zaterdag 12 januari 2013

poesie

zes jaar…

Onze zolder is op het moment (zoals altijd tijdens een klusperiode) nauwelijks begaanbaar, dat is niet erg.. behalve als je iets nodig hebt wat ergens daar tussen alle spullen moet liggen. Dan is het zoeken geblazen!
En dát kan een vreselijk frustrerende klus zijn, je vindt van alles waarvan je wel even denkt ‘hé!’, maar dat wat je zoekt ligt soms vaak net daar waar de boel het hoogst gestapeld is ;(

Toch kwam ik een paar weken geleden bij toeval echt iets leuks tegen tijdens het zoeken naar iets anders:

poesie

Mijn allereerste poesie(album), gekregen voor mijn 6e verjaardag..

mama

papa

Met natuurlijk versjes van mama en van papa (waarom ze er ‘je moeder’ en ‘je vader’ onder hebben gezet snap ik werkelijk niet! Ik zeg altijd pap(a) en ma(a)). Na die eerste twee volgden de versjes van de opa’s en oma’s en daarna is het een mengelmoes van vriendinnetjes, tantes en meesters en juffen.

Ik weet nog dat ik vreselijk zuinig op mijn poesie was! Trouwens niet alleen op die van mijzelf, ook op die waar ik in mocht schrijven.. Ik oefende het versje altijd eerst op een kladblaadje zodat het foutloos in het album kwam en ik zette zelfs met potlood heel dun lijntjes zodat ik de regels mooi recht kon schrijven, dan moest de inkt even drogen en dan gumde ik heel voorzichtig die lijntjes weer weg.. hoezo was ik toen al lichtelijk perfectionistisch??!!

juf

O en wat ik ook nog weet is dat ik zo blij was met de prachtige pentekening van juf Ostemeier..

kleurig

Dit meisje had zo’n geweldige 4-kleurenpen en natuurlijk mocht ze daarmee in mijn poesie schrijven :))

Leuk om op deze manier weer eens in mijn vroege kinderjaren terug te duiken, al moet ik zeggen dat veel van de namen in het album me niks meer zeggen.. er zijn ook klasgenootjes waarvan ik wel de naam herken maar er dan verder geen beeld bij heb. Maar ik heb daar in Bergschenhoek dan ook maar 3 jaar gewoond, van mijn 5e tot mijn 8e..

34 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

Super leuk is dat toch hè, om dat weer terug te zien en te lezen. Ik heb mijn jeugd grotendeels in één plaats doorgebracht, dus van de meesten weet ik nog goed welk gezicht erbij hoort. Mijn poeziealbum was rood, ik vind de kleur van jouw poeziealbum trouwens goed bij je passen, al twijfel ik of de kleur op de foto helemaal juist weergegeven wordt.

Ik wens je een fijn weekend, de zon schijnt ;)!

Lieve groet, Ingrid

Carla zei

Oh geweldig hoor!!
Ik heb hem ook nog in de vorm van een hart.
Gekregen op mijn vijfde verjaardag...het ding is bijna antiek haha

Leuke herinnering !!
Liefs Carla

Bonjade zei

Nu ja....grappig ik herken al die poezië plaatjes......
Even terug in de tijd.......
Heb 'm ook nog steeds en van de meesten heb ik ook nog een aardig beeld....maar als je me vraagt wat we gisteren aten......

Fijne dag

Liefs

Het witte huis met de zwarte deur zei

Leuk hoor, dat zijn spulletjes die je je hele leven bewaart. Ik heb de mijn ook nog. Jammergenoeg heb ik bepaalde gedichtjes van vriendinnetjes dichtgeplakt toen ik ze niet meer aardig vond........ Beetje impulsief ;-)

Fijn weekend, groetjes Patries

Eefies day zei

Prachitg die herinneringen zeg, en nu je het zegt, in mijn album staat ook je vader en je liefhebbende moeder...toch wel lief als je het zo leest..
Ik had een roodgeruite..heb hem vorig jaar ook eens laten zien op mijn blog, de plaatjes de versjes....ik vind het leuker dan de vriendenboekejs van nu, ach ja zo heeft iedere tijd wel zijn ding.

