donderdag 17 december 2015

feestelijk

december..

De ‘most wonderful time of the year’, met gezellige familiebijeenkomsten, extra lekker eten en sfeerverhogende decoraties in huis en tuin.

Ik zal eerlijk zijn: persoonlijk vind ik deze maand geen feest!


 Gert en ik hebben allebei een scheiding achter de rug en dat blijft verdrietig, gelukkig hebben we samen een mooi leven opgebouwd dat de ergste pijn daarvan absoluut verzacht, maar toch.. Kinderen die geen contact met hun vader willen, omdat hij hen zo enorm veel teleurstelling, pijn en verdriet doet.. of een vader die zijn kinderen niet ziet, omdat zij vinden dat hij niks toevoegt aan hun leven.. De basis voor goede contacten zijn respect en vertrouwen en vooral willen geven ipv nemen..  maar zeker als je al eens pijnlijk gekwetst bent is dat moeilijk! Dat er geen contact is geeft voor nu wel wat rust, toch blijft het verdriet van het elkaar niet begrijpen schrijnen..


 Wat vind ik het moeilijk de bijna té mooie verhalen te lezen van gezinnen die allemaal in harmonie en liefdevol met elkaar omgaan. Ik ken behalve ons eigen gezin zoveel meer mensen die door een scheiding, een ruzie of wat dan ook moeizaam of geen contact hebben met hun dierbaren.

De pijn is er dagelijks, toch lukt het best om ondanks dat een gelukkig leven te leiden. Maar rond de feestdagen is het lastiger.. dan voel ik de onrust in mij opkomen, het leven ís niet allemaal pais en vree en harmonie.. ik kan niet net doet alsof er niks aan de hand is.. Elk jaar voel ik in december het verdriet extra drukken.



































Ik ben verdrietig en moe en daarom zoek ik afleiding in leuke dingen en dat lukte afgelopen week best goed.
Op verzoek maakte ik een fotoverslag van mijn week, te zien op www.dewemelaer.nl  (klik) ik vond het erg leuk om te doen!
Ook was ik op mijn manier druk met het ontwerpen en naaien van een flinke voorraad kussens voor mooi van THUIS (klik), want ik stond gisteren met een buurvrouw op een kleine kerstfair in de buurt, heel gezellig!



































Sfeerverhogende kerstdecoratie is niet zo aan mij besteed,  hoe meer versiering hoe onrustiger ik wordt. Maar we hebben dit jaar wel een (mini) kerstboom in huis, ik hing  er 10 (!) prachtige glazen kerstballen in ;-))
Op een redelijk lichte dag maakte ik foto’s voor de kerstkaarten van dit jaar en zondag maakte ik ze gelijk maar klaar voor verzending. Terwijl ik daarmee bezig was maakte Gert romige broccolisoep met zalm, heerlijk!  Die komt op het kerstmenu!

Gert is onze thuiskok, hij kookt dagelijks, maar hij vindt het uiteraard heerlijk als hij af en toe extra smakelijk uit kan pakken met een uitgebreid menu. Het fijnst is dat in de zomer, met de tuindeuren van de keuken open genieten we dan aan de tuintafel volop van het lekkers wat hij ons voorzet. Maar ook op kerstavond is het vaste prik, dan genieten Rianne en Edwin, Janiek en René en mijn ouders mee van zijn kookkunst en elk jaar is dat weer erg gezellig! De beide kerstdagen zijn dan verder vrij in te vullen, soms gaan we eropuit of we hangen met een boek bij de kachel, de onrust die de pijn juist in de feestmaand met zich meebrengt komt er die dagen vaak wel uit en dat mag ook heb ik geleerd.. het verdriet mag er zijn.



































 (Nauwelijks kerstdecoratie dus, maar wel een tweede kerstboom..)

Ik kijk uit naar het nieuwe jaar én naar de lente! (Al mag ik niet mopperen.. ik bracht net de kerstkaarten naar de brievenbus.. is het echt winter?)


Fruit, ik ben er gek op, vooral klein fruit als frambozen, aardbeien en druiven vind ik een traktatie, maar deze appels en peren kon ik ook niet weerstaan.. :–))  (Ik kocht ze bij Nijhof in Baarn)

27 opmerkingen:

Mrs Homemade (HH) zei

Och Corine, wat een herkenbaarheid je eerste stukje, over vaders en kinderen, ik had het zelf kunnen schrijven.

