zondag 17 februari 2013

de herder

en de schaapskooi…

Een paar dorpen van ons vandaan is een groot heidegebied (met een schaapskooi)waar het heerlijk wandelen is. Nu is het er op zondag naar mijn smaak eigenlijk altijd wat te druk, maar net als in het bos kun je er als je iets verder de paden opgaat toch heerlijk rustig lopen.

schaapskooi

Onze herder Guus is nu bijna 5 maanden bij ons en we zijn heel blij met hem, het gaat heel goed al zijn we nog wel druk met trainen. Hij heeft de neiging om als een echte herder zijn schapen (ons dus) te hoeden en komen er andere honden in onze buurt dan beschermt hij ons door ze even zijn stoerheid te tonen. Wij moeten hem duidelijk laten blijken dat we in rangorde bóven hem staan en dat wíj bepalen of we zijn hulp nodig hebben. Het lijkt wel lief dat hij zo voor ons opkomt, maar in de hondenwereld doen lagere rangen niet lief tegen de leider, ze gehoorzamen gewoon. Dus is het aan ons om hem te laten weten dat wij de absolute leider zijn en dat zulk gedrag niet wordt getolereerd, dan zal dat haantjesgedrag vanzelf minder worden en gelukkig merken we dat al!

pff  zit

Een wandeling op de heide (waar de honden los mogen lopen) is voor Guus heel spannend, al die mensen en honden om ons heen.. het is bijna niet te doen om alles in de gaten te houden ;)

rust

r.ust

Vanmiddag ging het heel goed, al vloog ie af en toe nog even uit de bocht, maar gelukkig kunnen we hem in zo’n geval met een stemcorrectie tot de orde roepen en zien de meeste andere hondenbazen ook wel dat hij niet zo stoer is als hij lijkt.

dellen

Lopend over de opgestoven zandduinen (ontstaan in de laatste ijstijd!), kijk je prachtig uit over het heidegebied, met rechts boven de groene boom de schaapskooi.

solitair   duinen

Omdat Guus moet leren niet als een herder zijn schapen te hoeden, loop ik regelmatig even ‘weg van de kudde’ en verdwijn ik soms achter een duin.. het is dan de bedoeling dat Guus niet bij Gert wegloopt om mij te zoeken.. En zo kreeg deze wat grijze zondagmiddag een nuttige invulling, prettige bijkomstigheid is dat ik daar op de hei ook lekker aan het oefenen kan met mijn camera. Ik blijf het moeilijk vinden om diepte goed op de foto vast te leggen.

kudde

Natuurlijk namen we ook een kijkje bij de schaapskooi die zo’n 130 Veluwse heideschapen herbergt, dat aantal is nu trouwens bijna verdubbeld… er zijn al meer dan 125 lammetjes geboren!

kraamkamer

Het is een volle bedoening in de kraamkamer, maar wel lekker warm ;)

29 opmerkingen:

Hann¥ zei

Wat een prachtige foto's heb je gemaakt Corine en wat is Guus toch een ontzettende mooie herder....
Idd het afleren is wel belangrijk en dat gaat jullie vast lukken..
Fijne avond

Groetjes,
Hanny

Home and Lifestyle zei

Wat een mooi wandelgebied, daar kunnen Guus en jullie je energie wel kwijt! Wat is Guus toch mooi en stoer, vooral dat laatste hoor je natuurlijk graag ;-)...(maar stober niet hoor, dat gaat me iets te ver hihi).

Wij hebben vandaag weinig van het mooie weer meegekregen, maar de vloer in de slaapkamer ligt...samen gedaan en daar ben ik super trots op. Aangezien we nu beiden de spierpijn al op voelen komen, vrees ik dat we morgen zéér moeizaam van onze matras op zolder af gaan komen...dat wordt lachen :-( !

