woensdag 22 januari 2014

plus en min

(on)balans…

Het is januari en nee ik ga absoluut niet mopperen over het weer, want al is regen niet echt gezellig, gelukkig schijnt tussendoor zeer regelmatig ook de zon. En de temperatuur, die is helemaal zo verkeerd niet! Ik ben geen wintermens en ik heb elk jaar weer grote moeite met de maand januari. Na de kerst (die overigens best wit en koud mag zijn)  kijk ik enorm uit naar het voorjaar. En ik weet dat dat elke dag een stapje dichterbij komt, maar januari duurt voor mijn gevoel altijd erg lang :-(

puur

Deze week gaat het wat zozo, ik moet echt mijn best doen om een beetje positief te zijn. Dat ligt dus voor een deel aan de tijd van het jaar en dan gieren nu ook nog eens de menstruatiehormonen in achtbanen door mijn lichaam lijkt het wel..pff!

Het terugbrengen van mijn activiteiten naar een basisniveau valt me ook zwaar. Ik kom er al achter dat ik toch nog teveel doe, ook al doe ik eigenlijk niks. Het liefst steek ik nu m’n kop in het zand en ga ik gewoon weer door zoals ik altijd deed, want ik vind het leven nu even niet echt leuk. Niet dat ik depressief ben of wordt, maar ik ben die moeheid zo spuugzat, ik heb zin in wat leuks, ik wil genieten! Zaterdag maakten we trouwens het eerste dakloze ritje met de cabrio, de zon scheen zo heerlijk.. dus we gingen gewoon.. dikke jas aan, muts op, sjaal om en verwarming op hoog ;-))

achterdeur trap

Ja ik moest het bekopen met een fikse moeheid en in deze fase van de therapie moet ik zulke extra activiteiten eigenlijk mijden, maar ik móest er echt even uit. Het was genieten, hoewel ik de moeheid al tijdens de rit voelde opkomen en ergens wordt het genieten ook wel wat onderdrukt doordat je weet dat je dom bezig bent.. Het is lastig, zo verdraaid lastig!

Maar kom binnen, ik heb ondertussen de achterdeur open gezet voor een kijkje in onze keuken. Afgelopen jaar zijn we druk bezig geweest met het realiseren van een stoere keuken in ons achterhuis en dat is aardig gelukt vinden we zelf ;-)) Het viel niet mee, want dat achterhuis dat is binnenwerks nog geen 3 meter breed, dus het was flink puzzelen om een praktische indeling te maken die ook nog eens voldoet aan onze sfeereisen. Bij binnenkomst is rechts de keuken, rechtdoor ga je via de trap omhoog naar het domein van Janiek, links van de trap staan (naast een oud wijnrek en onze outdoorlaarzen) de wasmachine en de droger, rechts onder de trap fungeren een stel oude franse luiken als kastdeuren. Wij houden wel van zo’n brocante knipoog in een verder stoerstrakke keuken. In het trapgat maakten we van steigerbuis een kapstok voor Janiek haar jassen, het hele gedeelte van en naast de trap wordt nog afgesloten met houten vouwdeuren, maar die zijn nog ‘under construction’.
overzicht

Onze keuken bestaat uit twee ter plekke gestorte betonblokken, het kookblok en het spoelblok. In het midden van het kookblok staat een rvs Boretti, met 6 pitten en 2 ovens, aan beide kanten van het fornuis hebben we ladekasten van 85 cm breed, de koof om de afzuigkap is ook van rvs. Het spoelblok heeft centraal de gootsteen met een stoere kraan (Boretti) eronder een ladenblok. Links en rechts geïntegreerde koelkasten. 
Velen verbazen zich over de beperkte kastruimte, maar ik heb er meer dan genoeg aan. De onderste laden zijn voor de pannen en voor het servies, de bovenste voor glaswerk, koffie- en theebenodigdheden, fruit en tupperware ( ja van die generatie ben ik ;-)).. En nee we hebben geen vaatwasser, toen ik 8 jaar geleden in dit huis kwam wonen was ie er niet en ik heb ‘m nooit gemist.. in de bovenste la onder de gootsteen zitten dus de afwasteil en het keukengoed en in de onderste het brood en het broodbeleg.
 
