zondag 3 mei 2015

neutraal

geen verwachtingen…

Een nieuwe jas uitzoeken is best een pittige klus voor mij, ik hou niet zo van shoppen, loop liever bij toeval tegen iets moois aan. Gelukkig heb ik zoals ik al eerder schreef een coach die me helpt in mijn zoektocht naar een nieuw, comfortabel exemplaar. De gesprekken met haar zijn op zichzelf helemaal niet diepgravend of hoogdravend. Je kan zelfs bijna zeggen dat het gezellige keukentafelgesprekken zijn. Met een kop thee zitten we meestal aan haar stoere ruwhouten tafel te praten over de dingen van het/mijn leven, uit mijn verslag kristalliseert zij dan heel simpel wat korte kreten die ze hardop herhaalt en soms opschrijft. En dan kán het zijn (simpelweg doordat er een spot op gezet wordt) dat ik opeens besef dat ik het mezelf onnodig moeilijk maak.
 
5733.

Ik ben een positief mens, gelukkig maar want anders was ik al lang geleden bij de pakken neer gaan zitten. Maar dat positivisme bezorgt me tegenwoordig regelmatig een huilbui, en daar word ik niet blij van!
Ik laat de moed niet gauw laat zakken, ik hou altijd hoop, zie de dingen graag positief Maar in real life is dat eigenlijk heel vaak niet reëel. Onlangs deed ik weer eens iets leuks, ik ging op pad met Rianne. Ik weet van te voren dat dat veel te veel van me vraagt, maar ik hou er rekening mee door mijn agenda de week na dat uitstapje leeg te houden en zo kies ik af en toe met mijn hart ipv met mijn hoofd. Maar de klap die volgde op een absoluut toffe dag kwam weer zo keihard aan.. Want ook nu weer had ik hoop dat de gevolgen deze keer misschien niet zo heftig zouden zijn.

In mijn positivisme heb ik altijd hoop dat het deze keer misschien mee zal vallen. Na al die jaren zou ik beter moeten weten, want het valt nooit mee. Mijn positief zijn heeft dus teleurstelling tot gevolg. Altijd! Die teleurstelling zorgt voor huilbuien.. niet van die buitjes die de boel zo lekker opfrissen, nee deze zijn van een zwaarder kaliber, ze veroorzaken hevige hoofdpijn en extra moeheid. Jarenlang waren het positivisme en de hoop mijn houvast, maar wil ik af van de onvermijdelijke teleurstellingen met de bijbehorende narigheid dan zou het veel handiger zijn als ik dat positivisme inruil voor een neutrale houding aldus mijn coach..

5754.

En als ze dat zo zegt besef ik dat ze gelijk heeft. Maar wat voelt het raar, positivisme en hoop vallen beide in de categorie “goed” en toch is neutraal in dit geval een veel betere optie, want de combinatie van goed (hoop) en slecht (teleurstelling) kosten me uiteindelijk veel meer energie dan neutraliteit. De theorie is doorgedrongen, nu moet ik in de praktijk aan de slag, afscheid nemen van mijn positivisme, meer neutraal, zonder verwachtingen het leven nemen zoals het is. Het heeft helemaal geen zin om me druk te maken over iets (positief of negatief) wat komen gaat (ook niet over dat wat geweest is trouwens!), ik moet dealen met dat wat nú is.. 

Het is hard werken, ik vind het moeilijk en ik voel me heel onrustig maar tegelijkertijd voel ik ergens diep van binnen ook iets anders, iets nieuws. En al heb ik momenteel weinig tot geen zin in spannende nieuwigheidjes, dit zou best iets moois kunnen worden.. O nee.. geen (positieve) verwachtingen, neutraal zijn.. dit is wat ik nu voel en het voelt goed!

5763.

Afgelopen koningsdag werd mijn oma 96 en dat wilde ze graag vieren met haar nageslacht. Gistermiddag heeft ze een paar uur genoten te midden van een grote groep kinderen, klein- en achterkleinkinderen. Rond deze tijd staan de bermen vol met bloeiend koolzaad, wat wij dan vanzelf associëren met de verjaardag van oma, puur natuur feestversiering dus ;–))

5759.

Het was prachtig weer dus we kozen ervoor om niet rechtstreeks over de snelweg naar huis te racen maar eerst een stukje te toeren over de Lekdijk.. Niet alleen de rivier, de uiterwaarden en de dijk zijn prachtig.. een huis als dit zou ik graag eens van binnen bekijken!

