zondag 9 juni 2013

mijn camera

en ik…

Al jaren probeer ik de mooie (kleine of grote) dingen van het leven te vangen in de lens. Frustrerend genoeg lukt dat niet altijd en nog frustrerender vind ik het als ik dan niet snap wat ik moet doen om het wél te doen lukken.


Afgelopen vrijdag volgde ik een dagcursus. Met 3 andere hobbyfotografen en 1 prof doorliepen we in de ochtend (nog eens) de theorie over ISO, diafragma, sluitertijd, belichting en objectieven. Na de lunch gingen we het bos in om te oefenen, om de beurt stonden we model. Ook ik…en daar hou ik dus helemaal niet van…het is niet voor niets dat ik zelden op de foto sta!

_N0A0110

Hoe moet ik kijken, wat doe ik met mijn armen en hoe zet ik mijn benen.. ik vind het vreselijk! Maar eerlijk is eerlijk, dit is wel een leuke profielfoto!

Het was een prachtig zonnige dag, maar voor fotografen is dat felle zonlicht eigenlijk veel te hard, een mooie gelegenheid dus om te kunnen zien wat we met de belichting kunnen doen in zo’n geval. Zo ontdekten we wat voor effect een reflectiescherm dan kan hebben.

licht

Waar ik voorheen meestal fotografeerde op de AV-stand (Canon) waarbij ik zelf het diafragma bepaal en de camera dan de bijbehorende sluitertijd bedenkt, daar leerde ik nu te werken met de M(anual)-stand. Daarbij bepaal ik dus alles zelf..

In alle rust (en vooral met veel gelach en gezelligheid!) oefenden we met allerlei belichtingen, ook de verschillende posities waaruit je een model kunt fotograferen kwamen aan bod. Terwijl ik op mijn billen op de bosgrond zat riep één van de anderen ineens: “Er komt een beer aan!” Tja en dan is er geen/weinig tijd alle instellingen van de camera perfect in te stellen… dan ga je gewoon klikken...

beer

Terwijl ik de ‘aanstormende’ beer vastlegde zag ik geen kans op te staan en dus zat het beest binnen de kortste keren zo ongeveer op m’n schoot :-))

Een heerlijke dag, waarbij mijn passie voor fotografie weer flink werd aangewakkerd!

Merel

De volgende dag was ik na een schoffelsessie in de voortuin van plan de ramen aan de voorkant even te lappen. Terwijl ik van binnen naar buiten liep met de sopemmers, zat er een merel te genieten van de wormen en slakken die door mijn gewroet in de tuin waren blootgelegd.. snel liep ik terug om mijn camera te pakken.. weer buiten was de vogel nog steeds bezig om zoveel mogelijk lekkers in z’n snavel te krijgen..
De merel was zo ontzettend beweeglijk! Maar ik maakte heel veel foto’s en deze is toch mooi scherp. Zo is het grote voordeel van digitaal fotograferen meteen weer duidelijk.

25 opmerkingen:

Karin zei

Je moet je vaker laten fotograferen!
Ik ben de laatste tijd ook volop aan het experimenteren met de instellingen en het blijft leuk om te ontdekken wat er niet allemaal mogelijk is. En idd lang leven de digitale camera's want er verdwijnen meer foto's in de prullenbak dan dat er worden :-) En een nog groter voordeel is dat je meteen al het resultaat kunt zien. Viel vroeger nog wel eens tegen wanneer je de foto's ophaalde bij de fotograaf. Ik heb ooit eens een heel rolletje vakantie foto's opgehaald waar op elke foto een akelige vlek te zien was. Bleek er een vuiltje op de lens te zitten. Nee het digitale tijdperk is zo gek nog niet :-)

G-STYLE zei

Prachtige foto van de merel !

En ook van jou Corine , inderdaad een mooie profielfoto...
Je haar is lekker kort en pittig, dat heeft je dochter vast zo geknipt.

Onze Sharon gaat ook steeds korter met haar kapsel. Waar ze eerst nog één kant opgeschoren had met een vrij lange lok, zo heeft ze nu beide kanten opgeschoren en de lok nog korter .
Het staat haar ook pittig vind ik, doet meer voor haar dan langere kapsels.

