zondag 21 juli 2013

boomfruit

perenoogst…

In onze boomgaard staan 1appelboom (elstar) en 1 perenboom (kruidenierspeer). Met de appelboom gaat het niet zo goed, we hebben zelfs al een aantal keer gespoten met ‘gif’. Sinds vorig jaar zit de boom na de bloei vol met duizenden rupsjes, hele bladertrossen zitten dan helemaal ingesponnen. Wat het met de oogst gaat worden?? Ik heb er niet heel veel vertrouwen in.. jammer.. geen appeltaart en geen appelmoes..

perenoogst

Maar de perenboom, dat is een ander verhaal ;-) Geen ongedierte, wel heel veel kleine peren! Toch ben ik ook bij deze boom niet heel zeker van een goede oogst..

kruidenierspeer

De peertjes zijn op dit moment nog niet rijp, maar het kan wel elk moment zover zijn. En al zou ik elke dag controleren, eigenlijk ben ik elk jaar te laat. Op de één of andere manier hebben de vogels het altijd net iets eerder door dan ik en dán is de boom binnen no time leeg gegeten ;-(  Eén keer hadden we een net om de boom heen gedaan, want we waren er toch wel wat sneu van dat er van die lekkere peren weinig tot niets op onze fruitschaal terecht kwam. Maar dat net.. dat was een ramp!

boomvol

Om de haverklap zat er een vogel in verstrikt, de meesten konden we op tijd redden, maar het was geen leuke bezigheid om de getraumatiseerde beestjes voorzichtig uit het net te ontwarren! Dus zijn de peren meestal voor de vogels.. Ach en het is ook wel weer heel leuk om te zien dat er een groot feest gaande is in onze boomgaard ;-))

boomgaard

23 opmerkingen:

G-STYLE zei

Wat een heerlijke tuin hebben jullie toch, lekker genieten met dit mooie weer !

Ik wil je dan ook een hele fijne vakantie wensen!
Hartelijke groet van Gea

Corine zei

Wat een mooie foto's zeg!
En nu maar genieten van die mooie zomer in je prachtige tuin!

Willy zei

Hallo Corine,
Allereerst wat een mooie tuin hebben jullie.
Wij hebben ook elstar appelbomen in de tuin.
Ik herken wat je schrijft over de ingesponnen rupsen.
Zodra we het begin van het spinsel zien knippen we dat gedeelte uit de boom, soms met wat nog kleine appels.
Soms eten de rupsen een stuk van de boom kaal.
We hebben al meerdere jaren gedeeltes uit de boom geknipt en daarmee een rupseninvasie voorkomen.
De boom overleeft het wel en ook de appels groeien verder.
Een lekkere appeltaart zul je vast nog wel kunnen maken.
Groetjes Willy

lia zei

Kun je het een beetje uithouden in die heerlijke tuin, met de zon bedoel ik hé....

Fijne week
Liefs Lia

Berna zei

Je tuin ziet er wel prachtig uit. We duimen voor een mooie perenoogst en dat het met de appels nog een beetje meevalt.
Dank nog voor je mailtje. Wie weet, ja. Hetzal een kwestie zijn van regelmatig op de site kijken.
Fijne zondag verderr!

Mirjam zei

Hoi Corine,
Onze peertjes zijn ook nog heel klein, het zijn Gieser Wildeman, ik hoop dat ze nog een poosje door mogen groeien en dan aan het begin van de herfst lekker oogsten. Het zijn er in ieder geval al 3 keer zoveel als vorig jaar...
Fijn weekend verder,
Lieve groet,
Mirjam

Janny zei

Hopelijk ben je weer wat opgeknapt?
Heerlijk: fruit in de tuin. Gezond ook nog, goed tegen verkoudheden en griep:-)
Had in onze vorige tuin een oude notarisappel, die gaf me een oogst: ik kon er de hele buurt mee voorzien. Maar hier in de bostuin kan fruit niet, jammer genoeg.
Ik had je een mail gestuurd, via het mailadres dat bij je profiel staat (gmail adres dus). Maar is dat wel het goede mailadres? Want ik denk dat je hem nog steeds niet ontvangen hebt, he?
Zou jij anders even naar mij willen mailen:
jannybouwman@hetnet.nl
Alvast dank.
Liefs,
Janny

Bonjade zei

Fruit uit eigen tuin....niets fijner.....
Wat raar van de appelboom....
Wij hebben ook 1 staan en voor het eerst sinds 5 jaar hangen er nu 10 kleine appeltjes aan......