Ik had een beroerde, moeilijke week, met veel hoofdpijn, huilbuien en doorwaakte nachten, maar ik ga vol goede moed (maar wel neutraal!) de nieuwe week/maand in :–)

30 opmerkingen:

Mirjam zei

Hoi Corine,
Toch klinkt dat allemaal heel positief, voor een buitenstaander dan hè...
Je zegt dat het kwartje gevallen is, maar dat je het nu in de praktijk moet gaan brengen. Lijkt me heel moeilijk, want hoop en positiviteit waren al die jaren je houvast...
Succes en sterkte... je kunt het meid... al duurt het nog een hele tijd... je komt er...
Liefs,
Mirjam

Home and Lifestyle zei

Ik hoop dat dat ene dat je diep van binnen voelt jou nieuwe mogelijkheden biedt in je zoektocht naar je nieuwe jas!! Ik gun het je zo.

Alsnog van harte gefeliciteerd met de 96e verjaardag van je oma, geweldig dat ze nog in staat is om het met haar familie te vieren.

Liefs, Ingrid

It's me zei

Sterkte lieverd ...wat is het leven soms ingewikkeld....het gaat aan deze kant ook net net hoor...pfff nog zo'n lange weg te gaan....liefs van mij....x!

Happy Living zei

ik geef je alleen even een kus.
X

blauwruitje zei

Pfaff wat een uitdaging sta je voor. Ik wens je heel veel succes en sterkte in je zoektocht naar je nieuwe jas. Misschien een beetje als het houten mannetje. Die is ook eenvoudig gekleed. Groetjes Sandra

Huize Kip Kakel zei

Dit lijkt me heel moeilijk..neutraal zijn!
Iets zit toch in je, positiviteit of de andere kant!
Maar hopelijk lukt het jou met hulp van je coach,maar het zal best wennen zijn!
Leuk ik weet nog dat je verleden jaar ook met bloeiend koolzaad de verjaardag van je oma meldde:)
Ik kijk ook al weer uit naar het fluitekruid, kunnen de vazen en kannen weer mee gevuld worden!

Karin zei

Klinkt goed die coach van jou Corine! Ik ben echt blij dat je iemand hebt gevonden die je helpt in je zoektocht naar een beter leven. Positiviteit is een goede eigenschap behalve als het betekent dat je jezelf steeds voor de gek houdt en daarna keer op keer keihard naar beneden dondert. 'Neutraal' zijn, of eigenlijk gewoon eerlijk zijn naar jezelf toe geeft uiteindelijk een stabieler leven en daardoor ook rust in het hoofd. Dat dat nu veel tranen kost begrijp ik (ik ben geen psycholoog maar wel een ervaringsdeskundige) maar uiteindelijk kom je er sterker uit. Hou vol Corine,liefs Karin.

Anita r zei

Ik weet sinds mijn bestralingen.
Wat extreme vermoeidheid kan zijn.
Ik vind het ook moeilijk om mee te leven.
En ook bij mij is het de vraag of het ooit overgaat.
En er aan toegeven vind ik erg moeilijk.
Maar jij heb het al jaren ik nog maar een korte tijd.
Was daar voor ook wel moe maar niet zo extreem als nu.

gr. Anita

Judith zei

Je verstand en je gevoel op één lijn krijgen/houden... Dát is pas een uitdaging! Fijn dat je gebaat bent bij de gesprekken met je coach en ik hoop dat je stukje bij beetje steeds verder komt in dit proces... Sterkte en succes X

Anneke zei

Corine ik heb gehuild "ook niet een klein beetje" toen ik het las leek het net of ik samen met mijn dochter aan de keukentafel zat. Mede door jouw ga ik haar steeds beter begrijpen. Ik zie jullie worsteling . Ik voel me zo machteloos. Knap van je om te proberen er anders mee om te gaan. Het onder te ogen zien, en een andere weg inslaat. Ik hoop zo voor je dat dit de goede weg is. Ik vind je een kanjer.
Een warme knuffel.
Liefs Anneke

Colin (Bij Guusje Thuis) zei

Wat fijn dat jouw coach als een personal shopper blijft zoeken naar niet alleen de mooiste maar vooral best passende jas!

Ik ben er in mijn opleiding veel mee bezig maar toch is het dat enthousiaste, positieve stukje van mij dat elk sprankje hoop toch weer aangrijpt, terwijl als het zometeen weer misgaat de teleurstelling dubbel zo hard is.