Ik wens je gewoon een mooie maand met iedereen die je lief is.

Liefs
Tanja

p.s ik lees bij je mee maar moest nu gewoon even reageren.

Verie - Vestywo zei

Sterkte Corinne! December is voor vele een moeilijke maand!

Lieve-Groetjes,
Verie

Home and Lifestyle zei

Jouw woorden zijn denk ik voor veel mensen herkenbaar. In deze weken komen eenzaamheid, verdriet en andere niet prettige gevoelens nog nadrukkelijker naar voren dan dat zij dat normaal gesproken al doen. Ik hoop dat je er in slaagt het over je heen te laten komen, gewoon zoals het gaat en voelt...het komt er anders toch op een andere manier wel weer uit. Vooral doen waar je zin in hebt en niet teveel verplichtingen opzoeken...daar voel ik mij in ieder geval vaak het beste bij.

Mooi fruit...ik ben er ook gek op!

Liefs, Ingrid

Mirjam zei

Best herkenbaar, jouw verhaal. Ook ik heb een huwelijk achter de rug en de daarna volgende narigheid meegemaakt. Daarom denk ik, vind ik het ook niet zo erg dat Ben er niet is tijdens de kerstdagen en ik er dus niets aan 'hoef' te doen. Ik mag altijd aanschuiven bij mijn zusje en haar gezin voor het kerstontbijt op eerste kerstdag en het kerstdiner met de pakjes onder de boom met Sanne, Jerome en Laura hebben we al gedaan.
Gelukkig is Ben er wel weer tijdens de jaarwisseling. Veel leuker om hem aan te kunnen kijken wanneer ik hem een heerlijk nieuw jaar toewens...
Succes de komende dagen, het gaat je wel weer lukken hoor, om er met elkaar toch van te genieten.
Liefs,
Mirjam

Colin (Bij Guusje Thuis) zei

Herkenbaar maar dat wist je al; een vader die allesbehalve vader wil zijn en zijn kinderen met een rugzak vol bagage heeft opgezadeld (die nu overigens op zolder staat zodat ze er niet meer mee rond sjouwen en dat voelt voor beiden erg goed!) en een vader die juist heel graag vader wil zijn maar alleen goed genoeg is als hij hij de boel financiert en verder overbodig is.

Wennen zal het nooit maar dit jaar ben ik te moe om het verdriet te voelen. We zijn toe aan rust na zoveel hectische jaren en druk bezig met de (aller)laatste loodjes. We gaan onze kerstdagen dan ook in alle rust doorbrengen :)

kienkele zei

Ha Corine, heb je wemelaer-verslag gelezen, erg leuk. Ik begrijp dat het verdrietig i sd als mensen elkaar pijn doen, en met name al dat je kinderen betreft komt het extra hard aan. Ik wens jou en je gezin toch fijne en "rustige" feestdagen ('t is mij ook gauw e druk hoor, brrr) en daarna weer voorwaarts richting lente. Een lieve en warme groet, Tineke

Pauline Kick, Logement it Foarhûs zei

Corine, altijd dubbel die feestdagen en zoals je nu weer ziet, bij velen is dat zo, er kunnen zoveel dingen spelen, elkaar kwijt raken door verwijdering of elkaar kwijtraken door verlies, je geliefde of een van je kinderen. Het blijft moeilijk want je mist vaak degene die je zo dierbaar zijn. Toch merk ik altijd dat de verbondenheid ook groot kan zijn, met degenen die nog zo nabij zijn en naast je staan, juist in tijden als het allemaal niet zo vanzelfsprekend goed gaat. Daar put je soms ook weer kracht uit en leert je ook weer geluk te voelen. Heel waardevol en wat je moet koesteren ondanks het gemis.

Corinne, toch een beetje warmte en liefde toegewenst met degenen die naast je staan.