Fijne avond! Lieve groet, Ingrid

Indruk zei

Wat een prachtige foto's en wat kleurt Guus er mooi bij. Lieve groeten, Pascale

Mayflower zei

Wat een prachtig natuurgebied.
Heerlijk om daar met Guus te wandelen. Wat een prachtige hond is het toch en wat een mooie foto's.
Onze Collie (ook van oorsprong een schapendrijver) had ook precies hetzelfde gedrag als Guus en wij gingen tijdens een wandeling ook regelmatig uit elkaar.
Fijne avond Corine.
Lieve groet, Mea

Juffrouw Waardvleugel zei

Wat is Guus prachtig zeg. Onze Storm is een teefje maar ook een tikje dominant, nu we onze adoptiehond Jack erbij hebben is dat minder geworden. Heerlijk zo weg met de hond, wij hebben weer de Drunense Duinen bezocht.
Fijne avond nog! Met groet van de Juffrouw

Pauline Kick - beeldend kunstenaar zei

Wat grappig, ook wij zijn vandaag op pad gegaan, wel zonder hond, die staat op het verlanglijstje, maar wel naar de schaapskooi te Bakkeveen.

Wat zijn je foto,s mooi, en wat een prachtig portret die Guus van jullie, een echte trouwe viervoeter en allert dat zie je zo.

Het is ook genieten van je verhaal, zo mooi als je alles weet te omschrijven. Ik heb nu iets meer tijd, tenminste ik neem meer de tijd en dan zijn deze berichten een genot om te lezen, dank je wel en een fijne week, Pauline

lia zei

Wat een prachtig gebied Corine.
Snap alleen die grijze zondagmiddag niet. Wij hebben vandaag ook een heerlijke wandeling gemaakt, en vanmiddag scheen hier de zon...
En je hebt Guus weer prachtig vastgelegd op de foto, en hij heeft een super leven bij jullie.


Liefs Lia

Franse Lelie zei

Pracht, de foto's van Guus. En wat schattig de lammetjes...lieve groet

Ús hûs ús thús zei

Wat is het daar mooi bij jullie. En wat hebben jullie een prachtige hond. Wat zal hij genoten hebben van de wandeling. Fijne week.
Groetjes van Aleta

Eefies day zei

Je verhaal en de foto's van Guus spreken helemaal..wat staat Guus er mooi op zeg, hij ligt daar zo stoer...Heerlijk om de middag te combineren met natuur, een stukje training en voor jou, foto's maken...

Fijne week toegewenst,
Lieve groet,
Eefie

Mirjam zei

Hallo Corine,
Wat een leuk stukje over Guus, en zijn 'herder'gedrag...
En de foto's zijn prachtig, wat is Guus toch mooi.
Lijkt me zo leuk om zo'n volle kraamkamer met lammetjes te zien...
Ik wens je een heel mooie nieuwe week,
Lieve groet,
Mirjam

oma leentje zei

Wat een heerlijk wandelgebied en nog fijner is het dat de hond los mag. Nou in 070 mag dat helaas haast nergens En onze teckel die wil dat zo graag. We betalen 120 e hondenbelasting al zou ik niet weten waarom dat moet. Plezier hebben we er niet van En dan deze vrijheid O onze Immetje zou er bij wijze van spreken een moord voor doen. Je foto's zijn prachtig een genot om naar te kijken en dus ook een beetje jaloers hihi Fijne week....

Colin zei

Vandaag een flink stuk door het bos en kwamen een herder tegen als "tegenligger" en Guus vond hem niet eens eng en zelfs best interessant, weer een beetje winst dus. Ook wij hebben weer even flink geoefend, maar ondertussen ook genoten van het zonnetje!

Colin zei

Oh vergeet ik het nog ... je foto's van Guus, echt zo mooi!

Ans van Ispelen zei

Wat een mooie post.
En wat is Guus prachtig.
Ja,heerlijk hè...wandelen in de natuur van een heidegebied.
Ik doe het dagelijks.

Groetjes Ans

Pure & White zei

Mooie foto's!
En wat is Guus ook mooi!
Gaaf dat jullie zo goed met hem trainen en bewust bezig zijn..!
Geniet van een mooie week!

