zondag 5 januari 2014

stadswandeling

een korte ronde…

Op een mooie (zonnige) dag loop ik met Gert en de honden een rondje langs de gracht van ons stadscentrum. Net binnen de gracht staat op de stadswal windkorenmolen de Fortuin, die elke zaterdagmiddag in bedrijf is en zo mooi afsteekt tegen de blauwe lucht.

de fortuin

























We gaan linksom,

wal

buiten langs de gracht in de richting van de poort. De huizen op de wal hebben hun tuin aan de overkant van de straat aan het water.

schippertje

We brengen een groet aan ‘t schippertje dat net buiten de poort aan de Schipperswal over het water van het Apeldoorns kanaal staat te staren.

Het hoge huis

Als we de weg volgen en met de bocht mee naar rechts lopen hebben we een mooi doorkijkje langs het Hoge Huis aan de stadsmuur naar de grote kerk.

 koepeltje muziek

Iets verder op de hoek van de stadsmuur is het koepeltje waar ik vroeger vaak met de buurkinderen speelde. In mijn kindertijd was het namelijk gewoon open, maar helaas is dat al jaren niet meer het geval. Wat er vroeger niet was en nu wel is het 'beeldige' kikkerorkest..

Daendelspoortje

Met de zomerdag ‘wemelt’ het bij dit stuk stadsmuur van de bruidsparen en hun fotografen. Iedereen is het erover eens, het poortje, het bruggetje en het koepeltje (ik hou niet van verkleinwoorden, maar hier kan het niet anders!) zijn mooie fotogenieke plekjes. Maar enkele tientallen meters verder naar links biedt de stadsmuur een heel ander beeld:

oud en nieuw

Destijds was er een hoop gedoe toen de gemeente vergunning gaf voor de bouw van deze moderne blokkendoos, zeker omdat er in de oude, dikke stadsmuur gaten voor de ramen werden gezaagd. Ik snap het best, maar zoals het er nu staat vind ik de combinatie van het strakke met het oude authentieke van de muur en de oude boomgaard toch best fotogeniek!

kerk waag

We lopen nog even het centrum in. Op de markt staat, zoals in vele oude steden, de grote kerk, met links ervan de waag. In de zomer wordt het plein voor de kerk door de 3 naburige eetcafés gebruikt als terras, ik verheug me er nu al weer op!

dijkpoort

Nog een blik richting de onlangs gerestaureerde Dijkpoort, hij staat er weer mooi bij.

pakhuis

Net voor de poort rechts zit een smalle straat of steeg waar je normaal gesproken niet zomaar komt, maar er staan prachtige oude panden, zoals dit pakhuis..

Ik wist het al maar ik zag het weer opnieuw, onze kleine stad heeft zoveel mooie plekjes, dit was nog maar een korte wandeling van een half uur. Ik denk zo dat ik eens wat vaker gewoon in de buurt met de camera rond moet gaan lopen ;-)

lampen

Het is alleen best lastig om foto’s te maken zonder auto’s of storende verkeersborden,  een ware uitdaging dus…

32 opmerkingen:

It's me zei

Wat woon je mooi Corine....prachtige stad zeg !!!!...liefs fijne zondag van mij...x !

Home and Lifestyle zei

Eerlijk gezegd wist ik niet dat er achter jouw woonplaats zo'n mooi stadje schuilging. Echt de moeite waard en de terrassen bij De Waag moeten zomers een genot zijn om te zitten. Krijg acuut zin in de zomer :-).

Liefs, Ingrid

van alles wat in huis en tuin. zei

Wat een mooie plaatjes, ik denk dat ik weet waar het is!
Ik woon een stuk minder mooi: al het enigszins "oude" is hier in de loop der jaren verandert in: appartementen!!
Gelukkig is de natuur hier wel mooi.

Fijn weekend
Trijnie

Bonjade zei

Tjee....wat een pracht omgeving!
Wat woon je mooi.

Tja....dat smaakt naar meer idd.

En win win situatie.....jullie genieten van de wandeling en ik geniet mee.......

