dinsdag 8 april 2014

knap werk

bouwen…

Zo langzaamaan ga ik de hele tuin rond om ‘m zomerklaar te maken, het mooie voorjaarsweer dat we al hadden kwam me daarbij goed van pas.
Bij het rondrommelen kwam ik in het houthok (waar ik trouwens liever níet rondrommel omdat daar al te vaak gedierte zit dat opgeschrokken door mijn gerommel míj dan weer schrik aanjaagt!) iets moois tegen..

3063.1

Voorzichtig pakte ik het bouwwerk van de stapel hout, dat probeerde ik tenminste..

3079

maar het nest bleek stevig gefundeerd op een grillig stuk hout. Vandaag nam ik de tijd om het eens goed te bekijken, in de keuken legde ik het met fundering en al op een stoere oude snijplank.

3042

De techniek waarmee het gemaakt is is even simpel als doeltreffend.. een vlechtwerk van takjes en in dit geval wat plastic met een tapijtje van zand..

3077

De kippeneieren hóren natuurlijk niet in dit nest, maar wat zou het leuk zijn als je bij je ochtendronde door de tuin hier en daar een vers ei kon rapen..

3041 3052

Loslopende kippen in de tuin, dát hoort voor mij bij het ultieme ‘plattelandsgevoel’. Maar de kans is klein dat ze hier lang en gelukkig zouden leven, in de buurt hebben diverse kippen- en konijnenhouders al vaker bezoek gehad van kleine roofdieren die niet voor eieren maar voor een lekker stuk vlees kwamen ;-(

3046

Bij de ravage die je dan ziet vergaat de lol van eigen kippen je gauw, bovendien gok ik zo dat Finn en Guus denken dat ons erf vooral hún erf is waar ze lekker kunnen rondbanjeren en daarbij zullen ze vooral niet gestoord willen worden door een koppeltje rondpikkende kippen!

Gelukkig laten de vogels zich niet verjagen door een paar arrogante erfhonden en wordt er ook dit jaar volop gesleept met takjes. En dat mijn moskrans kaal wordt geplukt dat begrijp ik best.. dat is prima geschikt als lekker zacht mostapijt :-))

32 opmerkingen:

Els zei

Ik zou ook graag enkele kippen achter houden...niks lekkerder dan een vers eitje :-)
Misschien later, als we minder op vakantie gaan!

ps Hoe is het jouw woonkamerverbouwing?

Fijne avond
X Els

Els zei

met je woonkamerverbouwing ;-)

Janny zei

Ja, wat zitten die nestjes knap in elkaar, he? Ik heb er hier ook een paar van verleden jaar liggen. Maar die van jou is wel heel mooi met dat stuk hout er aan. Kipjes houden lijkt me ook leuk, maar ik wil niks meer wat ik moet onderhouden. Als we onverwacht weg willen is dat zo'n vreselijk geregel, dat is op onze leeftijd niet handig meer. Bovendien denk ik dat kipjes het niet naar hun zin gaan hebben in een bostuin.
Liefs,
Janny

Home and Lifestyle zei

Een stel kippen lijkt mij ook geweldig (ook de eitjes), maar hier hetzelfde als bij jullie. Er loopt 's nachts teveel gespuis om ze lang gezond te houden. Maar een nest kan mooi op hoogte, daar komen vijanden niet zo snel bij. Het zijn inderdaad ware kunstwerken! Gezien de activiteit hier van diverse merels met snavels vol zitten er hier in de buurt ook nesten genoeg.

Liefs, Ingrid

van alles wat in huis en tuin. zei

Jouw huis is ook een waar kunstwerk maar haalt het toch niet bij deze! Knap dat ze dat zo kunnen maken en zo druk als ze er mee zijn! Alleen.....komt er straks een vogel om z'n eitjes te leggen en is z'n huis weg of was het een ouwetje?

Groet Trijnie

Alie zei

Nee, dat kunnen wij dan net weer niet. Ik heb er hier ook één gevonden op de achterstraat, maar kon het niet weggooien. Staat nu voor de sier.

It's me zei

Wat een kunstwerk...prachtig !!...mooi he de natuur......blijf kijken naar de mooie dingen ....geluk momentjes...liefs Ria...xxx !

