jongens.
Wees maar trots op je dochters!!
Groet, en sterkte.
Wilma

wilma zei

Ik bedoel,ook met jongens valt het niet mee.
Groet, WIlma

V-eeeeertje zei

Zo maf om dit nu te lezen. Loslaten het is iets wat ons allemaal bezig houdt. Ik had net een give-away op mijn blog ivm loslaten. Ze eindigt vandaag, als je wil kan je op de valreep nog meedoen.
Liefs,
Veeeeertje
htpp://v-eeeeertjes.blogspot.com

Home and Lifestyle zei

Zolang jouw liefde in je woorden nog zo goed voelbaar is, is het goed! Loslaten is ook niet mijn hobby, maar ook ik prijs mij net als jij gelukkig met onze dochters! En als de band goed is, laten ze je uiteindelijk nooit écht los...

Een mooie post, Corine!

Zorg goed voor jezelf! Lieve groet, Ingrid

Jet zei

Mooie dochter(s) hekje hoor!
En vergeet niet: als anderen ongevraagd rommel op je bordje gooien, mag jij het er net zo hard weer afgooien hè? Hup, zo de prullenbak in! Zorg goed voor jezelf!
(Vandaag eten we gehaktballen, je bracht me op een goed idee haha! )

THE BLACK BARN zei

WAT EEN MOOIE POST OVER JE LIEFSTE BEZIT.
WAT JE EIGENLIJK NIET BEZIT.
VAN HARTE HOOR MET JE MOOIE DOCHTER.

FIJNE DAG,

MIRANDA

Jet zei

Hekje = heb je. ;-) die stomme autocorrectie ook!

'Inga' zei

'Het hoofd koel en het hart warm en dan komt alles goed' zegt mijn schoonmoeder altijd!

Lieve groet en hou je haaks!

Nieneke zei

Nog van harte met je dochter! Gelukkig is die van mij nog klein...

Karin zei

Nog van harte gefeliciteerd met Janiek,!
Moeilijk he los laten..vind ik ook.
Helemaal als je zo lang gezorgd hebt ,elke dag een beetje dan komt het helemaal goed.

groetjes karin

Anoniem zei

Krijg kippenvel van je blogje meid!!
Zo mooi geschreven en zo waar!!
(ook met jongens)
Vervelend dat er dan nog van die extra dingen op je bordje komen!
Kom op hè.... Je kunt het!! Zorg goed voor jezelf!!
Maar zo,n dagje als vandaag mag je er best weleens aan toegeven hoor!
Morgen is soms alles weer anders en schijnt weer de zon!!
Liefs Erika

Ans zei

Ja...loslaten valt niet mee.
Maar als je dan ziet,dat het goed gaat,ben je ook trots,dat ze zich kunnen redden en het fijn hebben.

Mooie foto's,zeg.
En ja,iedereen krijgt soms weleens teveel voor zijn/haar kiesjes.
En dan is het zaak,om ook dat weer een plekje te geven,of om afstand te nemen,als dit niet anders kan.

Groetjes Ans

Carla zei

Ja...dat is het moeilijkste van alles.
Ik heb het nu 2 x moeten doen, en nog steeds (toen jongste bv zei..ik ga naar Afrika)
En begin volgend jaar wil ze 4 maanden naar Kameroen....dan moet deze mama nog steeds even slikken hoor, maar ze is 30....dus wat kan ik zeggen!!

Je meiden zijn het kostbaarste wat je hebt, en eigenlijk zou je het het liefst dicht bij je willen houden, maar...dat kan en mag niet.

En ze zitten zowiezo voor altijd in je hart.

Ook jij kan het....weet het zeker!!

liefs Carla.

flowersandhome zei

Mooie post en ik begrijp je helemaal.
Groetjes,
Marian

Blomkje en Wenje zei

in de eerste plaats van harte gefeliciteerd met je dochter en ik wens je ook sterkte...