rechtsom koffiethee
led gang

Wij zijn wel van de details, dus we kozen voor een stoere kraan (ook van Boretti), voor rvs schakelmateriaal én voor stoere aluminium ledlampen die lekker veel licht geven om bij te werken en ook nog eens energiezuinig zijn (het zijn trouwens officieel buitenspots).

richting deur

Nog even een blik richting de gang, in verband met de beperkte ruimte kozen we voor een schuifdeur.. ik heb de achterdeur wel weer dicht gedaan hoor, het werd wat fris ;-). Naast de deur hangen trouwens onze oude cloches, een chique detail tussen al het stoere spul. Eigenlijk zijn die cloches de enige elementen die geen echte functie hebben in onze keuken. De oude houten planken worden gewoon gebruikt, het bruine kannetje uit Frankrijk doet dagelijks dienst als afvalbakje voor gebruikte theezakjes en bijvoorbeeld mandarijnenschillen zodat ik niet voor elk wissewasje naar de groene bak buiten hoef te lopen. Mooi en praktisch gaan prima samen!

De moraal van dit verhaal: Het hele leven is een kwestie van balans vinden tussen plussen en minnen:-))))

43 opmerkingen:

Elly zei

Wow, wat mooi. Wat een heerlijke keuken en een mooie stijl, <3!

crochetcookingandmore zei

Mooi!! Jij hebt dus duidelijk een andere plek voor je voorraad ed... die moet ik ook in mijn keuken kwijt bij gebrek aan een kelder of trapkast

Huize Vizzini zei

Wat een mooie keuken....daar mag je best trots op zijn. De vloer vind ik ook zo mooi!
Liefs Patricia.

Anoniem zei


Alles is even mooooi.

En je vind de juiste balans wel.

Geniet er maar lekker van.

D vd Linden.

Anoniem zei

Corine,

Ik volg jou al heel lang. De nieuwe keuken vind ik echt schitterend. Super mooi!!!!Ik ken Hetty goed en weet dat jullie ook wel eens bij elkaar komen. Zij is nu bezig met hun nieuwe huis.
Jouw vermoeidheid is iets wat heel moeilijk is te accepteren. voor jullie. Constant moet je keuzes maken. Ik leef wel met je mee.
Lieve groetjes.
Monique uit Apeldoorn
www.moniques-style.nl



Rubato zei

Hallo,
Met dit prachtige stukje heb je balans wel even weer gevonden, zou ik zeggen.
Groet, Henny

Anneke zei

Wat een prachtige keuken is het geworden. Ik ben helemaal weg van het betonnen aanrechtblad. En dan de vloer prachtig. Wij gaan over een paar jaar verhuizen, dan hoop ik net zo 'n mooie keuken te krijgen als jij. Het is echt geslaagd.
Ik hoop dat het met jouw ook wat beter gaat. Ik vind het zo naar voor je.
Liefs Anneke

Ans van Ispelen zei

Het is werkelijk prachtig geworden,je keuken.
Daar mogen jullie terecht trots op zijn.
En wat vervelend toch,dat je moeheid je zo'n parten speelt.

Groetjes Ans

Sanny zei

Je hebt een hele mooie keuken.
En ik ben ook helemaal weg van de vloer!!

Lieve groetjes,
Sanny

inge van der sanden zei

Je keuken is een plaatje, zo ook het halletje ...prachtig, alles mooi op elkaar afgestemd.
Ik heb ook niet zo heel veel kastruimte in de keuken, maar alles wat ik nodig heb staat erin...met keukenkasten uitdoen ben ik dan ook altijd zo klaar.
Fijne Avond.

Groetjes,
Inge, my choice

It's me zei

Ik vind je keuken echt superrr...mooi gedaan hoor zo !!!...liefs van mij...dikke knuffel...x !

Home and Lifestyle zei

Jullie keuken is zó mooi geworden, het moet voor Gert een feest zijn om er te koken.

Ik kan mij voorstellen dat je behoorlijk klaar bent met de moeheid, het is nu wel leuk genoeg geweest zou je denken. Maar blijkbaar vraagt je lichaam toch nog meer geduld. Sterkte.

