donderdag 31 maart 2016

evaluatie

de strijdbijl is begraven…

Een paar jaar geleden werd de diagnose gesteld: Chronisch Vermoeidheidssyndroom (CVS). Voor mij was dat geen verrassing maar een bevestiging. Al sinds ik last heb van extreme vermoeidheid heb ik me verdiept in mogelijke medicijnen, diëten en therapieën die me zouden kunnen helpen. Helaas.. blijvend resultaat bleef uit. Jarenlang heb ik gevochten tegen de levensbepalende  vermoeidheid met de bijbehorende moeilijkheden. Helaas leverde ook dat gevecht behalve veel energieverlies, niets op.

Uiteindelijk zocht ik vorig jaar hulp bij een coach, in de hoop dat zij me kon helpen in het acceptatieproces. Vorige week ging ik na een half jaar naar haar terug voor een evaluatie. Samen namen we nog eens door hoe ik met mijn hulpvraag bij haar binnen kwam en wat er in de loop van de tijd veranderde.

Mindfulness was de basis waarmee we aan de slag gingen. Het ging moeizaam, heel moeizaam, ik was gewend te vechten en heel erg mijn best te doen, want wat ik doe doe ik goed! Maar boos en verdrietig voelde ik me ontzettend stom toen ik zelfs een simpele waarnemingsoefening van 15 minuten niet kon doen zoals het hoorde. Toen ik vertelde dat ik al na 5 minuten een paniekaanval kreeg en mezelf zo stom vond dat ik de opdracht niet goed kon doen, kreeg ik simpelweg te horen dat het ook prima was om die oefening dan 5 minuten te doen, dat dat niet goed of fout is.  Ik leerde geen oordeel te vellen over mijn beperkingen, mijn emoties en mijn pijnen.  Van vechten tegen, werd het leven met..  de strijdbijl is begraven en dat brengt rust, heel veel rust. Ik ben er blij mee!

Mijn energiepeil is er jammer genoeg niet door opgekrikt, ik heb bijna elke week een paar dagen migraine en dat en allerhande gebeurtenissen in ons leven slurpen me leeg.

Toch had ik zin er weer eens even tussenuit te gaan, ik selecteerde een aantal te-bezoeken-adressen van mijn lijst en we boekten een nacht in een B&B in Breda.

1592.

We begonnen in Etten-Leur met een bezoek aan het Markthuys.

1580.  1582.

 1590.

Een prachtig pand, sfeervol ingericht met stoere, sobere woonspullen.

1589.

In de middag gingen we gezellig op de thee bij co, waar ik dikke vrienden werd met Guusje :–)

Ons thuis-voor-1-nacht  was de bovenste verdieping van een statig officiershuis van stadslogement Breda.

1604.

1593.
1596.

De Loft.  Een aanrader!

1603.

Langs het Wilhelminapark (met erachter de watertoren), wandel je richting de stad. Een mustsee of eigenlijk mustfeel is natuurlijk het begijnhof.

 1620.
 1616.

Maar ook de Grote Markt met z’n terrassen en de Onze Lieve Vrouwe Kerk (tegen de strakblauwe lucht helemaal een plaatje!) staan telkens weer op ons wandellijstje 

1621.
1622.
1608.

Zo ongeveer om de hoek van ons logeeradres vond ik het geboortehuis van mijn moeder, bijzonder dat opa en oma daar tegen het eind van de oorlog een gezin stichtten in een paar gehuurde kamers.

Omdat we toch in de buurt waren doken we zaterdagmorgen ook de champignonkwekerij (het Potterieke) in Bavel even in, er stond veel (van hetzelfde) en het was er druk en dus gingen we vlot vort (we kochten er wel een oud houten kandelaar (die Gert thuis op mijn verzoek half sloopte en nu dienst doet als klein sober ornament)) .

Voor ‘s middags hadden we een gezellig familiebezoek in Tilburg gepland, we lunchten bij het textielmuseum en behept met mijn fascinatie voor stofstructuren maakte ik daar natuurlijk ook graag even een rondje,

1647.

waar ik niet alleen de stoffen maar ook de kapconstructie van het pand zelf bewonderde.

1656.. 1657.
1658.
 1660.  1659.4.
De schets en het resultaat..

 1661. 1663.

1666.

Hmm ja ook best leuk, maar wat had ik veel mooie kussens kunnen maken van al deze dekens ;–)

Compleet geradbraakt en uitgeput (helaas waren ook deze dagen niet vrij van migraine) maar tegelijk bruisend van ideeën geniet ik na van een paar heerlijke dagen met mijn lief in het Brabantse land.

De strijdbijl is begraven, nu de migraine nog..

