dinsdag 6 augustus 2013

schelpen

van het strand…

Vroeger zochten we elke vakantie mooie schelpen om mee te nemen naar huis. Bij de laatste verhuizing zijn al die oude verzamelingen opgeruimd en tegenwoordig maak ik gewoon op het strand ter plekke foto’s van de mooiste exemplaren, zo blijft ons huis verschoond van allerlei decoratiemateriaal waar eigenlijk geen plek voor is ;-)

Maar ja, dan loop je in een vissersdorp in Normandië en daar ligt dit op het strand:

schelpenstrand

Heel apart! Zulk soort schelpen (vooral de platte onderschelpen, er hoort een bolle bovenschelp bij) zie je regelmatig in reportages gebruikt voor het presenteren van eten of voor het creëren van een strandsfeer en ik zag ze al meermalen in een souvenirwinkel. Eerlijk gezegd vond ik ze altijd wat nep, ik had ze ook nog nooit in het ‘wild’ gezien, maar hier lag het hele strand bezaaid..

Port de Bessin

Port de Bessin, een vissersdorp pal aan de kust,

kust  uitkijkpunt

waar de zee zich, zelfs op een bijna windstille, warme zomerdag behoorlijk hard tegen de kust aanstort..

zeedeinen

en waar de meeuwen rustig deinen op de toch best woeste golfslag.

vissersdorp

We hebben er heerlijk op één van de vele terrassen buiten gegeten, maar als je niet van vis houdt dan moet je hier niet zijn, de hele haven ligt vol met vissersboten en de bijbehorende geur was op sommige momenten best heftig.

schelpen
souvenirs

Wij genoten er van onze eerste Franse avond en natuurlijk moesten er toch wat souvenirs mee naar huis, níet uit een winkel maar gewoon van het strand :-))

14 opmerkingen:

Saskia zei

Wat een prachtig blog weer, mooie foto,s. Ik zelf neem altijd een steen of kiezel mee. Een stukje mee naar huis nemen.

Groetjes Saskia

G-STYLE zei

Prachtige foto's , vooral ook die van de rots waar de zee tegen aan klettert.

Ik hoop dat je nog meer moois laat zien, zo krijg ik ook een beetje mee van Frankrijk. Het ligt nog steeds in de planning om daar een vakantie te vieren. Nu alleen nog
goed bedenken waar...

En Corine , wat vervelend dat je energiepeil soms zo laag is, lijkt me inderdaad iets om moeilijk te aanvaarden ook al heb je er al zo lang ervaring mee.

Ik hoop dat je elke dag weer meer in balans komt en er ooit toch een remedie voor is.

In elk geval een fijne week gewenst !

Hartelijke groet Gea

thea zei

Wat leuk!! Vorige week zijn wij daar ook geweest, en de kinderen hebben heel veel schelpen gezocht!! Ze liggen nu te pronken buiten op een bankje. Leuk dat soort herinneringen aan de vakantie.

Gr Thea

Des guirlandes zei

Ja, in Normandië is het goed schelpen graaien. Ik heb boven nog een kartonnen doos vol staan (ik heb ze allemaal afgespoeld en uitgekookt dus ze stinken niet) Ook heb ik er een gigantische krans mee beplakt.
De platte en bolle schelpen zijn
Coquilles de Saint Jacques, die eet je uit de schelp, net als oesters. In de herfst kun je ze in Normandië op ieder terrasje eten. Rauw of gegratineerd met bechamelsaus en kaas.
Groetjes,
Barry

Anoniem zei

Ik ben blij voor jou dat je genoten hebt.

Het zijn de kleine dingen die het doen.

Lieve groet D vd Linden.

een stille volger

Kom Achterom zei

Dit zijn de echte souvenirs wat bijzonder ik wist niet dat deze in frankrijk aanspoelen.
Fijne dag
Yolanda

Anita r zei

Mooie schelpen.
Ja die kan je niet laten liggen.

gr. Anita

THORNWOODS AT HOME zei

Super dat je lekker genoten hebt van je vakantie in Frankrijk, het ziet er prachtig uit zo'n strand met zulke grote schelpen.

Liefs Monique

Jolanda zei

Prachtige foto's!!

Fijne avond,

Jolanda

Colin zei

Dit zijn toch wel de leukste souvenirs! Puberdame was vroeger een echte strandjutter en vond de mooiste exemplaren. Na een vakantie ging er een emmertje-vol de schuur in omdat ze die nog uit wilde zoeken, maar werd vergeten ... wat een lucht zeg! Heb ze niet meer uitgekookt, maar de kliko er blij mee gemaakt :)

Anita zei

Wat een mooie schelpen!
en alles (blijven) verzamelen kan echt niet ;-)
Fijn dat je ondanks je vermoeidheid toch hebt kunnen genieten.
Ik weet hoe het voelt zo'n lijf wat niet wil wat jij wilt.
Houd het rustig en lekker genieten saampies X
Groetjezz lfs mij

Home and Lifestyle zei

Wat een sfeervolle foto's, Corine...wat is Frankrijk toch mooi! En dit kleine stapeltje schelpen is er een fraaie herinnering aan!

Lieve groet, Ingrid

Moira Doet zei

Prachtige schelpen, echt iets voor jou:)

basiclabelsweden zei

Mooie schelpen: Prachtige souvenirs