woensdag 25 juni 2014

traktaties

zomaar…

Het is weer zomer! Nog even en dan hebben we vakantie, 3 weken vrij.. Laat maar doorkomen die zomer!

Dit jaar gaan we niet weg. Vorig jaar hebben wij onze zomervakantie voortijdig af moeten breken omdat ik té moe was om op mijn benen te staan. Toen ik wel weer gewoon aan het werk ging na m’n 3 vrije weken trok mijn lichaam hard aan de noodrem. Ziek van moeheid kwam ik thuis te zitten, diagnose: CVS.

foto 2.50

Al met al ben ik nu bijna 10 maanden thuis en helaas is er nog geen uitzicht op herstel. Natuurlijk (en gelukkig!) heb ik regelmatig een ‘goeie dag’ (al is de betekenis van ‘goed’ wel heel betrekkelijk in dit geval), maar een paar weken op vakantie gaan zit er echt niet in. Ik ben moe, niet een beetje moe, maar gesloopt moe. In combinatie met fybromyalgie en een lage bloeddruk is het geen feestje. Al teveel actie wordt afgestraft met pijn en eindigt regelmatig in een flauwte, het meest vervelende eraan is dat ik na het flauwvallen zo mogelijk nog moeier ben ;-(

lavendel paarsroze

Van mezelf ben ik geen doemdenker, over het algemeen zie ik het positieve van het leven en vang ik als vanzelf elke zonnestraal die door de wolken heen weet te prikken. Lezen is momenteel moeilijk, maar uit interesse probeer ik me een beetje te verdiepen in het psychosociale aspect van mijn ziek-zijn.  Mijn wereld(je) is heel klein aan het worden en dat is aan de ene kant goed, want teveel drukte en prikkels doen mij zeker geen goed, maar aan de andere kant voelt het ook wat eenzaam.

smullen

Voor mijn verjaardag kreeg ik een boekje waarin ik zo treffend las: iedereen heeft behoefte aan hartelijkheid, een groet, een lach, een uitgestoken hand, een arm om je heen. Dát zijn traktaties in het dagelijks leven!
Door mijn moeheid ben ik hier zelf ook lakser in geworden, maar ik ga het oppakken…  een ander zomaar eens trakteren op een beetje warme menselijkheid, via whatsapp, e-mail en facebook heb ik ook vanaf mijn eigen bank best een groot bereik en op goeie dagen kom ik tijdens een korte loopronde toch ook gewoon langs een brievenbus :–)

lathyrus

Ik hoop op een lange, zonnige zomer met veel ‘traktaties’ over en weer. Dat wordt genieten!!!!!

24 opmerkingen:

Berna zei

Tjonge Corine wat een verhaal. Ik wens je heel veel sterkte en hoop op veel mooi weer zodat je daarvan kunt genieten. En je hebt gelijk; het is een kleine moeite om even aandacht voor elkaar te hebben. Het wordt zo makkelijk "vergeten".
Sterkte hoor!

Marieke Kromme zei

Jeetje Corine, dat klinkt heel heftig en dat zal het ook ongetwijfeld zijn ondanks de lichtpuntjes. Wat jammer dat je niet op vakantie kan, maar je lichaam geeft niet voor niks aan dat je je rust moet pakken... hoe vervelend ook. Hopelijk kunnen we je hier op je blog ook wat hartelijkheid en warmte schenken. In deze tijd is het sociale (echte) contact sowieso al minder dan voorheen door al die smartphones enzo. Maar juist nu kan dat handig zijn om wat meer contact met je omgeving te zoeken. Hoewel een kaartje ook erg fijn is natuurlijk! Geniet van je traktaties en hopelijk klim je zo steeds wat verder uit het dal. Beterschap!!

Liefs Marieke

Housebythewaterhole zei

Corine wat een verhaal, maar ik kan me heel goed voorstellen wat het is, ik ben ook al sinds november niet meer aan het werk, maar door een operatie aan schouder dus het wordt alsmaar beter, ik heb het er ook soms heel moeilijk mee dat je wereldje zo klein wordt als je thuis zit... voor mij is het bloggen echt een contact naar de buitenwereld toe, vind ik zo leuk, natuurlijk zie ik ook wel eens mensen maar iedereen is aan het werk, met hun eigen ding bezig,geen tijd...dus ja zoals ik zei je leeft in een kleine wereld !!!
Ik hoop toch voor jouw dat er een lichtpunt mag komen dat het toch beter wordt....
héél veel sterkte en toch een prettige vakantie voor jouw en je gezin !
héél fijne dag nog
liefs
Kathy