Die neutrale zone instappen is voor mij tegelijk het toegeven dat dit de grens is. Laat begrenzen nou net mijn leepunt zijn waar ik mee aan de slag ga c.q. moet. Maar ... je blog geeft stof tot nadenken en heel veel input voor mijn leertherapie.

Tijd voor een theemoment op jouw landgoed :)

Janny zei

Och lieve Corine, wat zou ik het toch graag anders zien voor jou.
Wat rottig dat je elk leuk uitje weer moet bekopen met zo'n terugslag.
Ik hoop dan ook van ganser harte dat je samen met je coach, de weg terug kunt vinden naar een minder gecompliceerd leven. Inderdaad: waarschijnlijk helpen neutrale gedachten jou het best. Maar houd wel goede moed en vertrouw erop dat het in de toekomst beter wordt!
Liefs,
Janny

Marijke zei

Iedere dag is er één en die moet je zo leuk mogelijk invullen als het mogelijk is... Dat is iets wat ik tegen mijn dochter ook zeg...
Zes jaar geleden kreeg ze nu 34 jaar oud te horen dat ze een ongeneeslijke progressieve zeldzame spierziekte heeft ze had nog een levensverwachting van 5 jaar... ze leeft met net als jij na "gewoon" iets doen wat andere doen met dagen van pijn... en hoopt dan dat de pijn minder wordt...
Zo'n ziekte overheerst het leven dat nooit gewoon meer wordt...
Meis kan alleen maar zeggen heel veel sterkte en wat je zegt leef iedere dag uur minuut zoals hij komt en maak daar het beste van!
Lieve groetjes van Marijke

Passione Helena zei

Lieve Corine, ik hoop van ganser harte dat deze nieuwe jas je gaat bevallen. Accepteren, loslaten en dealen met het geen wat in jouw vermogen past, het zal niet meevallen om deze levensstijl aan te moeten passen zonder grote doelen en/ of verwachtingen te stellen.

Alsnog van harte gefeliciteerd met je oma haar verjaardag, wat een geweldige leeftijd en wat fijn dat je haar nog hebt. Ik hoop dat het tourritje wat jullie op deze feestelijke dag maakten, net iets meer met je heeft gedaan als neutraal. Een heerlijk spontaan geniet moment waar je hopelijk een beetje energie uit hebt kunnen halen.

Een warme knuffel en een goede week!

Liefs, Helena



lia zei

He, wat vervelend toch steeds.
Gewoon lekker van je afpraten en schrijven, en verder geef ik je alleen een hele grote dikke knuffel.
Heel veel liefs Lia

Sanny zei

Wat een fijne coach heb je. Mindfulness. Leven in het hier en nu. Ik weet er alles van. En ik kan je uit ervaring zeggen dat de weg lang en zwaar is, maar als je in het hier en nu kunt leven wordt je leven veel gemakkelijker. Je wordt milder voor jezelf en alles wat er met en om je heen gebeurt.
Ik wens je veel succes in deze zoektocht naar je nieuwe jas. Ik weet zeker dat je zult slagen!

Lieve groetjes,
Sanny

Bonjade zei

Ik leer hier ook keer op keer bij........Positief zijn lijkt toch de juiste instelling maar nu........nu je hier dit schrijft......tja......weer een eye opener.........niet in alle omstandigheden is het goed om positief te zijn......
Neutraal.....klinkt eigenlijk helder........logisch.......

Maar nu nog in je leven toepasssen.......ha dat zal lastiger zijn.........

Dikke knuf

Sterkte

Marjan zei

Nu alles in de praktijk brengen. Dat is het moeilijkst, maar je maakt een begin en dat is "positief".... ;)

liefs, Marjan

Joolzz zei

Ach meissie toch...
Je bent voor mij echt een kanjer!!
Xx

Jolanda zei

Het blijft een zoektocht naar de juiste weg maar fijn dat je een coach hebt die je hierbij begeleidt. Mijn ervaring is dat je je verwachtingen in 'het leven' niet te hoog moet stellen, juist dan ga je iedere keer onderuit of krijg je met teleurstellingen te maken omdat jij of je omgeving dat niet waar kan maken. Dus wel lekker positief blijven maar op een voor jou realistische manier. Ik werk op een school voor speciaal basisonderwijs waar kinderen zitten met allerlei problemen. wat ik merk is dat daar altijd hele kleine haalbare doelen worden gesteld voor de kinderen. Beter veel kleine stapjes die lukken dan grote stappen die teleurstellingen opleveren.
Wat een wijsheden allemaal, maar goed bedoelt:) ik wens je een fijne dag, lieve groet