Groetjes, Pietrik

Alie zei

Iedere moeder heeft dat probleem. Onze oudste heeft pas zijn rijbewijs en gaat er nu op uit. Ben altijd blij als hij weer veilig thuis is. Je moet ze loslaten, maar dat is wel heel moeilijk. Sterkte met alles wat je dwars zit en groetjes van hier, Alie

Mayflower zei

Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je prachtige dochter lieve Corine.
Wat een herkenbaar verhaal.
Loslaten......eigenlijk laat je ze nooit los, ze zijn zo onlosmakelijk met je verbonden.
De tekst die Colin hier schreef vind ik zo mooi gevonden, hier kan ik mij helemaal in vinden.
Ik hoop dat je die nare gebeurtenis een plekje kan geven.
Trek het je niet teveel aan lieve meis, die mensen zijn je energie niet waard.
Sterkte en een dikke knuffel.
Liefs, Mea

Maison Louise, Paintings by Louise zei

Gaat helemaal goed komen hoor!

Mijn dochter was al de deur uit en is nu een paar maanden terug geweest, per 1 oktober gaat ze weer op haar zelf wonen.
Al is ze bijna 27 jaar, en al weet ik dat het goed is zo, is toch weer loslaten, al is het minder dan de eerste keer.

Volgend jaar wil mijn zoon op zich zelf gaan wonen, pffffffff... gaan we weer, LOSLATEN!

Van harte gefeliciteerd met je dochter haar verjaardag!

Lieve groet,

Loes




Els zei

Mooie woorden...van harte gefeliciteerd met je prachtige dochter!
Loslaten kan moeilijk zijn heb ik inderdaad al vaker gelezen en gehoord.
Zorg goed voor jezelf, hoop dat je je snel beter voelt :-)

Liefs Els

Des guirlandes zei

Ik begrijp je helemaal! Loslaten is het moeilijkste wat er is. Mijn schatten zijn ook 21 en 19. De oudste is een jongen de tweede een dochter. Maar loslaten mag stapje voor stapje, net als toen ze leerden lopen. En ze moeten af en toe ook maar rekening houden met mijn tere moederziel ;-)
Groet,
Barry

Homemade-Tanja zei

Lieve Corine, loslaten is ook vasthouden, geloof me, het doet zo af en toe verrekte pijn, maar ik ben zo gaan geloven in het op die manier loslaten. Moeder ben je niet voor even maar voor de rest van je leven, en de hobbels die neem je met kleine en grote stapjes.

En je meisjes Corine, die zijn twee hele mooie wijze meiden want het goede hebben ze van hun moeder, dat is een uitspraak die iemand ooit eens tegen mij zei!

Sterkte meis, en niet vergeten dat je veel sterker bent dan je denkt, maar soms, heel soms vergeet je het even.

Liefs
Tanja

Lina zei

Pfff ja, dat loslaten....... Blijft lastig. Maar ik heb de indruk dat je er zelfstandige meiden van hebt gemaakt, die dochters van je. En wat een mooie dochter(s)!
Je krijgt van mij een dikke knuffel, en gooi die ongevraagde rommel snel weer van je bord af meis.

Oh, ik maak van de week denk ik ook maar weer gehaktballen: ze zijn er hier ook verzot op.

MARIANNE zei

Ik begrijp zo goed hoe je je voelt...je kinderen loslaten...ja daaa, echt niet...maar het moet...zucht!
Dus we doen net of we het doen, maar vanbinnen, blijven we toch altijd bezorgd om hun welzijn...en helemaal als zo'n kleine pipi langkaus, is uigegroeid als zo'n mooie dochter als die van jou...en alleen met vriendinnen op vakantie gaat naar Spanje, en meld van de kroegen tocht met haar verjaardag...ja dan moet je toch weer even zuchten, en denk je...ok over 7 dagen is ze (gelukkig) weer thuis!
Want loslaten...ja het moet...maar hoe moeilijk is/blijft het!!!

