zaterdag 11 april 2015

kom

in de kas…

Een paar weken geleden begon Gert met het klaar maken van onze moestuin zodat hij komend seizoen weer lekker uit eigen tuin kan koken. De rabarber, de kervel  en de munt groeien al flink en de knoflook is gepoot. De sla, bonen en prei komen binnenkort. Uiteraard staan er ook flink wat aardbeienplanten, maar voorlopig moeten de zomerkoninkjes nog van de groenteboer komen.

5601...

En laat die nou super smakelijke aardbeien verkopen die hier in onze eigen regio geteeld worden. En laat die teler (klik) nou ook nog meedoen met ‘kom-in-de-kas’ :–)

IMG_5595.

Vanmorgen liepen wij dus in een  grote kas in IJsselmuiden tussen heel veel aardbeienplanten! Van maart tot en met december telen ze hier de meest prachtige en smakelijke aardbeien.

5593.

Mijn opa en oma woonden toen ik nog een meisje was in Rijsbergen (N-Br) en als ik daar begin van de zomer logeerde gingen we altijd bij de boer aardbeien plukken. Daar stonden de planten gewoon in de volle grond (net als in onze tuin), waar we op ons hurken rondkropen tot we een emmer vol hadden geplukt.

5600.

Hier in de kas is dat veel beter geregeld. De potten met planten staan op borsthoogte in lange hangende goten. (Deze foto maakte ik van onderaf)

5604.

In de kassen staan veel bijenkasten, want bijen en hommels zorgen in het complex voor de bestuiving.

5592. 5607.

Voor de foto is het natuurlijk veel leuker als er lekker veel rode aardbeien aan de planten hangen, maar het is natuurlijk ook heel logisch en fijn dat er bakken vol mooie geplukte exemplaren klaar staan voor de verkoop.

5609.

In een klein deel van het kassencomplex (de moestuin (klik)) worden ook groenten gekweekt die in de eigen winkel worden verkocht. En behalve die groenten en uiteraard de echte ‘kalteraardbeien’ (een begrip hier in de regio!) verkopen ze nog meer smakelijke streekprodukten.
Wij gingen naar huis met 3 overheerlijke broden (zonder e-nummers) van Puur brood (klik), een 5-vruchtenjam zonder suiker, een bakje luxe notenmix en natuurlijk een grote bak aardbeien.

Ondanks de drukte is het me redelijk gelukt een aantal leuke foto's te maken, maar ben je in de buurt ga dan gewoon zelf eens kijken (en proeven!) bij dit prachtbedrijf!

21 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

Het water loopt mij uit de mond, een bakje aardbeien gaat er bij mij altijd in. Je post doet mij er aan denken dat ik nu eigenlijk best even een fruitsalade met aardbeien maken, ik heb ze tenslotte niet voor niets in huis gehaald :-).

De mijne komen niet rechtstreeks uit de kas...dat lijkt mij trouwens wel heel mooi om te zien. Maar nog een aantal weken, dan pluk jij ze uit eigen tuin...en dat is óók heel erg lekker.

Fijn weekend nog. Liefs, Ingrid

lia zei

Heerlijk die verse aardbeien.
En hier is ook een aardbeienteler in de buurt, of ze mee doen met kom in de kas, weet ik niet.
En straks mag jij ze idd uit eigen kas plukken.

Fijn weekend
Liefs lia

Henny zei

Wat grappig...vandaag ook bij Kalter geweest. Even bij ons de brug over en we zijn er.
Niet alleen de aardbeien zijn overheerlijk maar ook het olijvenbrood laat zich vanavond goed smaken. Wijntje erbij, heerlijk hoor!
Fijne avond,
Henny����

Anneke zei

Heerlijk de echte hollandse aardbeien.
Als ik je mooie foto's zie dan loopt het water uit de mond.
Een fijne zondag, liefs Anneke

Marjan zei

Dit brengt mij terug in de tijd... Ik ben opgegroeid in de stad, maar we hadden altijd een moestuin. Heerlijk is dat! Helaas heb ik niet de gene van mijn vader geërfd en gaat bij mij altijd alles dood. *sad face*

Eet smakelijk!

liefs, Marjan

Saskia Hoofdman zei

Oh wat ziet dat er lekker uit en wat leuk dat je zelf een moestuin hebt.