Athomebymy zei

In je hoofd kan je wel positief zijn ... maar je lichaam moet ook nog meewillen , en daar ben je meestal zelf geen baas over ..... ik wens je hier van over de grens véél moed toen xxx

Liefs Petra

Onder de rieten kap zei

Die nieuwe jas...die komt er echt wel, soms moet je wat langer zoeken, maar dan heb je er straks wel eentje die je nooit meer uit wilt doen!
Veel liefs, Yvonne

Nancy Blaauwgeers zei

Ben blij dat je een coach hebt waar je wat aan hebt. En deze dingen kosten tijd, veel tijd... Sterkte Corine.
Liefs, Nancy

erika zei

Wat een lange weg heb je nog steeds te gaan Corine!
Het positief/neutraal verhaal klinkt ook wel weer heel logisch. ...maar ja dat is theorie .....nu de praktijk nog. Hoop zó voor je dat het met vallen en opstaan toch gaat lukken meid....Succes!
Liefs Erika

van alles wat in huis en tuin. zei

Och Corine: wat een moeilijke stappen moet je nog zetten en wat lijkt me dat lastig om het positieve uit je systeem te krijgen en in te ruilen voor neutraal!
Je hebt een houding die je al jaren gehad hebt en dat lijkt me niet makkelijk om daar verandering in aan te brengen maar fijn dat je een coach hebt die je kan begeleiden!
Heel veel sterkte bij dit proces gewenst! Ik hoop dat je over een poos kunt zeggen: ja, wat heeft me dat verder geholpen. Blijf hopen!

lieve groet Trijnie

Livina Fluweeltje zei

Hoi Corine,

Mooi beschreven en hoe herkenbaar voor mij....
Ik schreef hierover in dit blogbericht:

http://livinafluweeltje.blogspot.nl/2015/03/me-lyme-and-i.html

Veel moed en sterkte gewenst met jouw proces hierin en een hartelijke groet, Annelies




Diane van Duuren zei

Lieve, stoere Corine. ik bewonder steeds je doorzettingsvermogen.
liefs, Diane

Anoniem zei

Las over je CVS en dat je ook migraine hebt, vroeg me af of je je wel eens verdiept hebt in mogelijk ernstig Vit.D tekort. Heb dochter die enorm van opgeknapt is sinds ze Vitamine D slikt (hoge concentaties) Googelen op CVS en Vitamine D te kort, geeft veel uitleg.

Anoniem zei

wat moeilijk voor je...worstelen met iets wat eigenlijk bij je hoort.
Het is heel herkenbaar, al zijn jou zorgen van een andere aard dan mijn zorgen: ook ik heb een coach die me af en toe een spiegel voor houdt zodat ik weer even verder kan.
Bij het lezen van je stukje kreeg ik echter het gevoel dat ik je een beetje wilde helpen, want je positivisme achter je laten en in plaats daarvan neutraal worden lijkt me ontzettend moeilijk (en zonder het beter te willen weten hoor), maar niet helemaal nodig.
Zelf heb ik geleerd om wél positief te blijven, maar mijn verwachtingen bij te stellen zodat de teleurstelling daarna niet zo groot is.
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar je positiviteit als karaktertrek hoeft toch niet overboord?
Zelf stel ik het me voor als een trap: wanneer ik te hoge verwachtingen heb van iets, de trap te ver opklim, val ik des te harder naar beneden.
Wanneer ik voorzichtiger ben en niet zo hoog klim, dus niet steeds maar denk dat het misschien deze keer wel meevalt, dan val ik óók niet zo hard...
Op één of andere manier heb ik het gevoel dat dit iets anders is dan je positivisme omzetten in neutraliteit.
Ik bedoel alles met alle respect hoor! Ik vindt het knap hoe je alles doet!
Sterkte!

Lida Klever zei

Ik las net pas je post ...wat een heftig verhaal maar ik vind je doorzettingsvermogen enorm, en zo lastig om weer twee stappen vooruit tegaan en dan misschien weer vier terug. Fijn te horen de goede gesprekken met een coach. Best lastig om neutraal te zijn!
Sterkte, liefs Lida