Gelukkig en hopelijk heb je straks wel peertjes......jammie.

Fijne avond

Liefs

What's in a day zei

Je tuin ziet er zo mooi uit!!! Leuk om fruitbomen te hebben, wij hebben ook appels en peren, bij ons geen peren en wel appels...maar te weinig voor heel veel appelmoes:)
Geniet van de zomerdagen,
Lieve groet, Eefie

Nieneke zei

Wij zijn nu ook al een paar jaar te laat met peren plukken , maar ach, wij vinden ook het aangezicht het mooiste. Ook De druif bij ons is níet lekker maar daar denken de vogels toch anders over. 1 of 2 dagen feest hier.....en onze katten geheel van slag...

Home and Lifestyle zei

Toch zou het leuk zijn wanneer je een klein schaaltje eigen fruit zou kunnnen oogsten. Misschien kun je een van de honden als waakhond inzetten ;-)?

Geniet van het mooie weer, lekker hè dat de zomer Nederland nu écht aan doet?!

Lieve groet, Ingrid

Dinah zei

Niet getreurd,,, ik hoorde dat het een HEEEEEEL goed appeljaar is en dat er heel veel appels zijn.. Dan zijn ze straks en lekker en goedkoop. Genoeg voor appeltaart en appelmoes.

Lieve groet,dinah

THORNWOODS AT HOME zei

Wat jammer voor je appelboom.... Hier in de boomgaard ook soms bomen die het moeilijk hebben. Maar gelukkig geen rupsen. En inderdaad het scheelt echt per jaar hoeveel fruit er aan zit. Volgens mij hebben wij dit jaar niet veel pruimen in de boom.

Geniet lekker van de rest van je prachtige tuin!!

Liefs Monique

Ans van Ispelen zei

Prachtige tuin,zeg.
Ik hoop,dat jullie toch wel heerlijk van de peren kunnen gaan smullen,hoor.

Groetjes Ans

Athomebymy zei

Bij ons doet geen enkele fruitboom het goed dit jaar , volgens manlief door de strenge winter ..
Maar wat heb jij een gezellig tuin seg ...

Liefs Petra

Colin zei

Met een beetje geluk dan dus perenvlaai ipv appeltaart. Jammer, maar je hebt wel een geweldige plek om thuis te genieten!

erika zei

Al zie je de oogst dan nog niét helemaal zitten ....je tuin is prachtig!!
Gr vanuit een zonnig Tjechie !

bijzonder-oud zei

Wij hebben de appelboom vorig jaar weg gehaald en ik mis m nu toch wel, dit jaar geen appeltaart van eigen appels....

Ik hoop dat het met jullie boom nog goed komt, raar hoor!
Prachtige tuin hebben jullie trouwens, geniet er van!

Lieve groet,
Yolanda

Dorine zei

Prachtige tuin heb je! hier doet de appelboom het niet zo goed dit jaar.
Liefs Dorine

Miranda zei

Leuk om zelf fruitbomen te hebben, wel jammer van de appeltjes, want zelfgemaakte appelmoes is toch wel erg lekker...

Fijn weekend.

Louisette zei

Prachtige fotos van tuin maar ook van uw goldentje, fyne zomer,

margreet zei

hallo,
ik ben een stille volger van al die mooie blogspots over wonen. zo kwam ik ook op uw blog terecht. daar las ik de vervelende vermoeidheid die u parten speelt. graag geef ik de volgende tip; kijk eens op macrogenix.com dit zijn natuurlijke voedingssupplementen. echt heel goed. met name de xa-omega 3 6 9, en de q3. u kunt ook bellen met hun voor advies of zelfs op spreekuur komen. het is echt de moeite waard!
vr gr en veel sterkte margreet

quilting Jeannet zei

Je verhaal op je laatste bericht is herkenbaar, helaas.Zou je niet de ziekte van lyme kunnen hebben? Of is dat al eens onderzocht.