Leuk dat je een dagje besteed hebt aan het fotograferen, je wordt steeds beter vind ik.
Ook al vond ik je fotografie altijd al mooi hoor.

Fijne zondag !

Gea

Indruk zei

Wat een mooie foto van je, leuk om je eens te zien. Het lijkt me heerlijk zo'n cursus te volgen, ik doe alles nu op de automatische stand van mijn camera. Pascale X

Home and Lifestyle zei

Hé, dit gezicht komt mij bekend voor ;-). Een mooie profielfoto en stoer dat je jezelf op je blog zet, die stap heb ik ooit alleen eens heel vaag gewaagd. Ook ik heb er een vreselijke hekel aan om op de foto's te staan, als het al gebeurt ben ik zelden tevreden.

Deze cursus klinkt bijzonder goed, vooral ook omdat je alles meteen in de praktijk uitprobeert. Ik fotografeer eigenlijk ook altijd op AV, voor M heb ik naar mijn gevoel te weinig kennis van het toestel.

Lieve groet, Ingrid

Wendy zei

Een schitterende foto van jezelf!! Wat een mooie vrouw ben je zeg! En leuk zo'n dagcursus. Je leert er toch heel veel en je hebt zoals je zegt gelijk een hele gezellige dag gehad. En het heeft geholpen... Je hebt de merel er mooi op staan. Ik ben zelf ook dol op fotograferen en maak er ook zo ontzettend veel maar uiteindelijk blijft er zo weinig over.

Lieve groet,
Wendy

lia zei

Ik had al wat foto's voorbij zien komen, waar je ook heel leuk op staat. En ik doe eigenlijk al heel lang met de M stand, de waarden van het analoge van vroeger kende ik nog wel een beetje. En zo modder ik wat aan, maar zo'n cursus is wel heel leuk. (kom ik nog op terug..)

De merel staat er mooi op, dus goed opgelet.

Liefs Lia

'Inga' zei

Dat gevoel herken ik ....dat jij het op dezelfde manier ervaart terwijl zo'n schitterende portretfoto dan het resultaat is! -zet me aan het denken-

Je lijkt een erg leerzame dag gehad te hebben, maar je foto's waren altijd al mooi!

Lieve groet

Het witte huis met de zwarte deur zei

Hoi Corine, ik sta ook liever achter de camera dan ervoor!! Ik denk dat ik gewoon niet fotogeniek ben ;-) maar jij staat er heel leuk op!! Mooie foto van de merel.

Fijne dag nog,
Groetjes Patries

Ans van Ispelen zei

Je hebt er dus wel degelijk iets van opgestoken,als ik de merelfoto bekijk.
En je portretfoto is inderdaad erg leuk.

Nog een fijne zondag
Groetjes Ans

It's me zei

Hij is leuk je foto !!!...prachtig !! en die merel is ook superrrr gedaan !!...liefs van mij...x !

Jeanette zei

Hoi Corine,

ook mijn man zit nu in een fase (door een nieuw toestel) dat hij weer volop aan het fotograferen is waar hij maar kan. Hij zal zich zeker herkennen in jouw verhaal (ik laat hem jouw blog ff lezen). Als laatste compliment voor je profielfoto en je durf om je zelf zo "bloot" te geven op je blog.

Groet,
Jeanette

Mayflower zei

Ik herken het gevoel wel...ik sta ook nooit leuk op een foto....vind ik zelf....vooral de geposeerde foto is niets voor mij. Het leuks sta ik op de onverwacht genomen kiek.
Maar ik vind dat jij jezelf tekort doe, want ik vind dat je er heel mooi op de foto staat. Wat leuk die bril.
Fijne week en liefs, Mea

All Seasons zei

Wat leuk je eens op foto te zien, Corine. Prachtige foto!!
Jahoor ik herken het wel hoor, ik laat me ook niet makkelijk fotograferen, ik sta lieve achter de camera.
Ik zelf fotografeer altijd op de M stand en nu ook jij weet hoe je dit moet doen gaat er een wereld in fotografie voor je open. Zo leuk om te doen!! En helemaal als je er straks een macrolens bij opzet..
Ik heb vorige week m'n portfolio in moeten leveren met al mijn foto opdrachten met een heel mooi eindcijfer, ik mag trots zijn!
De foto met de merel is een wel hele mooie foto, mooi scherp ook.
Heel veel succes verder en blijven oefenen!