Ik heb geen groene vingers (kom uit een grote stad) planten vinden mij ook niet leuk helaas.

Mijn zoontje wil heel graag kersen en aardbeien in de tuin en ik een appel en perenboom dus als we gaan verhuizen hoop ik groene vingers te gaan krijgen en vrienden te maken met de fruitbomen en plantjes ;-)

Groetjes,

Saskia

Marjonel M zei

Heerlijk aardbeien. Wat leuk dat je rond kunt kijken in een kas.

En straks lekker snoepen van eigen aardbeien.
Liefs, Marjonel

Marjonel M zei

Heerlijk aardbeien. Wat leuk dat je rond kunt kijken in een kas.

En straks lekker snoepen van eigen aardbeien.
Liefs, Marjonel

Lida Klever zei

Heerlijk dat de aarbeientijderweer aankomt! Leuk zo'n kijkje in de kassen.
Groetjes Lida

Kleurrijk zei

HEEL leuke foto's!

Onder de rieten kap zei

Wat leuk dit! Ik ben gek op aardbeien, dat is echt zomer, lekker een ontbijt met brood aardbeien en suiker...heerlijk!
Groetjes, Yvonne

erika zei

Mmmmm gezellig en heel lekker uitje!
Zomerkonikjes zó ook mijn favoriet.
Maar ook zeker dat soort brood .....heerlijk!

Inge van der velden zei

MMMMMM....lekker die aardbeitjes. Laat de zomer maar komen!

Groetjes Inge
deknotwilg.blogspot.com

Diane van Duuren zei

Heerlijk die aardbeien...... Fijn dat je zo'n leuke dag hebt gehad.
Fijne zondag verder!

Liefs, Diane

Janny zei

Heerlijk...aardbeien. Zo'n boterham van eerlijk brood met aardbeien is lekkerder dan een taartje, wat mij betreft!
Helaas kan ik slecht tegen brood, maar af en toe zondig ik wel eens.
Wat leuk dat jij je aardbeien straks uit eigen tuin kunt halen.
Liefs,
Janny

van alles wat in huis en tuin. zei

Een beschuitje met aardbeien....ja daar kun je mij voor wakker maken, heerlijk!
Maar ik wacht toch nog even: vind het nog niet zo bij het seizoen passen.....ja,ja, ik kan me inhouden, goed hè!
Maar over een poosje....mmmm
Lijkt me leuk om daar eens rond te kijken.
Mooie foto's heb je er van gemaakt!

groet Trijnie

Verie - Vestywo zei

Wat een mooie foto`s, echt genieten!

Lieve-Groetjes,
Verie

Judith zei

Wat een mooie foto´s heb je gemaakt Corine. Vooral die van onder en met de bij; Prachtig!

En mocht al het lekkers nog niet op zijn: Geniet ervan!

blauwruitje zei

Oh wat lekker een vers broodje met aarbeien. Jum.

Colin (Bij Guusje Thuis) zei

Heerlijk aardbeien! Ben dan ook niet voor niets opgegroeid in een aardbeienboerengebied :)

AweSomeLiving By Rosita de Jongh zei

mmmmm heerlijk wat een genot om naar te kijken en te eten ...prachtige foto's en wat heerlijk als je met zulke streekprodukten naar huis gaat dubbel genieten ... wij gaan hier ook vaak langs de boer voor verse eieren , groenten , laats een zak rode uien meegenomen en wat zijn die heerlijk zeg zo lekker zoet en sappig nooit zo gegeten vanuit de winkel .... heerlijk als je een tuin heb en je je eigen dingen kan kweken .... kom zelf niet verder dan munt wat kruiden en een aardbeienplant want de ruimte hier is erg beperkt ... maar genieten er lekker van .... prachtige post geniet lekker van de mooie dingen om je heen weet als geen andere dat het niet altijd makkelijk is maar als je geniet dan is het ook echt intens genieten ...fijne week ...lieve groet rosita