23 opmerkingen:

Judith zei

prachtige stad hè, Breda... Eén van mijn favorieten! En Het Markthuys vind ik ook erg leuk. Wat jij ervaarde in Bavel, is inderdaad steeds erger geworden: Waar hij vroeger mooie, unieke stukken had, is het echt commercieel geworden met veel spullen uit het Oosten, waar andere winkels ook vol mee staan: Jammer!

Fijn dat het steeds beter gaat met het leven met... Ik kan me voorstellen dat je op goede dagen vol goede moed bent, maar na de zoveelste dag niet vooruit kunnen je jezelf ook behoorlijk in de weg zit. Althans, dat geldt voor mij zeker! Ik heb nu dus zo'n week waarin ik eigenlijk vanalles moet doen, maar dat het niet gaat vanwege de pijn... Balen, maar na deze week komt er weer een nieuwe!

Fijne dag!!

Brenda Schneider zei

Fijn dat je weer hebt genoten van een weekend weg, dat heb je af en toe nodig om op te laden.
De B&B ziet er prachtig uit, heerlijk om daar na al die indrukken weer te kunnen ontspannen.
Groetjes Brenda

Home and Lifestyle zei

Wel goed dat je er ondanks alles toch op uit trekt, want dat zijn toch de dingen die je bij blijven. Breda is een heerlijke stad, ik vond de Ginnekenweg zo'n gezellige straat. Madelief en ik hebben daar toen ook ergens heerlijk geluncht, ik denk dat de naam van dat eetcafe nog wel ergens in een post op mijn blog vermeld staat.

Fijne avond, Corine. Liefs, Ingrid

Colin (Bij Guusje Thuis) zei

Niet alleen jij maar ook wij en vooral Guus genieten na. We zijn nog altijd verbaasd over Guus, wie had dat gedacht!

Fijn dat je genoten hebt van "mijn" stad en leuk dat je het straatje inderdaad gevonden hebt! Hamermannen of niet, dit weekend heb je maar mooi te pakken en ik hoop dat jullie samen nog heel veel van dit soort weekenden hebben en mocht je weer in de buurt zijn ... de deur van Guus staat alvast open :)

blauwruitje zei

Dat klinkt als een heerlijk uitje met wat obstakels weliswaar maar volgens mij kijk je er goed op terug. Breda ligt een beetje uit de richting voor ons maar toch wel onthouden waard, volgens mij. groetjes Sandra

Mirjam zei

Hoi Corine,
Een soort van berusting is het nu dus. En dat dat rust geeft is natuurlijk heel goed. Je bent klaar met vechten tegen en gaat nu verder met leven met.
Fijn dat jullie zo'n heerlijk weekend hebben gehad. Veel gedaan en veel gezien. Jammer dat je dat dan weer met een migraine moet bekopen. Ik hoop echt dat die migraines in de toekomst steeds minder en minder zullen voorkomen. Ik weet uit eigen ervaring hoe slopend een migraineaanval kan zijn. Ik mag van geluk spreken want ik heb ze al een hele tijd niet meer gehad. Overgang misschien? In dat geval heb je wat om naar uit te kijken...
Ik blijf je een dapper mens vinden.
Sterkte en succes met leven met...
Liefs,
Mirjam

lia zei

Fijn dat je toch enigszins meer rust hebt gevonden. Jammer dat je dan steeds weer zoveel moet inleveren nadat je wat leuks gedaan hebt. Maar gelukkig doe je het wel, want het zijn ondanks alles toch de opstekers die je nodig hebt.
Ik ben nog nooit in Breda geweest, maar wij gingen vroeger weer heel vaak naar Den Bosch.
Misschien toch eens een keer gaan kijken daar.

It's me zei

Fijn dat de strijdbijl is begraven....heerlijk dat je er even uit bent gegaan.....luisteren naar je lichaam is zo moeilijk...iets waar ook ik dagelijks een strijd mee voer...met een eigen zaak ook bijna niet te doen....maar ook ik ga beginnen aan een weg terug ...en meer voor mezelf te gaan kiezen...moeilijk maar ik ga mijn best doen.....sterkte met je migraine lieve Corine....liefs van mij x

Easyliving zei

Fijn dat jullie zo hebben genoten ...dan "vergeet" je even de narigheid tav je gezondheid.
Breda is geweldig.....zo veel te zien en te bekijken.....goh dat dat Potterieke zo tegenviel...ik wilner graag een keertje heen, maar niet voor de massa productie!
Geniet van de zon!