Lieve groet,
Patricia

Tanja zei

Mooi mens zie ik op de foto!Van binnen had ik al lang door maar van buiten nu ook.

Fijn dat je met me meegaat en ja gespitste oren had ook gekund ;-)

Liefs
Tanja

Miranda zei

Herkenbaar ;), maar zeker een prachtige foto! Leuk om weer wat tips te krijgen, waardoor je foto's nog mooier worden.

Fijne avond!

Anneke zei

Volgens mij zijn er maar weinig mensen die het prettig vinden om gefotografeerd te worden. Maar je foto is orachtig geworden. Je staat er beeldig op zo. En dan die merel wat een geluks treffer is dat he?
Liefs Anneke

Colin zei

Super juist dat we af en toe dat prachtige mens achter de blog mogen zien en deze foto is echt een 'plaatje'.

Ik ga in september dan toch ook maar eens op cursus want wil meer dan ik nu kan. Tijdens de vakantie ga ik nog eens uitgebreid oefenen :)

Franse Lelie zei

Ik sta ook liever achter de camera dan ervoor maar je foto is goed gelukt. Leuk om weer meer te leren he? Fotograferen op m is heerlijk,alles zelf in de hand:-) lieve groet

Marian zei

Wat een prachtige foto van jou!!!!
En ja zo'n cursus heb ik ook al 2 keer gedaan, maar er is nog steeds niks van blijven hangen...tijdgebrek, daar wijs ik het maar aan.
Maar je kan trots zijn op zo'n mooie foto van jezelf!!

Mirjam zei

Hoi Corine,
Ik doe nog steeds alles op AV, ook een Canon (EOS 450D). Sanne heeft me zo nu en dan uitgelegd hoe ik op M moet schieten, maar het wil er niet helemaal in bij mij... Moet me daar toch eens meer in verdiepen, want de mogelijkheden zijn toch veel groter..
Ik las 'daar komt een beer aan' en dacht ja hoor, wie trapt daar nou in... maar je zou je heel goed kunnen vergissen. En zittend op de grond moet hij helemaal groot geleken hebben.
Ik wens je een heerlijke nieuwe week,
Lieve groet,
Mirjam

Lisanne Myblog zei

Lijkt mij ook erg interessant zo´n fotocursus. Zelf heb ik ook het idee dat ik veel functies van mijn camera niet gebruik en dat is natuurlijk wel jammer.. Mooie foto´s heb je gemaakt zeg en ook leuk een foto van jezelf! Lekker vrolijk! Liefs Lisanne

Pure & White zei

zouden we allemaal niet liever achter de camera staan als daarvoor...misschien is dat wel het profiel van een fotograaf....hahaha!
Maar das misschien mijn psychologen interesse..;-))

Mooie foto Corine, je kijkt fris en vrolijk de wereld in!

Heel fijne week!

Dineke

Janny zei

Je hebt absoluut geen reden om niet zelf op de foto te willen, hoor, je staat er als een volleerd model bij! Heel leuke foto, en leuk voor ons ook om te zien:-)
Je fotografeert al echt goed. Ik zou willen dat ik dat kon, maar aan de andere kant weet ik ook dat ik er geen geduld voor heb om het te leren.
Veel plezier bij het foto's maken!~
Janny

Dinah zei

Heerlijk he z'n dagje een workshop volgen. Ik heb dat gedaan toen ik mijn camera (ook canon)had gekocht kon je voor een klein bedrag een workshop volgen. Je leert heel veel maar z'n opfriscursus lijkt mij ook wel wat.Je vergeet ook weer veel. Ik geloof dat iedereen die graag fotografeerd het zelfde probleem kent, zelf sta je nooit op de foto of zo lelijk dat de foto via de del-knop in de prullenbak verdwijnt, hahaha. Jou foto is mooi geworden.

erika zei

Wat een leuke dag heb je gehad!
Erg leerzaam dus! En helemaal jou ding!
Super leuke foto,s van jezelf ,zag ze op FB al voorbij komen.
Maar zeker ook mooi zijn de andere foto,s van het cabriotoeren en van de de merel thuis
Gr Erika