dinsdag 2 december 2014

warm

versus koud…

Het is weer winter, meteorologisch gezien en de temperatuur gaat daar in mee. Ik heb het er altijd moeilijk mee, kou is wel zo beroerd voor mijn lijf! Ik heb een paar jaar geleden wel een (dure) warme winterjas gekocht dus als het moet kan ik echt wel naar buiten, maar ik vind het geen feest.

Wat met dit weer dan wel heel lekker is, is een houtkachel. In mijn vorige huis had ik een open haard met prachtige zandstenen schouw, hier THUIS warmen we ons bij een houtkachel. Het staat iets minder sjiek, maar het geeft wel veel meer warmte dus ik ben eigenlijk best blij met deze wissel. Nu ik veel thuis ben gaat onze kleine kachel plaats maken voor een iets groter exemplaar, waarmee we de hele benedenverdieping kunnen verwarmen.

$_84

De oude kachel heb ik bij m’n marktkraam (klik)gezet, staat best gezellig, maar is er iemand die wel een beetje warmte kan gebruiken dan doe ik er graag afstand van :–)
VERKOCHT!

Bij ons heeft ie bijna 9 jaar in de kamer gestaan, maar ook op een veranda of onder een overkapping is het een prima sfeermaker!

Ik moet er zo nog even op uit, de winterbanden liggen klaar.. Tijdens het wachten drink ik ipv thee vanmiddag maar eens lekkere warme chocolademelk. Want al is dit niet bepaald mijn favoriete seizoen, we proberen er toch maar een feest van te maken!

23 opmerkingen:

Kom Achterom zei

Wij zijn echt helemaal verschillend ik begin net weer te leven! hahahaha ik zou best op de noordpool kunnen wonen wat dat betreft met broeierig warm weer kom ik geen stap meer vooruit.
Ach houdt elkaar lekker in evenwicht moet je maar denken. Het blijft een mooi kacheltje wij hadden hem jaren geleden ook en ook verruild voor een iets grotere niet te groot want anders brandt je er weer uit.
Fijne dag en ik ben benieuwd naar je nieuwe.
Yolanda

Liesbeth zei

Ik heb het niet echt voor de koude alhoewel ik de winter een gezellig seizoen vind. Mij mogen ze zelfs opsluiten binnenshuis,zolang ik maar niet te veel in de koude moet lopen!
Gezellig zo'n kachel,ben er stiekem wat jaloers op!!

Fijne dag nog!

Liesbeth

Home and Lifestyle zei

Eerlijk gezegd sluit ik niet uit dat we later gaan overwinteren wanneer we met pensioen zijn, want ik stel die kou steeds minder op prijs. Gelukkig hebben we een warme herfst gehad (dus eigenlijk mag ik niet eens klagen), maar brrr...met een oostenwind om het huis is het ook binnen lastiger om alles op temperatuur te krijgen. Met de nieuwe houtkachel zal dat straks bij jullie geen probleem zijn hoop ik!

Lekker: warme chocolademelk, het liefs met slagroom ;-).

Liefs, Ingrid

Mirjam zei

Hoi Corine,
Ja, als ik mezelf goed warm inpak, dan wil het ook nog wel lukken. Ik ben zo al twee keer op de fiets naar Sanne's Studio geweest, toch zo'n 6 km hiervandaan. Ik fiets me dan wel warm. Maar ik heb ook liever veel hogere temperaturen hoor...
En ja, die houtkachel, die maakt hier ook al heel wat branduren hoor, zo ontzettend fijn die warmte die daar vanaf komt... Lekker om dan een wat groter model te hebben... Onze kachel verwarmt zowel de beneden- als een stuk van de bovenverdieping, maar dat komt omdat we een open trap in het midden van de kamer hebben...
Lekker om er met chocolademelk een klein feestje van te maken, heerlijk met een stuk gevulde speculaas...
Ik wens je een heel fijne middag en avond,
liefs,
Mirjam

Huys 50 zei

Ohh dit weer vind ik ook vreselijk, deprimerend donker en vies koud,nu kan ik niet naar buiten want ik heb griep...ook al zoiets..heb je in de zomer niet....
Ik steek een kaars aan en een plaid over m'n voeten en denk dan.....nu moet t toch gezellig zijn ?...echt niet !! nee ik heb er helemaal niks mee.
Wel als de zon schijnt hoor en het is mooi winterweer..ja dan is het prachtig.
Hier komt ook een voorzetkachel wij hebben nu een inbouwkachel waardoor de warmte gelijk naar de buren gaat en wij alleen de vlammen zien en met hout moeten sjouwen ;-) dus dat gaat veranderen, lekker zo'n kachel... kun je fijn voor liggen op een schapenvacht ;-)
We komen er wel weer doorheen Corine door deze donkere dagen of niet ? ja toch

Groetjes
Dicky Marie

lia zei

Ik ben een echt seizoensmens, en moet altijd lachen als ik reacties lees over het weer. Het is altijd te koud, te warm, te nat of te droog. En als de een het heerlijk vind dan vind de ander het weer verschrikkelijk.
Het ideale weer bestaat helaas niet.
En ondanks dat mijn lijf extreme kou ook niet fijn vind, probeer ik er met warme kleding toch van te genieten. en het hoort gewoon een beetje in de Decembermaand.
Benieuwd naar je nieuw kachel.

Thuisgeluk zei

Ik vind dit weer wel wat hebben hoor, in december. gelukkig staat het niet de hele dag te druppelen.
Je kachel is wel een dotje hoor, ben benieuwd naar de nieuwe versie.