Liefs Dineke

Martine zei

Wat een geweldig verslag met ontzettende mooie foto's.
Wat een super hond hoor die Guus!
Onze honden zijn natuurlijk zo wie zo schapendrijvers dus die hebben het ook altijd héél druk als we ergens vreemd lopen.

groetjes martine

faire un songe zei

Heel erg bekend terrein voor mij..
Wil nog niet zeggen dat ik er groot geworden ben maat kwam er als kind wel heel erg veel.
Mooi verhaal van Guus.. en als een echt model staat ie op de foto..
Leuk..!
Fijne week
Groetjes Hetty

erika zei

Wat een mooie foto,s weer en wat een prachtige hond is Guus toch!
Maarre waar is Finn dan ? Dat vind ik ook zo,n leukerd!

Liefs Erika

Gerreke zei

Wow wat een prachtige herder zeg! Het is echt een heel mooi beestje hoor!

Anoniem zei

Ik ben vlieft op Guus...

Marjonel M zei

Prachtige foto's heb je gemaakt Corine, Wij hebben ook een hond met een heel sterk karakter, goed dat jullie met Guus op training gaan.

Liefs, Marjonel

Thuis bij Tjits zei

wat een prachtig gebied om te wandelen en de fotograferen! en ook Guus is prachtig!! heerlijk dat hij daar lekker rond kan rennen én meteen oefenen en trainen, heel goed!

fijne avond!
lieve groet van Tjits

G-STYLE zei

Haha Corine,

meer kleur bij mij , dat was niet echt een schokkende verandering hé ?
Maar dat schreef je al ...

Wel neig ik in mijn eigen huis tegenwoordig wat meer naar lichte tinten . En weet je wat raar is , als ik die landelijke interieurs zie met bijvoorbeeld donkere muren en al die aardetinten dan vind ik dat ook zo mooi.

Alleen wordt het hier dan veel te donker, ik heb de muren al eens grijs gehad en dat toen zo ervaren.

Ach we moeten ook wat te doen houden ...

Jullie herder is zo mooi en wat leuk dat hij goed getraind kan worden. Dat is heel belangrijk , honden willen graag gehoorzamen , dat hebben we ooit ook van vrienden gehoord die een hond hadden.

Fijne avond nog , lieve groet Gea







Anita zei

Wát een prachtig natuurgebied.
Die stoere Guus kijkt alsof de hele hei hem toebehoort hihi
Een mooie vlakte om elkaar uit te laten ;-)
Oh-ho zijn er al zoveel lammetjes! Ik sta versteld.
Een hele fijne avond. Groetjezz lfs mij

MARIANNE zei

Wat een prachtige foto's weer van de Heide wandeling...en de prachtig mooie Guus!...zoals hij op de foto's staat hoeft hij er eigenlijk helemaal niets voor te doen om stoer over te komen...ha,ha!
Wel goed dat jullie met hem trainen, want het zou wel idd heel sneu zijn, als de medehonden eigenaars, en hun honden niet zouden beseffen...dat ie wel stoer lijkt...maar eigenlijk gewoon een lieverd is!
En Finn?...wou die niet op de foto...of te druk met de andere honden onderweg?

Groetjes van Marianne!

Des guirlandes zei

Prachtige hond. Ik ben gek op honden en toch hebben we geen hond. Ja, volgende week weer even, dan passen we op de hond van m'n zus.
Mooie foto's ook.
O ja, ik sprak Lianne vandaag. Ze heeft je blog bekeken en vertelde dat ze binnenkort gaat reageren. Ze is nogal druk met nog een heel jong gezin.
Groeten,
Barry

www.tbezigebijtje.blogspot.com zei

Wat een mooie foto's!!! En die plek.. dat is 1 van mijn lievelingsplekken waar ik graag wandel... vooral het Pluizenmeertje daar vlakbij is zo mooi..
En, nog even en dan is het weer wat warmer, kun je genieten van je mooie tuin!
Groetjes
Miriam

Miranda zei

Een prachtig wandelgebied en altijd leuk om even een bezoekje aan de schaapskudde/kooi te brengen! Heerlijk voor Guus om lekker vrij rond te kunnen rennen.

Fijn weekend. Groeten, Miranda