Anneke zei

Wat een herkenbaar verhaal. Het lijkt wel of deze maand pijn dubbel voelt. Jan en ik gaan morgen naar ons boshuisje omdat ik gewoon niet thuis kan zijn. Ik voel dan een leegte en een pijn om het liefste wat je verloren hebt . Maar we moeten verder he? In het bos komt mijn familie een dag gezellig bij ons. Ik wens je samen met je man en dochters met aanhang en ouders een hele sfeervolle avond toe.
Tot volgend jaar
Liefs Anneke

Bonjade zei

Zo begrijpelijk........op deze dagen voel komt dit het meeste binnen. Snap je zo.......Toch probeer ik altijd te kijken naar wat wel is......neemt niet weg dat het er niet is of niet mag zijn.........en dan ben je zo rijk met je lieve mannetje die nog een super kan koken ook......en je mooie kids..........
En bij jullie hebben ze liefde in overvloed.............

Wens je sterkte, liefs, warmte en rust deze dagen..........en genieten.....

Denk aan je

Liefs

It's me zei

Tja...december is voor heel veel mensen een moeilijke maand.....liefs heel veel sterkte van mij x❤️

van alles wat in huis en tuin. zei

Je verhaal is in die zin niet herkenbaar voor mij omdat ik gelukkig met een scheiding niet te maken heb gehad! Maar dat er in deze tijd veel verdriet naar boven komt herken ik wel....wanneer je eigen kinderen elkaar niet willen zien en als je dan al jaren je gezin niet gezamenlijk over de vloer hebt gehad....
dat brengt pijn met zich mee maar dat is het hele jaar door dus niet alleen in deze maand.
Daarom neem ik me altijd voor om mijn zegeningen te tellen met mensen om me heen die belangrijk zijn en te genieten van wat ik wel heb!
Slapeloze nachten genoeg gehad en dat lost toch niets op.....
( Dit is de eerste keer dat ik er over vertel naar buiten toe, wel lastig hoor. Ook al probeer ik altijd overal de humor van te zien....ieder huisje heeft z'n kruisje hè)

Ik wens je toch fijne dagen toe met man en dochters, ik hoop dat je ook kunt genieten!

Groet Trijnie

Coby Breitner zei

Veel sterkte deze maand en dat het maar gauw januari mag worden. Het weer zit in ieder geval mee voor jou, van mij mogen de sneeuwvlokken vallen.
LIefs Coby

Els zei

Heel herkenbaar Corine...
Sterkte voor jullie!

Ben benieuwd hoe het de komende jaren met ons zal gaan verlopen. Ik ben momenteel ook aan het scheiden. December is hierbij ook nu al een erg emotionele maand voor me!

Kijk ook erg uit naar het nieuwe jaar!

Fijne dagen gewenst
X Els

Room Seventeen zei

Ook voor mij herkenbaar Corine, kerst wordt zo enorm opgeblazen.......
Gelukkig vier ik kerst in kleine kring met een paar fijne mensen om me heen , maar ik heb wel mijn moeilijke en verdrietige momenten.....
Ik wens jou ondanks alles toch goede kerstdagen!

De Witte Lanteern zei

Ik hoor en lees het van alle kanten, dat de decembermaand ook de zwaarste maand kan zijn voor velen. Het verdriet wordt dan nog eens extra gevoeld. Gelukkig heb ik nooit een scheiding meegemaakt, maar mis wel veel mensen die er niet meer zijn, vrijwillig of niet...Die niet vrijwillig weg zijn koester ik in mijn hart, die anderen laat ik mijn gevoel van kerst niet vergallen...dat gun ik ze niet! Ik waardeer de mensen die wel nog om me heen staan en de dingen die wel nog kunnen. Soms gaat dat makkelijk, soms niet, dat is waar...
Ik hoop dat je, ondanks alles, toch nog een fijne kerst-tijd hebt. Maak er wat moois van, dat heb je verdiend! En zo'n heerlijke broccoli-soep van je lief maakt al een goede start...met liefde gemaakt!
Liefs, Peetje

Anoniem zei

Eindelijk eens iemand die het gewoon zegt. We kunnen december mooier maken dan het is maar dat is het niet. Het is allemaal overcompersatie die vele lichtjes. Allen God is Licht.

Renate Hazenberg zei

Hallo Corine,

Ik ben (was) een stille volger, maar begrijp je goed over wat je voelt voor je familie. Zit zelf ook in een situatie dat ik geen contact meer heb met mijn ouders (hoe spijtig ook) en weet dat er altijd meerdere kanten aan een verhaal zitten. Voor mij is het 'goed' zo, maar het blijft moeilijk maar loslaten is iets wat men leert...
Verder heb je een prachtige blog, heerlijk om te lezen.