Anita r zei

Wat een ontzettend grappig nestje.
Goed bewaren.
En kippen is ook mijn wens maar dan moet ik wel helemaal vrij wonen.
En dat doen we nu niet en waarschijnlijk gaat het nooit gebeuren.
Jammer maar blijven dromen.

gr. Anita

lia zei

Vorig jaar vond ik ook zo'n mooi bouwwerk van de vogels.
Mooi zoals ze dat doen hé, en ik vond er zelfs de haren van Joep in, wat ook begrijpelijk is want het is heerlijk zacht.

En ik lees veel reacties tegenwoordig over kippen. Allemaal erg leuk, behalve als je 's morgens door al dat gekakel op je vrije dag vroeg wakker word gemaakt.
Hier in de buurt schijnt het opeens een rage geworden te zijn, en ik hoor ze overal, en ik ga liever even naar de eierautomaat ;-))

Sober en Stijl zei

Prachtig kunstwerk dat nestje! we hebben ook een paar kippen gehad, van de leuke witjes...maar helaas trekt het ook ander gespuis(ongedierte) aan brrr...liever niet meer.

crochetcookingandmore zei

Prachtig hé!! Wij hebben diverse nestjes pimpel/ en koolmeesjes gehad in een vogelhuisje. Die zijn ook zo mooi in elkaar gezet. Van het winterkoninkje (die meerdere nestjes maakt) heb ik er ook een x een in de heg gehad. De opening zit dan aan de zijkant.
Kippen...die zou ik zo graag hebben, maar ja, dat is niet handig met vakantie en als het warm is kan het ook gaan ruiken heb ik me laten vertellen. Dus toch gewoon naar de eierboer.

Bonjade zei

Oh ben ook dol op kippen....hadden we vroeger thuis ook....en dan maakte ik ze helemaal tam.......tja......

Prachtig nestje......en nog prima geïsoleerd ook met dat plastic erin......om te koesteren....

Fijne avond

Liefs

'Inga' zei

Altijd weer mooi en zo knap gemaakt! Onvoorstelbaar dat een vogel dat in korte tijd allemaal bij elkaar zoekt en er dan ook nog een heus nest van bouwt...

Fijne dag nog!

Marion van de Sande zei

Zo mooi, de manier waarop een nestje gemaakt is. Hier in de tuin (midden in de stad) hebben we altijd veel vogels en dus ook nestjes. Ik vind dat wel heel erg leuk. Maar inderdaad, het mos wordt uit de kransen en stukjes gepikt en soms verliezen ze dan wat en valt dat op de grond. Net als de noten die af en toe ineens van hoog uit een snavel vallen. Ik kan zo genieten van de vroege ochtenden, de stilte en de lente die je dan overal "hoort" en ruikt.

Fijne dag!

Huize Kip Kakel zei

Prachtig..
Tja..kippen..lijkt soms ook wat idyllischer dan het is...vooral loslopend...overal poep en reken maar dat ze ook goed kunnen slopen..

Maar het ziet er altijd wel echt 'plattelandsachtig' uit:) dat wel!

Mirjam zei

Hoi Corine,
Wij hebben nu al een aantal jaar op tij een nestje in het mezenhokje dat aan de schuur hangt. Na de zomer halen we het steeds leeg, vooral om goed schoon te maken, en dan verbaas ik me telkens weer over hoe zo'n matrasje in elkaar zit... Zo kunstig!
Bij ons zitten de vier krielkipjes in hun hok/ren. Ze mogen wel zo nu en dan in de tuin loslopen maar alleen als wij erbij zijn. Wel heel erg leuk hoor, zo'n stel tokkelende dametjes... En natuurlijk de lekkere eitjes...
Ik wens je een heerlijke dag,
Lieve groet,
Mirjam

Huis in de Provence zei

Eigenlijk ontzettend knap van die vogels die dit nest gemaakt hebben....en dat zonder bouwvergunning en papieren...ha..ha...
Fijne dag, gr.Mirjam

Marieke Kromme zei

Heel kunstig inderdaad, mooi ook die verweerder tinten!

Liefs Marieke

Saskia Klaver zei

Ja prachtig he!