Fijne zondag

LIefs

Marjonel M zei

Prachtige omgeving waar je hele mooie foto`s kunt maken. staat op mij lijstje om eens rond te kijken.

Fijne zondag!
Liefs, Marjonel

Franse Lelie zei

Wat woon je mooi! Maar waar is het? Heerlijk om eens rond te wandelen...maar ook fijn als jij het doet en ons de mooie foto's laat zien. Fijne zondag en lieve groet

Hann¥ zei

Prachtige fotoreportage van je woonplaats Corine....
Fijne zondag!

Liefs,Hanny

lia zei

Geweldig om te wandelen en dan zoveel moois tegen te komen om vast te leggen op foto.
Ik ben vanmorgen ook weer een heel eind wezen wandelen, en dat is ook mooi, maar hier is het alleen maar natuur. En om dat nu steeds weer vast te leggen.... Dus wandel ik maar zonder camera.
Ook al is ons dorp eigenlijk best wel mooi, mensen kijken altijd angstig als je zomaar een foto van hun huis neemt.

Nieuwe uitdaging Corine, om er af en toe eens op uit te gaan als je het aankunt;-))

Colin (Bij Guusje Thuis) zei

Wat woon jij mooi zeg in zo'n stad met karakter! Ik had gisteren nog wel uren kunnen fotograferen, maar heb het braaf bij mijn huiswerkopdracht gehouden. Zou er hele series van kunnen maken ... ga dit voorstellen als huiswerk :) Groetjes en fijne zondag!

inge van der sanden zei

Wat woon jij in een mooie plaats Corine...maar ik dacht toch altijd echt dat jij in Friesland woonde...niet dus.
ik vind het leuk voor jou dat je er af en toe toch ook eens kunt gaan wandelen, dat doet een mens goed.

Ik wens jou het allerbeste voor 2014, en dat we nog maar veel mooie plaatjes mogen zien op je blog...ik geniet daar altijd van.

Fijne Zondag,
Inge, my choice

Mirjam zei

Mooie wandeling. Heerlijk ongestoord foto's kunnen maken tijdens het wandelen.. ;) Wij hebben net heerlijk gewandeld op de hei...heerlijk.. ik met spartelend kind in de armen.. ;) Haha heerlijk die jonge leeftijd!
Je woont mooi! Geniet van de zondag.
Groetjes Mirjam

Nancy B. zei

Kan me alleen maar aansluiten bij de vorige reacties. Je woont inderdaad in een prachtige omgeving. Heerlijk om foto's te maken. En ik kan me helemaal voorstellen dat veel bruidsparen daar een foto laten maken. Geniet van de zondag. Groetjes, Nancy

Huize Vizzini zei

Wat is het mooi bij jullie, daar zou ik ook wel eens willen wandelen.
Liefs Patricia.

Janny zei

Sorry, er ging iets gigantisch mis. Weet niet goed hoe het kwam, maar heb alle dubbele reacties weer gewist. Ik wilde schrijven dat ik weet waar je woont, want dat heb je me ooit geschreven. Inderdaad een prachtig dorp, ik ben er meerdere malen geweest.
Ook ik woon in een mooi dorp, maar gezien mijn vaardigheid in het fotograferen neem ik ook geen camera mee:-)
Liefs,
Janny

het Moonhuis Monica zei

Als een wandeling maakt met je camera door je eigen stad bekijk je de stad weer met hele andere ogen, pas dan zie je de schoonheid weer.
bedankt voor de wandeling ik vind het er heel mooi uitzien bij jullie!!

Liefs Monica

Easyliving zei

Ik ken je woonplaats ook wel redelijk.....wij hebben vorig jaar een geweldig feest gegeven buiten bij de Franse school....jou vast welbekend...?

Groetjes Dinka

Miss M zei

Wat leuk om zo mee te kunnen genieten van je wandelingetje! Oeps... sorry... wandeling moet het zijn... want je houdt niet van verkleinwoordjes... oeps... woorden!! :-)
Gelijk heb je trouwens.
Mooie foto's! Liefs, Marjolijn

Sober en Stijl zei

Wat een mooie plaats, leuk om door heen te wandelen....

