dinsdag 20 augustus 2013

Frankrijk

woordspin…

Lang geleden, toen mijn dochters nog naar de basisschool gingen, was ik actief als hulpmoeder. Jaren zette ik me in om de ‘snelle leerlingen’ een extra uitdaging mee te geven in de vorm van een project met een thema. De eerste opdracht als het thema bekend was gemaakt aan de kinderen was altijd: maak een woordspin.
Midden op een verder leeg blad staat in een cirkel het themawoord, daaromheen schrijf je alle woorden die in je opkomen als je over het thema nadenkt.

Arradon

Daar moest ik opeens aan denken toen ik mijn Frankrijkfoto’s van deze zomer aan het ordenen was. Al zijn de vakanties in la France door de jaren heen inhoudelijk wel wat veranderd doordat de kinderen groter werden (en nu zelfs niet meer meegaan), maar er zijn ook duidelijk een aantal dingen gebleven. Zo staan in mijn woordspin met themawoord Frankrijk: vakantie – lekker eten – grote supermarkt ( met giga visafdeling!) – markt – 2CV – heiligenbeelden aan gevels – auto/bootwrakken – brocante – vrijheid – verse baquette en zo kan ik nog wel even doorgaan…

parkeerwacht

Afgelopen vakantie bezochten we (zoals gebruikelijk!) diverse keren een rommelmarkt (vide-grenier) en/of brocantemarkt. In Arradon hadden ze een wel heel bijzondere parkeerwacht :-)
brocantewinkel

Weer onderweg terug naar de camping valt ons oog op een bordje met ‘brocante’.. in de remmen dus! En soms moet je dan even zoeken waar je dan moet zijn, maar dan kan het zomaar zo zijn dat je achter het woonhuis een ruime schuur aantreft vol met dat wat men in jaren heeft verzameld. In dit geval viel het aanbod wat tegen, maar juist die spanning van wat ga je aantreffen maakt het zo leuk!

vergeten
wrakken

En natuurlijk zijn we niet verbaasd als er achter de schuur een paar oude boten liggen..

Onze vakantie was een kampeervakantie, de auto zat dus vol met de tent, een tafel, stoelen, slaapmatten, slaapzakken, alle keukenspul én 2 tassen met kleding en handdoeken. We wisten dus van tevoren dat we geen grote extra’s mee naar huis konden nemen.. maar..

glas

voor deze was wel plek :-)) Een mooie uitbreiding van onze verzameling glaswerk met ster in de bodem en een verzilverde dop/deksel.

ster glaswerk

Het wordt steeds moeilijker om een item als dit te vinden, dus zo’n vondst maakt ons dan weer très heureux!

16 opmerkingen:

Claudia zei

Wat een prachtige foto's! Heerlijk om dan tegen zo'n uniek item aan te lopen zeg!!!

Home and Lifestyle zei

De woordspin is sowieso handig, ook om een samenvatting van een tekst te maken, met de meest belangrijke gebeurtenissen of woorden om het onderwerp heen.

Bij het thema Frankrijk krijg je de woordspin inderdaad makkelijk gevuld...dat land heeft zoveel moois om op te noemen. Leuk om onverwacht een adresje met brocante tegen te komen. Dat is in Amerika niet gebeurd hoor, heb zelfs geen mooi woonblad kunnen scoren.

Mooie aanwinst mét ster!

Lieve groet, Ingrid

Maaike ♥ brocante en theetuin ♥ zei

Altijd leuk om een mooie vondst te vinden! Je weet nooit wat je tegen gaat komen. Mooie aanwinst!

Groeten Maaike

Pure & White zei

Heerlijk hoor, dat soort vondsten! Ben het helemaal met je eens, vakantie in een bepaald land is zoveel meer als de camping en het zwembad...;-))

Fijne week!

Dineke

Berna zei

Wat een lief potje met ster!

Anneke zei

Woordspin Wij doen dat vaak in het bejaardenhuis. Als we het woord thuis gebruiken komen er zoveel emotionele verhalen los. Wat is Frankrijk toch een heerlijk land he? Ik ga volgend weekend weer naar Lille in de hoop ook wat moois te vinden.
groetjes Anneke

lia zei

Woordspin, ik weet wat je bedoelt, maar ik had er nog nooit van gehoord.
Je glazen potje is weer een mooie aanvulling op je verzameling.

Miranda zei

Leuk een woordspin en Frankrijk is dan natuurlijk een dankbaar woord. Jullie hebben een mooie vondst gedaan, leuk om je verzameling uit te kunnen breiden.

Fijne avond.

Marjonel M zei

Mooie aanwinst voor je verzameling.

Groet, Marjonel

Colin zei

Dit jaar maakte ik voor het eerst een digitale woordspin als hulpmiddel voor project van jongste. Maar gewoon zelf schrijven op een leeg A4-tje blijft leuker!

Leuk dat Frankrijk niet alleen bij mij gelijk een aantal "kernwoorden" oproept: hoop volgend jaar toch weer even de grens over te rijden. Maar bij ons weet je nooit :)

Mirjam zei

Hoi Corine,
Wat leuk zeg, die woord-spin. Allesomvattend van wat jou/jullie aanspreekt in dat mooie land. Wat heerlijk dat je wederom zo'n mooi exemplaar vonden met een mooie ster er in... Ik geniet weer van je prachtige foto's.
Ik wens je een heerlijke verdere week,
Lieve groet,
Mirjam

Passione Helena zei

Wat leuk dat Frankrijk zoveel oproept. Het is ook een heerlijk land! De oude vervallen boten..geweldig wat je soms tegen kan komen. Maar je vondsten zijn uniek, kan me voorstellen dat je deze dan meeneemt. En dat zomaar, via een simpel bordje " Brocante" langs de weg.
Kan niet anders, dat de "bijzondere parkeerwacht" z'n inzegeningen heeft gedaan ;-)

Lieve groetjes, Helena



Twidde Brocante zei

Haha ken dat, zoveel moois en zo weinig ruimte om mee te nemen. Maar je sterpotje is erg mmoi. Dus dat maakt vast een hoop goed.

Groetjes Natasja

Dorine zei

Dat herken ik, wij konden ook niet veel meenemen uit Frankrijk.
Het potje is een mooie aanvulling...
Groetjes, Dorine

Des guirlandes zei

Moi aussi! j'aime la France beaucoup. Ik denk weleens dat ik eigenlijk een francaise ben. Ik voel me er altijd zo THUIS ;-)
Schattig 'potje' heb je gevonden, vooral het dekseltje is erg mooi.
Groeten,
Barry

Janny zei

Het woordspin gegeven is natuurlijk de voorloper van mindmappen. Dat doe ik graag en het is handig en leuk om te doen.
Ja, ik denk dat bij "Frankrijk" vaak dezelfde begrippen naar voren komen. Daarom is het ook zo'n heerlijk land. Bij ons is de speurtocht naar leuke brocante altijd een beetje beladen. Manlief vindt er echt niets aan om tussen de "oude meuk" te snuffelen, terwijl ik dat wel dagen kan volhouden.
En je moet het natuurlijk wel beiden leuk hebben in je vakantie, dus ja...bij veel bordjes Brocante zeg ik maar niks:-)
Janny