Zeker als je samen ook veel hebt meegemaakt, maar alsjeblieft laat je niet mee trekken in de ellende van anderen, hoe naar ook voor hen...als je overvol zit met nog eigen (oud) zeer...is het beter voor je...om dicht bij jezelf, en je gezin te blijven...en daar je kracht, en energie 'in' te steken, en 'uit' te halen!
Veel kracht, wijsheid, en liefs daarbij!

Groetjes marianne.

bijzonder-oud zei

Allereerst van harte met je mooie en grote dochter!

En loslaten is het moeilijkste dat er is volgens mij, mijn vader zegt altijd; als de basis maar goed is, komt het wel goed, maar toch blijft het lastig!

En probeer de ellende van anderen bij hen te laten en er niet jouw probleem van te maken, pas goed op jezelf!
Lieve groet,
Yolanda

elsa zei

Hoi,

Zo'n blog ben ik niet gewend van je. Altijd zo positief, wel eerlijk van je dat je dit ons laat weten.
Je bordje kan inderdaad weleens goed vol zitten, er zijn er die denken dat er altijd wel wat bij kan. Dat is niet zo, zelf ook gehad, 10 jaar een veel te vol bord en dan een lief, klein baby'tje [ons 5e kindje], ik dacht genieten, ik kreeg ernstige pfeiffer en ging onderuit, na jaren op de tenen te hebben gelopen! Pas op voor jezelf, waak voor jezelf, en iedereen in je directe nabijheid!

Een lieve groet, Elsa

Nadine zei

Inderdaad... als je van je kinderen houdt is het soms moeilijk om ze los te laten, maar net dat wordt ook van ons verwacht hé....
Tot gauw...
Nadine

Jeanette zei

Deze week staat voor mij ook in het teken van loslaten. Zoonlief zit in groep 5, moet alleen met de fiets naar school, tussen de middag alleen op de fiets naar opa en oma voor zijn boterhammetje. Ik heb daar zo'n moeite mee. Ben zo bang dat er wat gebeurt. Maar loslaten is ook houden van, al valt mij dat wel zwaar. Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt en er moeite mee heeft. Dat troost mij een beetje.

Lieve groet,
Jeanette

Yvonne zei

Het hele leven bestaat uit fases van loslaten, maar denk dat dit wel 1 van de moeilijkste dingen van het leven hier is....

Van harte gefeliciteerd met die prachtige dochter van je
meiden om trots op te zijn !

Probeer ondanks alles te genieten van de kleine dingen (maar dat kan jij volgens mij ook heel goed)

Lieve groet Yvon

Anneke zei

Je kind loslaten is één van de moeilijkste dingen van opvoeden maar helaas noodzakelijk. Ik wens je heel veel sterkte met dat proces.
Liefs Anneke

Anoniem zei

Verberg mij nu onder uw vleugels Heer
Houd mij vast in Uw sterke Hand
Als de oceaan haar krachten toont
zweef ik met U hoog boven de storm
Vader, U bent sterker dan de vloed
Dan word ik stil U bent mijn God
Vind rust mijn ziel in God alleen
Ken Zijn kracht vertrouw Hem
en wees stil.....

Franse Lelie zei

Ik herken je verhaal over loslaten, maar wat een prachtige dochter heb je in deze wereld gezet! Je mag er supertrots op zijn. Dat is het allerbelangrijkste in het leven, lieve groetjes en sterkte

Miranda zei

Nog van harte gefeliciteerd met je dochter! Loslaten is hier nog maar net voorzichtig begonnen, maar kan mij voorstellen dat het moeilijk blijft... De gehaktballetjes zien er heerlijk uit; hier staan ook geregeld de kleine exemplaren op het menu.

Fijn weekend. Groeten, Miranda

Mirjam zei

Hoi Corine,
Nog gefeliciteerd meid, met die mooie dochter van je. Enne, in je hart, daar hoort dat ankertje ook hoor... En daar kan niemand aan komen...
Lieve groet,
Mirjam

Janiek zei

Wat een super mooie lieve blog mama!
Dankjewel

Knuffel, Janiek