zaterdag 5 oktober 2013

oogst

vitamines…

Onze smalle maar diepe tuin hebben we onderverdeeld in meerdere ‘tuinen’, daardoor hou je enig overzicht en zijn de tuinklussen te overzien. Ëén van de tuinen is onze boomgaard, daar stonden tot dit voorjaar 3 fruitbomen. Maar de sterappel hebben we  weggehaald, zodat er wat meer ruimte was om daar lekker beschut te zitten. Toen bleven de kruidenierspeer en de Elstar-appelboom dus over. (Ik schreef hierover al eerder - klik)

Maar.. we hebben nóg een appelboom(pje). Vorig najaar deelde een vertrekkende hoge heer bij z’n afscheid op het werk mini appelboompjes uit als dank voor de vruchtbare samenwerking. De meesten aanvaardden het ding sceptisch, (in winterslaap ziet het er ook niet uit!) maar tuinierders als we zijn plantten wij het ding in een zinken emmer op het terras, zodat we er de nodige aandacht aan konden besteden. Toch enigszins verrast genoten we in de lente van flink wat bloesem aan de kale takjes, zou die vruchtbare samenwerking dan ook echt iets opleveren?? Voor de zekerheid zetten we er maar een bamboestokje bij als steun…

appels rood

Ja dus! Aan het iele ( nog geen 50 cm hoge) boompje hangen 5 prachtige appels!!

olijven

Bij de veranda, in de zonnigste hoek van de tuin staat een olijfboom in een grote zinken ton.. en ook die boom draagt vrucht!
Het is minimaal, dat geef ik toe, maar ik hou erg van zulke verrassingen, ook al zijn deze olijven volgens mij niet geschikt voor consumptie :-)

conference
sappig

Maar nu de fruitschaal.. die ligt vol met overheerlijke conferenceperen, niet van de markt, niet uit de winkel.. nee uit de Betuwse boomgaard van mijn oom en tante.

smakelijk boomfruit

Kijk aan zo’n oogst kunnen wij niet tippen, maar evengoed genieten we er smakelijk van ;-) Deze sappige peren zijn heerlijk om uit de hand te eten, maar ook erg lekker door de sla (met reepjes gerookte kip) of bij het toetje!

22 opmerkingen:

Maaike ♥ brocante en theetuin ♥ zei

Wat een mooie dikke appels! Ons appelboompje hebben we ook maar wat ondersteund. Lekker al dat herfstfruit!

Groeten Maaike

inge van der sanden zei

ik vind dat wel een heel origineel afscheidscadeau....
De foto's van de peren op je schaal vind ik super mooi.
Fijn Weekend..hoop dat je alweer wat meer energie hebt.

Groetjes,
Inge, my choice

Home and Lifestyle zei

Toch wel heel erg leuk dat het cadeau gekregen boompje het zo goed doet. Dat belooft wat voor de komende jaren. Ben gek op fruit, dus ik zou best een boomgaard willen hebben, maar dat gaat hier niet lukken. Gelukkig wonen we niet ver van een boomgaard vandaan en komen we bij de appelboer alsnog aan vers fruit.

Fijn weekend Corine! Lieve groet, Ingrid

lia zei

Dat kleine boompje zal dus toch een keer in je boomgaard gepoot moeten worden.
Vind dit eigenlijk het mooiste, iets waarvan je weinig verwacht en je dan zo beloond.

Fijn weekend
Liefs

Mirjam zei

Hoi Corine,
Wat heerlijk dat zo'n piepklein boompje dan zelfs wel vijf heerlijke appels levert. Ik vind het hele proces, van bloesems tot voldragen appels, het mooist van alles. Het eten van de appels, dat doet me minder, ik hou ook helemaal niet zo van appels, vandaar dat ik er appelmoes van maakte.
Zo ook dus met je olijven, om ze te zien groeien, prachtig...
Ja, en je schaal met peren van de bomen van je oom en tante... Wat een heerlijke vruchten en ze zijn ook zo mooi om te zien...
Heeft je eigen perenboom nog wat opgeleverd? Je schreef dus dat ze nog erg klein waren, zijn ze inmiddels flink aan de maat? Of heb je ze al geoogst...
Ik wens je een heerlijk weekend, geniet van het mooie weer,
Lieve groet,
Mirjam

Our photos zei

De appels zien er zeker prachtig uit en de peren ook.
Groetjes, RW & SK

Anneke zei

Weer zoiets mmois waarom ik blij ben met de herfst. Wat een rijkdom aan vruchten he?
Een fijn weekend. Lieve groet Anneke

Wonen aan boord zei

Wat een mooie oogst! Heerlijk dat is genieten he van de herfst

Lieve groet,
Alberta

Jolanda zei

Hoi,

Mooie foto's!!

Fijn weekend,

Jolanda

Bonjade zei

Geweldig jij moet groene vingers hebben of heel veel liefde hebben gegeven.....
Mooie blozende appels aan zo'n klein boompje......
En olijven.....top! Heb je al even geproefd.....?
Trouwens overleven ze de winter ook bij je....? Of zet je ze dan binnen?
Bij mij gaat de olijf altijd maar 1 zomer mee......

Fijn weekend

Liefs

Anita zei

Waar een klein boompje groot in kan zijn ;-))
Blijkbaar groeizame grond en met veel liefde verzorgd.
Mooie oogst en een heerlijke gezonde post!
Een heel fijn weekend! Groetjezz lfs mij

Janny zei

Wat een mooie oogst aan peren, al komt ze dan niet uit boomgaard:-)
Heerlijk dat herfstfruit.
Hier hoeven we er uiteraard niet aan te beginnen in de bostuin.
Heb wel een mooie olijf, maar die bloeit (nog) niet.
Veel plezier van je heerlijke peertjes en appeltjes!
Janny

Mooi Homestyling zei

Jee en dat van zo'n klein boompje. En ook prachtige appels zo te zien. Ik moet mezelf altijd dwingen fruit te eten, maar zo het door jou gefotografeerd is krijg ik spontaan zin.
Fijn weekend nog!

Ans van Ispelen zei

Je mag trots zijn op je appelboompje.
Daar ga je nog heel wat plezier aan beleven.

Fijn weekend
Groetjes Ans

Miranda zei

Wat een mooie oogst! En niet alleen lekker, maar ook nog eens decoratief ;)

Fijn weekend.

Peet zei

Wat een heerlijke post!
Heb weer genoten van je mooie foto's.
Fijn weekend.
Lieve groetjes, Peet.

Dorine zei

Heerlijk dat herfstfruit!
Liefs, Dorine

het Moonhuis Monica zei

De appels en peren zijn heerlijk nu!!
Vanmiddag weer een voorraad Elstars gehaald bij de Plattelandswinkel,die hebben van die hele grote en smaken alsof ze net van de boom komen.
Grappig dat dat appelboompje nu al vruchten laat zien, de appels zien er hartstikke goed uit!!

Liefs Monica

La Maison zei

Mmm wat een smakelijke post.
Wat bijzonder dat het kleine boompje zulke mooie appels geeft, ik zou het koesteren.

lieve groet
Hermine

Colin zei

Zou die hoge heer geweten hebben hoe jullie zouden genieten van dat kleine boompje dat spontaan al 5 appeltjes aan zijn takken heeft hangen?

Pure & White zei

Geweldig! 5 van die prachtige appels aan zo'n jong boompje... Das mij nog nooit gelukt..
Eet er maar lekker van, goed voor je....;-))

Lieve groet!

Dineke

Claudia zei

Wel een heel origineel cadeau en met jou is die samenwerking zeker goed geweest met deze oogstopbrengst!