Fijne avond, Corine! Liefs, Ingrid

erika zei

Zó mooi jullie keuken. ....... weinig kastruimte zou ik ook wel mee kunnen leven maar zonder afwasmachine. ......Pfff dat zou echt afkicken zijn :-)

Fijn dat je ook zo goed de plussen ziet in deze moeilijke periode!
Hoop voor je dat we al een vroeg Voorjaar krijgen zodat je snel zonnestralen kunt vangen :-)
Hartelijke groet Erika

Paintings by Louise, Maison Louise zei

Een prachtige keuken en zeker handig het kleine potje dienend als afval bakje.

Die nare vermoeidheid, ik kan mij voorstellen dat dit heel vervelend kan zijn.
Ikzelf heb door de ziekte van Crohn last van chronische vermoeidheid, wat ik ervan heb geleerd is eraan toe te geven en genieten van de tijd als je er minder last van hebt.

Heel moeilijk, maar het werkt wel.

Fijne avond en lieve groet,

Loes

lia zei

Je keuken is echt een plaatje Corine, en het moet een feestje zijn om af en toe die kant op te lopen, en voor Gert om er de heerlijkste gerechten in klaar te maken.

Ik kan me voorstellen dat je die moeheid zat bent. Maar ik begrijp alleen nooit dat mensen zo'n last hebben van die Januari maand. Voor mij is die hetzelfde als Februari of November...

Die ledverlichting kun je trouwens ook goed aanhebben met foto's maken. Bij mij worden ze meteen geel, toch ook maar eens energiezuinig worden....

Liefs

(en voor je het weet is het alweer lente)

inro soor zei

leuk zo,n verhaal om te lezen, hopelijk wordt je achtbaan minder:) erg is dat he? grr
je hebt het heel gaaf! de steentjes op de vloer vind ik echt te gek!
alles is prachtig afgewerkt, mooi hoor.
en sterkte met de moeheid, hoop dat je toch weer snel je sterker gaat voelen,

groetjes, Inge

Marjonel M zei

Ik kan me voor stellen dat je helemaal klaar bent met de vermoeidheid, en zin hebt om dingen te ondernemen...Ik vindt je keuken echt een plaatje, ik wist niet dat boretti ook kranen heeft, ik heb mijn fornuis al weer 15 jaar en bevalt nog steeds prima.

Liefs, Marjonel

Els zei

Ondanks dat we een totaal andere stijl hebben...die vloer zou bij ons ook geweldig staan!!
Wie weet ooit...;-) Zal dit idee voorlopig maar niet aan Marco verklappen.
Jullie mogen met recht trots zijn op het eindresultaat!! Echt een geweldige stoere ruimte is het geworden. Wij hebben ook niet veel kastruimte (zeker niet nadat we de bovenkastjes gesloopt hebben) maar het lukt prima zo!

Fijne avond
X Els

Sober en Stijl zei

Wat heb je toch een plaatje van een keuken!

Liefs, Dorine

Room Seventeen zei

Het ziet er supermooi uit! Geweldige vloer ook! Ik hoop dat je je gauw weer wat fitter zult voelen Corine, wat moet het slopend zijn om je steeds zo ontzettend moe te voelen.

Colin (Bij Guusje Thuis) zei

Die keuken is sowieso een enorme plus. Elke keer als je daar een kop thee gaat halen, is een genietmoment.

Vind zowel januari als februari helemaal niks, pas in maart kom ik meestal uit mijn winterslaap en dat kan me dit jaar eigenlijk niet snel genoeg gaan. Wie weet slaan we de winter over en kun jij al heel snel zonnestraaltjes vangen zodat je weegschaal weer een "gram" verder naar de positieve kant uit slaat.

het Moonhuis Monica zei

Heel mooi je keuken, heel strak en dat balkenplafond geeft dan toch weer die landelijke touch!!

Liefs Monica

Fuchsiaantje zei

Hallo Corine, allereerst bedankt voor je reactie op mijn blog. En je hoeft je niet bezwaard te voelen om Riet tegen mij te zeggen, en je kan ook gerust jij en jou zeggen hoor, dan voel ik mij ook beter op mijn gemak. En nu over je keuken, echt een plaatje. Je hebt er mooie foto`van gemaakt, en ik denk dat je nu ook je droomkeuken hebt net als ik. Ik geloof dat wij nog nooit met elkaar geblogt hebben, maar nu ga ik je volgen hoor. Lieve groetjes, Riet.

