maandag 22 april 2013

onderweg (vervolg)

compositie…

Het strandje dat wij onderweg toevallig vonden (Mirnser klif) was op zich al een verrassing en terwijl we daar wat rondliepen zagen we dat het nog aparter was dan we al dachten.. waar zie je nu een wilg op het strand ;-)

els

Door de zoeker van mijn camera zocht en vond ik mooie plaatjes..
Belangrijk bij fotografie is compositie.. over het algemeen wordt er bij landschapsfotografie níet voor gekozen om een groot object centraal in de foto te plaatsen. Toch deed ik dat vrijdag.. de wilg staat zo mooi precies tussen de weide en het zand!

donker

Natuurlijk maakte ik ook het andere plaatje…

Op de eerste foto ligt de nadruk op de grond, links het gras, dan het zand en rechts het water. De tweede foto geeft meer zicht op water van het IJsselmeer, waarbij het onmetelijke van de watervlakte wordt geaccentueerd doordat er geen overkant te zien is.

Het leuke bij het maken van zulke foto’s is voor mij het vastleggen van een bepaalde spanning in een plaatje, het lijkt een simpel plaatje, maar wat is er eigenlijk allemaal te zien, wat wíl ik laten zien? En andersom geldt hetzelfde, bij foto’s van andere fotografen probeer ik te bedenken wát de fotograaf zag toen hij de foto maakte..

Welke foto(compositie) spreekt het meest aan? Hier THUIS zijn de meningen verdeeld :-)

26 opmerkingen:

Roelie Steinmann zei

Schitterende foto's. Zelf vind ik de 2e foto de mooiste compositie, mijn dochter vindt dat ook. Maar ze zijn allebei heel mooi.

Fijne zonnige dag, Roelie de hortensiatuin

inge van der sanden zei

De tweede foto spreekt mij het meest aan.
Heel apart zo, die boom op het strand.

Fijne Dag,
Inge, my choice

lia zei

Ze zijn alle twee prachtig, maar als ik dan moet kiezen, zeg ik nr 2.

Kom Achterom zei

Ik vind ze beide mooi. Juist het benadrukken van die ene boom in de vlakte vind ik prachtig maar het benadrukken van de grillige vormen van boom en lucht vind ik in je 2e goed getroffen.
Tja dus conclusie beide.
Fijne week
Yolanda

Anita r zei

De laatste foto spreek het meest aan.
Maar de eerste laat wel meer zien van de omgeving waar de boom staat.


gr. Anita

Kleurrijk zei

Ik vind de 1/e foto het mooist. Waarom vind ik moeilijk uit te leggen.

MARIANNE zei

Zie je wel je ging niet alleen voor de verf...maar eigenlijk zeker ook om mooie objecten te vinden om op de (mooie) foto's vast te leggen...ha,ha!
En ik ga ook voor foto 1...omdat de boom op deze foto centraal in het midden staat van links het groene landschap, en rechts het weidse water!!!

Groetjes van Marianne.

Home and Lifestyle zei

Beiden zijn mooi en een keus is lastig, omdat per foto het accent verschilt. Een prachtig plekje trouwens!

Lieve groet, Ingrid

Pure & White zei

Ook al wonen we aan zee, we houden enorm van de Friese meren, dus als ik moest kiezen koos ik voor foto twee...
Gelukkig hoef ik niet te kiezen, ik vind ze allebei mooi ...;-)

Fijne week met hopelijk veel zon!
Lieve groet,
Dineke

Marjonel M zei

Mooi, ik kies voor de 2de foto.

Indruk zei

Ik vind de tweede foto prachtig! pascale X

Passione Helena zei

Wat een mooi plekje! Geweldige foto's heb je gemaakt! Bijzonder hoe de boom daar staat in dit mooie stuk landschap. Hoewel ik beide foto's prachtig vind, gaat mijn voorkeur naar de eerste. Het geeft een compleet beeld en zegt iets over de boom hoe mooi het gesitueerd staat tussen groen, strand en water...de lucht maakt de foto nog spannender, super!

Lieve groetjes, Helena

Anneke zei

Wat een prachtige foto's. Ze zijn alletwee prachtig maar mijn keuze gaat uit naar foto 2.
lieve groet Anneke

Ans van Ispelen zei

Prachtig.
Heel apart inderdaad,dat daar een boom staat.
En mijn keuze is de tweede foto.
Qua compositie is het helemaal af.

Groetjes Ans

Mayflower zei

De tweede foto vind ik het mooiste.
Kan moeilijk uitleggen waarom....het is een gevoel wat me bij het zien van een foto meteen moet raken en dat krijg ik bij die foto.
Ik vind het een supermooie compositie.
Fijne avond Corine.
Lieve groet, Mea

Henny van der Wal zei

Hoewel ik beide foto´s echt heel mooi vind, spreekt foto nummer 2 me erg aan. Prachtig!
Lieve groet,
Henny

What's in a day zei

Prachtig dat je dit op je tocht gevangen hebt in je lens..
De eerste spreekt mij meer aan, maar de mooie sfeer en kleur op de tweede is ook wel heel boeiend.

Lieve groet,
Eefie

little sweet things zei

Foto 2 vind ik het mooist omdat die je dat oneindige gevoel geeft.
Foto 1 is volgens mij wat ze een "getuige" foto noemen volgens mij maar evengoed ook een hele mooie foto!
Groetjes, Sas

'Inga' zei

Ze zijn beide heel mooi maar persoonlijk vind ik de tweede foto mooier maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik erg van het water houd.

Mooi plekje!

Lieve groet

Gerralda van Vreeswijk zei

Ik zie het al we hebben hier te maken met een prof;-)!

Allereerst prachtige foto's joh! Als je het mij vraagt ga ik voor de tweede foto. Ik vind die compositie prachtig en beter tot zijn recht komen.

Lieve groet,
Gerralda

Janny zei

Wat een mooie foto's zijn het, zeg. Je hebt er echt "kijk" op, volgens mij.
Ik vind ze echt alletwee heel mooi, maar als ik moet kiezen zou ik voor de eerste gaan. Daar zit voor mij nét iets meer spanning in. Dat komt volgens mij ook door de wolkenpartij erboven.
Janny

erika zei

Poeh dat is moeilijk kiezen........
Maar ik ga uiteindelijk voor foto 2 ( zegt ze met twijfel)
Ja toch echt wel foto 2!
Waarom?...... Omdat ik zelf foto 1 zou maken denk ik en altijd iets in het midden wil hebben. Maar omdat ik nu het verschil zie vind ik juist 2 toch mooier.

Alie zei

Prachtige luchten, vind ze allebei eigenlijk wel mooi. Ze geven een heel apart gevoel, vind ik. Een beetje angstaanjagend, maar toch prachtig.

Des guirlandes zei

Hoi, beide foto's zijn mooi. Nu ben ik niet zo'n landschapsfotokenner hoor maar ik vind zelf de tweede het mooist. Misschien een beetje jammer dat de kroon van de boom links er nèt niet helemaal op staat.
De boom in het midden is ook mooi maar misschien had dan de horizon wat hoger kunnen staan?
(ben ik nu te kritisch? dan alvast excuus)
In ieder geval zijn de foto's mooi scherp en levensecht van kleur.
Groeten,
Barry

Nieneke zei

De boom is in beide foto's prachtig weergegeven, voor alles is wat te zeggen...
Maar waar komt nu die verf vandaan.......?.....????

Jolanda zei

Hello,

Prachtige foto's

Fijne avond,

Lieve groet,

Jolanda