Nancy Blaauwgeers zei

Het is toch wel erg heftig allemaal wat er gebeurt. Gelukkig heb je je goeie humeur nog, dat heb je ook,wel nodig. Ik hoop voor jou dat de goede dagen steeds meer de overhand nemen. En je hebt een mooi voornemen. Het doet veel mensen goed als ze weten dat er aan ze wordt gedacht. Liefs, Nancy

Home and Lifestyle zei

Zoals al eerder aangegeven ben je niet te benijden, Corine. Goed van je dat je toch blijft nadenken over de invulling van je dagen en de manier waarop je je wereld groter kunt maken dan het nu is. Want natuurlijk is de verleiding aanwezig je terug te trekken in je eigen wereld, tenslotte heb je eigenlijk al meer dan genoeg aan je eigen lijf. Ik hoop dat je in de drie vrije weken toch samen lekker kunt genieten van leuke uitjes, afgewisseld met zonnige rustdagen op het landgoed.

Liefs, Ingrid

lia zei

Gelukkig zijn er altijd nog weer kleine lichtpuntjes waar je dan van kunt genieten.
Hoop dat je in ieder geval mooi weer hebt in de vakantie, want dat geeft toch een beetje extra vakantiegevoel.
Xx

Hout en meer ..... zei

Ach meis toch,....
Moe zijn..vreselijk moe zijn, ja het afgelopen voorjaar dacht ik ineens....wat ben ik moe,zo moe ik was er ziek van en kon niets meer.
Dat had ik nog nooit eerder zo meegemaakt.
Als ik bij jou lees kan ik me een klein beetje indenken en voelen hoe jij je nu voelt......
Ik hoop dat het de komende maanden heerlijk weer zal worden en dat je daar thuis heerlijk van kunt gaan genieten en kunt uitrusten en bijkomen, vakantie is toch een soort van stress.
Wij hebben bijna vakantie en ik heb nu alweer last van m'n maag en darmen omdat ik het altijd weer zo'n gedoe vind allemaal, ben ook een thuisblijver hoor ;-)

Sterkte XXX

Dicky Marie

AweSomeLiving By Rosita de Jongh zei

Hoi Corine lees net je verhaal herken mijn eigen dingen daar in ook ik heb het zelfde als jou cvs, fybromyalgie en daarnaast nog ptss .. herken het gevoel wat je vertel dat gevoel dat je wereld steeds kleiner word ,ene kant beter want minder prikkels is beter word je ook niet zo moe maar andere kant het gemis van de dingen die je niet meer kan maar wel nog wil breek je ook ...het zoeken naar wat je nog wel kan en niet kan en dan het accepteren is een lange weg ...ik kan jou niet vertellen hoe je ermee om moet gaan .. maar ik heb geleerd hoe een ander er ook over denkt goed op me grenzen te letten ik hoeft geen verantwoording af te leggen,omdat ik moe bent,omdat ik pijn hebt,en niet alles kan zoals ik graag zou willen..Zoek steun bij de mensen die jou begrijpen want begrip zoeken bij mensen die dat niet hebben kost je erg veel energie en die energie heb je hard nodig om plezier te maken met de gene die wel begrip hebben voor jou situatie. Als ik moe bent neem ik rust die heb ik nodig doe ik dat niet loop ik weer dagen met pijn en begrijpen de mensen dat niet in de omgeving omdat ze me die dag daar voor rond zagen huppelen omdat ik een goede dag had jammer dan ....moet je een uurtje rusten doen want je bent nu eenmaal sneller moe dan een ander , kan je niet werken en kijken daar mensen daar raar van op Dom want ze moesten eens weten hoe graag je dat zou willen ....Al bij Al Corine Fibro en cvs is erg moeilijk om mee te leven weet zeker dat al de lieve mensen die je om je heen heb je begrijpen en graag je mailtje je kaartje tegemoet zien ook al is hij iets trager .... sterkte Rosita

Gert Jan en Margreet zei

Hoi Corine,

Ook ik kan je de hand schudden, ik heb ook CVS al 30 jaar, en nog steeds vind ik het moeilijk.
ook ik pas net als jij mijn leven erop aan, maar ja soms wil je ook graag eens iets doen wat niet zo goed voor je is, en tja daarna moet je het dan weer bezuren!
Je verhaal is zo herkenbaar en ik zie dat ook Rosita in hetzelfde schuitje zit. Ik denk aan jullie en leef en voel met jullie mee!
Mij hoef je niets uit te leggen ik weet heel goed dat je wel wil, en dat je alles niet kunt zoals je graag zou willen.
Ik kan alleen tegen je zeggen, ik begrijp je en bij deze geef ik je een dikke knuffel!
Liefs Margreet xxx

Karin zei

Hoi Corine, wat een herkenbaar verhaal. Je weg vinden in je nieuwe leven valt niet mee (en ik kan het weten) en gaat ook niet zo maar in een paar weken. Natuurlijk is het voor iedereen verschillend maar voor mij duurde het toch wel een jaar of twee voordat ik kon zeggen dat het leven er wel weer mee door kon. En dan nog zijn er tijden dat het beter en soms ook weer minder gaat. Omdat ook ik de hele dag alleen thuis ben zijn de verschillende soorten social media voor mij een kanaal naar de buitenwereld. Ik heb veel lieve vriendinnen leren kennen die ik niet graag zou willen missen.
Hou je taai, liefs Karin

Anna Marie zei

Corine, wij wensen jou een zomer vol liefdevolle ontmoetingen. Via de mail, de post, in het echte leven of via facebook.