Groetjes Roos

Villa Zeezicht zei

Ook hier is het genieten van de houtkachel, hij brandt de hele dag! En dat koude weer? Heerlijk!! Ik geniet van de frisheid en het warme aankleden, de gezelligheid in huis en het kale van de natuur. Maar van warmte hou ik ook hoor ;) Ik ga gewoon graag mee met de seizoenen! Laat je snel je nieuwe kachel zien? Ik ben heel benieuwd! Stook ze :)

Bonjade zei

Zo is het maar net....ook van dit seizoen maken we het beste....
Vind het een gezellige tijd hoor, vooral als je de deur niet uit hoeft ;)
En ach...het is droog dus ook buiten geniet ik toch ook wel een beetje

Fijne avond

Liefs

van alles wat in huis en tuin. zei

Och....winterweer vind ik niet zo erg als het maar niet zo grijs/grauw is als de afgelopen dagen:daar raak ik een beetje gedeprimeerd van! Geef mij maar fikse regen en wind: dan gebeurt er tenminste wat.
En dan denk ik weer aan mijn vriendin die alleen maar thuis zit vanwege een ziekte en dan denk ik: ik kan er tenminste nog uit dus niet zeuren!
En je moet er idd zelf een feestje van maken met: kaarsjes en chocomelk en een heerlijk tijdschrift.
Wat is er tenslotte fijner dan van buiten je warme huis binnen te komen en dan te genieten van de warmte van zo'n kacheltje!

Nog even en het is weer lente!

groet Trijnie

Marjonel M zei

Ik hou wel van alle seizoenen maar de afgelopen dagen is het wel guur en koud buiten moet dan toch ook wel weer wennen.

Ben benieuwd naar je kachel.
Liefs, marjonel

Colin (Bij Guusje Thuis) zei

De bouwval vindt de kou maar niks en zit nu dik ingepakt blogjes te lezen. En droomt dus van zo'n kachel. Is een behoorlijke operatie in huis dus eerst eentje onder de overkapping en wie weet is huisbakker dan om. Benieuwd naar je nieuwe exemplaar, deze is al zo mooi!

Marijke zei

Geweldig de houtkachel!!!
Ben benieuwd naar je nieuwe!
groetjes van Marijke

Onder de rieten kap zei

Heerlijk he zo'n kachel, of ik wil of niet ik moet wel van de seizoenen houden want ik moet iedere dag naar buiten om alle dieren hier te verzorgen, als het vriest gaan we dan wakken slaan voor onze ganzen en eenden en loop ik met emmers water te sjouwen voor de paarden als de leidingen buiten afgetapt zijn, daar zijn we van 's morgens vroeg tot 's avonds laat mee zoet, eerlijk gezegd heb ik er niet altijd zin in om die kou in te gaan, maar als ik dan buiten bezig ben krijg ik het vanzelf warm gelukkig!
Groetjes, Yvonne

Marjan zei

Ik houd het meest van deze donkere dagen. Lekker gezellig lampjes, kaarsen en kachel aan. Maar ja, ik hoef ook niet in alle vroegte weg. Ben benieuwd naar jullie nieuwe kachel.....

liefs, Marjan

Janny zei

Nee, ik houd ook helemaal niet van kou. Gelukkig hebben we een prachtige herfst gehad, dus we mogen niet mopperen.
Wij zijn inmiddels aan het kijken hoe onze huidige haard omgebouwd kan worden naar een zandstenen schouw en haardpartij. Ik verheug me er al erg op, al is het een pokkenkarwei, er moet heel veel voor verbouwd worden. Doen we dus ook pas in het voorjaar.
Hoop dat je je haard snel kwijt bent.
Liefs,
Janny

Anneke zei

Ik hou van elk seizoen. De herfst heb ik soms wat moeite mee. Maar deze kou, heerlijk. Ik vin het thuis ook gezelliger. Ik hoop dat de kachel snel verkocht wordt.
Liefs Anneke

Claire Bastiaens zei

Gezellig hé zo'n houtkachel. Wij zouden die van ons niet meer willen missen. Het geeft zo'n aangename warmte. Ik geniet nu zelfs meer van de koudere seizoenen omdat ik weet dat het thuis steeds lekker warm is.
Groetjes ,
Claire

De Meidenmuts zei

Hier nog zo eentje! In de winter voel ik me altijd of ik de griep heb...kippenvel..koude handen..koude voeten...grrrr:(( Ik verlang toch zo naar de zon.De zon die dan lekker warm op mijn huid brand( helaas is dat ook niet zo goed) maar ja....dan voel ik me op mijn best!
Ga maar snel bij de houtkachel zitten...lekker warm en gezellig!

Groetjes Anita

eigen thuis zei

Ook hier brandt de houtkachel voluit!! Heerlijk, al klagen de kinderen wel dat het boven zo koud is:-) Zo zitten ze wel gezellig beneden te leren. Ik vind de kou niet zo heel erg maar kan me indenken dat je er tegenop ziet om naar buiten te gaan. Maar het kan soms niet anders en dan bij thuiskomst maar een extra bak warme thee of chocolademelk!!!

Liefs Gonda

Hann¥ zei

Ik hou van elk seizoen, alleen protesteert mijn lichaam met kou.
Goed aankleden dan maar en toch genieten van mijn wandelingen.
Mooi een houtkachel.....
Lieve groet,Hanny

Sober en Stijl zei

Ik ben ook niet zo`n winter mens..brrr.
En dan is zo`n houtkachel wel een uitkomst!

Liefs, Dorine

Wondelgijn zei

Heb ondertussen al gezien dat jullie kachel heel erg op die van ons lijkt!! :-) #mooi