Fijn weekend en leuk dat we mee mochten genieten,
♥Eefie

Kom Achterom zei

OOh dit roept van alles op! Wat leuk!
Ja die lijntjes eerst met potlood later gummen is heel herkenbaar wat zo'n poezie was toch wel heel bijzonder! Daar deed je je stinkende best voor! hihihi en mijn favoriet was een plaatje van een eekhoorn helemaal zacht van fluweel ooh wat vond ik deze mooi! ook van een juf van school.
Leuk om ons weer even mee te nemen terug in de tijd!
fijne dag
Yolanda

amy zei

Achhhh wat leuk
heb m ook nog heb er 4 geloof ik
Heel soms ga ik er nog even voor zitten .....

Marjonel M zei

Erg leuk ik heb mijn album ook nog steeds.

Groet, Marjonel

Anna Marie zei

Veel leuker dan die voorbedrukte boekjes van tegenwoordig. En dan die gedichtjes die soms helemaal nergens over gingen en de stichtelijke teksten van de meesters en juffen. Zo herkenbaar dit!! Ontzettend leuk.

Groeten Anna Marie.

Ans van Ispelen zei

Oh,wat leuk.
Ja,ik heb hem ook nog.
Maar ik zie aan het jaartal dat ik toch wel een stukje ouder ben.
HiHiHi.
Maar...die wat bewaard heeft wat.
En wat een mooie herinneringen zijn dit.

Fijn weekend
Groetjes Ans

Mayflower zei

Wat een leuke post met mooie jeugdherinneringen.
Ik heb daar ook eens een post over geplaatst.
Wat leuk dat je je poezie-album zomaar weer tegenkwam Corine.

Fijne avond en een lieve groet, Mea

Anneke zei

Wat leuk zeg. Ik ben de mijne helaas kwijt. En dat spijt me nog steeds.
Een fijn weekend
Anneke

bl.S zei

Poeziealbum..... leuk: ik sjouw dat ding ook nog steeds rond :) zo leuk en tastbaar.

Fietsen is nu idd. geen optie: lopen is al een hele opgave met al dat ijs op de straat :)

Fijn weeekend

Judith zei

Wat een leuke vondst Corine! Bij mij zette mijn ouders er ook 'je liefhebbende vader/moeder' onder... sloeg inderdaad nergens op, want ze waren gewoon 'ons pap en ons mam' haha; Zal wel zo gehoord hebben!

'Ons pap' had trouwens wel helemaal zelf een superlief versje voor z'n kleine meid verzonnen en daar was ik zo blij/trots op... ken het nu nog uit m'n hoofd;-)

Fijn weekend X

WEERspiegeling zei

Ach Corine, wat is dit leuk!! Ik herken er heel veel in; ook mijn ouders ondertekenden hun gedichtjes met 'je vader' en 'je moeder', zelfde plaatjes en rijmpjes; geweldig! En die lijntjes trekken met potlood en dan voorzichtig weer uitgummen (en ja, ik ben ook nu nog een pietjeprecies haha).
Ik heb twee poesiealbums en ben er ook erg zuinig op.
Ik heb een paar jaar terug mijn man én oudste dochter er ook eens in laten schrijven (en bedenkt me dus nu dat ook de jongste er nu in schrijven kan, leuk!).

Fijn weekend verder!

Lieve groet, Anita

lia zei

Af en toe zie ik er een voorbij komen in blogland, en dan baal ik zo.... Niet dat jij het laat zien hoor, maar dat ik die van mij kwijt ben. Toen ik hier kwam wonen, heeft iemand een doos met papieren en rommeltjes waaronder mijn poesie album.. aangezien voor oud papier en weggegooid.
En jij had het over je vader en moeder. Ik vond het altijd zo grappig dat mijn zussen erin stonden met je zus, en soms stond het zo dicht op elkaar dat er jezus stond.

In mijn hoofd kan ik hem zo natekenen.
Wees er zuinig op.

Liefs Lia

Miranda zei

Erg leuk om af en toe nog eens door te bladeren, een album vol mooie herinneringen (en bekende plaatjes ;))

Fijn weekend.

S@H zei

Hoi Corine,

Kortgeleden heb ik ook mijn poeziealbum op zolder gevonden. Net als jij deed ik ook heel voorzichtig een potloodlijntje trekken, om dit uit te gummen nadat de inkt droog was van de vulpen. En o-wee als er vlekken op het blaadje kwamen.
Poezieplaatjes heb ik nog ergens liggen. Leuk om weer terug te zien!
Groetjes, Sandra

Des guirlandes zei

Wat grappig! Lianne is de buurvrouw van mijn broer! Wat is de wereld toch klein.
Hartelijke groet uit Bergschenhoek
Barry

Els zei

Leuk om zo'n dierbare herinnering terug te vinden tijdens je zoektocht op zolder!

