maandag 26 mei 2014

vlier

dubbellekker…

Rond deze tijd heeft de natuur toch wel heel veel moois in de aanbieding. Zondagavond liepen we een grote ronde met de honden, op ons gemak.. zodat we maar niks zouden missen van het moois om ons heen (en eigenlijk ook gewoon omdat ik het momenteel niet in vol tempo kan :-)) De bermen stampvol met de meest prachtige ‘onkruidcombinaties’ , eenden met hun kuikens, kikkers die zich luid laten horen maar niet laten zien net als de koekoek die ons de hele weg volgt en naroept maar die we echt niet zagen.

bloesem

Wat we wél zagen waren de bloeiende bloemschermen van de vlier… ik proefde bijna de smaak van vlierbloesemlimonade…mmm…Vlierbessenjám dacht Gert, even wachten nog op de bessen. De bloesemlimonade kent hij niet.

millefleur

Eenmaal thuis moest er natuurlijk (hij is niet voor niks onze lekkerbek en keukenprins) even gegoogled worden.. verdraaid ja.. vlierbloesemlimonade.

schermen

Waar hij vandaag mee thuiskwam?? Vlierbloesem natuurlijk!!

vlierbessenlimonade

Nu staat er dus een pan vol bloesem met citroen te ‘trekken’, deze zomer drinken wij zelfgemaakte vlierbloesemlimonade!

PROOST!

20 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

Toen ik zaterdag over het bruggetje een eind verderop liep en over het water richting onze achtertuin keek, zag ik dat onze vlier ook heel mooi in bloei staat! Vanuit de tuin valt de pracht veel minder op omdat de bloemen richting het water staan. Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe vlierbessensap smaakt, maar gezien je enthousiasme moet het wel héél lekker zijn ;-).

Liefs, Ingrid

van alles wat in huis en tuin. zei

We hebben er nu één in de tuin van de buren: de takken hangen ook in onze tuin.
Vroeger had ik er één in onze tuin en maakte ik sap van de bessen: gezond en lekker door de yoghurt.
Zo, met de bloemen, heb ik het nog nooit gedronken.
Je schijnt de bloemen ook te kunnen frituren (ook nog nooit gedaan)
Nu is het meer tijd voor koffie of thee....jammer hè.
Gelukkig zag ik net dat de regen maar 3 dagen duurt....dus wens ik je een zonnige Hemelvaartsdag.

groet TRijnie

Silvia Linders zei

Heerlijk, ik zou zeggen geniet ervan!!!
Een fijne week en groetjes,
Silvia.

Housebythewaterhole zei

Zit er héérlijk uit... wist niet dat je er limonade kon van maken ..geniet ervan !!
Deze morgen is het hier alweer grijs en grauw....
hopelijk is het zonnetje snel terug,maar bij ons voorspellen ze niet veel goeds voor het weekend !
Fijne dag nog
Liefs Kathy
Housebythewaterhole

Villa Zeezicht zei

Heerlijk.. vlierbloesemsiroop en limo! Jarenlang zelf gemaakt, tot ik geen suiker meer mocht. Nu ga ik het proberen met honing, ben heel benieuwd! Jullie veel succes met de sap!!

Pure & White zei

Lijkt me lekker! En het idee dat je het. Zelf maakt van bloemen uit de berm maakt het nog lekkerder toch?
Liefs Dineke

crochetcookingandmore zei

Leuk die limonade! Je kunt het ook door het pannenkoekbeslag doen, heb ik laatst gehoord van een oudere dame die in haar scootmobiel bloesem aan het plukken was.

Des guirlandes zei

Dat ken ik wel Vlierbloesemsap. Ooit las ik op de blog van Gerda /Idemakeriet dat ze het in Zweden traditioneel maken en drinken voor Midzomernacht, al dan niet aangelengd met witte wijn. In het kookboek van Jeanne d'Arc staat een goed recept. Ook gefrituurde vlierbloesem en vlierbloesempannenkoeken staan daarin. Overigens Ikea verkoopt heel lekkere vlierbloesemsiroop.
Maar het is natuurlijk leuker om het zelf te maken.
Groeten,
Barry

Marjonel M zei

Ooo heerlijk mijn moeder maakte dat ook altijd..Ik heb een paar takken op een grote glazen pot staan.

Geniet er van!
Liefs,marjonel

Anneke zei

Ik ken het wel maar zelf heb ik het nog nooit gedronken. Moet ik toch eens proberen het ziet er zo uitnodigend uit.
Liefs Anneke

Tanya Worrell zei

Dat ziet er mooi uit en heerlijk zomers! Lijkt me leuk om met de kinderen te maken. Eerst maar op zoek naar een vlierbloesemstruik!
Groetjes,
Tanya
Styling & Living

Home fourteen zei

Nog nooit van gehoord, het ziet er wel lekker uit hoor, ik denk een beetje zuur, maar wel lekker fris!!!:)) Gr Jac....

Marieke Kromme zei

Goh, ik wist niet dat je daar ook limonade van kon maken. Heeft het wel een uitgesproken smaak? Je zou denken dat de citroen namelijk best overheersend is. Ziet er hoe dan ook wel lekker zomers uit! Geniet ervan!

Liefs Marieke

inro soor zei

he wat leuk! en een heerlijk zomers plaatje!
ben benieuwd of het lekker smaakt.
groetjes, inge

Mirjam zei

Hoi Corine,
Ben en ik wilden net afgelopen maandagavond de vlierbloesem gaan plukken die we eerder die dag hadden gezien. Maar inmiddels was het heel erg gaan regenen en dat doet het eigenlijk nog steeds. De minuten dat het droog is geweest tussendoor zijn bijna te verwaarlozen.
Ik had al een recept gevonden voor vlierbloesemsiroop en had er helemaal zin in... maar ja, niets van gekomen dus... ik ben benieuwd of het nog te plukken is nadat de regens voorbij zijn...
Ik wens je een heerlijke avond en een heel fijne Hemelvaartdag,
Lieve groet,
Mirjam

Janny zei

Ik houd ook van vlierbessenjam. Op vlierbloemlimonade ben ik niet dol, op geen enkele limonade overigens.
Mooi zijn ze, die schermen, he? En ze ruiken ook zo lekker.
Veel succes met de limonade.
Liefs,
Janny

Jolanda zei

Weer even genoten van je mooie posten. Ik zie eea wel op facebook voorbij komen maar dit is toch anders. Sterkte met al je (lichamelijke) ongemakken en ik hoop dat je de weg vindt om een goed leven te hebben en te kunnen blijven genieten van alles. lieve groet

Wondelgijn zei

Heerlijk! Ik ben er ook gek op!! (ook op de jam, overigens! Hahaha)

Anna Marie zei

Lekker!!! En het grappige is dat ik juist de jam niet ken. Die ga ik dus googlen. Geniet van de limonade!

Anna Marie.

Diane Van Duuren zei

Ziet er lekker uit, geniet ervan!

Fijn weekend,
Groetjes, Diane