Mirjam zei

Hoi Corine,
Ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk moet zijn om uit te vinden wanneer je te veel doet en wanneer niet. Om je grenzen vast te stellen dus. Je hebt het gevoel heel erg weinig te doen en dan is het nog teveel... Wanneer is het nou eens goed denk je dan.. Heel moeilijk lijkt me, maar uiteindelijk gaat het je lukken hoor...
Je keuken is echt een plaatje geworden. Wat zullen jullie daar veel plezier van hebben..
Ik wens je een heel fijne dag,
Lieve groet,
Mirjam

Janny zei

Ik had natuurlijk al het nodige gezien op FB van die prachtige keuken. Ik vind het ontzettend slim en mooi gedaan. Droomkeukens maken als je zeeën van ruimte en geld hebt is niet zo moeilijk maar dit is veel en veel knapper. Vind eigenlijk alles er mooi aan. Het stoere blad, het fornuis, de kastjes, de verlichting en niet in de laatste plaats de vloer.
Wat vervelend dat je je nog steeds zo moe voelt. Kan me goed voorstellen dat je dat zo langzamerhand wel gehad hebt. Van vroeger:-) kan ik me die hormoontoestanden wel herinneren. Zie het nu ook bij één van mijn dochters. Och ja, dat gaat altijd wel weer voorbij maar dat bij jou de vermoeidheid blijft is echt vervelend voor je. Blijf optimistisch Corine en blijf toch ook leuke dingen doen. Dan laadt je toch ook geestelijk weer even op, zelfs al moet je het dan bekopen. Ik wens je veel plezier in die prachtige keuken en sterkte met je gezondheid.
Janny

Petra zei

Erg leuk dat je het even vanaf alle kanten laat zien, anders is het niet zo makkelijk voor te stellen.
Ontzettend mooi met goede sfeer geworden,
Hoop voor jou en mij dat de zon snel gaat schijnen want met dit weer ben ik niet vooruit te branden. Nou ja dan maar wat meer genieten, toch?

Groetjes Petra

Saskia Klaver zei

Je hebt er echt een prachtige keuken van gemaakt, ik lees toch wel dat die vermoeidheid je echt dwars zit, uiteraard. Ik hoop dat je toch een beetje kunt genieten van de kleine dingen!

Liefs Saskia

eigen thuis zei

Wat een prachtige keuken heb je gekregen! Ik ben helemaal weg van je vloer. Een plaatje hoor. Geniet er maar lekker van enne voor je het weet is het weer lente;-)

Liefs Gonda

Alie zei

Ons aanrecht is eigenlijk het enige bij ons thuis dat ik graag anders zou willen, maar ja hij is nog goed (al is ie al 21 jaar). Bovenkastjes eruit is ook geen optie, want waar laat ik alles. Maar als ik al die mooie keukens dan zie, kriebelt het wel hoor. Heerlijke stoere keuken hebben jullie. Sterkte verder, denk dat iedereen wel een beetje melangoliek wordt van dit weer.

Miss M zei

Wat??!!! Geen afwasmachine??!! Arme Gert...
Maar ach... als je die nooit gehad hebt, dan weet je ook niet wat je mist :-)

Ik kan me goed voorstellen dat je het nu ff helemaal gehad hebt. Pfff... wat moet dat moeilijk zijn om keuzes te maken van, kan ik dit wel nu gaan doen en er dan tenslotte mee moeten bekopen doordat je de volgende dag kapot bent. Lijkt me echt moeilijk te accepteren...

Nog even Corine, en dan is het voorjaar. Leven in de brouwerij, en hopelijk ook voor jou Corine!

Sterkte meid, denk aan je!

Liefs, Marjolijn

Miss M zei

P.S. Oeps, vergeet ik helemaal te zeggen dat je keuken zo mooi is geworden! En helemaal doordat het jullie ontwerp is gewoon! Super.