Sanny zei

Hoi Corine,

Ik hoop dat je, ondanks dat jullie niet weggaan, toch een hele fijne vakantie zult hebben.
Ik herken veel van wat je schrijft. Heb zelf ook fibro en nog 2 andere reuma-varianten.
Ken je Huubs fibromyalgiesite al? Hij heeft ook mooie boekjes geschreven over fibro. (http://www.huubsfibromyalgiesite.nl/).

Lieve groetjes,
Sanny

Jolanda zei

Hier gelukkig geen herkenning maar ik kan me wel een beetje voorstellen dat het moeilijk is om je weg hierin te vinden. Thuis blijven is niks mis mee zeker niet met zo'n landgoed:) en natuurlijk blijven we elkaar volgen op het blog en facebook. Lieve groet

Anita zei

Hi lief mens, ik heb geen CVS maar wéét zo goed hoe het voelt als je lijf je in de steek laat. Als je voortdurend een halt wordt toegeroepen. Ik kan er nog niet zo goed over schrijven maar ik ben ook flink aan het inleveren. Een slechte uitslag (flinke achteruitgang) van de scan en nog zoveel meer ;-) En ja ik ben ook moe, zo verschrikkelijk moe dat het bijhouden van jullie blogs me op dit moment ook nauwelijks lukt. Blij dat ik je via FB regelmatig voorbij zie komen. Van HARTE met jullie trouwdag en GENIET vooral van het kleine wat vaak zo groots kan voelen.
Een hele warme knuffel van mij komtie XXX

It's me zei

Geniet van een heerlijke zomer lieverd...ook wij hebben bijna vakantie heerlijk even geen winkel etc....zo zin in.....alhoewel hemmes wel gewoon naar de veiling moet maar het is niet anders...we gaan genieten 3 weken lang...en ik hoop jullie ook !!...liefs van mij...x !

Marjonel M zei

Er zijn in ieder geval wel kleine dingen waar je van kunt genieten. Ik wens je een hele fijne vakantie toe met veel zon.

Liefs, Marjonel

Colin (Bij Guusje Thuis) zei

Dat jij maar een hele mooie zomer vol tractaties mag krijgen, heb je gewoon verdiend!!

Alie zei

Wat fijn dat we nu de sociale media hebben, zo kunnen wij jou nu toch een hart onder de riem steken. Heeeel veel sterkte met alles en houd de moed erin hoor. Geniet van de vakantie, dat kan heel goed in je eigen gezellige huis!

Janny zei

Och Corine, jammer dat je gezondheid te wensen overlaat. Kan me voorstellen dat je daar af en toe stevig van baalt. Maar wel fijn dat je door het bloggen toch een beetje de leegte kan opvullen die ontstaat door minder frequent sociaal verkeer.
Ik hoop dat we een heel mooie zomer krijgen zodat je je lekker op vakantie waant op je eigen landgoed!
Liefs,
Janny

eigen thuis zei

Laat de zon maar uitbundig gaan schijnen, zodat je lekker kunt genieten van de vakantie! En inderdaad, genieten kun je ook van kleine dingen, het hoeft niet altijd groots te zijn.

Liefs Gonda

Anoniem zei

Ik wens je een mooie zonnige vakantie met veel genietmomenten.

Lieve groetjes, Hanny Volker

Sober en Stijl zei

Ik wens je een zonnige vakantie toe, met fijne geniet momenten op jullie landgoed!

Liefs, Dorine

A place for my home zei

Wat zal het moeilijk zijn om hierin je weg te vinden en ook de balans tussen wat wel lukt en wat niet. Ik hoop dat je in de vakantie prachtig weer krijgt, zodat je (ook al blijf je thuis) toch een beetje dat vakantiegevoel hebt en geniet van de 'traktaties'!

Liefs, Cynthia

Diane Van Duuren zei

Geniet van je thuisvakantie, ik wens je heel veel sterkte en een fijne zonnige vakantie waar je optimaal je rust kan pakken! Fijn dat er zoveel mensen met je meeleven, het is best heftig wat je hebt,!
Probeer te genieten van elke dag, wij genieten weer van jou post en foto's!

Groetjes, Diane