Helaas vind ik de poep die er onder licht altijd wat minder ;-)

De eitjes van mn ouders zijn idd erg lekker, mijn tuin vind ik echter te klein daarvoor.

Liefs Saskia

Diane Van Duuren zei

Prachtig he! De natuur is zo mooi..... Dat zon klein vogeltje zo'n kunstwerk kan maken !!

Wij hebben wel lekkere verse eieren, alleen de kippen lopen niet bij ons maar bij m'n zoon en die woont niet zover bij ons vandaan :)

Groetjes en n fijne week nog.
Diane

Roelie Steinmann zei

Prachtig en kunstig zo'n nest. Kippen, gezellig met dat tokken op de achtergrond in de tuin. Wel heb ik gehoord dat ze je tuin flink overhoop kunnen halen. Bij ons is dat dus geen goed idee. En dan ook geen eigen eitjes helaas.

Lieve groet Roelie

Gerralda van Vreeswijk zei

Wat prachtig zeg! Wat is de natuur toch prachtig. Kundig van die beetjes he! En jij hebt een mooi paasnestje voor in je huis!

Lieve groet,
Gerralda

eigen thuis zei

Wat een kunstwerk maken die vogeltjes er toch van. Vorig jaar hadden we een merel nest in de rozenstruik, wie verzint dat nou. Ze hadden zeker geen last van al die stekels:-) Fijne dag nog.

Lieve groet Gonda

Wonen aan boord zei

Knap staaltje werk he! Schitterend om te zien.. Dat van die kippen kan ik helemaal voorstellen, jammer dat het niet gaat, want dat geeft toch het ultieme gevoel van buitenleven he!

Groetjes,
Alberta

Athomebymy zei

Ik zou ook wel graag kippen in de tuin hebben maar mijn man is er zo niet voor .. prachtig natuurlijk kunstwerkje !

Liefs Petra

Hann¥ zei

Hihi wat leuk he zo'n nestje....ik zet net een post op mijn blog over mijn gevonden nestje onder de struiken....
Kippetjes vind ik erg leuk.....maar ik denk mijn buren minder en die wil ik wel te vriend houden ;-)
Fijne avond Corine
Liefs

Cora M. zei

Prachtig zeg!Zo mooi, zo knap alleen dat op het aanrecht of kastje is al prachtig! En ja kippen los is het mooist , maar vanwege de vele poep overal laten wij ze toch ook maar beperkt los. En woef, die heeft eindelijk geleerd dat ie echt niet achter de kippen aan mag. In het begin kon hij die pluizenkontjes niet weerstaan en had hij nogal eens wat veertjes rond zijn snoet hangen..rotzak! Dank je voor het delen van het nestje, het inspireert mij!
Groetjes Cora

Pure & White zei

Wat een kunstwerk Corine! eigenlijk zo bijzonder dat de vogels zulke mooie huisjes bouwen!!
Ik zou ook dolgraag kippen willen....maar mijn mannen hebben het niet zo op gevleugelde dieren met een scherpe snavel...snap je dat nou...;-))))?
Lekker je rondje in de tuin maken hoor, hopelijk blijft het goede voorjaar nog aanhouden!!

Liefs Dineke

amy zei

Nee ik heb hier geen huisje om er kippen bij te houden ,heel leuk vindt ik die kippen "met sokken"
Zooooo leuk:)
Ja prachtig gemaakt dat nestje he? Heel kunstig
Fijn weekend nog
Lieve groet Amy

Colin (Bij Guusje Thuis) zei

Zo gezellig van die scharrelende kipjes. Huisbakker had (in zijn vorig leven haha) tuin formaatje landgoed en dus ook kippen, mist hij best. Maar hier op de postzegel echt geen ruimte en met Guus die vindt dat de postzegel alleen van hem is, ook geen optie.

Bijzonder trouwens hè hoe die kleine vogels zo'n kunstwerk weten te maken van hun nest; vakmanschap!

Wondelgijn zei

Nestjes zijn altijd erg ingenieus gebouwd! Zouden wij nog wat van kunnen leren! ;-)

inro soor zei

prachtig he? daar kunnen wij niet tegen op!!!zo mooi gedaan:)
groetjes, Inge