Pure & White zei

Wat heb je een prachtige keuken Corine!!
En wat is-ie perfect in balans!! Wat een gedoe he, om jezelf weer in balans te krijgen! Je doet het volgens mij echt goed hoor, en misschien is extra moe zijn na zo'n heerlijk buitenritje iets wat je ervoor over had?!
Heel veel sterkte, ik denk aan je!
Liefs Dineke

Miranda zei

Tot in detail prachtig uitgevoerd! Vandaag een sombere en natte dag, dus helaas nog geen voorjaar... ik hoop dat je de balans snel vindt, want een lichaam wat niet gelijk gestemd is met je hoofd...

Fijne avond.

van alles wat in huis en tuin. zei

Wat is het toch een rotziekte (ik maak het van dichtbij mee) en in deze tijd heb je helemaal het gevoel dat je er nooit uitkomt! De dagen kort en nu ook nog het sombere weer maken niet dat je er vrolijk van wordt! Wel knap van je dat je toch ook lichtpuntjes ziet.
En dan je keuken.....prachtig geworden! En die vloer vind ik helemaal leuk, zou nooit op zo'n idee gekomen zijn. Ik wens je sterkte met het omgaan met je ziekte.

groet Trijnie

fo miento zei

De keuken is héél mooi geworden en de vloer is gewoon prachtig.
Zo zie je maar dat gezondheid het belangrijkste is. Veel beterschap, grtjes Mien

Wilma Tichelaar zei

Hallo Corine,

Mooie foto's van je keuken. Beetje dom dat ik vorige week niet even heb gekeken. In het echt is het toch altijd weer anders dan op een foto. Maar wie weet koop ik nog een keertje iets van je en dan ga ik zeker een kijkje nemen in je keuken als je dat goed vindt. De stolp heeft een (voorlopig) plekje gekregen. Paar mooie oude theelepeltjes van mijn oma er onder gelegd. Ben er blij mee.

Wat vervelend dat je weer zo moe bent. Misschien moet je deze donkere wintermaanden maar uitbuiten. Alleen dingen doen waar je zin in hebt en voor de andere verplichtingen terugvallen op lieve mensen om je heen die je vast wel voort willen helpen. En dan niet alleen voor de ritjes naar de therapie. Ik weet dat je dat liever niet doet, maar gewoon voor een poosje, totdat je je wat beter voelt en meer energie hebt. Maar dat kan ik natuurlijk makkelijk zeggen. Ik hoef er niet dagelijks mee te dealen. Ik wens je heel veel sterkte en beterschap.

Lieve groet van Wilma

Mirjam zei

Wow! Wat is je keuken mooi geworden! Prachtig! Heerlijk lijkt me om in te koken/ bakken en kokkerellen. Maar ook om in rond te struinen.. te genieten van het eindresultaat!

Vervelend dat je je zo moe blijft voelen al langere tijd.. dan helpt januari je niet echt mee. Nog even, nog even.. dan is het lente! En gaan de dagen lengen..

Liefs Mirjam

Cora M. zei

Mooie rustige keuken hoor! De vloer vind ik vooral prachtig!
Vervelend dat je zo moe bent..ik heb verschillende vrouwen in mijn omgeving met ook deze klachten. Ik weet dat het een strijd is om de juiste beslissingen te maken! Sterkte en wijsheid daarbij! En gewoon lekker dat je er toch even uit bent gegaan..
Groetjes Cora

'Inga' zei

Je keuken is echt ontzettend mooi en efficiënt geworden!

Ik vind het geweldig dat je ondanks alle minnen waar je momenteel mee kampt toch in staat bent om zoveel plussen te zien! Petje af! Ook ik heb wel een beetje last van de januari-blues om het zomaar te noemen en dan moet je soms maar gewoon dom door doen...

Ik wens je een fijn weekend en vooral gauw weer een beetje meer energie!

Lieve groet

THE BLACK BARN zei

EEN WOORD..PRACHTIGE KEUKEN...SUPER MOOI...

FIJNE DAG,

MIRANDA

Wondelgijn zei

Zo is het precies!
Mooie rondleiding zo op de benedenverdieping..!! :-)

Rutha Dekker zei

Wow, wat een prachtig plaatje! Geweldig mooi sfeertje en die vloer vind ik helemaal geweldig! Liefs, Rutha

Rozmeen zei

Prachtig gezegd en mooie fotos.

Ik wens je een fijn weekend.
x Rozmeen