Geniet van de zondag!

Room Seventeen zei

Ik heb ook nog twee albums van vroeger, zo leuk! Ga ze weer eens even opzoeken.

Anita r zei

Leuk hé.
Ik heb mijn poezie album ook nog.
Ik herken de plaatjes die er zijn geplakt.
Het lijkt mijn album wel.

Gr Anita

Lynda zei

ooooo wat een herkenning!!! zelfs de handschriften lijken op sommige handschiften uit mijn albums! En natuurlijk waren de eerste paar bladzijdes voor papa en mama, oma, opa, tante etc....dan de rest...allemaal even creatief. Leuk aandenken!

Liefs
Lynda

Colin zei

Ik heb één bewaardoos met dingen van 'vroeger' en daar zit ook mijn poezie-album in, zo leuk dat ik die nog heb!

G-STYLE zei

Oooo met het opruimen van de kasten kwam ik ook een paar Poesie-albums van mezelf tegen ...heerlijk even in gebladerd, leuk hé !

Dus tijdens het opruimen komt er weer allerlei leuks naar boven . Ook cd's waarvan ik al niet meer wist dat we ze hadden en steevast levert dat een middagje muziek luisteren op ....

Je zou haats denken dat het niet meer tot opruimen komt maar zelfs dat is gelukt :-))

Fijne week Corine en ik moet zeggen dat ik al wel heel benieuwd ben naar jullie nieuwe keuken hoor.

Lieve groet van Gea

Mirjam zei

Hoi Corine,
Wat heerlijk hè, even terugbladeren in je poesie-album. Ik heb de mijne hier dichtbij in de boekenkast liggen. Dat van die lijntjes trekken, heel dun met potlood, zodat je het later weer kon weggummen, dat weet ik nog goed. Lekker mijmeren...
Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
Lieve groet,
Mirjam

Claudia zei

Ik heb er zelfs 2! En die van mijn moeder ligt ook bij mij, dezelfde stijl, dezelfde lijftijd misschien?

Pure & White zei

Geweldig!
En dat jeugdsentiment wat de kop op steekt bij het lezen..!
Ik weet zelf ook nog goed dat ik echt heel hard nadacht wat er in moest worden geschreven en misschien nog wel belangrijker: welke plaatjeskomen erbij...!

Leuk!

Liefs Dineke

Thuis bij Tjits zei

ha Corine, dank je voor je leuke reactie op mijn blog! en het klopt dat Ayla onze hond verre familie van Guus is, ze een Tervuerense Herder (Belgische Herder, ze lijken inderdaad veel op elkaar, dezelfde mooie kleuren en dikke vacht, wat leuk!

En wat een superleuke post heb je gemaakt over je poesiealbum, ik zie meteen mijn eigen album in gedachten.. dezelfde poesieplaatjes en dezelfde versjes, zo ontzettend leuk! ik vond het zelf altijd erg spannend om in iemands poesiealbum te mogen schrijven, heel netjes schrijven.. geen fouten maken.. en het liefst veel te veel plaatjes gebruiken haha:)

fijne dag!
lieve groet, Tjits

Anita zei

Wát leuk Corine en zo herkenbaar !!!
Die poezieplaatjes en zelfs het handschrift.
Ik ben en was er ook altijd heel voorzichtig mee.
Mijn beide albums staan hier in de kast.
Héérlijk om even terug te bladeren ;-)
Groetjezz lfs mij

Mien Roose zei

Oh zo leuk, dat kennen we allemaal nog wel, maar helaas zijn de mijne al hééél lang verdwenen. Nostalgie van de bovenste plank zou ik zeggen ...
Grtjes Mien

Hann¥ zei

Oh wat leuk zeg....mijn poezieboekjes liggen hier naast mij in een lade...een boekje vol herinneringen....
Prachtig blog heb je ook....ik ga je volgen dus zal nog veel meer van je mooie verhalen en foto's gaan lezen/zien....
Groetjes Hanny

Marijke zei

O leuk jouw poesie album heel herkenbaar de plaatjes en de teksten heb ook nog 2 albums staan nog dierbare in die er nu niet meer zijn en door hun woorden nu tastbaar zijn!
groetjes van Marijke

La Maison zei

Heerlijk die oude poesie albums. Ik heb die van mij gelukkig ook nog twee stuks zelfs.

Lieve groet
Hermine