maandag 30 maart 2015

bewegen

stilstand is achteruitgang…

Elke dag minimaal een half uur bewegen, iedereen weet dat dat goed is voor de  gezondheid. En een half uur op een hele dag, dat is niet zo moeilijk te realiseren. Op de fiets een boodschap doen, een paar keer de trap op en af of een huishoudelijke klus uitvoeren, dat telt allemaal mee. Nou ja.. als je die dingen tenminste wel met een beetje pit uitvoert. Lekker doorfietst, of in het huishouden flink doorwerkt.

foto 2 



















 Ik heb in de loop van de jaren ervaren dat bewegen ook bij mij absoluut boven aan mijn lijstje moet staan. Mijn conditie is ver beneden peil en als ik vanwege extreme moeheid of migraine een paar dagen niet beweeg merk ik direct dat mijn lichaam stijver en strammer wordt.
Maar als je altijd moe bent en regelmatig nauwelijks je ene been voor het andere kunt krijgen is het knap lastig om écht te bewegen. Toch probeer ik om de dag op een voor mij pittig tempo het half uur bij elkaar te sprokkelen. Tijdens het tandenpoetsen doe ik een paar squads (dat klinkt stoer of niet :–)), ik loop reglmatig de trap op en af, behalve de handdoeken en het beddengoed (daar heb ik een droger voor) hang ik de was eigenhandig aan het wasrek en ik haal het er ook zelf de volgende dag weer af. Is het enigszins mogelijk dan loop ik rond het middaguur buiten een kleine ronde, al is mijn wandeltempo meer een slakkengang te noemen en ben ik na 20 minuten meestal blij als ik weer thuis ben.

foto 1 - kopie

Plichtsgevoel is één van mijn sterk ontwikkelde eigenschappen, dat is mooi want dat heeft me heel ver gebracht.  Maar het is ook mijn valkuil, want waar mijn hoofd zegt: kom op.. je kunt het! zegt mijn lijf misschien: vandaag is een kwartier wel genoeg!

foto 3 foto 4 foto 5

In mijn geval is bewegen dus vooral een kwestie van luisteren naar mijn lichaam, want ik heb er niks aan als ik bij het bewegen over mijn grenzen ga waardoor ik weer een stukje dieper terugzak. Mijn hoofd en mijn lijf zitten vaak niet op één lijn.. maar dat gaat veranderen.. binnenkort meer daarover :–)

PS.foto's zijn gemaakt met m'n aaifoon dus niet van de beste kwaliteit.

31 opmerkingen:

Alie zei

Heel veel sterkte ermee Corine, lijkt me zo heel moeilijk, dat je wel wilt, maar gewoon niet kunt. Vooral als je een drukke geest hebt.

Home and Lifestyle zei

Volgens mij heeft Sofie voor haarzelf een mooie beweegmethode gevonden...tijdens het slaapje op tafel even rekken, strekken en anders gaan liggen....hmmm...als je dat de hele dag door doet, is zo'n half uurtje zo gepiept ;-).

Ik moet er zelf dagelijks echt aan denken om dat pittige half uurtje te halen. Sinds vorige week loop ik extra vaak de trap op en af....gewoon een paar keer extra heen en weer, zonder dat het op het bewegen na nut heeft. Een dag later wel flink last van mijn rsi arm, waar ik mij bij het traplopen bij de negende en tiende keer denk ik iets te hard mee aan de leuning omhoog getrokken had (toen het allemaal niet zo soepel meer verliep en de verzuring merkbaar werd).

Maar het klopt als een bus...bewegen is goed voor de mens. Stoer en verstandig dat je je dagelijkse portie probeert te halen.

Liefs, Ingrid

van alles wat in huis en tuin. zei

Wat frustrerend toch wanneer je hoofd wel wil maar je lijf niet! Maar knap van je dat je, in het klein in huis en in je omgeving, toch zoveel mogelijk probeert in beweging te blijven!
Want van alleen maar zitten word je ook niet vrolijk, denk ik.
Misschien dat dat heerlijke grijze geval vaak optillen ook al zal helpen!
Sterkte hè!

groet Trijnie

De Meidenmuts zei

Als je geest vol zit van van alles maar je lichaam wil het niet....lijkt me echt heel moeilijk...!!
Nogmaals sterkte hierin!
Wat is het toch een mooie poes! Staat altijd zo mooi op de foto!