Dorine

Cora zei

Wauw! Wat een heerlijke plek..soms kan je het opeens zien of je het voor de eerste keer ziet he? Tenminste dat heb ik nogal eens..Maar hier moet je maar veel foto's van maken!
Groetjes Cora

Juffrouw Waardvleugel zei

Dat ziet er niet verkeerd uit. Mooi hoor. Ook prachtige foto's. Bedankt!
Xx

Rubato zei

Hallo Corine,
Prachtige reportage.
Herkenbaar voor mij.
Ik zong vele jaren in jou woonplaats bij een oratoriumkoor. C.A.
Het is opgeheven, maar ik kom nog heel graag daar.
Veel goeds gewenst, Henny

Anneke zei

Hallo Corine, Wat een mooie foto's weer. Fijn dat je ons even hebt meegenomen op je wandeling. En mijn hart ging een beetje open want ik weet precies waar de foto's genomen zijn. Zelf ben ik daar ook nog wel eens geweest in het leuke stadje beginnend met een H. Toch?
Liefs Anneke

Mirjam zei

Hoi Corine,
Jullie wonen in een heel mooie stad, dat is wel duidelijk. Lekker vaker de camera meenemen dus, want er zal vast meer moois te 'vangen' zijn.
Ik vind het moderne huis in de stadpoort niet mooi, maar het zal vast een heerlijk plekje zijn om te wonen. Blijft zonde van die muur...
Ik wens je alvast een heel mooie nieuwe week,
Lieve groet,
Mirjam

eigen thuis zei

Wat woon jij in een mooie stad! Dat is een genot om doorheen te wandelen, lijkt me. Je hebt ons er door je prachtige foto's een mooie indruk van gegeven. Fijne week!

Liefs Gonda

Des guirlandes zei

En nu raden wat de naam van dit stadje is... alleen bij insiders bekend.
Ik ben er nog nooit geweest maar het ziet er heel gezellig uit. Veel beter als het dorp waar ik woon, dat is niet zo nostalgisch meer.
Corine, ik wil je nog een goed 2014 toewensen. Laten we uitzien naar een prachtjaar.
Groeten,
Barry


Anoniem zei

ooit was mijn bet-betovergrootvader bakker in jouw stad! maar, mooie foto`s, ik ben aan de overkant geboren....
gezina

erika zei

Wat leuk om zo met jullie mee te mogen wandelen Corine!
Een jaar of 5 geleden hadden wij een uitje met onze toneelvereniging naar jullie stad. O.a naar het bakkersmuseum en klompvaren gingen we.Ook kregen we een stadswandeling en kan me dus nog wel wat van jouw foto's herinneren.
Maar het was vreselijk koud die dag een hele gure koude wind was er en we hadden dan ook meer aandacht voor de plaatselijke kroeg! Daar kregen we heerlijke warme chocolademelk met slagroom! !Lekker dat die was!!

Miranda zei

Hattem... een lieflijk stadje, leuk om dit door jouw camera te zien!

Fijne dag.

Saskia Klaver zei

Prachtig stadje, idd nu je het zegt, geen verkeersbord te zien, mooi gefotografeerd! Ik vind het moderne niet zo goed gecombineerd met het oude, het is in mijn ogen toch zonde, jammer van de afgifte van vergunning maar ja.. Jouw plaatjes maken veel goed!

Liefs Saskia

Anoniem zei

Tja...Hattem is een mooi stadje.
Je hebt het prachtig op de foto gezet.
Groetjes,
Petra uit H

inro soor zei

prachtig zeg! dank voor je rondleiding!

groetjes, Inge

Anoniem zei

Het pakhuis is idd erg mooi! Heb het geluk gehad om eens binnen te mogen kijken, ik heb jaren ernaast gewerkt in de bloemenwinkel. Nu werk ik elders maar het blijft een genot om deze foto's te zien.. het is zo sfeervol!