Een kerstgroet vanuit Fryslân,
Renate

Het Moonhuis zei

De reacties hierboven moeten je goedje goed doen, het is voor heel veel mensen helemaal niet the most wonderful time of the year.
Ondanks alles wens ik je toch fijne dagen toe, het wordt vanzelf weer 2 januari pfffff... fijn hè ;-)

Liefs Monica

Het Moonhuis zei

goedje moet natuurlijk goed zijn

Easyliving zei

Elk jaar opnieuw zijn dit de momenten dat de dingen ineens echt aan de oppervlakte liggen....en dat geeft niets....ook dit mag er zijn...juist ook fijn dat je nabijheid voelt van de mensen die je heel dierbaar zijn...verdriet brengt ook nader en verzacht wat is verhard....
Sterkte voor jullie en een fijne rustige kerst...

Liefs Dinka

blauwruitje zei

Tja de decembermaand is niet voor iedereen een feest. Het is goed je dat af en toe te realiseren. Ik verkeer in de gelukkige omstandigheden dat wij zo'n "happy family" zijn. Ik hoop dat je ondanks het verdriet toch kan genieten van de extra vrije dagen die kerst vaak met zich meebrengen. Groetjes Sandra

lia zei

Het zal voor jullie beide zeker niet meevallen, en ik weet dat jullie er het beste van maken.
In december valt het altijd wat zwaarder dan in de andere maanden van het jaar.
Gelukkig weet ik niet uit ervaring hoe zoiets voelt, en ik voel me dan ook heel gezegend als ik jouw post lees.
Maar al die kerstdrukte hoeft van mij ook niet,

Hoop dat jullie toch lekker genieten, want dat verdienen jullie.
Xx

inge van der sanden zei

Ik vind de tijd vóór de Kerst vaak veel leuker dan de Kerstdagen zelf...voor ons hoeft dat overmatige eten ook niet..liep gisteren door de supermarkt...jeeee...het lijkt wel of er geen supermarkten meer na de Kerst zijn...ik geniet als iedereen thuis is...en we na een druk jaar eens gezellig kunnen kletsen, onder het genot van een hapjeven drankje...uitslapen....géén verplichtingen, want die hebben wij afgeschaft...heerlijk.
En hier is ook niet alles koek en ei hoor (schoonfamilie)...sinds mijn schoonmoeder gestorven is...is alles anders...ze moest eens weten.

Ik wens je toch fijne Kerstdagen, en alle goeds voor 2016.
En veel succes met je eigen bedrijfje in 2016....

Fijn Weekend,
Inge, my choice

Spijshuisje Lyd zei

Veel sterkte Corine, mooi dat je er zo over schrijft
Gebrokenheid is zoals het is en kan niet verdoezeld worden door de Decembermaand.
Wens je toch fijne dagen en een mooi nieuwjaar!
Liefs, Lydia

HappyLiving by Flekzer zei

ook achter al die (te) mooie verhalen (en foto's) schuilt vaak een andere kant, denk ik altijd maar...
het is maar net wat iemand laat zien en wat een ander Wil zien.

hoewel moeilijk, maar zonder dat verdriet en die teleurstelling, zou je lang niet zo genieten van wat je wél (om je heen) hebt...
zonder dalen geen pieken ;-)

Fijne dagen Corine...

Michelle L zei

Ik wil je heel veel sterkte wensen en hopelijk geniet je alsnog van een paar gezellige feestdagen.
Ik vind je boompje erg schattig en gezellig!
Lieve groet, Michelle

Janny zei

Lees nu pas dot blogje van je. Ik kan me indenken dat Kerst niet overal the most wonderful time of the year is.
Zeker in jou geval of in het geval van veel bloggers die hier reageerden.
Gelukkig heb ik zelf niet met dergelijke dingen te maken gehad, en kunnen we goed met elkaar als gezin. De familie van twee kanten is klein en op afstand, en daar vierden we so wie so nooit Kerst mee.
Maar ook voor mij hoeft het overdreven gedoe met Kerst niet. Het gaat om gezellig met elkaar te zijn en niet om de toeters en bellen.
Ik wens jullie ondanks alle verdriet toch mooie dagen toe!
Liefs,
Janny