Liefs Anita

Marijke zei

Wat knap dat je ondanks je moeheid tot zoiets aanzet...
Ik heb bewondering voor je!
En wat een schattige foto's zou alleen bang zijn dat ze d'r af dukelt!
groetjes van Marijke

Liesbeth zei

Knap dat je probeert dit half uurtje door te drijven,ook al is het niet altijd gemakkelijk.
Wat een mooie poes heb je toch,en dan die prachttafel erbij...Beetje jaloers ben ik wel!!

Fijne avond nog!

Liesbeth

Colin (Bij Guusje Thuis) zei

Heb net een conditietest gedaan. Liep ik 1,5 jaar geleden nog een wedstrijd in de stad, wist ik echt wel dat ik ingeleverd had daarna, maar zo erg als deze score ...

Heel benieuwd hoe jij hoofd en lichaam op één lijn gaat krijgen, da's mindfulness XXL en dat zou toch wel heel fijn voor je zijn!

Huis in de Provence zei

Suc6 je kunt het! dat heb je jezelf al meerdere malen laten zien als ik zo tussen de regels van je posten door lees.
Ik ben heel benieuwd naar je volgende stap.
Een zonnige groet uit Frankrijk...al is t inmiddels al avond ha..ha..ha... maarde zon scheen heerlijk de hele dag....

Pure zei

Heel herkenbaar wat je schrijft,mijn hoofd wil vaak meer dan mijn lichaam wilt..net zoals bij jou.
Maar je weet het eigenlijk zelf al wel (en ik bij mezelf ook)..je moet naar je lichaam luisteren wil je je geest goed houden..
Heel veel sterkte..
Lieve groetjes Chris

It's me zei

Zo herkenbaar met mijn fybro...maar ozo moeilijk luisteren naar je lichaam...wie tilt anders de rolstoel in de auto...hihihihihi...denk goed om jezelf hoor ik hu dagelijks...maar pffff moeilijk nu hoor in deze situatie.....maar het komt goed ooit weer...ik zal wel door moeten toch...!...meis wat leef ik met je mee zo moeilijk allemaal...dikke knuffel liefs Ria...x!

Diane van Duuren zei

Sterkte Corine! Wat ben je toch een moedig mens. Een echte doorzetter!

Liefs, Diane

lia zei

Ben benieuwd wat je gaat doen?
Het valt niet mee, maar je doet je uiterste best...
Mooie Sofie....

Saskia Hoofdman zei

Heel veel sterkte Corine, ik ben ook erg benieuwt wat je gaat doen.

Ik ben ook nog steeds op zoek naar iets van me minder moe maakt en meer energie geeft (heb cronische sarcoidose). Heb al van alles geprobeerd de laatste 12 jaar.

Ik breng mijn zoontje elke dag naar school lopend door weer en wind en kom zo aan mijn half uurtje ;-)

Groetjes,

Saskia

Marion Anderson zei

knap hoor meis ga zo door, respect, geniet ervan , liefs marion

Villa Zeezicht zei

Alsof je weet waar ik mee aan het worstelen ben ;)! Ook hier staat het bewegen op een veel te laag pitje, maar dat komt door verkeerde keuze's ipv fysieke beperkingen... erg hè!! Het zoeken naar balans tussen wat het hoofd wil en het lijf kan is een lastige opgave, ik wens je er veel sterkte mee! Prachtige foto's trouwens van jullie mooie kat, wow!! Lieve groet!!

Judith zei

Gelukkig heb ik niet te kampen met zoveel moeheid, maar de afgelopen 3 jaar heb ik ook flink ingeleverd met mijn conditie door het lijf wat niet meer kan. Dat betekent in mijn geval wel enkele kilo's rijker (pfff)

Maar zometeen ga ik weer bij mijn vriendin zwemmen: Doen we tegenwoordig 1 à 2 ochtenden in de week en door het water is het goed te doen met dat versleten lijf van me... Ik ben benieuwd welke nieuwe weg jij in gaat slaan en of dat betrekking heeft met je hoofd of je lijf! Wat het ook is, ik wens je er succes en/of sterkte mee: ZET 'M OP!!!