Liefs Dinka

Room Seventeen zei

Wat fijn dat je er even lekker tussen uit kon, minder fijn dat je het na afloop ( en ook tijdens je uitstapje) toch weer moest bezuren.
Ik hoop dat je nu je de strijdbijl hebt begraven toch wat meer rust en energie zult vinden.
Sterkte en geniet van het zonnige weekend, het mooie weer zal je vast goed doen!
Liefs Hennie


Tussen Wal en Schip zei

Heerlijk zo samen er tussenuit!
Prachtige foto's
Wat fijn dat je je strijdbijl hebt begraven, het klinkt zo moedig!

van alles wat in huis en tuin. zei

Zo te lezen was Breda een leuke stad, het is al jaren geleden dat ik er ben geweest! Jullie hebben in ieder geval genoten!
En ja.....het feit dat je dat erna moet bekopen met migraine is natuurlijk afschuwelijk maar je doet het toch maar: je laat je er niet door weerhouden en dat vind ik wel dapper van je.
En zo'n strijdbijl begraven is moeilijk omdat je zo niet in elkaar steekt maar vechten heeft geen zin blijkbaar....
Ik denk (gezien mijn "ervaring" in de familie) dat leven bij de dag het beste is.....kijken wat je die dag kunt en als het goed gaat daar van genieten!

Groetjes Trijnie

Villa Zeezicht zei

Tja, die rust ofwel berusting he, die doet uiteindelijk zoveel goed! Maar voor je zover bent... de mens is van nature een knokker en geeft niet zomaar toe ;o) Fijn dat je zo hebt genoten van je tripje naar Breda. Inderdaad een geweldige stad waar het altijd fijn is om te komen. Nu maar bijkomen en nagenieten, want hoe moe je nu ook bent, deze gave herinneringen neemt niemand je meer af! Lieve groet!!

Jolanda zei

Mooi tripje en Breda is inderdaad een leuke Brabantse stad. Acceptatie is het begin zeggen ze dus wat dat betreft hoop ik dat het beter met je gaat de komende tijd. Lieve groetjes

Spijshuisje Lyd zei

Heerlijk dat je genoten hebt van de dagen er tussen uit!
Sterkte met je gezondheid..
Groetjes, Lydia

Onder de rieten kap zei

Breda is zo leuk! Wat fijn dat jullie het er zo naar jullie zin gehad hebben, jammer dat je daarna weer een terugval krijgt, beterschap!
Liefs, Yvonne

anne de lange zei

Hi Corine,
Wat leuk dat je het zo leuk hebt gehad in mijn woonplaats Breda. Leuk ook dat jullie logeerden bij Theo en Feikje, onze oude buren. Wij wonen daar ook vlakbij, om de hoek van de Wilhelminastraat aan de singel. Heerlijk wonen in Breda. Ondanks dat wij Amsterdammers zijn en al in heel veel plaatsen hebben gewoond vinden we Breda toch wel een heel fijne stad en we denken niet dat we hier nog weg gaan.
Wat jammer toch dat het met jouw gezondheid maar niet goed gaat. Vreselijk dat je altijd maar zo moe bent en zoveel migraine hebt. Ik wens je veel sterkte met je gezondheid.
Liefs uit Breda. (hoop dat je deze reactie kunt lezen, ik vind het altijd heel ingewikkeld om een reactie te plaatsen)

Bonjade zei

En wat een strijd zal het zijn geweest....van vallen en weer opstaan....alleen daar word je al moe van.....
Tegen je grenzen aanlopen....over de grenzen gaan.......
Het blijft een proces waar je steeds kundiger in gaat worden....en soms ook niet......maar wees dan niet boos op jezelf.........want het had goed kunnen uitpakken......en soms dus niet.......
Genieten is het motto...en dat doe je dus.....genieten van wat kan.....
van het dichtbij zoeken en van het kleine........en daar soms dus ook voor moeten betalen.......

Dapper door en soms even niet........

Liefs

Diane van Duuren zei

Quality time met je man, heerlijk om er af en toe samen even tussenuit te gaan!
Je was maar 40 minuutjes bij me vandaan.......je had wel langs kunnen komen 😀

Ik vind het zo positief dat je ondanks je vermoeidheid en hoofdpijn toch vanalles onderneemt ook al moet je t daarna weer bekopen!

Fijne week nog verder.
Liefs, Diane

Janny zei

Fijn dat je een beetje de balans lijkt te vinden tussen wat kan en wat wellicht moeilijker is. Goed dat je toch dingen blijft ondernemen want als je je laat weerhouden door het vooruitzicht dat je toch weer moet inleven, dan beleef je niets meer. En dat is zo nodig voor het opladen van de geest. Dan het lichaam daarna maar weer wat rust geven.
Ik ben wel eens in het verleden in Breda geweest. Het Potterieke hebben we de laatste keer gemist, maar hoorde al van verschillende kanten dat dit niet zo erg was, want niet erg uniek allemaal.
Liefs,
Janny

Janny zei

...inleveren...

Fuchsiaantje zei

Hallo Corine,wat fijn dat je ondanks al die narigheid toch nog kunt genieten van je uitstapje. Je foto`s zijn zijn heel mooi. Nog een fijne zondag en lieve groetjes van mij,Riet

Joolzz zei

O, wat ik je graag even gezien.... Volgende keer naar Breda even melden hoor! Kopje koffie in de stad is altijd goed!! :-)