zaterdag 22 december 2012

opgravingen

archeologische vondsten…

We zaagden een maand geleden een doorgang in de (buiten)muur om binnendoor van ons huis naar het achterhuis (waar we een nieuwe keuken willen creëren) te kunnen. Omdat het daardoor in de hal toch al een bouwplaats was, besloten we gelijk het toilet behalve van een nieuwe pot ook van een nieuwe rioolaansluiting te voorzien. Dus sloopten we de oude betonvloer eruit (die tot onze verbazing ‘gewapend’ was met kippengaas!) en groeven we de rioolbuizen vrij.

scherven 

Bij graafwerkzaamheden in de tuin deden we eerder al allerlei ‘archeologische’ vondsten en dus waren we niet verbaasd ook nu diverse oudheden op te graven. Ik verzamelde enkele van de stukken met het idee er later een paar foto’s van te maken.
Ondertussen zijn alle oude eternietbuizen vervangen door modern pvc en stortten we een degelijk gewapende betonvloer met daar overheen een mooi afwerkvloertje waar we als het zover is dezelfde granitotegels kunnen leggen die ook in de bestaande hal liggen.

bot

Vandaag bouwde Gert met kalkzandsteenblokken de nieuwe muren voor het toilet en maakte ik na een grondige stofzuigronde door de woonkamer eindelijk de foto’s van onze opgegraven schatten.
Een beetje luguber is het wel.. doordat de vondsten allemaal dezelfde bruinige kleur hebben zagen we pas later dat het stuk rechts een bot is…
Ons huis is bijna 100 jaar oud, waarschijnlijk lag dit ‘antiek’ dus al heel lang hier onder de grond.. Ik zie direct een scene voor me:
Met een fles drank om zichzelf moed in te drinken heeft hier vast iemand een varken geslacht om z’n gezin de winter door te helpen..

21 opmerkingen:

Bonjade zei

Bijzonder.....Toch mooie vondsten om bewaren, op het bot misschien na dan ;)
Uit eigen grond vind ze om te koesteren......

Wens je ondanks alle drukte fijne feestdagen toe.

Fijn weekend

Liefs

Colin zei

Geweldig zeg, prachtige, oude vondsten uit eigen tuin, hoewel dat bot bij mij waarschijnlijk geen blijvertje zou zijn en naar een archeologenclubje ofzo mocht.

Jet zei

Nou ja zeg, dat is wel heel bijzonder hoor! Nu inderdaad maar hopen dat het een bot van een dier is... Je moet er toch niet aan denken dat er iemand koelbloedig aan z'n einde is geholpen, daar op jullie oude wc...

Marjonel M zei

Wat gaaf zeg, mooie vondsten hopelijk is het een bot van een dier.
Groet, Marjonel

Martine zei

Dat is gaaf zeg, mooie unieke vondsten vinden in je eigen huis. Ik ben wel benieuwd van wat of wie dat bot nu geweest is :)
lieve groet, Martine

Lynda zei

bijzonder!!!! weet niet wat ik met dat bot zou doen na de foto ;)...maar vragen roept het wel op ja!:)

Liefs,
Lynda

Carre Blanc Maison zei

Heel mooi oude fles.hier ook 100 jaar oude:)groetjes karolina

Anita r zei

Wat leuk zeg.
Is het van het varken of is het een stuk arm van de ´slager´;-)

gr. anita

lia zei

Laten we het maar op die scene houden die jij voor je ziet, en dat het een dierlijk bot is.
Het is wel apart dat je zo van alles tegenkomt.
Misschien kun je nagaan wat er voor jullie huis geweest is.

De foto's zijn leuk.
Liefs Lia

amy zei

O wat apart !
Daar moet wel een heel verhaal achter zitten

LandelijkPuur zei

Leuk een huis met zoveel karakter en verrassingen
Ga je ook nog laten kijken of het iets bijzonders is ?

Gr. Lindy

'Inga' zei

Je zet ons wel op lugubere gedachten zo...en dat met kerst! Wel mooi oud spul, jammer dat je het verhaal er dan niet bij krijgt...nou ja, kun je er ook bij bedenken!

Prettige feestdagen!

Ans van Ispelen zei

Wel erg bijzonder,zo'n vondst.
Misschien kun je het aan een deskundige laten zien,die wie weet er
het een en ander over kan vertellen.

Groetjes Ans

Carla zei

Dat zijn wel hele mooie vondsten!!
Als ik lees wat jullie allemaal zelf doen heb ik daar weer een beeld bij hihi....zie jou al helemaal lopen in je klus-kleren.
Knap hoor!!
Meis...ik wens je hele fijne dagen toe....en een geweldig 2013.

liefs Carla.

Home and Lifestyle zei

Ohhh, dat is bijzonder!! En voor wat het bot betreft, wie weet wat er vroeger in jullie huis gezeten heeft...ik ben er eigenlijk wel nieuwsgierig naar waar het bot nu echt vandaan komt. Maar ondanks dat zul je de opgravingen met veel plezier ontdekt hebben!

Fijne feestdagen Corine! Lieve groet, Ingrid

Blomkje en Wenje zei

Wat een bijzondere vondsten! Ik wens jou en je familie hele fijne feestdagen!

Groetjes, Pietrik

Landelijk at Home zei

Wauw wat bijzonder zeg! Daar zit vast een heel verhaal achter..
Ben erg benieuwd naar jullie huis als alles af is.

Groetjes wilianne

Anita zei

Wow wát bijzonder Corine "archeologische" vondsten in eigen huis en tuin.
Euh weet je zeker dat dat bot van een dier is ?! Ik heb er meteen hele andere voorstellingen bij brrr ... ;-)
Veel succes met klussen. Ik heb de indruk dat het allemaal voorspoedig verloopt.

Wens jullie alvast een hele sfeervolle kerst
en een warm, liefdevol en gezond 2013
Dank je wel ook voor al je HART verwarmende woorden het afgelopen jaar. Dat we nog maar vaak bij elkaar mogen komen "buurten" ;-)
Groetjezz lfs mij

Miss M zei

Haha, wat een scéne hen je bedacht! Je kan zo regisseur worden!
Wel mooie vondsten, vind ik. Lekker stoer!

Fijne dagen Corine! Liefs, Marjolijn ♥

Maison Louise, Paintings by Louise zei

Prachtige schatten hoor!

Ik wens jou en je familie een paar fijne kerstdagen en alle goeds voor 2013 toe.

Lieve groet,

Loes

Wondelgijn zei

Ik kan me zomaar voorstellen dat dit allemaal gebeurd is.... echt waar!!
Fijne dagen overigens!! Xx