Liefs en nog een fijne dag (goed weer om lekker binnen te blijven en niet te veel te doen met dit weer)

Tussen Wal en Schip zei

Wat moet dat moeilijk zijn, in je hoofd meer te willen als wat je lichaam kan!

Lieve groet,
Alberta

Happy Living zei

sterkte Corine!
hier ook elke dag een gevecht tussen lichaam en geest...

mooie plaatjes trouwens, je aaifoon maakt aaibare plaatjes ;-)

liefs,

Onder de rieten kap zei

Sterkte Corine, hoop dat beter wordt, je hebt in ieder geval toch de drive om iets te doen en dat is het belangrijkste!
Veel liefs, Yvonne

eigen thuis zei

Het lijkt me zo lastig om constant geconfronteerd te worden met een worsteling tussen geest en lichaam. Ik hoop voor je dat ze snel weer op één lijn zullen liggen.

Liefs Gonda

Nancy Blaauwgeers zei

Heel veel succes ermee Corine. Lijkt me heel ladtig als je wel wilt masr eigenlijk niet kunt... Liefs, Nancy

Lida Klever zei

Heel veel sterkte, het zal niet meevallen voor je als je lichaam niet mee wil werken. Gelukkig ben je wel een doorzetter. Ben benieuwd wat je gaat doen.
Prachtig....Sofie!!
Groetjes Lida

G-STYLE zei

Succes met het dagelijks bewegen… valt niet mee met die moeheid maar als je het niet doet, lever je sowieso in.

Prachtige kat is het toch, een plaatje gewoon.

hartelijke groet Gea

Marjonel M zei

Petje af, ik vindt het knap dat je zo doorzet ondanks je extreme vermoeidheid en dat zal zeker niet meevallen... Ik hoop dat snel je hoofd en lijf weer op een lijn komen.

Liefs Marjonel

Secondhand & Sober zei

sterkte corine, het lijkt me heel frustrerend als je graag wilt maar niet kan. Altijd naar je lichaam blijven luisteren!

Ik ben helemaal geen katten mens maar die van jullie is echt wel heel leuk! Prachtig diertje.

Liefs,
Mandy

Bonjade zei

Ben benieuwd hoe dit op te lossen is.....dit is ja geheel menselijk......;)

Oh en die beelden met je aaifoon hebben dan ook een hoog aaibaarheidsgehalte (is dit wel 1 woord...?)

Fijne avond en sterkte

Liefs

erika zei

Sterkte Corine. ......heb het al vaak gezegd maar vind het zo knap hoe je er mee omgaat . Pfff!
Lijkt me heel frusterend! !
Mooi foto's van een prachtige Sofie!
Gr Erika

Janny zei

Ook ik ben benieuwd wat je gaat doen om lijf en hoofd weer in balans te brengen.
Ja, bewegen is belangrijk. Ik merk naarmate ik ouder word, ik ook meer moet bewegen. Helaas ben ik absoluut niet sportief aangelegd en schiet dat bewegen er regelmatig bij in.
Maar elke dag is een nieuwe .....met nieuwe kansen....toch?
Veel sterkte,
Janny

Jet zei

Goed bezig hoor Corine! En ondertussen geniet ik me suf van de foto's van Sophie...wat een schatje!

Anneke zei

Wat moeilijk is het toch dat de wil er wel is maar je lichaam je steeds tot de orde roept. Maar knap van je dat je de dagen met wat meer energie ten volle benut.
En ik ben verliefd geworden op je kat.
Veel sterkte, liefs Anneke

Astrid zei

Hoop zo voor je dat geest en lichaam wat meer in balans gebracht kunnen worden. Aan je wilskracht zal het niet liggen. Ben dus benieuwd naar je volgende post hierover.
Groejes,
Astrid